Gå til innhold

Ditt tips til fineste lyse farge på vegg!

Gjest Shokko

Anbefalte innlegg

Gjest Shokko

Jeg har lyst til å male stua og ønsker ditt tips til en fin lys farge.  Har en litt mørk beige farge nå og vil ha lysere enn det. Helst ikke for mye grått i fargen, liker beigetoner og hvit-toner som ikke er alt for kalde. 
Vinduskarmer og lister er vel i bomull tenker jeg, er vel stort sett standard så vidt jeg har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Washed linen er en farge som funker til alt, også til bomull. Den er mørk nok til at du får kontrast mot listverk, men oppleves lys i et normalt opplyst rom. Den er ikke for grå, ikke for rosa, ikke for gul. Den er ikke kald, men ikke gylden heller. Løser dermed mange typiske problemer man får når man skal velge beige. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shokko
Daisy_B skrev (1 minutt siden):

Washed linen er en farge som funker til alt, også til bomull. Den er mørk nok til at du får kontrast mot listverk, men oppleves lys i et normalt opplyst rom. Den er ikke for grå, ikke for rosa, ikke for gul. Den er ikke kald, men ikke gylden heller. Løser dermed mange typiske problemer man får når man skal velge beige. 

Takk for tips, men den er ganske lik den fargen jeg allerede har 😊 Kunne tenkt meg noe lysere, men nesten ingenting av de jeg liker passer til bomull. Har særdeles lite lyst til å male alle lister må jeg si 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig fornøyd med washed linen, har malt den i flere rom og hele kjellerstua. Oppleves lys men lun.

Anonymkode: ee3de...1f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg har Jotun Devine - lekker beige med rosa undertone

Anonymkode: 1300c...770

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er en nydelig farge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lys granitt, humble yellow, green harmony

Anonymkode: 0535c...83b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shokko skrev (7 timer siden):

Takk for tips, men den er ganske lik den fargen jeg allerede har 😊 Kunne tenkt meg noe lysere, men nesten ingenting av de jeg liker passer til bomull. Har særdeles lite lyst til å male alle lister må jeg si 😬 

Frisk og harmonisk; Pale Linden fra Jotun:

https://www.fargerike.no/farger/gronn/pale-linden/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shokko
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den var fin ja:) Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skandinavisk lys er kjempefin, har selv hatt den i mange år. 

Står følgende om den på jotun sin side:

En av våre mest populære lyse beige toner gjennom tidene. Den er gylden og lun, og lekker til populære brunfarger som 1623 Marrekesh eller 1929 Muskatnøtt. Den oppleves myk og behagelig i kombinasjon med okertoner samt lun og varm sammen med rødtoner. Fungerer til 1624 Letthet, 1001 Egghvit og 1453 Bomull. 

Anonymkode: 8483c...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som Jotun sin tudor kunne være noe? Men da må du ha lister etc i klassisk hvit.

Anonymkode: d9e18...05b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daisy_B skrev (På 5.1.2023 den 11.32):

Har selv washed linen i et par rom og stusser veldig over anbefalingen når TS skriver hun har beige nå, ønsker en varm beige og ikke ønsker at den skal være for grå 😅 Washed linen er definitivt en farge som heller mer mot grå enn hva TS etterlyser. Men den er absolutt fin på veggen ja, det er jeg enig i 😊

Anonymkode: 75a35...028

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har selv washed linen i et par rom og stusser veldig over anbefalingen når TS skriver hun har beige nå, ønsker en varm beige og ikke ønsker at den skal være for grå 😅 Washed linen er definitivt en farge som heller mer mot grå enn hva TS etterlyser. Men den er absolutt fin på veggen ja, det er jeg enig i 😊

Da har vi nok forskjellig oppfatning av hvordan den oppleves. Har malt med denne fargen i mange forskjellige boliger, og synes ikke den heller mot grått. Men den endrer seg veldig etter fargene rundt, så kanskje du har innredet på en måte som får den til å virke grå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på gulvet ditt og lysforhold. Elsker soothing beige hos andre som har mer naturlig lys og lysere/hvitere gulv. Til min leilighet med gul parkett ser den bare gusten ut. Har du et mer nøytralt gulv, så er ihvertfall soothing beige fin. Hvit te er også veldig fin.

Anonymkode: 091f4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Shokko skrev (På 5.1.2023 den 19.05):

Den var fin ja:) Takk for tips! 

jeg har, som jeg sa, Devine. Det jeg ikke sa at jeg har Pale linden i samme rom (allrom med stue som liksom går over i kjøkken). Liker dem godt fordi de faktisk er farger. Er så lei av beige interiører, samtidig som beige er en enkel farge å innrede med. Så disse ble et bra kompromiss for meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy_B skrev (5 timer siden):

Da har vi nok forskjellig oppfatning av hvordan den oppleves. Har malt med denne fargen i mange forskjellige boliger, og synes ikke den heller mot grått. Men den endrer seg veldig etter fargene rundt, så kanskje du har innredet på en måte som får den til å virke grå. 

Nå beskriver til og med jotun fargen som gråbeige da, og det er bare å sammenligne den mot andre toner som faktisk er beige så ser man veldig tydelig at det er en grålig farge 🤪 man kan også se på fargekoden at den inneholder mer svart enn farger som faktisk går under kategorien beige. Men for all del, det er sikkert jeg som møblerer feil 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...