AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Noen med laktoseintoleranse som kan svare? Hvis man kan spise en vanlig fløteis på pinne uten å få problemer, kan man da utelukke laktoseintoleranse, eller må det flere is til for å trigge det? Eller er det kanskje veldig individuelt? Melk i bakverk f.eks, er vel heller ikke nok til å merke laktoseintoleranse, må vel være i flytende form som i et glass melk? Anonymkode: cbe12...c44
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen med laktoseintoleranse som kan svare? Hvis man kan spise en vanlig fløteis på pinne uten å få problemer, kan man da utelukke laktoseintoleranse, eller må det flere is til for å trigge det? Eller er det kanskje veldig individuelt? Melk i bakverk f.eks, er vel heller ikke nok til å merke laktoseintoleranse, må vel være i flytende form som i et glass melk? Anonymkode: cbe12...c44 Er man laktoseintolerant så er man laktoseintolerant. Anonymkode: d5966...02e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Jeg tåler litt laktose, avhengig av dagsform, hvor mye melkeprodukter jeg har spist nylig/idag, osv. Det kan variere. Noen ganger går det fint, men noen ganger går det rett i dass fort som fy. Men jeg inntar aldri melkedrikker, brunost, grøt, melkesupper, kremkaker o.l. Selv om disse er laget på laktosefrie produkter så kan jeg reagere på det likevel, fordi det blir "mye" når det kommer i store mengder. Litt går som regel bra. Jeg har genet for laktoseintoleranse. Anonymkode: dfc2e...35b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Jeg tåler ikke laktose i flytende form, men i fast form går det bedre. Litt rart, men sånn er det. Mulig jeg har en litt mild form for laktoseintoleranse. For meg går det bra å spise pinneis/kroneis, smør, bakverk med melk ol. Det går ikke bra å spise kremete supper, yoghurt, vaniljesaus, rømme, melk ol. Det er mange produkter som er naturlig laktosereduserte slik som ost og cottage cheese. Disse kan jeg spise uten begrensning. Softisen på IKEA er laktoseredusert😋 Anonymkode: ce30a...8f0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Her er en del info https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/laktoseintoleranse/ Anonymkode: dfc2e...35b
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen med laktoseintoleranse som kan svare? Hvis man kan spise en vanlig fløteis på pinne uten å få problemer, kan man da utelukke laktoseintoleranse, eller må det flere is til for å trigge det? Eller er det kanskje veldig individuelt? Melk i bakverk f.eks, er vel heller ikke nok til å merke laktoseintoleranse, må vel være i flytende form som i et glass melk? Anonymkode: cbe12...c44 Prøv å spis frokostblanding med melk til frokost og sleng på en stor kaffe latte… Hvis magen piper, må på do etc etc, så kam det være laktose du ikke tåler. Men for å finne ut mer sikkert, så bør du eliminere laktose i to uker og deretter introdusere laktose i to uker, før du eliminerer laktose igjen. Anonymkode: ce30a...8f0
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Veldig individuelt, kan også variere i perioder hos samme person. Jeg tåler lite laktose og reagerer på ganske små mengder selv i perioder hvor jeg tåler mere laktose, så fløteis funker ikke for meg. Men kusinen min tåler mer og kan stort sett spise en kroneis uten problem. Jeg reagerer på laktose i bakverk. Anonymkode: b6f8a...6b9
Sententia Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Jeg tåler mer laktose om jeg kutter ned på gluten. Tåler en sånn liten yoghurt greit, men ikke mer enn det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå