Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #21 Skrevet 19. desember 2005 De gangene jeg har spist Waldorfsalat har jeg ikke tenkt på indegriensene. ← jeg beklager at dette er litt utenfor tråden, men det heter altså ikke "indegriensene". -og det har du konsekvent skrevet feil i alle innleggene. det heter ingredienser. ha en god jul, og lykke til med kalkunen
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #22 Skrevet 19. desember 2005 hmm..trodde ikke warldofsalat var så vanlig til varm mat, trodde man brukte det til kald mat....
~sikka~ Skrevet 19. desember 2005 #23 Skrevet 19. desember 2005 hmm..trodde ikke warldofsalat var så vanlig til varm mat, trodde man brukte det til kald mat.... ← I Norge er det veldig vanlig å spise den som tilbehør til kalkun.
Gjest Carmensita Skrevet 19. desember 2005 #24 Skrevet 19. desember 2005 hmm..trodde ikke warldofsalat var så vanlig til varm mat, trodde man brukte det til kald mat.... ← Det trodde jeg også. Men det er artig å høre om alle variantene.
Totalya Skrevet 29. desember 2005 #26 Skrevet 29. desember 2005 Som tilbehør til kalkunen bruker vi rosenkål og ev andre grønnsaker, waldorfsalat, julegele, remulade, salat, fløtesaus m/kraft og ris. Synes poteter til kalkun er helkræsj!
Totalya Skrevet 29. desember 2005 #27 Skrevet 29. desember 2005 Kokken som tilbredte kalkun på nrk lille julaften hadde noen smarte tips: - Sprøyt appelsinjuice inn i kjøttet med en sprøyte (m/spiss) før steking - Stapp smør inn under skinnet før steking - Sprøyt noe av krafta inn i kjøttet (under og) etter steking - Frarådet å bruke stuffing og å sy igjen kalkunen, da dette forlenget steketida, og derfor ga en tørrere kalkun.
Far til 2 Skrevet 30. desember 2005 Forfatter #28 Skrevet 30. desember 2005 Hvordan gikk det med julemiddagen? ← Julemiddagen gikk KJEMPEFINT. Riktignok ble det altfor mye mat (4,4kg var den minste kalkunen jeg fant). Desverre ble det altfor hektisk (denne gangen også). Det medførte at salaten gikk ut og jeg måtte kaste råvarene noen dager senere. Dette er imidlertid noe jeg må få til neste gang. Litt tørr ble den kansje, men med "kalkun saus" fra Toro ble det helt OK . Det ble også altfor mye grønnsaker ettersom ungene (som forventet) bare satt og plukket på dette. Men om noen år håper jeg de endrer sine matvaner mhp grønnsaker også. De fikk imidlertid det de ville ha, og var så fornøyd med at det var kjøtt og ikke fett (som de mener det er på kylling) Øvelse gjør mester, og dette må jeg prøve en gang til. De siste 3-4 timene gikk ungene og maste på om å få åpne bare ÈN julepressang . Derfor ble seansen ved middagsbordet forkortet litt. Det ble kalkun også 3.juledag, men det vil jeg ikke gjøre igjen ettersom min innpakning ikke fungerte helt etter planen og derfor ble altfor tørr. Men så har jeg lært det også til en annen gang Tusen takk alle sammen for massevis av gode råd. Maten i jula ble en suksess vha av dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå