Gå til innhold

Nav vil plutselig ikke støtte utdannelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig fortvila nå :( Skal prøve å forklare i korthet; 

Jobbet i utelivsbransjen fra jeg var 17-28. Fikk alvorlige alkohol og rusproblemer. Vår 2022 fullførte jeg rusbehandling og hadde et møte med nav. De oppfordret meg sterkt til å søke Aap og begynne å studere. De mente det var ekstremt lite hensiktsmessig å gå tilbake til utelivsbransjen pga sjanse for tilbakefall og vurderte at sjansene mine ellers på arbeidsmarkedet var lave. De hjalp meg å finne høyskole å søke og jeg flyttet til en hybel ved studiestedet. Jeg har også ptsd og går ukentlig til Dps. 

Nå har jeg fått ny behandler på nav og brev om at aap vil bli avsluttet i mars, altså at de ikke forlenger det. De mener at de ikke kan støtte skolegang fordi jeg kan bruke Lånekassa, og mener ellers at det ikke er store utfordringer knyttet til å vende tilbake til utelivsbransjen. 

Det jeg vet er at å begynne i den bransjen vil bli døden for meg, å bruke lånekassa betyr at jeg må flytte fra hybelen som koster like mye som utbetalingen og behandlere på Dps mener at det er for tidlig for meg å være i vanlig arbeid (men at dette er det langsiktige målet med behandling samtidig som skolegang de neste årene). 

What to do 😭😔😔

Anonymkode: 7784c...1b6

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er veldig fortvila nå :( Skal prøve å forklare i korthet; 

Jobbet i utelivsbransjen fra jeg var 17-28. Fikk alvorlige alkohol og rusproblemer. Vår 2022 fullførte jeg rusbehandling og hadde et møte med nav. De oppfordret meg sterkt til å søke Aap og begynne å studere. De mente det var ekstremt lite hensiktsmessig å gå tilbake til utelivsbransjen pga sjanse for tilbakefall og vurderte at sjansene mine ellers på arbeidsmarkedet var lave. De hjalp meg å finne høyskole å søke og jeg flyttet til en hybel ved studiestedet. Jeg har også ptsd og går ukentlig til Dps. 

Nå har jeg fått ny behandler på nav og brev om at aap vil bli avsluttet i mars, altså at de ikke forlenger det. De mener at de ikke kan støtte skolegang fordi jeg kan bruke Lånekassa, og mener ellers at det ikke er store utfordringer knyttet til å vende tilbake til utelivsbransjen. 

Det jeg vet er at å begynne i den bransjen vil bli døden for meg, å bruke lånekassa betyr at jeg må flytte fra hybelen som koster like mye som utbetalingen og behandlere på Dps mener at det er for tidlig for meg å være i vanlig arbeid (men at dette er det langsiktige målet med behandling samtidig som skolegang de neste årene). 

What to do 😭😔😔

Kan du ikke søke studielån som andre?

AnonymBruker
Skrevet

Studielån og deltidsjobb som ikke er i utelivsbransjen?

Anonymkode: 96611...8a7

• Liker 29
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke søke studielån og jobbe med noe annet ved siden av? Dagligvare, renhold, helse? 

Anonymkode: d56d6...73e

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du brekker og må drikke alkohol om du feks jobber I en resturant i steden for bar/diskotek? Kan du jobbe i cafe eller butikk? Tenker der finnes alternative arbeidsplasser som ikke selger alkohol der det ikke trengs utdannelse. 

Anonymkode: 2d9b5...308

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke søke studielån og jobbe med noe annet ved siden av? Dagligvare, renhold, helse? 

Anonymkode: d56d6...73e

Jeg skulle veldig gjerne gjort det men jeg har ikke psyke nok til å ha fast arbeid enda, har fått ptsd pga overgrep i rusen og er midt i utredninger. Alt overskuddet mitt går til studier og Dps og gå tur 30 minutter hver dag. Håper virkelig at jeg kan jobbe på sikt ❤️

• Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet

Høyskole og dyr hybel. Skjønner frustrasjonen din, men kanskje sikte litt lavere med både bosituasjon og utdanningsforløp?

Om du velger fagbrev har du flere muligheter for hvor studiestedet skal være og få lavere husleie. Du er jo ressurssterk som allerede har studiekompetanse. Å få utdannelse via aap er for de fleste urealistisk og forrige saksbehandler i nav har ikke gjort jobben sin bra nok med å bygge et luftslott for deg. Dessverre. 

Anonymkode: a88c8...18b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men har du rettigheter hos lånekassen så må du benytte deg av det... du får jo fortsatt gå skole. 
Du er jo ferdig avklart når de nå vurderer at du vil komme deg uti arbeid etter endt studie. Så da kan de si at du ikke får dekket utdanning. Fordi du er ferdig avklart og du har rettigheter hos lånekassen. Lånekassen tar seg av studentene i Norge. NAV tar seg av dem som ikke har rettigheter hos lånekassen av diverse årsaker. 

