Far til 2 Skrevet 15. desember 2005 #1 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har muligens gjort noe dumt når jeg lovte ungene kalkun på julaften. Tidligere har vi hatt pinnekjøtt, - og det kan til og med jeg tilberede. Men hvordan gjør jeg det med kalkun ??? Jeg har fått hint om at det er VELDIG enkelt å lage. Selve stekingen tror jeg derfor kan fungere (om jeg er heldig). Men hva med tilbehør ? Vi skal ha foreldrene mine til middag og det hadde ikke gjort noe om det gikk an å spise maten. a) Hva bør jeg ha av grønnsaker (og eventuelt andre indigrienser) og hvordan skal det tilberedes ? b) Og hva bør jeg ha til den stekte kalkunen (kraft, sky/saus, etc) for at det ikke skal bli for tørt ? c) Og hva er egnet som drikke for oss voksne (tror vi bruker vann/mineralvann av gammel vane, men det kunne være interesant med forslag til en god vin, etc)? d) Kan vi ha is til dessert (ungene vil gjerne ha det) til Kalkun ?
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #2 Skrevet 15. desember 2005 bare husk å kjøp å tin den hvertfall et døgn om ikke to i forveien! heheh.. ellers pleier man å ha rosenkål,gulerøtter og selvfølgelig poteter og saus til. og beregn 1/2 times steketid PR kilo!
Gjest Litjmæ Skrevet 15. desember 2005 #3 Skrevet 15. desember 2005 Waldorfsalat er for meg et must til kalkun!
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #4 Skrevet 15. desember 2005 ellers finnes det jo mange andre varianter av kalkun, amerikansk tradisjon med stuffing og søtpoteter fks. http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=154
Gjest Carmensita Skrevet 15. desember 2005 #5 Skrevet 15. desember 2005 Heisan! Er så heldig å bli bedt på kalkunmiddag hvert år, har aldri lagd det selv... Den serveres med en nydelig saus lagd på kraften. Tilbehør: fersken, ripsgele, sølvløk, rosenkål mm. De to første er MEGET godt til kalkun. Også er det poteter til da. Av drikke serveres det både juleøl, rødvin etc, avhengig av hva vi liker. Til dessert (til kaffen etterpå) har vi hjemmelaget karamellpudding med krem. Nam! Lykke til! PS! Fyllt kalkun er aller best!
Brunhilde Skrevet 15. desember 2005 #6 Skrevet 15. desember 2005 Jeg pleier å lage stuffing til kalkunen av et par skiver loff som bløtes i buljong, 2-3 skiver loff uten skorpe og 2-3 dl buljong. Dette blandes med kjøttdeig og farse samt baconterninger og stappes inn i fuglen. Blir det noe til overs steker jeg det som kaker. Kalkun serveres med rosenkål, gulrøtter, waldorfsalat og poteter. God (fløte)saus med kraft kokt på krås og innmat ved siden av. Noen liker tyttebærsyltetøy, epler og/eller svisker som tilbehør. Jeg er ikke så glad i søtt til salt så jeg dropper det. Is passer alltid som dessert - bare husk mandelen hvis dere bruker det! Når det gjelder vin så syns jeg du skal høre på polet. Jeg er glad i chilenske viner, men det er jo en smakssak. Lykke til med julemiddagen!
NullHull Skrevet 15. desember 2005 #7 Skrevet 15. desember 2005 Sjekk også denne linken! Masse gode forslag
Elle Melle Skrevet 15. desember 2005 #8 Skrevet 15. desember 2005 Oi, oi, du er modig...Sist vi hadde kalkunkalas sto jeg på kjøkkenet i 6 timer i forveien. Du kan tro panikken nesten grep meg der jeg sto og sydde på den forb*!# fuglen på overtid... Kjøper du Prior, så følger du bare stekeanvisningen i pakken (kjøpte en annen og der sto det feil, så ikke stol på alt). Bruk eget steketermometer og ikke stol på sånne små som skal poppe, for det er det ikke alltid de gjør. Bruk gjerne en stekepose (kjøp kalkunpose, de andre er for små), da blir den saftigere og det er lett å ta vare på stekesjyen. Husk å få tak i nål og bomullstråd hvis du skal stuffe kalkunen, for da må du sy den igjen etterpå. Du må i alle fall binde den opp, så du trenger tråd i alle fall. Det er veldig godt å bruke noen poser fløtesaus, og så ttilsette noe av den kraften du får av den kokte innmaten og litt av stekesjyen fra kalkunen. Nam, nam! Gjør så mye som mulig klart dagen i forveien! Jeg pleier å gni kalkunen inn med en blanding av meierismør og hvitløkssalt, det er utrolig godt! Dessuten bruker jeg en stuffingoppskrift som ikke er søt (loff, fløte medisterdeig, bacon og stangselleri), men jeg er ikke glad i søte ting til middag. Mange bruker bare svisker og epler og slikt, men velg det dere liker best. Grønnsaker til er ofte grønnsaker med litt sødme i. Jeg liker mais og smørdampet fenikkel (bare del knolllene i båter og hiv dem i en gryte med litt smør under lokk en stund). Masse lykke til! (Vi går for kalkunfilet med samme tilbehøret som kalkun, det er litt enklere.)
