AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Noen som har greie på reglene? Har en gutt som fyller 1 i september og må vel i utgangspunktet søke plass i bhg nå i mars? Vi ønsker egentlig at jeg (mor) går ut i ulønnet perm etter at pappaen er ferdig med sin permisjon og utsette start i bhg til barnet er 2 år, har jeg rett på ulønnet perm i denne sammenheng? Tenkte kanskje det er lurt å søke bhg nå for sikkerhets skyld i tilfelle vi ikke får til dette med ulønnet perm, men kan man evt takke nei til tilbud om plass, og når må man evt bestemme seg? Anonymkode: 55df4...b95
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Har man ikke krav på ulønnet perm da? Anonymkode: 3497b...ee2
Eva-Lena Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Søk om plass og om du får permisjon fra jobb kan du si fra deg plassen i bhg. Du bør undersøke med arbeidsgiver først som sist. 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Man har ikke krav på ulønnet permisjon. Det er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: adb3b...b00
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har ikke krav på ulønnet permisjon. Det er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: adb3b...b00 Helt feil. Man har krav på det ifbm permisjon. Men det er noen regler for hvordan det skal tas ut (direkte etter svangerskapspermisjon) Anonymkode: 6298f...34f 11 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 I min bedrift i Staten har vi rett på 1 års velferdspermisjon etter at ordinær foreldrepermisjon er over. Dette mener jeg er en rettighet alle har uansett hvor de jobber. Den ulønnede permisjonen må som utgangspunkt tas som en forlengelse av foreldrepermisjonen og jeg måtte søke om det i god tid før foreldrepermisjonen utløp. Tror jeg søkte da babyen var 1 måned gammel, slik at sjefen skulle være forberedt. Men man kan lage egne avtaler med leder dersom det er mulig. Jeg ville søkt om bhg plass og så sagt den i fra meg om du får innvilget ulønnet permisjon. Husk at du også da må søke om kontantstøtte. Anonymkode: aad3f...bcb 2
Gidavmeg Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man har ikke krav på ulønnet permisjon. Det er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: adb3b...b00 Hun har krav på 12 mnd ulønnet etter foreldrepermisjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man har ikke krav på ulønnet permisjon. Det er opp til arbeidsgiver. Anonymkode: adb3b...b00 Hvorfor gidder du, liksom. Anonymkode: a8f43...6ff 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Takk for svar alle! Må den tas i forbindelse med min permisjon? Pappaen har allerede avtalt permisjonen sin med arbeidsgiver og han er i en stilling hvor det ikke er så enkelt å flytte på den igjen nå, jeg må derfor gå ut etter at han er ferdig, men slik jeg forstår det utløper retten til ulønnet perm om jeg gjør det sånn? ts Anonymkode: 55df4...b95
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Helt feil. Man har krav på det ifbm permisjon. Men det er noen regler for hvordan det skal tas ut (direkte etter svangerskapspermisjon) Anonymkode: 6298f...34f Ikke etter svangerskapspermisjon nei. Etter fødselspermisjon Anonymkode: 9864d...a89
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 Gidavmeg skrev (3 minutter siden): Hun har krav på 12 mnd ulønnet etter foreldrepermisjonen. Hun har krav på dette, men det er visse vilkår. Hun må gå rett fra egen mammapermisjon og over i ulønnet permisjon. Dersom hun er ferdig med sin egen permisjon og har begynt å jobbe igjen, har hun ikke krav på å få lov til å slutte i jobben igjen for å ta ulønnet permisjon. Men, det kan jo være at arbeidsgiver ikke er så rigid på det! Jeg fikk innvilget ulønnet permisjon, selv om jeg hadde begynt å jobbe igjen. Jeg skulle dog kun ha 1 måned, om sommeren, frem til bhg åpnet 🙂 Kontantstøtte får hun også, frem til mnd etter fylte 2 år. Anonymkode: 4685d...1e1 1
always Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Noen som har greie på reglene? Har en gutt som fyller 1 i september og må vel i utgangspunktet søke plass i bhg nå i mars? Vi ønsker egentlig at jeg (mor) går ut i ulønnet perm etter at pappaen er ferdig med sin permisjon og utsette start i bhg til barnet er 2 år, har jeg rett på ulønnet perm i denne sammenheng? Tenkte kanskje det er lurt å søke bhg nå for sikkerhets skyld i tilfelle vi ikke får til dette med ulønnet perm, men kan man evt takke nei til tilbud om plass, og når må man evt bestemme seg? Anonymkode: 55df4...b95 Du har krav på ulønnet perm, men det er omtrent det dummeste du kan gjøre for egen del. "Vi ønsker" ? Er det du eller din mann som ønsker dette? Kan ikke han ta ulønnet perm da? Når skal kvinner slutte å ta så dumme valg for seg selv? 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 Det er ikke klart om man må gå rett fra egen permisjon eller om det holder med rett etter permisjon til partner. Arbeidstilsynet har uutalt at det kan tolkes begge veier. Men de fleste arbeidsgivere er uansett såpass fleksibel at det går bra. Anonymkode: 9864d...a89 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hun har krav på dette, men det er visse vilkår. Hun må gå rett fra egen mammapermisjon og over i ulønnet permisjon. Dersom hun er ferdig med sin egen permisjon og har begynt å jobbe igjen, har hun ikke krav på å få lov til å slutte i jobben igjen for å ta ulønnet permisjon. Men, det kan jo være at arbeidsgiver ikke er så rigid på det! Jeg fikk innvilget ulønnet permisjon, selv om jeg hadde begynt å jobbe igjen. Jeg skulle dog kun ha 1 måned, om sommeren, frem til bhg åpnet 🙂 Kontantstøtte får hun også, frem til mnd etter fylte 2 år. Anonymkode: 4685d...1e1 Men hun har uansett rett på redusert stilling, så mange måter å vri på den Anonymkode: 9864d...a89 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 always skrev (2 minutter siden): Du har krav på ulønnet perm, men det er omtrent det dummeste du kan gjøre for egen del. "Vi ønsker" ? Er det du eller din mann som ønsker dette? Kan ikke han ta ulønnet perm da? Når skal kvinner slutte å ta så dumme valg for seg selv? Hvorfor er det dumt? Hvorfor skal ikke vi kvinner ta ulønnet permisjon om vi ønsker det? Er andre gangen jeg gjør det nå og ville aldri vært denne tiden foruten ❤️ Anonymkode: aad3f...bcb 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun har krav på dette, men det er visse vilkår. Hun må gå rett fra egen mammapermisjon og over i ulønnet permisjon. Dersom hun er ferdig med sin egen permisjon og har begynt å jobbe igjen, har hun ikke krav på å få lov til å slutte i jobben igjen for å ta ulønnet permisjon. Men, det kan jo være at arbeidsgiver ikke er så rigid på det! Jeg fikk innvilget ulønnet permisjon, selv om jeg hadde begynt å jobbe igjen. Jeg skulle dog kun ha 1 måned, om sommeren, frem til bhg åpnet 🙂 Kontantstøtte får hun også, frem til mnd etter fylte 2 år. Anonymkode: 4685d...1e1 Nei, du må ikke gå rett fra egen permisjon til ulønnet, permisjonen regnes som helhetlig og hun kan gå rett fra fars permisjon og over i ulønnet så lenge det ikke er opphold med jobb eller ferie mellom siste permisjonsdag og hennes ulønnede permisjon. https://compendia24.no/permisjon/permisjon-ved-fodsel-og-adopsjon/foreldrepermisjon/utvidet-foreldrepermisjon-uten-lonn/ Anonymkode: a8f43...6ff 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 always skrev (3 minutter siden): Du har krav på ulønnet perm, men det er omtrent det dummeste du kan gjøre for egen del. "Vi ønsker" ? Er det du eller din mann som ønsker dette? Kan ikke han ta ulønnet perm da? Når skal kvinner slutte å ta så dumme valg for seg selv? Det var jeg som fremmet forslaget, jeg føler allerede nå at jeg ikke er klar for at lillegutt skal begynne i bhg allerede ved 1 år. Dette er noe jeg ønsker å gjøre for barnet og min egen del. Har oppsparte midler og anser dette som en god investering i familien ❤️ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke klart om man må gå rett fra egen permisjon eller om det holder med rett etter permisjon til partner. Arbeidstilsynet har uutalt at det kan tolkes begge veier. Men de fleste arbeidsgivere er uansett såpass fleksibel at det går bra. Anonymkode: 9864d...a89 Nei, synes reglene virker så diffuse! Jeg har en nøkkelrolle på jobb og vet at jeg er dypt savnet, så tviler på at jeg får perm innvilget hvis arbeidsgiver ikke må 🙈 ts Anonymkode: 55df4...b95 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det dumt? Hvorfor skal ikke vi kvinner ta ulønnet permisjon om vi ønsker det? Er andre gangen jeg gjør det nå og ville aldri vært denne tiden foruten ❤️ Anonymkode: aad3f...bcb Man taper mye økonomisk både på kort sikt (dette er de fleste klar over) og lang sikt - mange glemmer at feriepenger og pensjon også stopper opp. Du blir meldt ut av forsikringsavtalene til arbeidsgiver. Det er også noe rundt rettigheter ved sykdom, og særlig uføre, som kan gi enorme økonomiske konsekvenser. Og man er vel også fratatt disse rettighetene en periode etter retur til jobb. Tror noen nevnte at de måtte jobbe 2 måneder før de kunne bruke egenmelding eller sykt barn igjen. I tillegg er to år borte mye om man har en jobb med faglige oppdateringer. Vi ser at selv de som har vært borte 10 måneder sliter stort med å hente seg inn igjen hos oss. Det sagt; jeg er positiv til at man velger å være hjemme i to år. Men jeg tror ikke mange ser konsekvensene av dette utover ren lønnsutbetaling per måned. Anonymkode: 167dc...b5a 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var jeg som fremmet forslaget, jeg føler allerede nå at jeg ikke er klar for at lillegutt skal begynne i bhg allerede ved 1 år. Dette er noe jeg ønsker å gjøre for barnet og min egen del. Har oppsparte midler og anser dette som en god investering i familien ❤️ Nei, synes reglene virker så diffuse! Jeg har en nøkkelrolle på jobb og vet at jeg er dypt savnet, så tviler på at jeg får perm innvilget hvis arbeidsgiver ikke må 🙈 ts Anonymkode: 55df4...b95 De er ikke diffuse, du finner flere juridiske sider som stadfester at permisjonen ansees som en helhet. Blant annet den jeg linket til. Loven sier også at foreldrene har rett på 12 mnd ulønnet permisjon i forbindelse med foreldrepermisjon HVER, og dette er ikke fysisk mulig å gjennomføre når en tross alt må ha permisjon før den andre. Jeg sjekker ut dette med både jurist i finansforbundet, compendia 24 og arbeidstilsynet da jeg gikk ut i permisjon med januar-barn i 2019 og det var usikkert om vi ville få barnehageplass før august året etter. Hadde det ikke vært slik ville alle stått igjen med hele den betalte pappapermisjonen hvis mor måtte ta ulønnet før hans permisjon og de plutselig fikk barnehageplass likevel eller den ulønnede permisjonen hadde kun vært forbeholdt den som gikk ut i permisjon sist, altså far. Slik er det ikke. Anonymkode: a8f43...6ff 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 Du kan søke, og takke nei til plass. Jeg tok selv ulønnet permisjon med begge våre barn et halvt år etter endt fødselspermisjon. Vi mente det var beste måten å gjøre det på for både oss og barna. MEN, du må være klar over at du i ulønnet permisjon mister pensjon, rett til sykepenger, osv. Vi hadde det med i berekningene da vi tok valget, men det var likevel surt da jeg like før jeg skulle tilbake i jobb ble skadet slik at jeg ikke kunne jobbe på mange måneder, og heller ikke hadde krav på sykepenger. Anonymkode: a43b1...948 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå