Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg? Regne hvor mye luft man har, om man er innesperret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal ikke stenge noen inne eller ta livet av noen,

men, jeg holder på å diskuterer noe med en forfatter som holder på å skrive en bok.

Senarioet er;

jente som blir stengt nede i en plastdunk på 220 liter.

Ei dame , 165 høy og 55 kg ( rundt der)   Vist hun roper å skriker. Til hun blir sliten, slutter å rope,  evetuelt.

Hvor lang tid tar det før hun da dør? Hvor mye luft er det?

Hvordan kan man regne ut dette? Jeg har prøvd, men finner ikke ut av det.

Har prøvd å googlet også, men nope

Håper noen kan hjelpe meg ;)

Anonymkode: db438...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En litt naiv fremgangsmåte gir dette, sikkert andre faktorer også men:

https://sml.snl.no/lungevolum

Antall liter i innpust/utpust = 0.5L

https://sml.snl.no/respirasjonsfrekvens#:~:text=Respirasjonsfrekvens er det samme som,personer har en høyere respirasjonsfrekvens.

Antall pust i minuttet = 18

Antall pust i timen = 18*60 = 1080

Liter brukt på en time = 0.5 * 1080 = 540

Antall timer = 220/540 = 0.4 

Så litt under en halvtime.

Anonymkode: eed44...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får en person på den størrelsen overhodet plass i en såpass liten beholder? 

Anonymkode: 3057e...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 18.50):

Så litt under en halvtime.

Er nok riktig størrelsesorden, men er ikke helt enig i utregningen.

Innpust inneholder 21% oksygen, mens utpust inneholder 16% oksygen, så da burde det ta omtrent fire ganger så lang tid som dette, altså rundt 2 timer å bruke opp oksygenet (men man vil jo få oksygenmangel før det går tomt). Volumet av et menneske er kun rundt 4L, så total volum liter luft i tanken ved start er omtrent hele tanken.

For å se om det virker fornuftig, kan vi gjøre en alternativ utregning. Et menneske bruker omtrent 500L ren oksygen i døgnet, tilsvarende 500/0.22 = 2273L luft. Da bør tanken gå tom for luft etter 2.3 timer.

Men, man får store problemer og dør før dette. Fant en oversikt over effekter ved lav okygenkonsentrasjon i luften, lenke nederst. Da ser vi at, dersom vi antar at oksygenkonsumet er konstant, og bruker utregningen for 2.3 timer:

• 19 min: Impaired thinking and attention. Increased pulse and breathing rate. Reduced coordination. Decreased ability to work strenuously. Reduced physical and intellectual performance without awareness.
  • 44 min: Poor judgment. Faulty coordination. Abnormal fatigue upon exertion. Emotional upset
  • 62 min: Very poor judgment and coordination. Impaired respiration that may cause permanent heart damage. Possibility of fainting within a few minutes without warning. Nausea and vomiting.
  • 75 min: Inability to move. Fainting almost immediate. Loss of consciousness. Convulsions. Death.

Realistisk blir jo oksygenkonsumet mindre mens konsentrasjonen synker, så de siste stegene burde gå litt seinere enn dette, men man ser ut til å besvime før det siste stadiet inntreffer. Vil estimere at karakteren besvimer etter rundt 80 min.

https://safe.engineering.asu.edu/wp-content/uploads/2011/12/Dangers-of-Oxygen-Deficient-Atmospheres.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (2 timer siden):

Er nok riktig størrelsesorden, men er ikke helt enig i utregningen.

Innpust inneholder 21% oksygen, mens utpust inneholder 16% oksygen, så da burde det ta omtrent fire ganger så lang tid som dette, altså rundt 2 timer å bruke opp oksygenet (men man vil jo få oksygenmangel før det går tomt). Volumet av et menneske er kun rundt 4L, så total volum liter luft i tanken ved start er omtrent hele tanken.

For å se om det virker fornuftig, kan vi gjøre en alternativ utregning. Et menneske bruker omtrent 500L ren oksygen i døgnet, tilsvarende 500/0.22 = 2273L luft. Da bør tanken gå tom for luft etter 2.3 timer.

Men, man får store problemer og dør før dette. Fant en oversikt over effekter ved lav okygenkonsentrasjon i luften, lenke nederst. Da ser vi at, dersom vi antar at oksygenkonsumet er konstant, og bruker utregningen for 2.3 timer:

• 19 min: Impaired thinking and attention. Increased pulse and breathing rate. Reduced coordination. Decreased ability to work strenuously. Reduced physical and intellectual performance without awareness.
  • 44 min: Poor judgment. Faulty coordination. Abnormal fatigue upon exertion. Emotional upset
  • 62 min: Very poor judgment and coordination. Impaired respiration that may cause permanent heart damage. Possibility of fainting within a few minutes without warning. Nausea and vomiting.
  • 75 min: Inability to move. Fainting almost immediate. Loss of consciousness. Convulsions. Death.

Realistisk blir jo oksygenkonsumet mindre mens konsentrasjonen synker, så de siste stegene burde gå litt seinere enn dette, men man ser ut til å besvime før det siste stadiet inntreffer. Vil estimere at karakteren besvimer etter rundt 80 min.

https://safe.engineering.asu.edu/wp-content/uploads/2011/12/Dangers-of-Oxygen-Deficient-Atmospheres.pdf

Takk for rettelse! Som sagt var det en ganske naiv utregning fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DuMåkkeKommeHer skrev (3 timer siden):

Volumet av et menneske er kun rundt 4L, så total volum liter luft i tanken ved start er omtrent hele tanken.

Litt for sent for meg å skulle sjekke matten din nå, men her tar du i hvert fall helt feil. Bare blodet i et menneske er jo 4-6 liter, så volumet til et menneske er langt mer enn 4L. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (14 timer siden):

Litt for sent for meg å skulle sjekke matten din nå, men her tar du i hvert fall helt feil. Bare blodet i et menneske er jo 4-6 liter, så volumet til et menneske er langt mer enn 4L. 

Godt poeng, 4L blod ja, og når jeg tenker over høres det jo helt urimelig ut at et menneske er så lite. Ser ut til å være rundt 60L, så da blir jo mengden luft 160L.

Så den tiden det tar bør ganges med 160/220 = 0.72, så totalt rundt 50 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...