Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å hjelpe en nabo av og til. Hun jobber ikke og sliter med helsen. Men kjenner at det begynner å bli vanskelig. Pga hun forventer at jeg svarer på melding med en gang. 

I dag(kl 9)  sende hun mld på messenger; hei. Hvordan går det med deg? Når slutter du på jobb i dag?     Jeg svarer: det går bra. Bra med deg? Siden jeg er 20% sykemeldt, så slutter jeg kl 12 i dag 😉

Så ble det mye kunder på jobb og jeg ble opptatt. Ser nå at hun har sendt mld kl 930 der hun spørr om jeg kjøre henne til legen ll 1230. Kl 1015 ny melding: jeg ordner det selv. 

Skjønner ikke at noen forventer at noen er på jobb at denne personen skal være tilgjengelig hele tiden. Hun ser på meldingen at jeg ikke har lest den. Burde kanskje tenkt at jeg er opptatt da? Hvordan svare sånne personer?

Det er ikke 1 gang at dette skjer 

Anonymkode: 22198...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen, det kan være irriterende begge veier dette. Trenger vedkommende virkelig hjelp til å komme seg til legen så blir man engstelig for at den andre aldri svarer, dermed letes det etter andre som kan hjelpe.  Sånn er det bare, erfart mange ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det tolker ikke jeg som at hun forventer svar med en gang, men siden du ikke svarte så prøvde hun å finne andre løsninger. I stedet for da at du skulle behøve å ta stilling til å kjøre henne til legen så opplyste hun om at hun fikk det til uten din hjelp.

Anonymkode: 76a79...c58

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt ut fra dette hvor du får det fra at hun forventer svar med en gang? 

Hun fant noen andre til å kjøre? Enkelt og greit? Ingen indikasjon på at hun var sur for at du ikke svarte, eller at hun forventet noe sånt. 

Anonymkode: bcdb9...c4f

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke "jeg ordner selv" som en forventing om at du burde ha svart. 
Dersom jeg sender melding og spør om tjenester, og det tilfeldigvis ordner seg, eller noen andre tilbyr seg før jeg får svar, så sender jeg alltid en ny melding for å si at det ikke er behov, at det ordnet seg eller at jeg fikset selv. 
Jeg synes hun er høflig som kun sender en melding, og ikke sender flere eller ringer for å be om svar... 

Anonymkode: 34d4d...4e7

• Liker 10
Skrevet

Akkurat ved dette eksempelet ser jeg ikke helt problemet. Jeg kunne nok også sent denne korrespondansen med noen. Fordi: du så meldingen første gang, ok. Sender deg en ny melding der jeg lurer på noe.. Jeg ser så at du ikke har sett meldingen og sender da en melding som går på at jeg har fikset det jeg lurte på selv slik at når du en gang så meldingen så skjønte du at det jeg lurte på var blitt fikset... En slik dialog tenker ikke jeg er unormal eller veldig massende igrunn, det er så klart oppfattet at den andre er på jobb så akkurat her i dette eksempelet ditt så ser jeg ikke helt at hun forventer svar og at du skal stå på pinne for hun. Det er vel slik det er normalt å svare et annet menneske tenker jeg og jeg har aldri tenkt at det forventes at jeg svarer med det samme og at det er noe urimelig med meldingene om det er jeg som får slike henvendelser av venner/bekjente.. 

Tenker det er høffelig å si at en har fikset det selv så den andre slipper å bekymre seg unødig, ikke mas i det hele tatt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså det var bare fint at hun skrev at hun ordnet det selv for da slapp du å planlegge noe. Jeg hadde satt pris på en sånn oppdatering så jeg ikke begynte å planlegge dagen også viste det seg at hun uansett ordnet det og jeg ikke trengte. 

Anonymkode: 03956...953

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså det var bare fint at hun skrev at hun ordnet det selv for da slapp du å planlegge noe. Jeg hadde satt pris på en sånn oppdatering så jeg ikke begynte å planlegge dagen også viste det seg at hun uansett ordnet det og jeg ikke trengte. 

Anonymkode: 03956...953

Var måten hun svarte på. Svarer aldri så kort og uten smilyes, uten at hun er fornærmet 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Var måten hun svarte på. Svarer aldri så kort og uten smilyes, uten at hun er fornærmet 

Det er ganske typisk folk som av en eller annen grunn ikke jobber, de klarer ofte ikke å sette seg inn i andres situasjon, så hun skjønner nok ikke at du ikke kunne sjekke telefonen. 

Men du kunne jo ha svart på meldingen med at det var så travelt på jobb at du ikke rakk å sjekke tlf og si at det var bra det ordnet seg likevel. Da har du på en måte gjort ditt, vært hyggelig også, og kanskje husker hun neste gang at du ikke er så tilgjengelig når du er på jobb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er såå lei av at damer må ha smileys for at en melding ikke skal oppfattes som at man er sur eller fornærmet. Og gud forby at meldingen er kort!

Anonymkode: 3fea0...5e0

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at hun blir stresset når hun skal prøve å skaffe seg hjelp til å komme seg til legen, og hun har nok styrt en del for å ordne annen skyss når hun ikke fikk tilbakemelding fra deg. Hadde ikke blitt irritert over noe sånt, hun skjønte nok at du var opptatt, og sendte derfor raskt melding til deg om at hun hadde skaffet hjelp fra andre.

Anonymkode: 5eb47...6e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er såå lei av at damer må ha smileys for at en melding ikke skal oppfattes som at man er sur eller fornærmet. Og gud forby at meldingen er kort!

Anonymkode: 3fea0...5e0

I dette tilfellet så virker det jo som om denne meldingen hadde en helt annen tone enn vanlig fra henne. Om hun hadde for vane å skrive korte meldinger uten smileys innimellom så hadde sikkert ikke TS tolket meldingen sånn.

Så det er ikke en urimelig tolkning. Men den trenger ikke å være den riktige tolkningen heller, tolkningen til brukeren over meg kan like godt være riktig. Umulig for oss å si uten å kjenne henne.

Anonymkode: 100d7...c01

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (23 timer siden):

Det er ganske typisk folk som av en eller annen grunn ikke jobber, de klarer ofte ikke å sette seg inn i andres situasjon, så hun skjønner nok ikke at du ikke kunne sjekke telefonen. 

Men du kunne jo ha svart på meldingen med at det var så travelt på jobb at du ikke rakk å sjekke tlf og si at det var bra det ordnet seg likevel. Da har du på en måte gjort ditt, vært hyggelig også, og kanskje husker hun neste gang at du ikke er så tilgjengelig når du er på jobb

Jeg svarte at jeg var opptatt og så ikke meldingen med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 21.25):

7437980522e549d7f2baa4d80a757c56.jpg.025c837b4d35a71f75aba49bb69b190f.jpg

Anonymkode: 5a582...76c

• Liker 2
Gjest Abendstern
Skrevet

Ignorer dem. Masete mennesker er bare slitsomme 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...