Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Kristiansand? Hvilke områder er OK å bo i/på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte til Kristiansand om halvannet år pga. studier, men har ingen kjennskap til byen i det hele tatt; sist jeg var der var som barn😅 Er det en OK by å bo i? Og hvilke områder er det best å bo mtp. kollektivtrafikk, nærhet til butikker, osv.? Har sertifikat, men har ingen planer om å kjøpe bil med det første, så blir litt avhengig av buss hvertfall det første året

Anonymkode: 2bb05...a79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal studere på UIA så er vel Lund, Gimlekollen, sentrum, Søm eller Hånes ok plasser. Søm og Hånes har gode bussforbindelser til UIA. Lund og Gimlekollen er nærme nok til at du kan spasere eller sykle, men buss er også et K alternativ. Prismessig er nok Søm og Hånes best da Lund og Gimlekollen er dyrere steder.

Anonymkode: 7579e...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives veldig godt, og ble værende etter studier. Jeg bodde i studentbolig ved campus som student. UiA ligger på østsiden av byen, og jeg vil anbefale deg å bo på den siden. Å måtte igjennom byen for å komme til forelesninger er mer styrete. Veldig mange bor i sentrum, Lund, Gimlekollen, og innover og på Justneshalvøya. Det leies også ut rundt Sørdal. Der er det elendig bussforbindelser, og en drøy bakke opp og ned. En kan følge en sykkelvei da på toppen og over til UiA. Sentrum er selvsagt mye blandet, og vet mange synes Lund er dyrt. Jeg hadde ikke villet bo i sentrum. Mye klassiske utleieleiligheter, til dyrere priser, med utleiere med fullt fokus på å tjene penger. En kan lett gå fra store deler av Gimlekollen og Lund til UiA. Byen er heller ikke langt unna. Jeg har bodde mange ulike plasser, og foretrekker østsiden. Hvor lengre unna jo billigere kan du ofte få det.

Det er «Metrobusser» til Hånes, Søm, og Tømmerstø (samt Sørlandsparken) på den siden av byen. Det betyr at det går ekstra mange busser. Det er likevel bare to busser i timen på søndager både på Hånes og Justneshalvøya. I ukedagene er det klart flere da der M-bussene går. Deler av Lund er dårlig dekket med buss. Noen synes Kuholmen er langt å gå, andre ikke, så alt er jo relativt. 

Litt om noe du ikke spør om som jeg tenker er viktig:

Lund har haugevis av butikker. Rett ved UiA har en Joker på en side og Prix (var ihvertfall Prix) på annen side. Joker har søndagsåpent. Gimlekollen og Justneshalvøya har ingen butikker, men mange handler på Fagerholt. Fagerholt har både Extra og Rema. Extra med søndagsåpent og post i butikk. Det er også treningsentre der, tannlege, apotek, og pizzabakeren. Det er en Joker på Justvik, også med post i butikk, men ikke søndagsåpent. I tillegg er det en Rema på Bjørndalssletta, og en Meny ved Vollevannet. Sentrum har de fleste butikker. Både Søm og Hånes har matbutikker med post i butikk. Søm har Rema, Kiwi og Extra, samt Meny på Rona rett ved. Hånes har Prix samt Kiwi på et bittelite senter, hvor de har noe take away, godtebutikk, og noe. Ikke store greiene, men Kiwien er fin. 

Jeg hadde unngått Tveit, Hamresanden og steder i den retningen pga manglende buss. Samme med om du skal forbi Jærnesheia på Justvik. Det er minimalt med buss utover mot Ålefjær som det heter der. Ytre Randesund er det visst også lite buss, men der er jeg ikke så kjent. 

Godt med buss på andre siden av byen også, men du må igjennom byen, og det er mer styr. 

Anonymkode: a4710...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trives veldig godt, og ble værende etter studier. Jeg bodde i studentbolig ved campus som student. UiA ligger på østsiden av byen, og jeg vil anbefale deg å bo på den siden. Å måtte igjennom byen for å komme til forelesninger er mer styrete. Veldig mange bor i sentrum, Lund, Gimlekollen, og innover og på Justneshalvøya. Det leies også ut rundt Sørdal. Der er det elendig bussforbindelser, og en drøy bakke opp og ned. En kan følge en sykkelvei da på toppen og over til UiA. Sentrum er selvsagt mye blandet, og vet mange synes Lund er dyrt. Jeg hadde ikke villet bo i sentrum. Mye klassiske utleieleiligheter, til dyrere priser, med utleiere med fullt fokus på å tjene penger. En kan lett gå fra store deler av Gimlekollen og Lund til UiA. Byen er heller ikke langt unna. Jeg har bodde mange ulike plasser, og foretrekker østsiden. Hvor lengre unna jo billigere kan du ofte få det.

Det er «Metrobusser» til Hånes, Søm, og Tømmerstø (samt Sørlandsparken) på den siden av byen. Det betyr at det går ekstra mange busser. Det er likevel bare to busser i timen på søndager både på Hånes og Justneshalvøya. I ukedagene er det klart flere da der M-bussene går. Deler av Lund er dårlig dekket med buss. Noen synes Kuholmen er langt å gå, andre ikke, så alt er jo relativt. 

Litt om noe du ikke spør om som jeg tenker er viktig:

Lund har haugevis av butikker. Rett ved UiA har en Joker på en side og Prix (var ihvertfall Prix) på annen side. Joker har søndagsåpent. Gimlekollen og Justneshalvøya har ingen butikker, men mange handler på Fagerholt. Fagerholt har både Extra og Rema. Extra med søndagsåpent og post i butikk. Det er også treningsentre der, tannlege, apotek, og pizzabakeren. Det er en Joker på Justvik, også med post i butikk, men ikke søndagsåpent. I tillegg er det en Rema på Bjørndalssletta, og en Meny ved Vollevannet. Sentrum har de fleste butikker. Både Søm og Hånes har matbutikker med post i butikk. Søm har Rema, Kiwi og Extra, samt Meny på Rona rett ved. Hånes har Prix samt Kiwi på et bittelite senter, hvor de har noe take away, godtebutikk, og noe. Ikke store greiene, men Kiwien er fin. 

Jeg hadde unngått Tveit, Hamresanden og steder i den retningen pga manglende buss. Samme med om du skal forbi Jærnesheia på Justvik. Det er minimalt med buss utover mot Ålefjær som det heter der. Ytre Randesund er det visst også lite buss, men der er jeg ikke så kjent. 

Godt med buss på andre siden av byen også, men du må igjennom byen, og det er mer styr. 

Beklager, jeg ser du nevner butikker her 🤣🙈 Du fikk ihvertfall svar på det.

AnonymBruker
Skrevet

Mange fine steder over hele byen. 
Som student er Lund kanskje best. Søm fint og nært sjøen. 

Anonymkode: 2d548...0f7

AnonymBruker
Skrevet

Som student er det nok best å bo nærme campus, og da får du mange gode tips over her. Det jeg likte best med Kristiansand var derimit bymarka, ravndalen og baneheia. Kristiansand er en fantastisk sommerby, og en nitrist høst- og vinterby (men man overlever).

Anonymkode: 10f70...a80

AnonymBruker
Skrevet

Lund er nok det mest praktiske for deg om du skal gå på UIA.

Gimlekollen er også nært men har dårlige bussforbindelser og ikke gåavstand til butikk.

Søm og Hånes er også relativt nært og gode bussforbindelser.

Jeg hadde nok absolutt anbefalt deg å bo på Lund da det er mange butikker der, campus med mange andre studenter, gåavstand til byen, bading i Bertes om sommeren, masse turområder og veldig gode bussforbindelser.

Anonymkode: a0387...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...