Du kan fortsatt gå i behandling ved siden av skole. Du får som sagt stønad hos lånekassen for de som ikke kan jobbe ved siden av studie på grunn av helse. Du har en behandler som er enig i at du ikke kan jobbe nå, da er du så å si garantert å få det innvilget uten problemer. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/nedsatt-funksjonsevne/#:~:text=Hvis du har nedsatt funksjonsevne,har støtte i elleve måneder.

Du må søke diverse tilleggsstønader hos lånekassen (til utstyr for eksempel og den nevnt over). Du må ta opp studielån slik som alle andre. Så hva er problemet? Skole får du gått uten AAP. 

Anonymkode: 43879...10c

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man regnes som frisk fra sykdom skal man i utgangspunktet studere for egne midler dvs lånekassen og evt deltidsjobb. En tørrlagt alkoholiker regnes ikke som syk vil jeg tro og da oppfyller man ikke vilkårene for aap lengre.

Anonymkode: 38352...810

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Studielån og deltidsjobb som ikke er i utelivsbransjen?

Anonymkode: 96611...8a7

Dagligvare bransjen og steder der det ikke serveres alkohol er også deltidsjobber. Bakerier, osv osv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Få behandleren din til å hjelpe deg å skrive en klage!

Anonymkode: aa8bb...88a

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Høyskole og dyr hybel. Skjønner frustrasjonen din, men kanskje sikte litt lavere med både bosituasjon og utdanningsforløp?

Om du velger fagbrev har du flere muligheter for hvor studiestedet skal være og få lavere husleie. Du er jo ressurssterk som allerede har studiekompetanse. Å få utdannelse via aap er for de fleste urealistisk og forrige saksbehandler i nav har ikke gjort jobben sin bra nok med å bygge et luftslott for deg. Dessverre. 

4 av de jeg var i behandling med studerer nå på Aap, to av de går ikle på Dps lengre heller. Det kommer Desverre veldig an på hvilket NAV-kontor man hører til 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uffda, enda en person som ikke er fornøyd velferdsstaten. 

Mye vil alltid ha mer. 

Anonymkode: 4a718...e43

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle veldig gjerne gjort det men jeg har ikke psyke nok til å ha fast arbeid enda, har fått ptsd pga overgrep i rusen og er midt i utredninger. Alt overskuddet mitt går til studier og Dps og gå tur 30 minutter hver dag. Håper virkelig at jeg kan jobbe på sikt ❤️

Men da må nesten fastlegen din inn i møte med NAV og den nye saksbehandleren din, forteller ståa samt at fastlegen og DPS må samarbeider om deg som pasient.

Det er lege og DPS, ikke NAV som bestemmer om du er frisk nok til å jobbe. Men prøve seg, ja det gjør de alltid. Alltid! 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke søke studielån som andre?

Og du kommenterte uten å egentlig lese hi? Og jeg er ikke ts

Anonymkode: 26381...bde

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo meningsløst å anbefale andre jobber når ts ikke kan jobbe enda. Når man har blitt forespeilet at man skal få beholde AAP og at man skal være i tiltak som gjør at man lettere vil få seg jobb i fremtiden så er det jo feil av ny veileder å gå imot dette. Det virker ikke som ts er klar for ordinært arbeid enda.

Jeg har selv fått utdanning via AAP og det er ikke så uvanlig å få det heller, så bare tull at det skal være så urealistisk.

Jeg ville klaget på dette. Få hjelp av behandler til dette.

Jeg anbefaler også gruppen AAP-aksjonen på facebook. Der er det mange som har mye kunnskap om AAP og flere får god hjelp.

Dessverre er det ofte sånn at hvilken hjelp man får kommer an på hvilken veileder man har.

Anonymkode: 205f0...fd2

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Lånekassen har et eget ekstrastipend til studenter som ikke kan jobbe ved siden av studiene grunnet sykdom.

Anonymkode: 9a2c4...a6a

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du søker studielån.

Anonymkode: af28e...dff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

4 av de jeg var i behandling med studerer nå på Aap, to av de går ikle på Dps lengre heller. Det kommer Desverre veldig an på hvilket NAV-kontor man hører til 

Det kan også være at det er mer sammensatte tilfeller. Å sammenligne seg med andre er sjeldent bra. Men uansett er det verdt et forsøk i å klage på vedtaket og sørge for mer dokumentasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du over 30 år, så har du rett på ekstra lån i 2 år på 104000 i året. Det er surt å ta det, men da får du i hvert fall studert. Men ville absolutt tatt den kampen med Nav om å beholde AAP. For å jobbe ved siden av er tungt om man ikke er frisk. Noe du ikke er. 

Anonymkode: e5b37...e1f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...