Gå til innhold

De på minstesats skal få 3000 kr ekstra fra Nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gjelder det oss som har minstesats ung uføretrygd også? 

Anonymkode: dce86...559

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ung ufør er ikke minstesats i og med at ung ufør er et tillegg. Men syns ung ufør bør få tilsvarende 2000 kr mer så det blir likt, ellers får jo ung ufør 2000 kr mindre enn minstesats ufør om de skal få 3000. 

Egentlig burde alle fått minst 5000 mer for ung ufør er heller ikke noe å leve av!

Anonymkode: 73fb8...f63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er minstesats når man er enslig ordinær ufør? og NÅR får man pengene?

Anonymkode: d40de...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ung ufør er ikke minstesats i og med at ung ufør er et tillegg. Men syns ung ufør bør få tilsvarende 2000 kr mer så det blir likt, ellers får jo ung ufør 2000 kr mindre enn minstesats ufør om de skal få 3000. 

Egentlig burde alle fått minst 5000 mer for ung ufør er heller ikke noe å leve av!

Men ung ufør er jo minstesats uføretrygd, med tillegg ved siden av. Det er teknisk sett fortsatt minstesats. 🤷‍♀️

Anonymkode: ba080...f49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er ikke ung ufør over 20.000kr etter skatt? Det er mer enn dobbelt så mye som minstesats AAP

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte på chatten for å være sikker på at jeg har rett, og der er svaret ja. Forenklet versjon av chatten, klipp og lim alle svar. Du kan forsøke selv. 

Meg: Får også de med ung uføretrygd utbetalingen på 3000 kroner?
Robot: De som har uføretrygd med minstesats i januar 2023 får en ekstra utbetaling på 3 000 kroner.

*Det kom opp 3 spørsmål jeg kunne trykke på for å få mer info og på ene sto det "Gjelder det for ung ufør med minstesats?" som jeg trykte på.

Robot: Ja, det gjelder alle som har uføretrygd med minstesats. Det finnes 5 ulike minstesatser på uføretrygd. Ekstrautbetalingen på 3000 kroner gjelder for alle sammen.

Så svaret er da at ja, også vi på ung ufør får det. Fordi ung ufør er minstesats også. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Er ikke ung ufør over 20.000kr etter skatt? Det er mer enn dobbelt så mye som minstesats AAP

AAP og uføretrygd er to forskjellige stønader. Du kan ikke sammenligne dem i det hele tatt. De har ingenting med hverandre å gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AAP og uføretrygd er to forskjellige stønader. Du kan ikke sammenligne dem i det hele tatt. De har ingenting med hverandre å gjøre. 

Jeg vet det, men å si at man ikke kan leve for 20.000kr i ung uføretrygd når noen har mindre enn halvparten av det utbetalt er jo ganske vanvittig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tvillingsjel said:

Jeg vet det, men å si at man ikke kan leve for 20.000kr i ung uføretrygd når noen har mindre enn halvparten av det utbetalt er jo ganske vanvittig.

Husk at uføretrygd er en varig ytelse - de skal ha mistesats resten av livet. Mottar du aap på minstesats skal du forhåpentligvis tilbake i jobb etterhvert. Stor forskjell på midlertidig og varig tross alt.

Oversikt over minstesatsene:

https://www.nav.no/uforetrygd#satser

Anonymkode: 78bd1...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men syns ung ufør bør få tilsvarende 2000 kr mer så det blir likt, ellers får jo ung ufør 2000 kr mindre enn minstesats ufør om de skal få 3000. 

Tuller du nå? De som har ung ufør får jo allerede mellom 3-3500 ekstra HVER måned HELE året! Dette er snakk om en engangs utbetaling til de med minstesats (som vil si ca 16500 i mnd etter skatt). Ung ufør har allerede mye mer enn dette.

Anonymkode: 23c60...65f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Du må tilpasse livet ditt etter inntekten din. Du kan ikke bruke "men jeg har det verre enn deg, så du må klare deg" som grunn til at andre ikke kan slite økonomisk. Det er mange på ung ufør som sliter på lik linje som de på minstesats. Det er også folk på begge satser som faktisk klarer seg også. 

AAP er en midlertidig ytelse som du skal ha i en kort periode i livet. Det er tøft økonomisk for alle på AAP, men man må faktisk gjøre en innsats selv og tilpasse utgifter og livet etter inntekten. Og det klarer man i en kort periode. Uføretrygd er livet ut og ikke for en kort periode og et par år. Man har ofte bil og bolig, det er ikke bare å flytte til noe billigere når det blir trangere kår. For da går inntekten ned på grunn av skatt. 
AAP har ingenting i debatten her å gjøre. AAP har så mange flere rettigheter til tilleggsstønader enn hva vi på uføretrygd har. Summen på AAP + bostøtte og andre tilleggsstønader man kan søke på, er ofte er ikke alt for langt unna hva uføretrygd er på. Folk på uføretrygd må også faktisk spare penger i stede for å få alt dekt av NAV, fordi man har færre rettigheter på stønader og økonomisk hjelp. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tuller du nå? De som har ung ufør får jo allerede mellom 3-3500 ekstra HVER måned HELE året! Dette er snakk om en engangs utbetaling til de med minstesats (som vil si ca 16500 i mnd etter skatt). Ung ufør har allerede mye mer enn dette.

Vi har likevel minstesats, ung ufør-tillegget er jo et tillegg til minstesatsen!

Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

Er likevel ikke sammenlignbart da AAP ikke er en varig ytelse slik som uføretrygd er!

Anonymkode: e2d89...222

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er fortsatt ikke mye å juble for. Det er trangt med dagens økonomi, også for oss på ung ufør. 
3000 kroner ekstra er en god nyhet for min del. Det betyr at jeg kan nå fortsette behandling og sykehustimer som normalt. Uten å måtte kutte i antall legetimer i måneden frem til frikort. 

Det at noen har det verre, betyr ikke at andre har det så ufattelig mye bedre for det om. Alt man kan si er at " det kunne ha vært verre", men det er ingen trøst for noen. Hadde alle på minstesats fått samme sats som oss med UU, så hadde det fortsatt vært krise i media og folk i matkøene, og ikke minst ramaskrik om å få hevet satsene. Fordi det er trangt og vanskelig, men som sagt, vi må bare holde kjeft og ta til takke med det vi få, også bare si "for det kunne jo tross alt ha vært verre". For hvis ikke så får vi minstesats-gjengen på nakken 🙄

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk at uføretrygd er en varig ytelse - de skal ha mistesats resten av livet. Mottar du aap på minstesats skal du forhåpentligvis tilbake i jobb etterhvert. Stor forskjell på midlertidig og varig tross alt.

Oversikt over minstesatsene:

https://www.nav.no/uforetrygd#satser

Anonymkode: 78bd1...6f5

Veldig mange på AAP er jo nettopp dessverre på vei mot ufør, pga sykdom. Man er gjerne på AAP i mange år først. Jeg er der selv og det er fryktelig smalt å leve på 14.000 i mnd. Jeg vil ikke bli ufør, men "gleder meg" til å få litt mer i måneden.

Anonymkode: 9bdd7...89d

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må tilpasse livet ditt etter inntekten din. Du kan ikke bruke "men jeg har det verre enn deg, så du må klare deg" som grunn til at andre ikke kan slite økonomisk. Det er mange på ung ufør som sliter på lik linje som de på minstesats. Det er også folk på begge satser som faktisk klarer seg også. 

AAP er en midlertidig ytelse som du skal ha i en kort periode i livet. Det er tøft økonomisk for alle på AAP, men man må faktisk gjøre en innsats selv og tilpasse utgifter og livet etter inntekten. Og det klarer man i en kort periode. Uføretrygd er livet ut og ikke for en kort periode og et par år. Man har ofte bil og bolig, det er ikke bare å flytte til noe billigere når det blir trangere kår. For da går inntekten ned på grunn av skatt. 
AAP har ingenting i debatten her å gjøre. AAP har så mange flere rettigheter til tilleggsstønader enn hva vi på uføretrygd har. Summen på AAP + bostøtte og andre tilleggsstønader man kan søke på, er ofte er ikke alt for langt unna hva uføretrygd er på. Folk på uføretrygd må også faktisk spare penger i stede for å få alt dekt av NAV, fordi man har færre rettigheter på stønader og økonomisk hjelp. 

Hvorfor skal man ha bil når man er uføretrygdet og ikke på AAP? Jeg går på AAP og har det verre med helsen enn min bror som er uføretrygdet. Dette gjelder vel flere enn meg også. Tilpasse utgifter etter inntekt må vel alle gjøre. Gjøre en innsats selv, i forhold til hva? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Ja da får vel alle yrkesgrupper slutte å streike for høyere lønn,for det er alltid noen som har mindre…

Anonymkode: d5669...941

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Ikke sett grupper opp mot hverandre! 

Unge uføre har ikke mye, at dere på aap har så lite forstår jeg ikke, men en skrev at dere får bostøtte og kan søke flere ytelser. 

Anonymkode: 6dc9a...ad6

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Hvorfor skal man ha bil når man er uføretrygdet og ikke på AAP? Jeg går på AAP og har det verre med helsen enn min bror som er uføretrygdet. Dette gjelder vel flere enn meg også. Tilpasse utgifter etter inntekt må vel alle gjøre. Gjøre en innsats selv, i forhold til hva? 

Har man ikke råd til bil, så har man ikke råd til bil. Har du behov for noe annet enn kollektivtransport på grunn av helse, så får man det dekket. Når man er ufør så har man litt mer utbetalt og har råd til bil.  

Jeg fikk dekt taxi/pasientreiser på AAP fordi jeg hadde ikke råd til bil. For syk for buss. Er nå ufør og har bil. Ikke unormalt det. Har du virkelig så ille helse at du må ha bil, så får du faktisk støtte til det. Så om du ikke får det, til tross for dårlig råd, så har du ikke så dårlig helse som du selv tror. 

Man må gjøre en innsats og faktisk kutte ned på ting og ofre mye, for å ikke ty til kreditt. Mange av valgene man må ta er tøft fysisk og psykisk. Selv det å kutte medisiner var en selvfølge da jeg hadde AAP, fordi jeg hadde ikke økonomi til alle medisinene og måtte prioritere. Man kan ikke gå ned 66% i lønn eller havne på minstesats og tro man kan leve slik som før man ble syk. Man må gjøre en innsats selv og forsøke å leve etter inntekten man har. AAP er midlertidig, uføretrygd er varig. To helt forskjellige situasjoner. Det å gå uten nødvendige medisiner i en periode er tøft, men nødvendig og mulig. Det å gå uten nødvendige medisiner livet ut på grunn av for lav inntekt er ikke mulig. Så klart, i en perfekt verden så hadde man hatt råd til både bil og medisiner på AAP, men verden er ikke perfekt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvordam skal man få disse pengene. Får vi dem fordelt utover, eller hva?

Anonymkode: 53588...751

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...