Gå til innhold

Asylsøkere som drar hjem på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabofamilie er flyktninger fra Somalia. De lever på sosialhjelp. I går fortalte de meg at de skulle være borte i julen. De skulle på juleferie til hjemlandet i Afrika, hvor de altså flyktet fra. Jeg spurte om det var trygt og om de kom seg hjem, for mange av disse får jo asyl fordi de er ureturnerbare. Joda, det gikk greit, de pleide å dra dit en gang i året, var svaret jeg fikk. Hvordan er dette mulig??? Jeg ble egentlig svært forundret over at de kan dette, da kan de vel bare dra hjem og bo der da vel? Og hvordan kan de ha råd til det? Er jo liksom ikke som å ta en tur til Svinesund liksom....

Videoannonse
Annonse
Gjest Carmensita
Skrevet

Enig med deg! Da kan de jo bare kjøpe billett for en vei..... Og de får sikkert med seg godt med lommepenger fra sosialkontoret! :ironi:

Skrevet (endret)

Her blander du begrepene en smule. En asylsøker har enda ikke fått svar på søknaden sin og kan derfor ikke dra på ferie noen steder. Heller ikke til Danmark eller Sverige.

En familie som har fått innvilget asyl eller annen type opphold kan derimot reise hvor de vil.

At en asylsøker er ureturnerbar betyr ikke nødvendigvis at de får innvilget opphold i Norge, det betyr bare at han/hun er nettopp det, ureturnerbar.

Situasjonen i et land kan forandre seg og Somalia ansees nå som forholdsvis trygt. Derfor kan familien reise dit. Hva de velger å bruke penger på kan jeg ikke se at du har noe med. Det kan være de har lånt pengene for alt du vet. Jeg vet om flere nordmenn som har emigrert til USA og andre land og som kommer hjem på ferie en gang i året, uten at de dermed har noe ønske om å bosette seg i Norge igjen. Hvorfor skal det være annerledes for nabofamilien din?

Vet du forresten at de lever på sosialhjelp, eller er det noe du antar fordi de er flyktninger? I Norge er det nemlig en forholdsvis ny lov, lov om introduksjonsstønad for flyktnigner, og dette er en helt annen stønadsform enn sosialhjelp.

Jeg syns du skal pakke misunnelsen din ned, jeg, og være glad for at du bor i et rikt land!

Endret av Brunhilde
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Er de flyktninger eller asylsøkere? Hvor lenge er det siden de kom til Norge? I nabolaget her bor en somalisk familie som kom hit som kvoteflyktninger for 7 år siden. De reiste ned for å besøke gjenlevende slekt for første gang i forfjor, og det synes jeg strengt tatt de må få lov til.

Ellers har de lagt seg til den uvanen, disse somalierne, at de tar fra oss jobbene vi ikke selv vil ha. Naboen vår, for eksempel, er utdannet statsviter og jobber derfor som renholder for ISS.

Gjest Carmensita
Skrevet
Jeg syns du skal pakke misunnelsen din ned, jeg, og være glad for at du bor i et rikt land!

Og hvordan vet du at det er snakk om misunnelse?? Det var dine ord...

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet
Og hvordan vet du at det er snakk om misunnelse?? Det var dine ord...

Det kan selvsagt ha vært andre ting også. Men misunnelse var nok det mest positive av de nærliggende alternativene.

Skrevet

Har du flyktningestatus eller opphold på humanitært grunnlag, kan du reise hjem på ferie. Har du derimot fått innvilget asyl, er det på bakgrunn av at det er farlig for deg personlig å oppholde deg i hjemlandet, og da kan du i utgangspunltet ikke dra hjem på ferie. Gjør du det, kan det tokes som at det ikke lenger er utrygt for deg i hjemlandet, og det kan i ytterste konsekvens føre til tap av asylstatus.

Skrevet

Disse har fått asyl og jeg vet at de lever på sosialhjelp, fordi de har sagt det selv. Jeg har nemlig bistått familien masse i forbindelse med kontakt med ulike personer i hjelpeapparatet og på offentlige kontor mm. Og så er jeg så lei av at alle som lurer på noe når det gjelder innvandrere enten er misunnlig(?hvorfor må jeg være det, egentlig? for at de skal på ferie til.....Somalia.....rar argumentasjon) eller rasister. Slike som deg som svarte på den måten knebler all kritisk tenkning. Det er vel ikke rart å lure på hvordan de kan reise på ferie til et land der de ikke kan bo fordi det er utrygt for dem. Jeg synes imidlertid det er helt legitimt å stille slike spørsmål.

Skrevet

kan de reise "hjem" på ferie så kan de pokker meg bare bli der... trodde de kom her fordi de ikke tør/kan/vil bo i hjemlandet sitt. men OK. dfkaglkagkdsg...

Gjest Carmensita
Skrevet
Disse har fått asyl og jeg vet at de lever på sosialhjelp, fordi de har sagt det selv. Jeg har nemlig bistått familien masse i forbindelse med kontakt med ulike personer i hjelpeapparatet og på offentlige kontor mm. Og så er jeg så lei av at alle som lurer på noe når det gjelder innvandrere enten er misunnlig(?hvorfor må jeg være det, egentlig? for at de skal på ferie til.....Somalia.....rar argumentasjon) eller rasister. Slike som deg som svarte på den måten knebler all kritisk tenkning. Det er vel ikke rart å lure på hvordan de kan reise på ferie til et land der de ikke kan bo fordi det er utrygt for dem. Jeg synes imidlertid det er helt legitimt å stille slike spørsmål.

ENIG MED DEG!! ;)

Skrevet
Her blander du begrepene en smule. En asylsøker har enda ikke fått svar på søknaden sin og kan derfor ikke dra på ferie noen steder. Heller ikke til Danmark eller Sverige.

En familie som har fått innvilget asyl eller annen type opphold kan derimot reise hvor de vil.

At en asylsøker er ureturnerbar betyr ikke nødvendigvis at de får innvilget opphold i Norge, det betyr bare at han/hun er nettopp det, ureturnerbar.

Situasjonen i et land kan forandre seg og Somalia ansees nå som forholdsvis trygt. Derfor kan familien reise dit. Hva de velger å bruke penger på kan jeg ikke se at du har noe med. Det kan være de har lånt pengene for alt du vet. Jeg vet om flere nordmenn som har emigrert til USA og andre land og som kommer hjem på ferie en gang i året, uten at de dermed har noe ønske om å bosette seg i Norge igjen. Hvorfor skal det være annerledes for nabofamilien din?

Vet du forresten at de lever på sosialhjelp, eller er det noe du antar fordi de er flyktninger? I Norge er det nemlig en forholdsvis ny lov, lov om introduksjonsstønad for flyktnigner, og dette er en helt annen stønadsform enn sosialhjelp.

Asylsøkere får ikke permanent bolig før de har fått oppholdstillatelse. Så da er de mulig flykninger? du skrev at det var naboer,men du skrev ikke at det var flykningemottak. Derfor jeg spør.

Skrevet

Har de slike folk i arbeide med flykninger med slike rasistiske holdninger og uvitenhet?

Gjest Carmensita
Skrevet
Har de slike folk i arbeide med flykninger med slike rasistiske holdninger og uvitenhet?

:klaske:

Er det mulig.....? Hva med dine egne holdninger da? og din egen uvitenhet?

Man må da for pokker kunne mene noe om dette uten at det må komme sånne enkle usaklige kommentarer! Puhhhh. Du kan jo heller begynne å lese aviser, se nyheter på TV osv.......

Skrevet

Tåpelig kommentar. Å stille spørsmålet som gjest gjør synes jeg er helt legitimt. Jeg anser meg selv hverken for å være rasistisk eller uvitende - men det må være lov til å stille spørsmålstegn ved hvordan enkelte som har fått opphold her i Norge fordi det anses å være farlig for dem å vende tilbake til hjemlandet kan reise tilbake på årlige ferieturer

(dette er jo noe av den samme problematikken som er rundt Mulla Krekar. Det er farlig for han å reise tilbake sier han - men å reise dit på ferie går vist helt greit...)

Den andre siden av denne saken er det rent økonomiske. En familie som har hele sin inntekt fra sosialkontoret har ingen sjans å ta med seg hele familien og fly tur-retur Somalia en gang i året. Så store er ikke utbetalingene fra sosialen. Hvor kommer da pengene fra?

Og bare for å ha det sagt - jeg mener selvfølgelig ikke med dette at alle innvandrerer/flyktninger osv. som kommer til Norge ikke skal få reise på ferie til sitt hjemland. Men det må være mulig å sette et kritisk søkelys på enkelte slike saker uten at en skal være rasist.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Noen ganger forandrer forholdene i hjemlandet seg. Selv om det var farlig å reise hjem til hjemlandet på det tidspunkt man fikk oppholdstillatelse i Norge, betyr ikke det at det er farlig alltid og for all fremtid. Forholdene i Somalia, f.eks., er svært vekslende. Det betyr vel ikke at det ville være riktig, ønskelig, praktisk mulig eller særlig økonomisk å sende mennesker med permanent innvilget asyl i Norge frem og tilbake mellom Norge og hjemlandet hver annen måned alt etter hvor heftig f.eks. en borgerkrig herjer på et hvert tidspunkt? I år etter år etter år?

Vi vet ingening om hvor lenge det er siden denne familien fikk oppholdstillatelse i Norge, eller på hvilket grunnlag de fikk det, siden trådstarter ikke har sagt noe om dette. Vi vet heller ikke om familien er norske statsborgere eller ikke. Det blir derfor litt søkt å spekulere alt for mye her.

Skrevet

Mine naboer kom for mindre enn 5 år siden. Jeg jobber heller ikke med dem, jeg hjelper dem som nabo, fordi jeg har synst synd på dem og fordi de ikke helt har greid å hjelpe seg selv. Jeg sier det igjen, hvorfor tror man at alle som spør om slike ting er rasister? Er det for å stoppe enhver debatt????

Skrevet
Mine naboer kom for mindre enn 5 år siden. Jeg jobber heller ikke med dem, jeg hjelper dem som nabo, fordi jeg har synst synd på dem og fordi de ikke helt har greid å hjelpe seg selv. Jeg sier det igjen, hvorfor tror man at alle som spør om slike ting er rasister? Er det for å stoppe enhver debatt????

Jeg også synes det må være lov å stille slike spørsmål uten å bli stemplet som rasist eller misunnelig av den grunn.

Det vi ikke vet, her hvorfor de har fått opphold i Norge, og hvordan de kan ha råd til å reise hjem hvert år. Jeg synes dette er meget vesentlig i denne diskusjonen. Om de er her på grunnlag av at de ikke kan flytte hjem, uavhengig av status, synes jeg det er mistenkelig om de kan reise hjem på ferie hvert år.

Og om det er sosialen som betaler ferie for dem er det enda verre.

Gjest jadamasa
Skrevet

ja hva med alle de som kom fra Juguslavia da....Alle fikk opphold på permanent grunnlag.Ikke farlig å reise hjem dit nå.

hvorfor velger de ikke å reise hjem da....

Har inntrykk av at man uttaler seg kun pga hudfarven.

Skrevet
ja hva med alle de som kom fra Juguslavia da....Alle fikk opphold på permanent grunnlag.Ikke farlig å reise hjem dit nå.

hvorfor velger de ikke å reise hjem da....

Har inntrykk av at man uttaler seg kun pga hudfarven.

Ingen her har nevnt noe om hudfarge. Jeg trodde utgangspunktet for de som får opphold her i landet fordi det er krig i hjemlandet deres er at de skal reise hjem når de kan. Jeg har også inntrykk av at det er en gjengs oppfatning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...