Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min har felles økonomi, og deler på alt av utgifter. Vi ønsker å skaffe oss bedre oversikt over hva vi bruker pengene våre på, og har derfor bestemt oss for at vi skal ha hver vår konto med månedlige «kosepenger» i tillegg til felleskontoen vår, og ønsker å sette av like mye penger til hver av oss. Kosepengene skal gå til å dekke alt som ikke er felles (kafé, kino, hobby, klær, frisør, aktiviteter, abonnement osv). Legetimer og andre nødvendigheter betaler vi fra felleskontoen, det samme med aktiviteter vi gjør i fellesskap. Vi ønsker også å sette av penger i fellesskap til å betale ned på lån, spare til ferier osv, så vil ikke at alt av overskuddspenger skal gå til personlig kos. 

Så, hvor mye penger «trenger» man egentlig hver måned til seg selv, etter at alt av nødvendigheter er betalt? Forstår at dette vil være individuelt ut fra hva man tjener og hvilke behov man har. Ønsker likevel innspill på hvor mye penger dere tror en norsk gjennomsnittsperson, evt dere selv, trenger av «kosepenger» hver måned for å bli fornøyd? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2000 kr mnd, og det fungerer for oss.

For andre med ulikt forbruksmønster er det enten for lite, eller for mye :)

Anonymkode: 319ca...023

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg er alene og har ca. 10 000,- til forbruk etter at alle regninger er betalt og jeg har overført til sparing. 

Dette beløpet innholder mat og drivstoff også, så rundt 4 500,- - 5 000,- i "moropenger".

Skrevet

Tja, jeg er singel og alenemamma. Men bruker vel 2-5000 i md. Med moropenger mener jeg klær og utstyr som jeg kanskje ikke trenger, men som jeg gjerne vil ha. 

AnonymBruker
Skrevet

0.

Anonymkode: 9ffc7...ac6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har cirka 5000,-  Det er etter sparing, mat etc

Anonymkode: 69db7...67f

Skrevet

Vanskelig å si, men jeg tror at akkurat nå hadde jeg klart meg med 1000 gjennomsnittlig i året. Noen måneder ville jeg ikke brukt så mye, andre måneder ville jeg brukt mer, f.eks. når jeg må kjøpe klær osv. Men nå kjøper jeg ikke så mye klær, bare det jeg trenger, så da er kanskje ikke kleskjøp på moroposten uansett ...

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 2000 på «lek og moro» for familien, og 3000 hver i lommepenger. 

Anonymkode: 596bf...3eb

AnonymBruker
Skrevet

5000 kr 😊

Anonymkode: 843f5...d88

Skrevet

Oi, dette blir jo veldig subjektiv. Kommer an på hobbyer, prisklasse på klær osv.

Dersom økonomi ikke er en begrensning så ville jeg tenkt kanskje 5000 kroner. Som singel eller med egen økonomi hadde jeg nok satt av 8000-10 000 kroner og heller satt overskuddet på sparekonto. Vi har felles økonomi og mange av disse utgiftene (abonnement osv) blir jo sånn sett "halv pris". Så da er jeg vel kanskje nede i 6000 - 8000 kroner. 

Så kommer det jo an på hva som inngår i moropenger. Reiser? Restaurant? Turklær? Hundeutstyr? Kaffeutstyr (for min del)? Champagne eller ekstra dyr vin til en finere middag? Forutenom reiser ville alt dette for meg vært moropenger. Og mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper jeg bruker 5.000 til 10.000 på unødvendige ting. Hobby, drikking med venner, etc.

Men det forsvarer jeg lett. Viktigere å ha det moro enn å spare masse, mener jeg.

Anonymkode: ed48e...3d0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Varierer veldig. Går vel 5-6-7 tusen i snitt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ingenting fast. Begge har likt syn på pengebruk, og er av typen som spør seg selv "er det verdt det", ikke "har jeg råd". Vi har hver vår lønnskonto, så går det ulike trekk fra de ulike kontoene, samt at vi handler mat og annet med eget kort, litt tilfeldig hvem som tar regninger. Går trekk fra min konto til fondsparing hver måned som er ment som langtidssparing og pensjonssparing til begge. Skal vi betale for en større ferie, oppussing eller slik, så spør vi bare "hvor mye har du på konto?", så tar vi regningen fra den som har mest. 

Stort sett er det da penger igjen på begge lønnskonti. Det gjelder både nå når vi har grei råd og den gang vi sparte til bolig, så begge tilpasser forbruket slik at det er fornuftig sett mot hva vi trenger. 

Anonymkode: 50261...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke regner med reiser bruker jeg kanskje 2000 i mnd, først og fremst fordi jeg liker kino og teater. Tar du med reiser blir det adskillig mer. Jeg kunne aldri hatt felles økonomi, synes bare det blir rart å sette av like mye til hver sin konto for "kos" kun til eget forbruk. 

Anonymkode: ee5fb...8d3

AnonymBruker
Skrevet

Trenger? 0-500 kr.

Jeg bruker ca 500 i mnd, men ikke hver måned. Går aldri til frisør, kino, restaurant etc, men handler litt på nett. Kunne klart meg uten da. Jeg og mannen har også felles økonomi, og har ingen fast sum. Trenger en noe så bruker vi det, men vi prøver å ha et lavt forbruk i hverdagen. Så lenge man er enige om pengebruk trenger man ikke flytte penger slik.

Anonymkode: db66d...413

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger? 0-500 kr.

Jeg bruker ca 500 i mnd, men ikke hver måned. Går aldri til frisør, kino, restaurant etc, men handler litt på nett. Kunne klart meg uten da. Jeg og mannen har også felles økonomi, og har ingen fast sum. Trenger en noe så bruker vi det, men vi prøver å ha et lavt forbruk i hverdagen. Så lenge man er enige om pengebruk trenger man ikke flytte penger slik.

Anonymkode: db66d...413

Vi er for det meste enige om pengebruk. Når det kommer til «kos» har likevel en av oss en tendens til å bruke mer penger enn den andre, mens den andre heller vil sette av mer til sparing. Dette oppleves ikke som en god situasjon for noen av oss, da vi begge ønsker at summen vi har til rådighet skal være ganske lik og rettferdig. Vi har aldri hatt en fast sum før, men tenkte det var på tide å prøve noe nytt ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis man ikke regner med reiser bruker jeg kanskje 2000 i mnd, først og fremst fordi jeg liker kino og teater. Tar du med reiser blir det adskillig mer. Jeg kunne aldri hatt felles økonomi, synes bare det blir rart å sette av like mye til hver sin konto for "kos" kun til eget forbruk. 

Det er vanskelig å finne en perfekt måte å gjøre det på økonomisk når man er to, og særlig om man tjener ulikt. Vi gjør heldigvis ikke det nå, men har gjort det i perioder med studier. Vi har da endt opp med å tenke at det er enda rarere for oss om en av oss kan gjøre og kjøpe masse, mens den andre ikke kan det, eller må bli påspandert hele tida. Å sette av penger til kos er for å unngå diskusjoner om hvordan vi ønsker å bruke pengene våre, da kan begge bruke penger på sine ting uten å ha dårlig samvittighet for det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Felles økonomi er i min verden i hvert fall ikke det du skisserer her 🙂. Felles økonomi vil jo bare si at det ikke er ditt og mitt, men vårt. Så kan man innenfor de rammene selv disponere pengene. 

Verken min samboer eller jeg spør om lov eller har tildelte lommepenger til egen moro. Alle våres penger er våres, og da står begge fritt til å disponere. Vil jeg kjøpe en vinterjakke, så kjøper jeg den. Vil hun på jentetur så drar hun. Dette funker siden vi har lik pengefilisofi. 

Fellesøkonomi slik du forespeiler det her hadde jeg heller ikke orket.

Skrevet
Tulutta skrev (53 minutter siden):

Vi er for det meste enige om pengebruk. Når det kommer til «kos» har likevel en av oss en tendens til å bruke mer penger enn den andre, mens den andre heller vil sette av mer til sparing. Dette oppleves ikke som en god situasjon for noen av oss, da vi begge ønsker at summen vi har til rådighet skal være ganske lik og rettferdig. Vi har aldri hatt en fast sum før, men tenkte det var på tide å prøve noe nytt ☺️

Er dere sikre på at felles økonomi er riktig for dere. Om dere må ty til en sånn løsning pga ulik pengefilosofi så høres det nesten ut som det hadde vært bedre for dere å splitte økonomien? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en felles konto til alt av felles utgifter (mat, bolig, barnehage, strøm, felles abonnementer, felles sparing, felles ferie/reiser, utstyr til hus/familien også videre). 

Jeg sitter da igjen med rundt 12 000 på det som er «min» konto. Selv om det meste av «nødvendigheter» dekkes av felleskontoen så er det noen ting jeg betaler alene som: studielån, andre sparekonti, tannlege og mobil. 

Hvor mye som er igjen til «moro» varierer veldig fra måned til måned, men siden jeg har vært gravid og i barsel det siste året i tillegg til at vi har barn fra før av, så er det mer enn nok. Rekker ikke å dra på frisør/teater/byen ofte nok slik som livet er nå, og har heller ikke vært på «jentetur» eller andre ferier utenom mannen. Regner med at det blir mer av sånt når barna blir eldre, så per nå ligger jeg på rundt 1-2000 i måneden i «moro», som regel klær, kosmetikk og en og annen kafetur mens jeg er i perm. 

Anonymkode: d26b8...f30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...