Enmanelskeråhate Skrevet 7. januar 2023 #61 Del Skrevet 7. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): litt svak for Mitsubishi Outlander og Honda CRV - spesielt Honda er vel kjent for en problemfri bil. Anonymkode: 2d8a3...741 Dette er jo ‘’enkle’’ biler og slettes ikke feilfrie, langt unna lexus, volvo, Audi osv i comfort og følelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 7. januar 2023 #62 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (2 timer siden): Det er flott at priusen bruker lite bensin, men poenget mitt er at den ville brukt enda mindre om en tok ut batteriene og elmotoren. Det er feil. Når det det aldri laget noen Prius uten hybrid, men vi kan ta en annen relevant sammenlikning. En Toyota Yaris bensin uten hybrid er oppgitt til 0,53 l/mil. Motor 99hk. Vekt 1015kg. En Prius av eldre modell er oppgitt til 0,45 l/mil og de nyere under 0,4 l/mil. Motor 110hk. Vekt 1375kg. Selv om Prius har mer krefter, veier 30% mer og er betydelig større, gjør hybridsystemet at den bruker omtrent 20% mindre bensin enn sin bittelillesøster Yaris. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 7. januar 2023 #63 Del Skrevet 7. januar 2023 aksase skrev (3 minutter siden): Det er feil. Når det det aldri laget noen Prius uten hybrid, men vi kan ta en annen relevant sammenlikning. Da har Toyota -som de første i verden- laget en perpetuum mobile OG løst energikrisen. Skal du eller jeg fortelle Toyota de ekstremt gode nyhetene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #64 Del Skrevet 7. januar 2023 1 hour ago, Snok1 said: Da har Toyota -som de første i verden- laget en perpetuum mobile OG løst energikrisen. Skal du eller jeg fortelle Toyota de ekstremt gode nyhetene? Nå er du vel 20 år for sent ute med det, poenget er at priusen lader batteriet når motoren har kraftoverskudd og går på sitt mest optimale punkt, så brukes elmotoren til å fylle igjen effekthullene forbrenningsmotoren har under kjøring. Kjøring er en veldig dynamisk forbruker og hybridsystemet kutter toppene og fyller dalene. Som gir bedre drivstofføkonomi. Dette med at det er dobbel vedlikehold på hybrider stemmer ikke helt for det er tilnærmet null vedlikehold på et elektrisk fremdriftsystem, så det blir bare marginalt mer vedlikehold enn på en vanlig fossilbil. Anonymkode: 8a1d9...9e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #65 Del Skrevet 7. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (6 timer siden): Strømlinjeformet design og luftmotstand er IKKE det samme. Nei, ikke nødvendigvis. Men ser man en bil med en diger grill kan man i hvert fall være sikker på at den IKKE er designet mhp. lav luftmotstand. En av dagens SUVer med lavest luftmotstand er Tesla Model Y, og den er ganske så strømlinjeformet etter min mening. Ingen grill på den heller. Generelt vil man ha en så lang og jevn taklinje som mulig, og så lite bakparti som mulig. Tenk vanndråpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 7. januar 2023 #66 Del Skrevet 7. januar 2023 -jk- skrev (1 minutt siden): Nei, ikke nødvendigvis. Men ser man en bil med en diger grill kan man i hvert fall være sikker på at den IKKE er designet mhp. lav luftmotstand. En av dagens SUVer med lavest luftmotstand er Tesla Model Y, og den er ganske så strømlinjeformet etter min mening. Ingen grill på den heller. Generelt vil man ha en så lang og jevn taklinje som mulig, og så lite bakparti som mulig. Tenk vanndråpe. Tesla lager ikke SUV. Det er en crossover. Den har ikke særlig lav turbulensfaktor, noe su ser godt med tanke på hvor mye snø den greier balle på seg der bak. Griller er ofte med på å sørge for lav luftmotstand fordi luftmasser får alternative veier å passere. Tenk spoiler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #67 Del Skrevet 7. januar 2023 Snok1 skrev (5 timer siden): Det er flott at priusen bruker lite bensin, men poenget mitt er at den ville brukt enda mindre om en tok ut batteriene og elmotoren. Nei, det ville den ikke. Da kunne den ikke hatt en bensinmotor med atkinson-syklus, som jobber i det mest effektive området mesteparten av tiden. Den kunne heller ikke gjenvunnet bremseenergien. Hvis noen kunne laget en mer effektiv ren bensinbil hadde det skjedd for lenge siden. Men tallene fra spritmonitor.de viser at det har ingen klart i praksis. Ikke i nærheten engang. https://www.torque.com.sg/features/what-is-atkinson-cycle-engine-benefits/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 7. januar 2023 #68 Del Skrevet 7. januar 2023 TheHairyToothfairy skrev (10 minutter siden): Tesla lager ikke SUV. Det er en crossover. Den har ikke særlig lav turbulensfaktor, noe su ser godt med tanke på hvor mye snø den greier balle på seg der bak. Griller er ofte med på å sørge for lav luftmotstand fordi luftmasser får alternative veier å passere. Tenk spoiler. Den er vel like mye SUV eller crossover som f.eks Lexusen som ble nevnt. Skal vi gå tilbake til røttene av definisjonen er SUV en bil med ramme, og slike selges knapt i Norge lengre. Model Y har en Cd-verdi på 0,23, noe som er å regne som svært bra. Lexusen med den digre grillen er oppgitt til 0,33, en ganske betraktelig forskjell. Hongqien med monstergrillen har 0,345, som må kunne sies å være ganske så dårlig. Klasselederen blant "SUV"ene er Mercedes EQS SUV, enda en bil uten grill og med et ganske strømlinjeformet utseende. Blant sedanene og kombiene er MB EQS best, og mer strømlinjeformet bil tror jeg knapt finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8. januar 2023 #69 Del Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er du vel 20 år for sent ute med det, Oppdatér meg, er du snill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå