Gå til innhold

Dine og felles

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søker utelukkende råd fra de som har erfaring som bonus/steforeldre selv/evt har vært et dine/felles barn- fordi man vet faktisk ikke hvordan ting er ellers føles om man ikke har erfart det.

Det er ca 10 +/-  i alder mellom hans og våre barn. 

Før våre barn kom var jeg opptatt av at ingen skulle føle seg utenfor å behandlet barna som mine egne, til tross for personlige grenser ble overskredet flere ganger. 

Livet som vi har levd de siste 7 årene har vært etter barna og livssituasjonen hans, sånn er det enda. Visste ikke at jeg skulle føle jeg satt med skjegget i postkassen etter vi fikk barn sammen. Alt føles så blodig urettferdig. Føler at mine barn går konstant i skyggen. 

Trodde virkelig ikke at jeg å mine barn må leve i skyggen fordi vi må dilte etter livene til bonusbarna.  Jeg er jo også livredd for at de ska vokse opp å føle livene deres har vært helt forferdelig så blir jo utslitt av å gjøre ting mest mulig riktig hjemme selv om det går på bekostning av mine egne. Er helt utslitt å vet ikke lengre hva som er rett å galt. 

Jeg liker ikke å forskjellsbehandle barn, men vet ikke hva rett å galt er lengre. Jeg forskjellsbehandler jo mine egne barn på en negativ måte siden jeg føler jeg blir presset til å sette bonus først.

Bonus har 3 familie, mine 1 som behandler alle likt å 1 med store forskjeller mellom nye tilskudd å "gamle".

Hvorfor er det alltid så synd i bonusbarna? Er jo felles det går hardest utover på alle slags måter ? 

Frister virkelig å bli særboer ! 

Hjelp meg! 

Anonymkode: 333fe...e46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale at du søker individuell hjelp hos familievernkontoret. Dette må du snakke med fagpersoner om? 

Anonymkode: 18f14...dbd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var ganske lurt ! Trodde de bare drev med mekling/ lot folk lufte seg å ikke nødvendigvis gi råd?

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på. Hva mener du egentlig?

Anonymkode: 8b914...ba6

• Liker 5
Skrevet

Familievernkontoret har nok masse erfaring med dette. Det er ikke bare du som føler at du overstrekker deg i forsøket på å gjøre ting mest mulig rettferdig og likt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var ganske lurt ! Trodde de bare drev med mekling/ lot folk lufte seg å ikke nødvendigvis gi råd?

Kommer litt an på hvor du bor. Noen kontorer har mye terapi og rådgivning, andre mest mekling. Ring og spør ditt kontor 

Anonymkode: 18f14...dbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva går forskjellsbehandlingen ut på? 

Anonymkode: 230c5...81a

AnonymBruker
Skrevet

Hva går forskjellsbehandlingen ut på da?

Jeg forskjellsbehandler mine barn, de er 2 og 10 år. Så behovene deres er jo totalt ulike.. Men om det er bevisst forskjellsbehandling uavhengig av aldersbehov så får du si det som det er til mannen din. Enten må han endre seg ellers så ser du ikke hvordan dere skal klare å holde sammen.

Anonymkode: a1eab...ca1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva går forskjellsbehandlingen ut på da?

Jeg forskjellsbehandler mine barn, de er 2 og 10 år. Så behovene deres er jo totalt ulike.. Men om det er bevisst forskjellsbehandling uavhengig av aldersbehov så får du si det som det er til mannen din. Enten må han endre seg ellers så ser du ikke hvordan dere skal klare å holde sammen.

Anonymkode: a1eab...ca1

Samme her, mine er også 2 og 10. Og neste uke får vi baby igjen. 

Anonymkode: 230c5...81a

Skrevet

Vet ikke hvor gamle barna er, men det er helt normalt at yngre søsken (spesielt under skolealder) bare "dilter med" på alt de eldre søsknene har av aktiviteter/ønsker/etc uansett om de er hel- eller halvsøsken. Det er også normalt at eldre barn får bedre gaver og får være med på flere ting med slekta, mens de yngre skal få "sin tur" når de blir like gamle. Også helt normalt selv med helsøsken at den "min tur nå" blir bortglemt innimellom. 

Dersom det gjelder større ting som å feks. velge bosted etter hvor bonusbarnas andre forelder måtte finne på å flytte til, så er det også en ting man dessverre melder seg frivillig til ved å bli sammen med noen som allerede har barn. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på synspunkter å kan være litt mer konkret når jeg har fått ting på litt avstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at dine unger er søsken til bonus barna da. 

Anonymkode: 53608...760

AnonymBruker
Skrevet

Er vel kanskje derfor jeg er i denne situasjonen, at jeg prøver å la søskene være mest mulig søsken. Men søsken kan ha sin mor å gjøre ditt eller datt eller få ditt eller datt, mens jeg kan ikke helt være mor til mine barn på samme måte for da blir det "urettferdig?" 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel kanskje derfor jeg er i denne situasjonen, at jeg prøver å la søskene være mest mulig søsken. Men søsken kan ha sin mor å gjøre ditt eller datt eller få ditt eller datt, mens jeg kan ikke helt være mor til mine barn på samme måte for da blir det "urettferdig?" 

Helt umulig å ta stilling til når du ikke gir eksempler. Klarer ikke å forstå hva du prøver å si. 

Anonymkode: f247c...e53

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du ønsker råd til. 
jeg har 4 barn på 3, 6, 8 og 12 år 50/50

samboer har ett barn på 14 år som bor her 100% 

ingen felles barn. 

her er det vell kanskje de 2 eldste som får minst voksentid, siden de 2 mellomste mine skal følges opp på fritidsaktiviter og trenger mer hjelp til lekser. Minste blir som regel med så får hun også aktivisert seg litt. 

vi prøver å behandle alle 5 barna likt, utifra alder selvfølgelig

Anonymkode: 5adac...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke glem at dine unger er søsken til bonus barna da. 

Anonymkode: 53608...760

Halvsøsken….

Anonymkode: 5e326...e54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Halvsøsken….

Hvilken vei er de delt? Vannrett, loddrett, diagonalt eller som puslebrikker?

Anonymkode: 38f4a...fcb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Halvsøsken….

Søsken.

Anonymkode: 32514...41d

Skrevet

Har erfaring, men er usikker på hva du spør om?

Her har far to tenåringer som bor hos oss 50/50, og vi har felles en på 4 og en baby. Her vil jo naturlig nok far bruke ekstra tid på de to eldste når de er hos oss, og da faller mer på meg. Det kan jeg kjenne på. Men jeg har alliert meg med mine foreldre som forstår meg, og hjelper til når de kan ❤️ 

De to minste må være mer med på lasset på en del ting, men slik ville det også vært om alle var felles. De to eldste "må" også være med på en del ting som gjerne passer best for de minste. 

De 2 eldste får gaver fra 3 familier, men min familie er bedre stilt - så det jevner seg relativt ut. Aldersforskjellen gjør det mindre synlig også. 

Svigerforeldrene mine er veldig opptatt av å feire jul med oss den julen de to store er der. På en dårlig dag kan "mine" 2 føles som ett B lag, men tror det handler mest om å få sett alle. Og at de naturlig nok har mest forhold til de to eldste (de er eldre og kan ikke passe de små, eller ha ansvar for de alene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det alltid så synd i bonusbarna? Er jo felles det går hardest utover på alle slags måter ? 

Seriøst? Fordi de kommer fra et ødelagt hjem, der en eller begge foreldrene har startet sin «nye» familie der det sjeldent er plass til de gamle. Der man nesten lever som gjest i sin fars hus fordi hans nye kone ikke har plass lenger, og fordi hun er hyperfokusert på å gripe til seg alt hun kan til SINE barn. Fordi far ofte er en tøffel og har blitt tilbakestilt til fabrikkinnstillinger da han fikk kull nr2 og ofte går kull nr1 i glemmeboken. 

- hilsen «bonus»-barn med en stemonster til mor i 30år og en tøffel far som har stått på sidelinjen hele livet og nå er overrasket over at jeg droppet kontakt med de.

Anonymkode: cb0a1...035

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...