Gå til innhold

Dere som leier ut hus/leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere huseiere, hadde dere likt hvis andre personer enn de dere har leid ut  til har adressen sin på boligen dere har leid ut? 

Anonymkode: 3597e...cde

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, adressen skal kun stå på de som står i leiekontrakten. Jeg leier ut flere leiligheter og kun navn på de som leier får stå på postkassen, men ellers er det jo ikke lett å vite om X har adressen der men ikke på opplysningen eller postkasse. Men vi har kun "godkjente"  postkasse skilt og der er kun navn på de som leier

Anonymkode: d4862...638

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, adressen skal kun stå på de som står i leiekontrakten.

Det kan da ikke du bestemme. Om leier lar kjæreste med fem barn flytte inn, har du ingenting du skulle ha sagt. 

Anonymkode: 0ad4b...941

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er lovlig og ikke til skade for bolig, så bryr jeg meg ikke.

Anonymkode: 2bc77...2e2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, adressen skal kun stå på de som står i leiekontrakten. Jeg leier ut flere leiligheter og kun navn på de som leier får stå på postkassen, men ellers er det jo ikke lett å vite om X har adressen der men ikke på opplysningen eller postkasse. Men vi har kun "godkjente"  postkasse skilt og der er kun navn på de som leier

Det er ikke lov. 

Anonymkode: 07ef2...791

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dere huseiere, hadde dere likt hvis andre personer enn de dere har leid ut  til har adressen sin på boligen dere har leid ut? 

Anonymkode: 3597e...cde

Hva huseier liker er irrelevant. Leietaker har noen rettigheter her: 

Sitat

§ 7-1.Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Det skal mye til å finne en saklig grunn eller hevde overbefolkning. Utleiere som nekter etter tredje punktum får ofte ikke medhold i tvistesaker. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem bryr seg om hva huseier mener man har da rettigheter, de går faktisk begge veier.

Anonymkode: 214ed...c66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi har felles postkasse med leieboer. Er ikke hvem som helst som skal oppi der. 

Anonymkode: 5c43a...a49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kan da ikke du bestemme. Om leier lar kjæreste med fem barn flytte inn, har du ingenting du skulle ha sagt. 

Jo det kan jeg bestemme, min leilighet og min kontrakt. Da hadde jeg sagt opp vedkommende, eller droppet fornye kontrakten til vedkommende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvem bryr seg om hva huseier mener man har da rettigheter, de går faktisk begge veier.

Anonymkode: 214ed...c66

Leier en av noen og ønsker fortsette leie så bryr en seg om hva utleier mener. Kommunikasjon er en fin ting. De kan ikke bare sette opp x antall nye på postkassen eller la andre flytte inn uten avtale. da blir kontrakt oppsagt/ikke fornyet. Ikke verre enn det

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei. Vi har felles postkasse med leieboer. Er ikke hvem som helst som skal oppi der. 

Det hadde jeg aldri godtatt som leieboer .

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Mener du Ts framleie? Altså at den som leier, leier den videre til andre uten å bo der selv? 

Anonymkode: 3f7a7...4af

AnonymBruker
Skrevet
hjärterdam skrev (2 minutter siden):

Det hadde jeg aldri godtatt som leieboer .

Mine har vært glade for det. Stort sett ungdommer som bor alene for første gang, og jeg gir dem beskjed om de glemmer å hente posten sin på flere dager. 

Vi har faktisk kjøpt postkasse, men har spurt de tre siste som har bodd her om jeg skal sette den opp, og fått nei. De liker service med å få beskjed om de glemmer tydeligvis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo det kan jeg bestemme, min leilighet og min kontrakt. Da hadde jeg sagt opp vedkommende, eller droppet fornye kontrakten til vedkommende. 

Så du forstår ikke hvordan en lov fungerer?

"min min min", herregud for et kjøtthode

Anonymkode: b2b5d...9a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hehe, du kan ikke bestemme det nei. Du kan heller ikke bare si opp kontrakten uten videre. La være å fornye den kan du selvsagt gjøre.

Anonymkode: 5666f...87e

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet

Har ikke den som leier ut en leilighet noen mulighet for å skrive i kontrakten at leieforholdet gjelder kun 1 beboer? 

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Har ikke den som leier ut en leilighet noen mulighet for å skrive i kontrakten at leieforholdet gjelder kun 1 beboer? 

Nei. De kan jo selvfølgelig skrive det, og det er det mange som gjør, men siden husleieloven sier at ingen kontrakt kan avtale dårligere vilkår enn loven gir, så blir det ugyldig og leietaker kan bare ignorere det. 

• Liker 5
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. De kan jo selvfølgelig skrive det, og det er det mange som gjør, men siden husleieloven sier at ingen kontrakt kan avtale dårligere vilkår enn loven gir, så blir det ugyldig og leietaker kan bare ignorere det. 

Det virker ganske usikkert for utleiere med leilighet i underetasjen der de selv bor.  Jeg hadde ikke våget å leie ut om jeg hadde mulighet til det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja, for du bestemmer over din leilighet. Du tenker ikke over at dette skal være noen andres hjem?

Ingen spiker eller ting på veggene, heller, regner jeg med, og bare dine møbler?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for du bestemmer over din leilighet. Du tenker ikke over at dette skal være noen andres hjem?

Ingen spiker eller ting på veggene, heller, regner jeg med, og bare dine møbler?

Jeg leier ut mange leiligheter, og andre skal få skape det hjemmet de ønsker. De får henge opp bilder, godtar folk med hund, aleneforeldre osv. Men det er ikke sånn at x person kan dra med seg hele slekta inn uten at det kommuniseres. det handler om slitasje, antall folk på kvadrat etc. Så leier jeg ut til frøken Hansen og hun vil ha samboer flyttende inn så er det ok, Men sånn ts fremstiller det så var vel spørsmålet om en godtok et annet navn . 

Leier ikke ut møblert , så folk kan få møblere som de vil. Og jeg har adri hatt problemer med mine leietagere at de ikke forholder seg til kontrakt på dette. Jeg er populær utleier og har flere leiegårder hvor folk bor i år etter år. 

"Dere huseiere, hadde dere likt hvis andre personer enn de dere har leid ut  til har adressen sin på boligen dere har leid ut? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...