Gå til innhold

Beste syrenøytraliserende produkt mot halsbrann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter veldig med halsbrann, hvilket reseptfritt produkt er verdt å prøve? Har faktisk resept på Pantoprzol 40 mg  men den virker som ikke gjør så mye forskjell.

Er det flere som forresten har symptomer i fra pusten,tung pust?

Anonymkode: 60fe0...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må det være syrenøytraliserende? Om ikke, så har jeg veldig god erfaring med Gaviscon 😊👍 Slet med halsbrann gjennom 3 svangerskap, og Gaviscon reddet nettene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder meg til Novaluzid (eller hvordan det skrives)... Har prøvd et par runder med somac men liten endring, kosthold har lite å si for jeg har prøvd med på low fodmap og der var det lite utslag utenom gjær. Så jeg holder meg nå til fasting og så tar jeg en tyggetablett ved behov.

Og før noen maser om legetime så har jeg tatt gastroskopi og der hadde jeg visst en ganske så sunn og fin magesekk så de mener det er IBS/Gerd/dyspepsi. :P 

Men tenker du på halsbrann under graviditet kanskje? Ble litt usikker her.

Anonymkode: bd6e5...1bf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eplecidereddik. Eneste som hjalp for meg og jeg har svelga slangen flere ganger og prøvd der meste av medisiner.

Anonymkode: a1838...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sliter veldig med halsbrann, hvilket reseptfritt produkt er verdt å prøve? Har faktisk resept på Pantoprzol 40 mg  men den virker som ikke gjør så mye forskjell.

Har du prøvd å drikke litt mindre koffein? Dropper du feks Ibux? Pantoprazol 40 mg er ganske effektivt og bør tas ca 1 time før frokost. Tung pust kan være dårlig kondis eller astma. 

Anonymkode: a0e0c...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nexium på resept er det eneste som virker for meg. Spør på apoteket, jeg har brukt link-tabletter med hell mens gaviscon kastet jeg opp av (smaker såpe).

Anonymkode: 09ee9...a93

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får lett halsbrann av diverse mat og drikke. Har prøvd det meste, og har landet på at Reduflux tyggetabletter er mest effektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er pantoprazol den eneste PPI du har prøvd? Har hørt at Dexlanzoprazole er den nyeste og hittil den beste PPI´en, men det må jo vurderes av lege selvfølgelig. Den er reseptbelagt da.

For mild halsbrann så hjelper kald melk veldig for meg.

Anonymkode: 29710...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får Nexium på resept, det virker veldig bra for meg. Somac virket ikke like bra og jeg fikk i tillegg utslett av dem.

Tung pust og hoste kan komme av syreproblematikk/refluks. Noen tror de har fått astma også er det refluks. https://www.finsnes.no/artikkel/refluks-hva-har-magen-med-lungene-gjore

Anonymkode: b6906...73d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titralac ! 

Kan ta inntil 20 tabl.daglig.

Tygge eller svelge med vann.

Jeg tar fast 40-80 mg somac hver dag,men må ofte ta titralac i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje du trenger høyere dose? 
er du overvektig/gravid? Da kan det hjelpe å gå ned i vekt. Fordi det presser på magesekken. Enkelte matvarer kan trigge halsbrannen. Her i huset kan jeg ikke spise feks paprika, sterke krydder, løk, frukt (banan går bra) osv. Gjelder å luke ut ting som trigger. Kan være ting man ikke tenker over. 
Når det står på som verst tar jeg et glass melk i tillegg til somac på resept. En annen ting å se over er om du spiser andre medisiner. Kanskje du tar en medisin som ikke fungerer med magemedisinen. Ikke stol på legen, jeg gjorde det og spiste to medisiner som ikke skal blandes i over et år før legen reagerte. 

Anonymkode: c31d9...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Årsaken til halsbrann er ikke at mageinnholdet er for surt, men at lukkemuskelen har blitt for slapp.

Hva er poenget med syrenøytraliserende når det ikke er noe galt med innholdet i magen? Lukkemuskelen blir da ikke noe strammere av det?

Anonymkode: 77305...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Årsaken til halsbrann er ikke at mageinnholdet er for surt, men at lukkemuskelen har blitt for slapp.

Hva er poenget med syrenøytraliserende når det ikke er noe galt med innholdet i magen? Lukkemuskelen blir da ikke noe strammere av det?

Anonymkode: 77305...ed3

Noen har kronisk refluks av ulike grunner, og da er det ganske avgjørende at de oppstøtene som kommer ikke er veldig sure (vondere, og kan gjøre skade på spiserøret). Refluksen blir mer til å leve med..

Men ellers er det ikke slik at halsbrann alltid kommer av (utelukkende) en lukkemuskel som ikke fungerer optimalt. Mange årsaker, ulike ting er nødvendig for å lindre eller behandle. TS om dette er et langvarig problem, så ville jeg tatt det opp med legen. Det finnes så mange ulike preparater som virker på forskjellige måter, både med og uten resept. Han kan hjelpe deg med å finne ut hva du bør prøve i hvilken rekkefølge.

Anonymkode: 83f4f...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bruker natron og vann. Smaker grusomt, men hjelper!

Da jeg var gravid brukte jeg flytende gaviscon. Hadde stående på nattbordet. Ekkelt, men klarte meg ikke uten...

Anonymkode: 941e2...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...