aline Skrevet 16. desember 2005 #21 Del Skrevet 16. desember 2005 men at de som røyker ikke er for røykeloven er jo ikke så veldig relevant da, eller? og at det vil koste masse penger å ha en bitteliten form for kontroll på lover, det burde de kanskje tenkt på FØR de laget loven? de aller, aller fleste lover blir til tider og stedvis oppfulgt og passet på. vi har tollvesen som eksisterer og som kontrollerer grensehandelen, om en altfor spredt til at det har særlig innvirkning på de som bryter loven, men dog. det finnes plenty som ikke er enige med trafikkgrensene, der har vi også noen som tidvis sjekker og følger opp at reglene blir fulgt. dersom man ikke har kapasitet til å gjøre noe med de tilfellene som faktisk blir innrapportert.... da burde de kanskje ventet med å fastsette røykeloven til de hadde råd til å ta den på alvor selv? for som sagt, det er vanskelig å få respekt for en lov som ingen egentlig bryr seg særlig om, en lov ingen ser på som viktig nok til å vedlikeholde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #22 Del Skrevet 16. desember 2005 Jeg tror ikke det er ulovlig så lenge det er etter stengetid. Da er det jo ikke offentlig lengre. Jeg har vært på steder hvor det har vært lukket privat fest, og da er det også lov å røyke innendørs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #23 Del Skrevet 16. desember 2005 Her var det mange lavmåls, harry og uintelligente svar til trådstarteren. Det er ikke snakk om noen presset trådstarter til å dyppe hodet i askebegeret.. Røykeloven sier heldigvis at røyking på utesteder (les: resturanter, diskoteker, kafeer, etc.) og da er av hensyn til alle oss som ikke liker den ekle lukten, men først og fremst på grunn av hensynet til de ansatte som jobber på slike steder. Ja da, sikkert flere som røyker blant de også, men foreningen deres har lobbet en del for denne loven, basert på forskning (som de har fra Kreftforeningen) som viser at ansatte i utelivsbransjen har en langt høyere forekomst av lungesykdommer og kreft enn noen andre yrkesgrupper. Når det er sagt, hva er poenget med en lov hvis det ikke finnes noe klart kontrollorgan som følger opp? Trådstarter peker på et stort problem: nå har regjeringen gått av, loven er der fortsatt, men til hvilken hensikt? Ingen blir straffet med høye bøter, ingen vet hvor de skal anmelde utestedet når det skjer overtredelser, og hvis man gjør det skjer det ingenting. Hva er da funksjonen og hensikten til denne loven, når ingen følger den opp?! Jeg er enig med trådstarter, og oppfordrer alle ikke-røykere til å melde fra til sin kommune/riktig instans (hvem nå enn det måtte være) når de ser at noen røyker inne på et offentlig sted. Det er eieren av stedet som eventuelt blir straffet, ikke røykeren. Hvsi man ringer Sosial- og helsedirektoratet, kan man hvertfall få svar på hvor det er man melder fra om slikt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #24 Del Skrevet 18. desember 2005 De få som velger å gjøre seg til kjeltring er antageligvis ikke for røykeloven, og synes ikke at de gjør noe kriminelt. ← Så om jeg gjør et lovbrudd på en lov som jeg ikke er for så skal det være akseptabelt?......jaja.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #25 Del Skrevet 19. desember 2005 Poenget her er jo at så lenge det røykes i lokalet har de ikke lov til å sjenke alkohol. Og stenger de dørene gjelder ikke sjenkebevillingen, hvis de ikke søker spesielt om å få ha bevilling for lukkede selskaper. Så jeg syns trådstarter har all rett til å reagere. Syns dere det virkelig er greit å gjøre seg til kjeltring for en røyk? ← Et utested som har sjenkebevilling trenger ikke søke om å ha sjenkebevilling for lukkede selskaper. Sjenkebevillingen gjelder uansett. Sjenkebevilling er avhengig av at man allerede har serveringsbevilling. Og det er ikke lov til å røyke på steder som har serveringsbevilling, så lenge det er folk på jobb i lokalet. Og så lenge det finnes utenforstående i lokalene, må det være folk på jobb. Ergo; det er ikke lov å røyke på utesteder selv om de stenger døra, med mindre det bare er de som jobber der til stede (etter jobben-pilsen). Problemet er at dersom dette er etter den tiden lokalene har lov til å servere, har de ansatte ikke lov å sitte der etter jobb. Konklusjon; de ansatte kan røyke på et utested når alle er ferdige på jobb, og dørene er låst for andre, hvis dette er på en tid der de hadde hatt lov til å ha åpent! Når det er sagt; det er nært sagt umulig for politi/sjenkekontroll å finne ut av slikt. Det holder ikke at noen rapporterer om at noen har røyket på et utested, ting må jo bevises også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #26 Del Skrevet 19. desember 2005 Hva er da funksjonen og hensikten til denne loven, når ingen følger den opp?! ← Hallo i luken? Nå får du slutte å overdramatisere?! Hvor mange ganger har du vært ute og opplevd at folk røyker på et utested? Jeg har aldri opplevd det, og jeg er ute hver helg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gyukj Skrevet 19. desember 2005 #27 Del Skrevet 19. desember 2005 Hva var problemet egentlig? Holdt de deg gissel og tvang nesa di nedi askebegrene? Uansett er det fint lite de kan gjøre med det i etterkant, bortsett fra å intensivere kontrollen på stedet du har rapportert. ← Røyk kan være meget plagsomt selv om du ikke sitter med nesa oppi askebegeret. Det er en skam at slike henvendelser om lovbrudd ikke blir fulgt opp. Da er det vel bare å sette i gang å røyke på utestedene da, når ingen følger opp uansett. Så klart det er mye rette distans kan gjøre med det nå. Det er bare å oppsøke anonymt (på lik linje med sjenkekontrollen) å ta dem på fersken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yfhkjlolø Skrevet 19. desember 2005 #28 Del Skrevet 19. desember 2005 Hallo i luken? Nå får du slutte å overdramatisere?! Hvor mange ganger har du vært ute og opplevd at folk røyker på et utested? Jeg har aldri opplevd det, og jeg er ute hver helg!! ← Dette er ikke å overdramatisere! Når du er vitne til et lovbrudd bør man melde i fra! Om dette ikke skjer på alle utesteder, er det viktig å ta de stedene som gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #29 Del Skrevet 19. desember 2005 Jeg tror ikke det er ulovlig så lenge det er etter stengetid. Da er det jo ikke offentlig lengre. Jeg har vært på steder hvor det har vært lukket privat fest, og da er det også lov å røyke innendørs ← Det står i innlegget til trådstarter at det skjer ca. 2 timer før stengetid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #30 Del Skrevet 19. desember 2005 Dette er ikke å overdramatisere! Når du er vitne til et lovbrudd bør man melde i fra! Om dette ikke skjer på alle utesteder, er det viktig å ta de stedene som gjør det ← Hvorfor det? Loven ble til for å beskytte de som jobber der. Hadde det ikke vært greit for dem, hadde de vel neppe stengt dørene og tillatt røyking. Mange utesteder bryter loven ved å spille for høy musikk. Melder du dem også? Tar du opp mobilen og ringer politiet hvis noen kjører for fort? Hvis noen som har hund ikke plukker opp bæsjen til hunden? Hvis kollegaen din skriver ut en side med privat innhold på jobben? Hvis en 17-åring drikker alkohol på hjemme alene-fest? Hvis noen du kjenner har ulovlig nedlastet mp3'er på iPod'en sin? Det tror jeg ikke du gjør. I dette tilfellet kunne trådstarter bare ha gått ut fra utestedet. No harm done! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #31 Del Skrevet 19. desember 2005 Det står i innlegget til trådstarter at det skjer ca. 2 timer før stengetid. ← Hvis dørene ble stengt så stengte de kanskje før tiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #32 Del Skrevet 20. desember 2005 Alle vet at det nå ikke er lov til å røyke på offentlig sted! Jeg sa fra til Kommunelegen om at det ble røkt på en uterestaurant i Oslo. Sa det ble satt fram askebegere, og at døren ble låst ca. 2 timer før stengetid slik at gjester og personalet fikk røyke. Dett er 3 mnd. siden og ingenting er skjedd. Jeg var innom mange distanser vedr. dette og som sa hvor jeg skulle hendvende meg. Jeg henvendte meg da til bydelslegen som igjen bekreftet at han skulle si i fra til kommuneoverlegen. Hvor er røykekontrollen egentlig? ← Jeg synes du skulle ta å anmelde utestedet. Og om det ikke hjelper burde du skrive til kongen å forklare det alvorlige dilemmaet du er oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 21. desember 2005 #33 Del Skrevet 21. desember 2005 ja, for man er jo ganske teit om man reagerer på lovbrudd. ææærlig talt lissom! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2005 #34 Del Skrevet 21. desember 2005 Jeg ringer kommunen eller sender et brev hver gang jeg ser at et utested bryter røykeloven. Hvorfor gjør jeg det? Fordi jeg er svært glad for denne loven av hensyn til den oppvoksende generasjon og de ansattes helse, samt jeg er en engasjert borger. Jeg vil oppfprdre alle til å gjøre det samme: i og med at myndighetene ikke klarer å kontrollere dette selv, må vi enkelt-borgere passe på! Vi har alle et ansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 21. desember 2005 #35 Del Skrevet 21. desember 2005 (endret) Heisann! Hvis du har mistanke om at noen koser seg, eller ser tilløp til noe gøy, kan du få satt en stopper for det ved å sende et tips xxxx Ha en super røykfri, alkoholfri og sexfri jul! Mailadresse er slettet, Grooo, moderator Endret 22. desember 2005 av Grooo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fiselukt lukter værre enn røyk Skrevet 22. desember 2005 #36 Del Skrevet 22. desember 2005 bedre enn at det lukter fis. som på utestedene på en lørdagskveld. fytti pokker for en lukt.. holdt på å spy jeg.. ← Hva med de som holder på å spy av røyklukta da? stemmer det, det bryr jo ikke deg så klart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2005 #37 Del Skrevet 22. desember 2005 Hvorfor det? Loven ble til for å beskytte de som jobber der. Hadde det ikke vært greit for dem, hadde de vel neppe stengt dørene og tillatt røyking. Det tror jeg ikke du gjør. I dette tilfellet kunne trådstarter bare ha gått ut fra utestedet. No harm done! ← Å, du som er så smart - tror du eierne av restauranten spurte alle som var der om det var i orden at det ble røkt der. Loven ble til for bla. det du nevner, men også for at astmatikere og lungesyke skal få en tjangs til å nyte utelivet. om du mener at trådstarter bare kunne spasere ut for å vike for røykerne, hvorfor ble den loven innført da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høybråten Skrevet 22. desember 2005 #38 Del Skrevet 22. desember 2005 (endret) Heisann! Hvis du har mistanke om at noen koser seg, eller ser tilløp til noe gøy, kan du få satt en stopper for det ved å sende et tips til xxxxxxxxxx. Ha en super røykfri, alkoholfri og sexfri jul! ← hva skal xxxxxxx gjøre med det nå da :klø: det er mulig du skal ha en røykfri, alkoholfri og sexfri jul, kjedelig for deg det Lille My...så kjedelig da Det kommer ikke jeg til å ha, men det er ikke dermed sagt at jeg syns det er greit med lovbrudd! Mailadresse slettet, Grooo, moderator Endret 22. desember 2005 av Grooo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lillemy_* Skrevet 22. desember 2005 #39 Del Skrevet 22. desember 2005 hva skal xxxxxxx gjøre med det nå da :klø: det er mulig du skal ha en røykfri, alkoholfri og sexfri jul, kjedelig for deg det Lille My...så kjedelig da Det kommer ikke jeg til å ha, men det er ikke dermed sagt at jeg syns det er greit med lovbrudd! Mailadresse slettet, Grooo, moderator ← Sa ikke at jeg skulle ha det, sa: "ha en..." Den var ment til dere supermoralske mennesker som lusker rundt og leter etter ett eller annet dere kan anmelde. Ikke fordi det plager dere med litt røykelukt, men fordi det plager dere at andre mennesker kan ta seg den rett å bryte en liten lov. Synes nesten det er forkastelig å kalle det lovbrudd, det er bare en bitteliten stund siden det var HELT vanlig og akseptert, og ingen hadde noengang trodd det skulle bli noe annet. Men, men, en lov er det jo blitt, og jeg aksepterer det, men jeg ser ikke ned på dem som ikke gjør det. Merker jeg at noen røyker på et røykfritt sted, så gjør jeg ingenting med det. Det plager ikke meg, og jeg ser ikke på dem som kriminelle. Det finnes så mye mye verre lovbrudd å bruke energien på i denne verden. Synes heller at istedenfor å gå rundt å klage og syte når dere ser noen som røyker ulovlig, så burde dere heller skryte over dem (flertallet) som holder røykeforbudet. Det er slett ikke alle "folkegrupper" som ville akseptert å få et forbudd tredd nedover hodet nesten over natta, og holdt det! Men vi røykere finner oss i det aller meste...til og med dritt fra dere Så får dere fantastiske gode og moralske mennesker fortsatt ha en god og lovlig jul. Og dere andre også. Bryt gjerne en liten lov hvis det er det som skal til for å kose dere i dette landet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 22. desember 2005 #40 Del Skrevet 22. desember 2005 Jeg synes du skulle ta å anmelde utestedet. Og om det ikke hjelper burde du skrive til kongen å forklare det alvorlige dilemmaet du er oppi. ← Ser du prøver å være ironisk, men litt uheldig med den spydigheten, da trådstarter faktisk har prøvd å anmelde dette til rette distans. Politiet er ikke rette distans bare så du vet det. Da loven kom ble det sagt at loven skulle kontroleres av røykekontrollen. Dett er 3 mnd. siden og ingenting er skjedd. ← Så lenge trådstarter sier det er 3 mnd. siden og ingenting har skjedd, betyr det at det har vært slik i 3 mnd (sånn som jeg leser det) altså ikke bare denne ene gangen h*n var der. Sa det ble satt fram askebegere, og at døren ble låst ca. 2 timer før stengetid slik at gjester og personalet fikk røyke. ← Det står FØR stengetid! Da betyr det at dette har pågått i 3 mnd. og det pågår sikkert enda. Hva var problemet egentlig? Holdt de deg gissel og tvang nesa di nedi askebegrene? ← Tåpelig sagt! Det er røyken, altså osen ,enkelte kan reagere på – ikke asken i askebegeret. Hvor mange ganger har du vært ute og opplevd at folk røyker på et utested? Jeg har aldri opplevd det, og jeg er ute hver helg!! ← Sikkert ikke så ofte, fordi de fleste restauranteiere er redde for at den såkalte røykekontrollen skal komme å gi dem bøter. Når det blir kjent at røykekontrollen ikke bryr seg, eller ikke har kapasitet til å sjekke opp slike tips – da vil nok det skje oftere at loven blir brutt. Ja, så klart du driter i det og du synns sikkert at det er ville ha vært kjempefint, flere folk, mindre fiselukt osv.. Jeg røyker selv, og liker å gå ut, og jeg var en av dem som skrek høyt ut (negative fraser)da Høybråthen fikk gjennom lovforslaget sitt om røykeforbud på offentlig sted. Men hva i huleste er poenget med en lov hvis det ikke finnes noe klart kontrollorgan som følger opp? Enten må loven oppheves, ellers må loven følges opp av den såkalte Røykekontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå