Gå til innhold

Etterisolere eller kjøpe nytt hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et hus da markedet var på topp, med energiklasse F. Huset må etterisoleres, bytte vinduer og dører og ev legge til varmepumpe og balansert ventilasjon. Dette vil sannsynligvis koste noen hundre tusen. 

Jeg lurer rett og slett på om det vil lønne seg mer å bare kjøpe et nytt hus istedenfor. Jeg kommer ikke til å få tilbake de pengene ved et salg, huset er allerede verdt mindre enn jeg kjøpte det for, så egenkapitalen er stort sett spist opp. 

Eller må jeg tenke sånn at det sannsynligvis vil være noe jeg må fikse med neste hus, også, og at det er et tapsprosjekt uansett?

Anonymkode: 4a770...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjøpte du huset?

Måtte du ha tak over hodet / kortsiktig investering / et sted du så for deg å bo resten av livet?

Om du har et langsiktig perspektiv hadde jeg gjennomført oppgraderingene. 

Anonymkode: c02aa...150

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor kjøpte du huset?

Måtte du ha tak over hodet / kortsiktig investering / et sted du så for deg å bo resten av livet?

Om du har et langsiktig perspektiv hadde jeg gjennomført oppgraderingene. 

Måtte ha tak over hodet, det er absolutt ikke et sted jeg vil bo resten av livet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Måtte ha tak over hodet, det er absolutt ikke et sted jeg vil bo resten av livet. 

Da hadde jeg ikke lagt mer penger i det enn du vil få igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Om du må selge med tape og egenkapital er spist opp hvordan tenker du du får råd til et hus? Et mer moderne hus enn du har vil jo også koste enda mer... Salg koster mye med tanke på megler og du må betale dokumentavgift på nytt hus. Til sammen blir dette rundt 200 000 bare på det å selge i seg selv. 

Dette høres lite gjennomtenkt ut

Anonymkode: d6699...449

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om du må selge med tape og egenkapital er spist opp hvordan tenker du du får råd til et hus? Et mer moderne hus enn du har vil jo også koste enda mer... Salg koster mye med tanke på megler og du må betale dokumentavgift på nytt hus. Til sammen blir dette rundt 200 000 bare på det å selge i seg selv. 

Dette høres lite gjennomtenkt ut

Anonymkode: d6699...449

Jeg sparer, selvsagt, og betaler raskere ned på lån i tillegg. Men poenget er jo at dersom jeg har 200.000, skal jeg da bruke de på å isolere her (verdien på huset vil ikke øke tilsvarende) eller kjøpe noe nytt?

Et mer moderne hus vil ikke nødvendigvis koste mer. Nå bor jeg veldig sentralt, og ønsker å flytte mer landlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så sant du ikke bor i gokk så ville jeg ventet til markedet tar seg opp igjen. Det går raskt nå som rentetoppen er nådd.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Så sant du ikke bor i gokk så ville jeg ventet til markedet tar seg opp igjen. Det går raskt nå som rentetoppen er nådd.

Og heller kjøpt noe nytt?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og heller kjøpt noe nytt?

Hvert fall noe du liker og ønsker å bo i. 
I mellomtiden maler di innvendig i trendy farger og bytter fronter på kjøkkenet og slikt….

Endret av Snok1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du har råda til...  Ofte er det ting som må fikses også på andre hus- og enda vel dyre! Kommer an på hvor mye som MÅ fikses! Har du råd til helt flunkende nytt hus er det null problem...😒

Anonymkode: d82f8...2c9

Skrevet

Hvis dette er et sted du tenker at du trives i forhold til nabolag, beliggenhet, tomt osv., og et sted du tenker du skal bli lenge, da er det helt riktig å koste på det huset du har. Det kan sikkert bli kjempefint. 

Hvis du tror du kommer til å flytte innen 3-4 år, da bør du kanskje ikke legge mye penger i det.

Selv pusset jeg opp et hus for 5 mill som kanskje var verd 0,5 mill, men det er fordi det var riktig sted og riktig hus og et sted jeg har tenkt å bli livet ut. Har nå gått 25 år, og har ikke angret ennå. Håper det blir 50 år til.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (51 minutter siden):

Hvis dette er et sted du tenker at du trives i forhold til nabolag, beliggenhet, tomt osv., og et sted du tenker du skal bli lenge, da er det helt riktig å koste på det huset du har. Det kan sikkert bli kjempefint. 

Hvis du tror du kommer til å flytte innen 3-4 år, da bør du kanskje ikke legge mye penger i det.

Selv pusset jeg opp et hus for 5 mill som kanskje var verd 0,5 mill, men det er fordi det var riktig sted og riktig hus og et sted jeg har tenkt å bli livet ut. Har nå gått 25 år, og har ikke angret ennå. Håper det blir 50 år til.

Håper jeg også finner et sånt sted. Du er heldig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...