Gå til innhold

5-åringen prater uten stopp fra hun våkner til hun sovner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er koselig, for all del, men jeg holder også på å miste vett og forstand. Hun prater fra hun våkner i alt hun gjør. Mens hun spiser, leker, ser tv, i bilen og til og med alene. Hun prater ofte høyt og vi hører sjelden oss selv tenke her hjemme. Å se film som familie er bare å glemme, ingen hører noe. Er det overhodet noe som helst vi kan gjøre med dette? 

Anonymkode: 5acfe...5f1

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Hun må jo få lov å prate, men når det skal være stille - så skal det være stille.

Her må man hjelpe barnet til selvregulering. 

Hva når hun starter på skolen? Når dere er i selskap hos andre? Sosiale situasjoner kan bli vanskelige om dere ikke hjelper henne.

AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (2 minutter siden):

Hun må jo få lov å prate, men når det skal være stille - så skal det være stille.

Her må man hjelpe barnet til selvregulering. 

Hva når hun starter på skolen? Når dere er i selskap hos andre? Sosiale situasjoner kan bli vanskelige om dere ikke hjelper henne.

Hvordan fortelle henne det når hun prater rett etter vi gir henne beskjed om å være stille? 

I sosiale situasjoner, barnehage, selskap er hun stille, veldig stille.

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan fortelle henne det når hun prater rett etter vi gir henne beskjed om å være stille? 

I sosiale situasjoner, barnehage, selskap er hun stille, veldig stille.

Hvis det andre du sier stemmer, så ser jeg egentlig ikke problemet. Hun er vel glad og vil snakke med dere. Hvis hun ikke kan være stille når dere ser film, så får hun gjøre noe annet i et annet rom da.

Skrevet

Hold ut, det går over er mitt råd. 

På den alderen snakket også min datter som en foss. Ikke bare det, hun sa mamma opptil to ganger i hver setning hun sa til meg, så det gikk inflasjon i ordet og ikke var særlig koselig lenger. Følte at jeg fikk gnagsår i magen av å høre ordet mamma hele tiden. "Mamma, hvorfor gjør du slik mamma? Er det fordi... mamma? Men mamma kan du også... mamma?" Jeg holdt på å klikke mange ganger, og måtte stadig puste dypt. 

Herregud som jeg savner de årene! De gikk så fort over. 🥰

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var min også 😅 En gang måtte han være med meg til en kontroll på sykehuset. Siden jeg ikke fikk lov å kjøre bil så måtte vi ta bussen. Hun pratet i ett. Det nyttet ikke å ikke svare. Vi skulle en slags dialog! På bussen hjemover var jeg så sliten av skravlingen så jeg ba henne være stille og vente til vi kom hjem. Svaret jeg fikk var "hvorfor det, mamma". Så bussjåføren dro på smilebåndet og han hadde hørt på i 20. minutter. Min var mye mer verbal hjemme enn ute. Med tiden roet det seg. 

Anonymkode: 0af99...7b0

• Liker 1
Skrevet

Når barnet først har lært seg å prate, så har det nok også oppdaget at det har en eksistens i verden, og kan påvirke omgivelsene. Ganske så fantastisk utvikling fra å være helt hjelpesløs i denne verden til å plassere seg selv på verdenskartet som et selvstendig og viktig individ. 🤗

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

På den alderen snakket også min datter som en foss. Ikke bare det, hun sa mamma opptil to ganger i hver setning hun sa til meg, så det gikk inflasjon i ordet og ikke var særlig koselig lenger. Følte at jeg fikk gnagsår i magen av å høre ordet mamma hele tiden. "Mamma, hvorfor gjør du slik mamma? Er det fordi... mamma? Men mamma kan du også... mamma?" Jeg holdt på å klikke mange ganger, og måtte stadig puste dypt. 

Mamma to ganger i hver setning, kjenner til den. Vår snakker døgnet rundt, også i søvne! Det snakkes ofte med utestemme. Gnagsår i ørene før han er kommet til barnehagen😂 Vi minner ham på både å snakke med innestemme og å faktisk være helt stille, men det er glemt før jeg er ferdig med å si det. 

Har dermed ingen råd til deg ts, men du er ikke alene😂

Anonymkode: 282cc...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Haha! Det samme kunne jeg skrevet om min jente på snart 5 😅

Anonymkode: e83ee...680

• Hjerte 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Kanskje det at hun er veldig stille ute blant folk gjør at det bygger seg opp masse tanker som hun slipper ut når hun er i trygge omgivelser? 

Ellers er det nok en fase du bare må holde ut til det går over 🙉🙉

Vet jeg var skravlete som barn, men ble en skikkelig lesehest etter hvert, så da ble det stille. Er hun forresten stille hvis hun blir lest for og må lytte for å få med seg ting? Eller når hun uttrykker seg gjennom tegning? 

AnonymBruker
Skrevet

-Nå må du være stille littegrann. Du spør hull i hodet på meg.

-Hvor stort er det hullet, mamma?

Anonymkode: c7970...ac2

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Min er sånn, snart 5 år gammel og har vært slik siden han lærte å prate. 

Jeg føler meg slem når jeg ber om ro på kvelden, ved leggetid, den første timen vi er våken. Hver gang vi har besøk så må jeg minne han på å vente på sin tur til å prate. 

Når det ikke er konstant prat så er det synging og andre lyder. Jeg ber om han å synge med innestemme, men det er glemt etter et minutt. 

Anonymkode: 90f9a...b23

AnonymBruker
Skrevet

Vi øver på innetemperatur og spilletid. Hakkebakkeskogen sjans sånn ellers 

Anonymkode: c2896...8ef

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi øver på innetemperatur og spilletid. Hakkebakkeskogen sjans sånn ellers 

Ha'kke.... Ikke Hakkebakkeskogen..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ha'kke.... Ikke Hakkebakkeskogen..

Og innestemme?😅😅

Anonymkode: 7b6b0...afd

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen. Guttungen pratet så sinnsykt mye i den alderen, både på inn og utpust. Måtte ofte ta en paracet etter han la seg, da hodet mitt holdt på å sprenges etter en hel dag med intens prat 😂😂

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, og vi har tre av samme slaget. Noen ganger må i voksne rett og slett be om taletid eller si at vi må få snakke litt sammen bare vi to, om så bare for å gjøre konkrete avtaler om planlegging av dagen. Når kvelden kommer, hender det vi synker sammen og ler litt av kaoset her hjemme. Våre barn er litt større da, så det er mulig å gi beskjeder om at ikke alle snakker samtidig.

Anonymkode: 3a95c...cce

Skrevet (endret)

Jeg tenker, la henne prate! 
Et lite menneske som føler seg trygg på omverdenen prater! Og det er jo det vi vil med våre barn; at de skal føle seg trygge på viktige voksne, og hvem er viktigere i verden enn mamma og pappa (viktige voksne)? Ditt barn virker til å være trygg og harmonisk. Ikke hysj barnet ned. La barnet få være «universets midtpunkt». Barnet trenger denne tryggheten når det blir voksent. «Jeg har en stemme i denne verden, og jeg betyr noe». 
Hvor mange barn i denne verden blir ikke hysjet ned og blir utrygge og usikre voksne? Du er heldig som har et barn som virker til å være trygg på seg selv og verden rundt seg. Du har gjort noe veldig riktig som gjør at barnet er så trygt at det prater non stop. Hold heller ut!  ❤️

Endret av Jocelynn
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kalte sønnen min for «reiseradioen» i den alderen, for praten gikk konstant. Jeg synes det var hyggelig, men klarte det ikke det hele tiden. Og i alle fall ikke å engasjere meg og gi svar på ting han lurte på hele tide . Så jeg forklarte sønnen min at jeg trengte noen pauser i praten & at han da ville få mer oppmerksomhet og bedre svar fra meg på den måten. Det fungerte fint. Pausene ble ikke så lange, men lange nok til at jeg fikk summet meg 😊

Anonymkode: 4add3...988

AnonymBruker
Skrevet

Det er nokså typisk for små jenter. 

Anonymkode: caa0a...20c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...