Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte bolig i 2010 og fikk innvilget lån som skulle være nedbetalt i 2035 (25 års nedbetaling). Har innimellom satt inn ekstra på boliglånet og økt månedlig innbetaling. Nå står det at lånet skal være innvilget i 2025 (altså 10 år tidligere). Problemet nå er at månedlige avdrag begynner å bli for høy å håndtere. Har kun 500 000,- igjen på lånet.

Er eneste måten å få ned månedskostnaden ved refinansiering? Det koster 3000,- med refinansiering, og føles urettferdig å "straffes" slik når jeg har betalt inn ekstra på lånet.

Håper noen kloke hoder kan hjelpe meg.

Anonymkode: 26081...216

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare søke om noen år ekstra nedbetaling, da? Da går de månedlige avdragene ned. 

Anonymkode: 2dca2...595

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Snakk med banken din og spør om å få satt opp betalingstiden igjen :)

Anonymkode: 51fb2...26d

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med banken om å endre terminbeløpet, dette skal være gratis, vi har gjort det flere ganger.

Anonymkode: 034f1...541

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Snakk med banken din og spør om å få satt opp betalingstiden igjen :)

Anonymkode: 51fb2...26d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med banken om å endre terminbeløpet, dette skal være gratis, vi har gjort det flere ganger.

Anonymkode: 034f1...541

Spurte rådgiver for noen måneder siden, men hun var litt nedlatende. Var hun som sa at man måtte refinansiere, men hun virket helt ærlig ikke oppdatert på min sak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du ikke bare søke om noen år ekstra nedbetaling, da? Da går de månedlige avdragene ned. 

Anonymkode: 2dca2...595

Jo, er akkurat det jeg ønsker, men skjønner ikke hvordan man går frem.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis et lån på 500 000 er vanskelig for deg å håndtere ville kanskje et større lån vært helt umulig, og ført til at du måtte selge boligen? Jeg vil si det er en innmari fin belønning for god økonomisk disponering at du ikke er der. Du kan be om lavere avdrag eller avdragsfrihet i en periode. Siden du til nå har vært en solid lånetaker bør ikke dette være vanskelig å få til. 

Anonymkode: 1a7fc...b79

• Liker 1
Skrevet

Antar at du er innafor 60 % i belåningsgrad, og derfor kan ha avdragsfrihet. I min bank kan jeg selv gå inn i nettbanken og velge om jeg vil ha avdragsfrihet for en periode. Kan du gjøre dette en måned nå og da, når det kniper? Så har du litt i buffer til de neste månedene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis et lån på 500 000 er vanskelig for deg å håndtere ville kanskje et større lån vært helt umulig, og ført til at du måtte selge boligen? Jeg vil si det er en innmari fin belønning for god økonomisk disponering at du ikke er der. Du kan be om lavere avdrag eller avdragsfrihet i en periode. Siden du til nå har vært en solid lånetaker bør ikke dette være vanskelig å få til. 

Trenger ikke å være frekk. Betaler nå 18 000,- i måneden og det er mye. Klarer å betjene det, men ønsker å ha litt penger igjen til sparing.

CQM80 skrev (1 minutt siden):

Antar at du er innafor 60 % i belåningsgrad, og derfor kan ha avdragsfrihet. I min bank kan jeg selv gå inn i nettbanken og velge om jeg vil ha avdragsfrihet for en periode. Kan du gjøre dette en måned nå og da, når det kniper? Så har du litt i buffer til de neste månedene.

Har hatt avdragsfritt i 2 måneder, men det fører bare til at månedlige kostnader blir enda høyere. Det jeg ønsker er å senke månedlige avdrag med 3000,-

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gratulerer med dagens største misforståelse 😂

Ts sitt problem er ikke lånet på 500.000kr, men nedbetalingstiden på knappe 2 år.

TS: Jeg kan i banken (dnb) endre nedbetalingstid selv. Kan ikke du det?

Endret av AllahBallah
  • Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Gi banken beskjed om at du ønsker at det du har betalt inn av ekstra avdrag skal ha effekt på månedlige beløp, ikke løpetid på lånet. Får du en oppegående kundebehandler og har en seriøs bank burde det ikke være et problem. 
Skulle banken slå seg vrang tar du en tur på finansportalen.no og ser hvilke banker der som har best betingelser for flytting av boliglånet. Noen av bankene tar kun tinglysningsgebyr og ikke noen andre gebyr. Når du har et tilbud fra en annen bank kan du også evt bruke det som press på dagens bank for å gi deg noen år av løpetiden tilbake om de sier nei i første omgang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

.... Når det bare er antall betjeningsår som går ned så vil avdragene tilsvare fullt lån. Vi har rest lån på 200 000 kr etter salg av bolig og avdragene er på 21 000 kr i mnd hvorav avdragene i seg selv utgjør 19000 kr 😉

Anonymkode: e83ed...3f2

AnonymBruker
Skrevet

Innfrielse er 10 år tidligere enn opprinnelig mener du vel? Ikke innvilgelse. Du får kontakte banken og si at du vil ha nedbetaling på restlån lik det som er opprinnelig planen fra 2010.

Men dette kan du vel endre i nettbanken?

Anonymkode: bb14f...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innfrielse er 10 år tidligere enn opprinnelig mener du vel? Ikke innvilgelse. Du får kontakte banken og si at du vil ha nedbetaling på restlån lik det som er opprinnelig planen fra 2010.

Men dette kan du vel endre i nettbanken?

Anonymkode: bb14f...77a

Ja, skrev feil. 

Nei, ingen mulighet til å endre noe i nettbanken. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme i Nordea og måtte søke om lenger nedbetaling. Kan ikke huske at det kostet noe. 

Flytt lånet ditt om de er for vrange.

Anonymkode: d9f4e...7fd

AnonymBruker
Skrevet

Trur eg vil ringt eller oppsøkt en fill, så får du hjelp. Ganske sikker på at det ikke skal koste noe. 

Anonymkode: 1d325...19c

AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (3 timer siden):

TS: Jeg kan i banken (dnb) endre nedbetalingstid selv. Kan ikke du det?

Nei, ingen slik mulighet i min bank.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ingen slik mulighet i min bank.

Jeg hadde byttet bank. Tar tre minutter på nett. 

Anonymkode: b1e41...d69

AnonymBruker
Skrevet

Herrefred så mye styr dere foreslår.

Ring banken din, forklar saken, hyggelig stemme, og det ordner seg sikkert helt enkelt. 
Har du helt noia for å ringe, skriv en mail til dem. 

Anonymkode: 0d8b9...e35

AnonymBruker
Skrevet

Er en ting jeg ikke skjønner helt her. Du skriver at de månedlige averagene begynner å bli for høye til å håndtere. Hvordan har det skjedd? Med unntak av de siste par åra er jo ikke renta noe særlig høyere enn den har vært siden 2010.

Anonymkode: 3da13...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...