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2005 #9 Skrevet 15. desember 2005 Jeg pleier å lage stuffing til kalkunen av et par skiver loff som bløtes i buljong, 2-3 skiver loff uten skorpe og 2-3 dl buljong. Dette blandes med kjøttdeig og farse samt baconterninger og stappes inn i fuglen. Blir det noe til overs steker jeg det som kaker. Kalkun serveres med rosenkål, gulrøtter, waldorfsalat og poteter. God (fløte)saus med kraft kokt på krås og innmat ved siden av. Noen liker tyttebærsyltetøy, epler og/eller svisker som tilbehør. Jeg er ikke så glad i søtt til salt så jeg dropper det. Is passer alltid som dessert - bare husk mandelen hvis dere bruker det! Når det gjelder vin så syns jeg du skal høre på polet. Jeg er glad i chilenske viner, men det er jo en smakssak. Lykke til med julemiddagen! ← Spiser man stuffingen også?
Gjest vilda Skrevet 15. desember 2005 #10 Skrevet 15. desember 2005 Jeg har stekt kalkun mange ganger,men vi bruker ikke stuffing. jeg kjøper alltid en STOR kalkun. De små har lettere for å bli tørr, så har man kald kalkun til senere juledager. Tin den i god tid. VIKTIG. Bare følg bruksanvisningen på esken. Det er et steketermometer som står i kalkunen. Det spretter ut når kalkunen er ferdig. La den "sette" seg før du skjærer i den. Menn har sagt at kalkun er en velsignelse for menn som skal lage middag. Det er mat du slipper å fly å passe på. Vi bruker alltid waldorfsalat til. Et must,mener jeg.Enkelt å lage og nyyyyydelig. Vi bruker staver av gulrøtter,rosenkål og friske erter. jeg bruker Nora sine friske erter. Er sånn søt god smak på de. Ta litt av kraften tidlig i stekeprosessen og lag saus på. Javist, kan du ha is til dessert. I ulen når eg bruker is, så kutter jeg opp litt eksotiske frukter på et fat,hvor jeg legger isen i midten Lykke til med julemiddagen.
~sikka~ Skrevet 15. desember 2005 #11 Skrevet 15. desember 2005 Ja stuffingen spises Vi graver den ut og serverer den på eget fat. Andre ting vi serverer til kalkun er (hjemmelaget) potetmos, oppvarmet maiskorn og rosenkål.
~sikka~ Skrevet 16. desember 2005 #12 Skrevet 16. desember 2005 Egnet drikke kan være en god rødvin f.eks. Men det meste går til kalkun asså. Har spist kalkun med øl også.
Lillesøster Skrevet 16. desember 2005 #13 Skrevet 16. desember 2005 Husk for all del å spar på sjyen til sausen. Den er kjempenydelig. Vil tro at en god Reserva hvitvin med Pinot druen tror jeg vil være nydelig til.
Gjest Snuppa - ikke innlogget Skrevet 16. desember 2005 #14 Skrevet 16. desember 2005 Hørte et bra tips fra en amerikaner for å hindre tørr kalkun: Legg et kjøkkenhåndkle over kalkunen når du setter den inn i ovnen. Med jevne mellomrom heller du sky over kjøkkenhåndkleet og skyen trekker inn i kalkunen - da slipper du at all skyen renner bort med en gang du heller over. En kan også fylle en engangssprøyte med fløte og gi små injeksjoner under skinnet på kalkunen. Waldorfsalat er et must, ja, og kan fint lages en dag eller to i forveien. Ellers bruker vi poteter, fløtesaus, babygulrøtter og rosenkål som tilbehør. Varme epler og svisker + ripsgele synes jeg også er godt Med Prior-kalkunen pleier det også å følge med et eget oppskriftshefte, mener det også der er oppskrift på sauser. Når det gjelder vin, se Art of taste fra i dag: Art of taste - vinanbefalinger til julemat Og du, kalkun er ikke vanskelig!
søndagsengel? Skrevet 16. desember 2005 #15 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jeg har bare laget kalkun tre ganger i mitt liv, og det har blitt veldig vellykket hver gang!! Jeg har brukt Prior Kalkun, og fulgt oppskrifter i heftet som følger med (på tilberedning av kalkun, fløtesaus og waldorfsalat). Har også prøvd sopp- pg baconstuffingen en gang, og den var veldig god (i år blir det bare medisterfarse, siden det er tradisjon i mannens familie). Som tilbehør skal vi ha rosenkål, babygulrøtter og selskapserter (i tillegg til waldorfsalat og kokte poteter), også legger jeg litt svisker på fatet, og har hel sylteagurk, sølvløk og rørte tyttebær ved siden av. Is passer bra til dessert! Endret 16. desember 2005 av søndagsengel?
Far til 2 Skrevet 16. desember 2005 Forfatter #16 Skrevet 16. desember 2005 Tusen takk for alle de gode forslagene. Hvis jeg får det til tror jeg faktisk det skal bli godt. Waldorfsalat har jeg desverre aldri laget (men sett det ferdig i butikken). Mine foreldre forventer ikke det umulige så det blir sikkert en ferdigløsning. For sikkerhetsskyld kjøper jeg inn grønnsakene om noen få dager slik at det ikke er tomt om jeg kommer i butikken om en uke. Jeg er fortsatt litt spennt på om den blir tørr, men om jeg kombinerer noen av rådene bør jeg være et stykke på vei til en rett som ikke bare er mulig å spise, men som faktisk også kan bli ganske god Kansje denne jula kan bli gjennombruddet for et sunnere kosthold for meg selv også. Det blir ALTID varm mat når jeg har ungene, men blir litt sånn "ungkarsmat" når jeg er alene. Tror imidlertid det er mulig også for meg å lære å lage mat når en får massevis av gode råd sånn som her (selv om kalkun ikke kommer til å stå på menyen hver eneste dag) Takk skal dere ha alle sammen.
~sikka~ Skrevet 17. desember 2005 #17 Skrevet 17. desember 2005 Bare hyggelig. Og lykke til. Gi oss rapport på hvordan det gikk da
Elle Melle Skrevet 17. desember 2005 #18 Skrevet 17. desember 2005 Jeg er helt sikker på at barna dine klarer å lage Waldorfsalaten (hvis de er begynt på sklolen, vet ikke hvor gamle de er)! Den ferdigkjøpte er ikke så god egentlig, den mangler friskheten. Sikkert noen som har en grei oppskrift til deg!
Gjest piaf Skrevet 17. desember 2005 #19 Skrevet 17. desember 2005 Her er en oppskrift på waldorfsalat - det er veldig lett å lage. Jeg synes det er best med stangselleri istedet for sellerirot. Noen bruker også strimlet hodekål i, jeg foretrekker uten. Ellers er det en god idé å ikke ha all sitronsaften i dressingen på en gang, men smake seg frem først - synd hvis salaten blir for sur.
Far til 2 Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #20 Skrevet 19. desember 2005 Her er en oppskrift på waldorfsalat - det er veldig lett å lage. Jeg synes det er best med stangselleri istedet for sellerirot. Noen bruker også strimlet hodekål i, jeg foretrekker uten. Ellers er det en god idé å ikke ha all sitronsaften i dressingen på en gang, men smake seg frem først - synd hvis salaten blir for sur. ← Den der tror jeg at jeg skal klare. De gangene jeg har spist Waldorfsalat har jeg ikke tenkt på indegriensene. Har bare vært glad til for å bli servert ferdig (er det ikke et utrykk som sier at mannens kjærlighet går gjennom mage ??) I dette tilfellet vil sikkert ungene sette pris på å lage det slik andre sier. Og den blir garantert spist opp når mine foreldre hører at det er ungene som har laget den .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå