AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Alle bortsett fra en kollega har vært borte flere ganger i det siste og over lengre tid, men denne kollegaen har alle vaktene sine og tar ekstra hele tiden noen er syk. Hvordan kan noen holde seg så frisk så lenge mens alle andre blir syke flere ganger? Er det noe man gjør eller er det bare gener? Anonymkode: 7677f...1e6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Kanskje kollega har et veldig godt immunforsvar ingen småbarn man er hjemme med som er syke, osv? Jeg har selv et greit immunforsvar, men barna har det ikke så har vært mye hjemme med sykt barn. Var kun borte da jeg hadde omgangssyken. Anonymkode: 4092b...0b5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kanskje kollega har et veldig godt immunforsvar ingen småbarn man er hjemme med som er syke, osv? Jeg har selv et greit immunforsvar, men barna har det ikke så har vært mye hjemme med sykt barn. Var kun borte da jeg hadde omgangssyken. Anonymkode: 4092b...0b5 De fleste av oss har ikke små barn. Noen har voksne barn og noen er så unge at de ikke har barn Anonymkode: 7677f...1e6 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste av oss har ikke små barn. Noen har voksne barn og noen er så unge at de ikke har barn Anonymkode: 7677f...1e6 ok:) Da har h@n sikkert bare et godt immunforsvar, evnt høyere terskel for å gå på jobb? Anonymkode: 4092b...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er slik, som ikke blir syk når hele familien blir syk. Har et sterkt immunforsvar, men det er ikke så positivt da jeg fikk utviklet en autoimmun sykdom senere. Noen kan også gjøre visse tiltak for å unngå sykdom: som å daglig ta tran og sanasol, vaske hender ofte og holder generelt avstand. Anonymkode: 125ce...da4 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 Noen, slik som meg, har godt imunforsvar. Så det er gener som spiller mest rolle vil jeg si. Jeg gjør ingen tiltak for å leve sunt og har slett ikke bakterifobi. Anonymkode: cd7f0...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Det er det nok mange ulike faktorer på. Gener, miljø, livsstil, osv. Mannen min kommenterte at han ble markant mindre syk etter at vi ble samboere og jeg "Påtvang" ham et langt sunnere kosthold Jeg har blitt markant oftere syk etter at jeg ble småbarnsmor med to barn i bhg. Moren min ble også markant mer syk da hun ble bestemor og ble utsatt for utagerende kosing av barnehagebarn.. Anonymkode: 384d1...6f2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Jeg tror det er flere faktorer. Jeg er f.eks. sjelden syk, mens andre jeg kjenner, har "noe" hele tiden. Men felles for de som alltid har "noe", er at de fokuserer mye på det de har. Det varierer nok hvor godt immunforsvar man har, i tillegg til hvor mange "utenforstående" man er i kontakt med, både barn og voksne, for ikke å snakke om livsstil, men det er noe med det å kjenne etter også. Det kan virke som om det er noen som kjenner etter om de kjenner ubehag som det første de gjør når de står opp, og terskelen er selvsagt mye lavere for å holde seg hjemme fra jobb/skole eller gå hjem før dagen er over når det er sånn fatt. Anonymkode: 7c51f...3ee
Gjest takinova Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje kollegaen ikke har et liv utenom jobb? Dvs ingen samboer, ingen venner, aldri på restaurant, aldri på trening, er aldri ute utenom jobb? Anonymkode: c4f05...d1a Da hadde hen vært mer syk tipper jeg.
aksase Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 (endret) Kan være mange grunner til det, men genetikk og kosthold kan ha mye å si. Selv var jeg i mange år veldig plaget av kviser, slike store og vonde som gjerne kom på ryggen, i skrittet og bak bukselinninga, og jeg var stadig syk på andre måter også. Jeg er også overvektig og jeg testet en periode lavkarbodiett. Spiste mye egg, kjøtt og annet med mye fett og proteiner. Jeg la merke til at i den perioden var kviseproblemet mye mindre. Etter hvert skled dietten ut og jeg gikk tilbake til vanlig kosthold, og da kom kvisene tilbake. Etter å ha fundert litt på hvorfor kvisene ble borte i lavkarboperioden, søkte jeg litt på nett og begynte med vitamintilskudd fordi jeg leste at sink styrker immunforsvaret og lavkarbodietten ga meg mye sink. Kjøpte en multivitaminvariant hvor en tablett om dagen skal være nok. Jeg testet meg fram til at fire tabletter om dagen var det jeg trengte for å bli kvitt kvisene. Etter at jeg begynne med dette, er som sagt kvisene 98% borte, og jeg er nesten aldri syk. Siste fire-fem årene tror jeg kanskje jeg har vært forkjølt en gang og hatt korona en gang. Jeg har barn i skole og kona jobber på barneskole og er stadig syk, så jeg blir stadig utsatt for smitte, men immunforsvaret mitt fikser det som regel uten symptomer. Endret 5. januar 2023 av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er enig i det andre sier, at det er veldig mange grunner til det. Er man en generelt sunn person, som trener og spiser sunt, har man mest sannsynlig et litt bedre immunforsvar enn noen som ikke er sunn. Har man et normalt rent og ryddig hjem, ikke støv og andre ting som kan gjøre en syk, har man også sikkert et litt bedre immunforsvar enn om man lever i dritt og immunforsvaret alltid er opptatt med andre ting. Men paradoksalt så vil et hjem som er for rent være dårlig for immunforsvaret også. Så helt normalt rene omgivelser er best. En annen ting er søvn. Sliter man med søvnen går immunforsvaret ned. Sover man greit er immunforsvaret greit også. Henger litt sammen med en sunn livsstil, kanskje. Stress er også en faktor, mener jeg å ha hørt. Mye stress = dårligere immunforsvar. Og lite stress = bedre immunforsvar. Også er det det om man fryser eller ikke. Når man er kald går immunforsvaret også ned. Da blir man lettere syk. Som når man blir forkjølet etter å ha vært ute i kaldt vær med for lite klær. Så hvis man har et kaldt hjem og dårlige klær blir man oftere syk. I teorien. Og en siste ting som er ganske viktig: om man er omringet av andre som er syke, spesielt små barn som ikke vet at de må hoste og nyse i albuen, vaske hendene sine, og holde avstand om de kjenner de begynner å bli syke. Anonymkode: bc4c4...f10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Har vel ikke tatt cvid sprøyta da. Den ødelegge gradvis immunforsvaret sier flere tusen fremstående leger og eksperter. Anonymkode: f450b...25a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 Jeg er kollegaen din og lurer på det samme. Jeg har ikke vært syk, heller ikke forkjølet, på sikkert 6 år. Og omgås folk hele tiden. Da jeg hadde Covid for noen måneder siden så hadde jeg litt vondt i halsen i én dag. Tok en test av nysgjerrighet og pga samboer var syk. Trener litt, og spiser ok sunt, men samboeren min trener mer og spiser sunnere enn meg, og han er veldig ofte syk. Jeg sover mere enn han da, må ha 8 timer hver natt. Vet ikke om det har noe å si. Mye er gener eller tilfeldigheter. Anonymkode: ee092...ec9 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 Det handler om kosthold, livsstil og noe tror jeg også går i arv. I min familie er vi ikke syke ofte. Viste seg f.eks at det var 14 ganger større sjanse for å få alvorlig korona om man mangler d-vitamin. Så klart det spiller inn om man spiser dumt og kommer seg ut. Stress kan også påvirke. Anonymkode: e6d4f...01c 1
Anonymburker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle bortsett fra en kollega har vært borte flere ganger i det siste og over lengre tid, men denne kollegaen har alle vaktene sine og tar ekstra hele tiden noen er syk. Hvordan kan noen holde seg så frisk så lenge mens alle andre blir syke flere ganger? Er det noe man gjør eller er det bare gener? Anonymkode: 7677f...1e6 Jeg har kun en egenmelding det siste halvåret (kun en dag), og det var pga psykiske årsaker. Har hatt forkjølelse før jul, men ikke noe mer enn det. For meg er det helt latterlig å se sykefraværet til enkelte kolleger. Hos noen er det et eller annet hver uke.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har ikke vært syk siden jeg var 22 år gammel, er 30 nå. Aldri vært sykemeldt fra jobb. Har ikke barn, men er mye ute å farter. Er litt overvektig, men spiser mye frukt og grønt, har ikke vitaminmangel eller noe. Vet ikke hva hemmeligheten er. Var veldig sjeldent syk som liten også. Samboeren min er syk titt og ofte, jeg blir aldri smittet. Anonymkode: ecc8e...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå