AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Det er jo ikke som at jeg er stolt av det. Har prøvd hele livet å bli mer utadvendt og pratsom, men jeg får det ikke til. Nå er jeg nesten 40. Av og til får jeg høre det på jobb, og de sier det på en måte som at det nesten skal virke som ett komplement. «Hun gjør det så stille, sier ingenting. Bare gjør det, og ingenting annet, ferdig.» Enkelte voksne folk eier ikke respekt. De vet ingenting om min oppvekst og mitt liv, og hvorfor jeg har blitt sånn. Det er en dårlig egenskap jeg ikke blir kvitt, og folk blr virkelig lære seg normal høflighet. Anonymkode: 0bd02...749 3 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Jeg får ofte kommentarer om det, men det er aldri positivt ment. Mer sånn at de tror jeg ønsker å bli mer bråkete og utadvendt. Anonymkode: 15d1f...95c 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er også en stille person som skulle ønske jeg var litt mer høyrøstet og "på". Men her synes jeg du er litt vel nærtagende altså. Den kommentaren du gjenga synes jeg ikke var respektløs. Anonymkode: 210a3...0f3 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Vet hvordan det er! Er og rolig og stille, og haaater når folk påpeker det. Jeg har høytfungerende angst, og når det stormer inni meg, er jeg helt rolig utenpå. Jeg vil jo ikke være sånn! Jeg er misunnelig på alle som bare er seg selv og prater så lett med alle. Du er ikke alene ❤️ Folk må slutte å si det. Anonymkode: ce04e...81b 4 5
Hannah80 Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Du skriver at det er en dårlig egenskap å være stille eller sjenert. Det er jeg ikke enig i:) Jeg foretrekker faktisk det. 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er enig i at det er uhøflig å kommentere det, men ikke at det er en dårlig egenskap. Anonymkode: a92d3...249 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Synes det er upassende av voksne mennesker å kommentere slik. Det handler om å respektere andre sånn som de er. Jeg var stille som barn og fikk rett som det var spørsmål om jeg var sur. Jeg ble da skikkelig lei meg. La andre være som de er så lenge de ikke skader noen med sin væremåte. Anonymkode: 22a82...1cc 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også en stille person som skulle ønske jeg var litt mer høyrøstet og "på". Men her synes jeg du er litt vel nærtagende altså. Den kommentaren du gjenga synes jeg ikke var respektløs. Anonymkode: 210a3...0f3 Jeg klarer ikke helt å gjengi det skriftlig, men sånn det ble sagt er ikke noen måte noen vil være. Jeg er i tillegg så usikker som person, og kjenner det usikre draget i ansiktet alltid når jeg får oppmerksomhet. Anonymkode: 0bd02...749 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Interessant å lese. Jeg er nok ganske motsatt av dette, prøver å ikke ta for mye plass, og er alltid inkluderende, men jeg er pratesyk av natur. I møte med stille og sjenerte kollegaer eller bekjente så vil jeg være respektfull. Vi har feks en ny kollega som er veldig stille. Jeg har prøvd å dra henne med i samtalen med å spørre henne om seg selv, men hun det gjelder ble synlig ukomfortabel av det. Og det skjønner jeg når alle blikkene ble rettet mot henne. Men dersom vi ikke spør henne direkte så er hun knapt med i samtalen, og da kan det føles som om vi ignorerer? Hvordan ønsker dere å bli møtt av de dere omgås jevnlig? Anonymkode: e123f...22c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Interessant å lese. Jeg er nok ganske motsatt av dette, prøver å ikke ta for mye plass, og er alltid inkluderende, men jeg er pratesyk av natur. I møte med stille og sjenerte kollegaer eller bekjente så vil jeg være respektfull. Vi har feks en ny kollega som er veldig stille. Jeg har prøvd å dra henne med i samtalen med å spørre henne om seg selv, men hun det gjelder ble synlig ukomfortabel av det. Og det skjønner jeg når alle blikkene ble rettet mot henne. Men dersom vi ikke spør henne direkte så er hun knapt med i samtalen, og da kan det føles som om vi ignorerer? Hvordan ønsker dere å bli møtt av de dere omgås jevnlig? Anonymkode: e123f...22c Jeg snakker mye i samtaler om saker som engasjerer meg, og melder meg ut når jeg ikke er interessert. I sistnevnte tilfeller blir jeg helt stille, og planlegger hvordan jeg kan snike meg vekk fra lunsjen el.l uten å virke uhøflig. Ønsker ikke spørsmål for å bli «dratt inn» i samtaler som ikke engasjerer meg. Anonymkode: 0baf9...ddb 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg snakker mye i samtaler om saker som engasjerer meg, og melder meg ut når jeg ikke er interessert. I sistnevnte tilfeller blir jeg helt stille, og planlegger hvordan jeg kan snike meg vekk fra lunsjen el.l uten å virke uhøflig. Ønsker ikke spørsmål for å bli «dratt inn» i samtaler som ikke engasjerer meg. Anonymkode: 0baf9...ddb Ok, men da kan jo du styre samtalen mot det som interesserer deg, for det finnes nok av oss som kan prate om alt eller ingenting. Anonymkode: e123f...22c 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Du er 40, da er det virkelig på tide å plukke med seg følgende innsikt i hvordan ting fungerer; Når skal du ha barn da? ...... Når kommer nummer 2? ......Oi, 3, det var mange? Du er alltid så tidlig på jobb du, skikkelig a-menneske...... Du kommer alltid sent du, liker å sove forstår jeg. Oi, så behagelig å kjøre bil dør til dør da...... Oi, så ubehagelig å måtte ta kollektivtransport da. Og selvfølgelig; Du er så stille du, får bare ting gjort...... Det er ikke vanskelig å høre når du er i rommet. Det er klin umulig å leve på en helt gjennomsnittlig måte, for ingenting er gjennomsnittlig. Anonymkode: 4f653...127 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er 40, da er det virkelig på tide å plukke med seg følgende innsikt i hvordan ting fungerer; Når skal du ha barn da? ...... Når kommer nummer 2? ......Oi, 3, det var mange? Du er alltid så tidlig på jobb du, skikkelig a-menneske...... Du kommer alltid sent du, liker å sove forstår jeg. Oi, så behagelig å kjøre bil dør til dør da...... Oi, så ubehagelig å måtte ta kollektivtransport da. Og selvfølgelig; Du er så stille du, får bare ting gjort...... Det er ikke vanskelig å høre når du er i rommet. Det er klin umulig å leve på en helt gjennomsnittlig måte, for ingenting er gjennomsnittlig. Anonymkode: 4f653...127 Det ble ikke sagt på den måten du skriver det. Det går ikke ann å gjengi skriftlig. Jeg er drittlei av at det blir poengtert at jeg et så stille og forsiktig av meg. En ting er hvis man et 10 år, men jeg et nesten 40. Anonymkode: 0bd02...749
MorindaDedley Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 Fra eget perspektiv så kan jeg si at folk som er helt stille, sånn påtagelig stille plager meg veldig fordi det trigger egen angst så veldig. Så det at den stille personen kanskje sliter med angst og er stille av den grunn, så skaper det masse angst hos meg at personen er unaturlig stille 😄 Lett skal det ikke være. Jeg tenker at de som absolutt skal kommentere at du eller andre er stille, er personer som egentlig ikke takler det særlig godt selv, at det trigger noe i dem og at du dermed blir en slags irritasjon for dem. Vet ikke om det hjelper deg å se denne siden av det…. Det er ikke rettferdig, og det er ikke greit å kommentere støtt og stadig at noen er stille. Dessverre tror jeg det er lite å gjøre med, annet enn å konfrontere dem, om man tør 😏 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ok, men da kan jo du styre samtalen mot det som interesserer deg, for det finnes nok av oss som kan prate om alt eller ingenting. Anonymkode: e123f...22c Eller jeg kan trekke meg unna. Ikke alle har behov for å prate hele tida. Anonymkode: 0baf9...ddb
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 MorindaDedley skrev (1 time siden): Fra eget perspektiv så kan jeg si at folk som er helt stille, sånn påtagelig stille plager meg veldig fordi det trigger egen angst så veldig. Så det at den stille personen kanskje sliter med angst og er stille av den grunn, så skaper det masse angst hos meg at personen er unaturlig stille 😄 Lett skal det ikke være. Jeg tenker at de som absolutt skal kommentere at du eller andre er stille, er personer som egentlig ikke takler det særlig godt selv, at det trigger noe i dem og at du dermed blir en slags irritasjon for dem. Vet ikke om det hjelper deg å se denne siden av det…. Det er ikke rettferdig, og det er ikke greit å kommentere støtt og stadig at noen er stille. Dessverre tror jeg det er lite å gjøre med, annet enn å konfrontere dem, om man tør 😏 Jeg snakker selvfølgelig litt, men ikke så mye og ofte. Jeg har hatt angst hele livet, har dårlig konsentrasjon og hukommelse, så ikke lett for meg å fortelle eller prate mye om noe. Jeg har alltid slitt med dette, og jeg har prøvd å bli bedre. Og at folk da skal l´bli irritert på meg, det sier vel litt om hvor idiot enkelte kan være. Anonymkode: 0bd02...749 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 Jeg kan skjønne at det blir irriterende når det blir påpekt. Folk må nå få lov å være som de vil, så lenge de er snill og grei og gjør jobben sin. Har en kollega som er hardtarbeidende og flink, men som knapt sier et ord. Kunne ikke falt meg inn å påpeke det. Anonymkode: 2bec6...e70 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 Har fått mange kommenterer på det jeg også. Ble spurt av en klasse kamerat om jeg i det heletatt kunne snakke. Også påpekte hun at jeg var sjenert (altså thanks for stating the obvious). Engang var jeg ute med vennene mine og en av mine nærmeste venner kalte med social akward foran alle de andre. Gud som jeg hatet henne etterpå. Har også en kusine som er lege (altså har hun hatt fag som psykologi) og hun ba meg om å slutte å være sjenert og sa at det ikke var farlig å snakke. Så ja, har fått en del kommenterer fordi jeg er så stille, og jeg hater det. Prøver så godt jeg kan å snakke, men ofte får jeg ikke et eneste ord ut. Anonymkode: 6e148...798 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 Det er veldig uhøflig å påpeke det. Hvorfor skal det å være stille og sjenert være negativt? De mest behagelige menneskene er stille og avbalansert, ikke skravlebøtter som snakker om alt og alle, fra øst til vest. Introverte skal ikke «fikses» - de er helt perfekt (etter mitt syn). Forskning jeg leste her om dagen viser faktisk også at dersom andre påpeker at en stille og sjenert, så blir det mye verre for personen. Da kjenner man på skam og skyld for å være den er. Det er ikke greit. Anonymkode: b25c8...997 4 1
Mildys Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har det på samme måte. Det er vondt å få kommentarer om å være sjenert. Det er fakta men vondt å få bemerkninger. Kan legge til det å bli misforstått som uinteressert, kjedelig, ei som ikke liker latter og spøk. Sannheten er det motsatte men det får de ikke oppleve. Det ironiske er at jeg tar for mye plass ler høyt og får folk til å le der jeg kjenner meg trygg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå