Gå til innhold

Gått ekstremt mye opp i vekt på 2 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra 2021 til nå har jeg gått opp fra 66 kg til 90 kg, det er skremmende raskt. Etter koronapandemien har jeg blitt mye mer stillesittende og har spist mer usunt. Den enorme økningen kom likevel ikke før jeg sluttet på p-piller, da kom kiloene i en rasende fart, men virker som det har stabilisert seg nå. Men jeg veier 20 kg for mye, er 170 cm og har i første omgang mål om å komme ned til 75 kg.

Jeg mistenker at jeg kan ha pcos siden mesteparten av økningen kom etter p-pille slutt og siden jeg har sjelden menstruasjon. 
jeg skjønner nesten ikke hva som har skjedd, var i mange år stabil på 65 kg og tenkte ikke på hva jeg spiste, men nå er det annerledes.

Er det lavkarbo jeg bør satse på? Jeg har alltid likt å løpe, og har begynt å ta det opp igjen nå, men har litt vondt i et kne (sikkert pga jeg er overvektig), bør jeg da være forsiktig med å løpe?

Anonymkode: 4de1c...0af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før du begynner å lete etter en diagnose for å forklare vektoppgang så tror jeg du skal se på livsstil. Det er nok høyst sannsynlig at det er her svaret ligger. 

Anonymkode: 21718...163

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo snakke med legen, men man kan også ha pcos uten å være overvektig. Det har jeg. Var akkurat på grensa til 25 i bmi, og er nå på 20. De kiloene satt ekstremt tungt på, vanskelig å få de av, men det gikk. Du trenger ikke gå på lavkarbo, jeg minket bare porsjonene. Ja, selv med pcos.

Hvis du er stillesittende og spiser usunt har du nok forklaringen der. Pcos er ekstremt vekslende syklus blant annet, noe du ikke nevner?

Ja, du bør være forsiktig med å løpe som overvektig med vondt kne. Start med sykling og roing, eventuelt ellipsemaskin - eller bare gå og fokuser på kostholdet :)

Anonymkode: 81bda...db4

• Liker 1
Skrevet

om du har økt så kjapt, vil jeg anta at du har insulinresistens. 

det er en av typene av pcos. Det er evig ond sirkel hvor du craver karbohydrater, mens kroppen lagrer glukosen som fett, konstant svingende blodsukker osv. 

Anbefaler disse på  Instagram: 

WellbySiri

HealthyPCOS

PCOS_dietten

Isunlinresistant

AnonymBruker
Skrevet

Med PCOS er det fornuftig å se på kostholdet ja. Mange har god effekt av lavkarbo, det er ikke sikkert at du trenger å spise streng keto heller. Kan hende moderat lavkarbo er bra. Noen blir bedre av råvarebasert med lite ultraprosessert mat, andre av plantebasert eller av å kutte meieriprodukter. Noen har god hjelp i periodisk faste. Du må lese deg opp og prøve deg frem. For PCOS gjelder i hovedsak alle tiltak som reduserer insulinutskillelse. 

Men uansett, i stedet for å gønne på med løping så hadde jeg starta med å gå raskt, evt. i motbakke. Jeg kan ikke løpe pga. skade så jeg går fort med god stigning på tredemølle.

Anonymkode: bab3e...724

• Liker 1
Skrevet

Faktisk er høyintensitetsøkter ikke anbefalt til folk med PCOS. 

Ja det vil virke med trening og kosthold dersom du klarer å gjennomføre det, men stress bidrar til hissige hormoner (du utsetter kroppen for stress ved høyintenistetstrening) samme med raske karbohydrater, om du spiser lite nok vil du gå ned i vekt, men som nevnt er dette en evig rundans av hormoner som vil gi deg både ulvehunger og at kroppen samler opp karbohydrater og lagrer som fett. 

Du vil komme langt med å gå tur, kutte pasta og sukker. Det erb edre enn å leve på typ 600 kcal om dagen som mange faktisk må

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert at jeg har pcos, men var hos gynekolog for en tid tilbake siden mensen aldri kom, og da sa han noe om at jeg hadde mange cyster og at jeg kunne komme til å ha problem med å bli gravid. 
Angående løping; det er en av få aktiviteter jeg har likt og jeg pleide å være flink , jeg løp maraton og greier. Det er så deprimerende å tenke på at jeg var i sykt god form for bare noen få år siden…, løp maraton årlig fram til høsten 2021 😔

veide 75 kg ved jul 2021 og 82 i sommer og forrige uke var jeg oppe i 90 kg , i dag stoppet vekta på 88. Nå skal jeg greie å gå ned i vekt! 

Anonymkode: 4de1c...0af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt klar over hvor enormt mye hverdagsaktiviteten har å si. For her har jeg stort sett blitt på hjemmekontoret også etter Korona. Selv om jeg trener kompenserer det ikke for alt jeg fikk gratis før, og det er en utfordring. 

Før så var det opp og ned trapper til bilen, på kontoret, til lunsj, til møter, man ble stående å prate ved kaffemaskinen, eller ruslet en kort luftetur for å diskutere en problemstilling. Gikk gjerne om jeg hadde et sentrumsnært kundemøte. Og jeg var ofte innom å gjorde ærender etter jobb. Mens korona lærte meg prinsippet "ukeshandel", som jeg har videreført. 

Og så er det kosthold. Før droppet jeg frokost, spiste lunsj i kantina (salatbar), rakk kanskje å hive i meg en frukt på ettermiddagen, så sen middag hjemme. Man glemmer at man er sulten. Hjemme så har jeg korte pauser (lunsj nå), har spist en sunn porsjon, men så starter tankene rundt "hm...hadde vært godt med noe søtt, hva har jeg liggende?". Og så blir jeg gjerne sulten igjen i 16-tiden, og i stedet for å spise det som var tilgjengelig (vanligvis frukt) har jeg nå et helt kjøkken å forsyne meg av. 

Så sliter virkelig med å komme tilbake dit jeg var, der alt kom gratis. 

Anonymkode: 6e3ed...fa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo eller faste kan hjelpe deg ja, jeg hadde nok foretrukket faste da dette er veldig enkelt når du blir vant til det, jeg har prøvd begge deler, og faster nå 16 til 20 timer hver dag, og da kan jeg heller planlegge hvis man blir invitert på middag eller lignende, da kan man spise det man vil. Men har fokus på å ikke spise så mye søtt da, sukker og kunstig søtning. 

Anonymkode: 3fb9e...f8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og mistenke PCOS pga. stor og plutselig vektøkning som var vanskelig å få bort. Jeg har alltid trent 3-4 ganger i uka, og spiser et normalt kosthold med en kosedag i uka.  Den største vektøkningen skjedde når jeg fikk prolaps, og gikk opp 20 kg på noen mnd kun fordi jeg måtte trene med noe lettere vekter. Jeg begynte da å kutte kalorier, som stoppet vektøkningen noe. I flere måneder hadde jeg dårlig samvittighet og et vanskelig forhold til mat, fordi jeg følte det var 100% min feil at vekten økte ukontrollert. 

Når jeg nådde taket (106 kg) begynte jeg på lavkaloridiett (1400 kcal) som ble satt opp av coach hos Personal best, samtidig som jeg trente 3-4 ganger i uka. Gikk på kostholdet i 6 mnd, og gikk ned kun 3 kg. Det er jo ikke normalt.. Mistet selvfølgelig motivasjonen, og gikk tilbake til mitt gamle (men langt ifra usunne) kosthold. Kontaktet da en privat gynekolog som bekreftet PCOS, og satte meg på Metformin (850 mg x 2 daglig). Dette har virkelig vært en stoooor forandring for meg. Vekten ble stabil, og ikke minst: jeg går ned normalt ved lavkaloridiett. 

Jeg prøvde lavkarbo i 4 uker etter gynekologtimen, etter anbefaling av gynekolog. Etter to uker begynte jeg å brekke meg av maten. Etter tre uker fikk jeg gallestein, og måtte kutte ut kostholdet. Er vel sånn som skjer når man ellers har lite fett i kostholdet sitt 😂

Det som funket best for meg når det kommer til å gå ned i vekt er: Metformin, Myo-Inositol, oppfølging fra Ida Austberg (Strongbody, som selv har PCOS), tung styrketrening og kosthold med lite kalorier og mye proteiner. Rakk å gå ned 10 kg, før jeg ble gravid og må øke kaloriinntaket igjen 🙈

Mitt råd er: Finn en god gynekolog! Anbefaler Azita Mahmoudan som holder til blant annet Oslo og Ålesund, og er spesialist på PCOS. Hun tilbyr også digitale konsultasjoner. 

PCOS er forskjellig fra jente til jente, så du må finne den veien som passer deg ❤️ Lykke til!! 

Anonymkode: d6334...37a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hvertfall begynt på p-pillen igjen for lenge siden..

Anonymkode: d773a...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...