AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Hva serverer dere når barna er hjemme hele dagen (dvs. ikke matpakker)? Vi har et barn på 1,5 år og et barn på 4 år, og nå er det skikkelig idétørke. Eldste er ekstremt kresen og har melkeallergi, så det er om å gjøre å smugle inn grønnsaker og ikke skremme henne bort fra matbordet. Vi har mye tid sammen her hjemme i helger og ferier og lurer aller mest på hva dere serverer når dere er hjemme hele dagen. Vi tar utgangspunkt i fire måltider: frokost, varm lunsj, mellommåltid og middag. - Hvordan får dere i kresne barn grønnsaker? - Hvordan unngår dere klassisk ultraprosessert (og evt. kreftfremkallende) mat som ungene elsker, som fiskepinner, kjøttboller, pølser, hamburger osv? - Hva serverer dere til middag på ei uke? - Hva serverer dere til lunsj når dere er hjemme? - Noen tips til kresne barn? Anonymkode: 162a6...67e
Hactar Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Min erfaring er at grønnsaker helst spises rå og hver for seg. Da er det ikke alle grønnsaker som egner seg, men for eksempel gulrøtter, paprika, småtomater, agurk, salat, erter og mais har vært populært her. OBS, gulrøtter smaker angivelig bedre delt i staver enn i biter! Ellers har vi hatt litt løs definisjon på hva som hører til i et måltid, og serverer gjerne gulrot ved siden av skivene til frokosten for eksempel. Lettere å lure inn mer grønnsaker når alt ikke må spises i ett måltid. Det har ikke vært så stor interesse for kjøttmat i den alderen, med mindre det var farsemat. Unntaket var kanskje kyllinglår? Ovnsbakt laks har stort sett vært populært, særlig etter at vi innførte honning som valgfri garnityr. Våre har likt makrell i tomat og til tider sild på skiven, så vi har dekket inn litt fisk der også. Enkel varmmat som kan fungere som lunsj kan være havregrøt, omelett eller hjemmelaget tomatsuppe med makaroni og egg. Mine barn har vært mer villige til å smake når maten ikke har vært blandet, og det ikke har vært noen tvang. Vi har pratet om hva maten inneholder og hvorfor kroppen trenger ulike stoffer, og øvd på å finne måter å beskrive maten på som er mer informativ og høflig enn "æsj!". Men ellers har vi tenkt at spiser de i det minste noen få sorter grønnsaker, trenger de ikke like alle. Litt etter litt har det gått seg til. Tror man må prøve seg frem, og også ha i bakhodet at barn er evolusjonsmessig programmert til å være skeptisk til nye, særlig bitre smaker. Dette avtar gjerne i skolealder, og det blir lettere å få dem mer fleksible om ikke hele matsituasjonen har blitt en maktkamp.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvordan unngår dere klassisk ultraprosessert (og evt. kreftfremkallende) mat som ungene elsker, som fiskepinner, kjøttboller, pølser, hamburger osv? Altså, hvis denne maten var så kreftfremkallende ville jo omtrent 90% av oss mellom 35 og 50 hatt kreft nå. Sier ikke du skal servere det hver dag, men det får være måte på hysteri. Anonymkode: 798a3...28b 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 Synes helt ærlig at det er litt vanskelig. Det blir fort at de godkjente og ikke altfor usunne rettene går igjen litt for ofte. For eksempel liker hun faktisk hjemmelaget fiskegrateng, så det har vi iblant. Kyllingtaco, havregrøt. Anonymkode: 6d922...bd4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Hahaha du mista meg ved kreftfremkallende fiskepinner altså 😅 Anonymkode: d3b44...12c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Altså, hvis denne maten var så kreftfremkallende ville jo omtrent 90% av oss mellom 35 og 50 hatt kreft nå. Sier ikke du skal servere det hver dag, men det får være måte på hysteri. Anonymkode: 798a3...28b Skjønner at du føler deg trigget, men fakta er fakta: https://www.nrk.no/norge/verdens-helseorganisasjon_-a-spise-polser-er-kreftfremkallende-1.12617935 Har forøvrig ikke sagt at fiskepinner er kreftfremkallende. 1/3 får kreft da, så du kan jo tygge på den. Anonymkode: 162a6...67e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hahaha du mista meg ved kreftfremkallende fiskepinner altså 😅 Anonymkode: d3b44...12c Jeg skrev ikke det. Har du noe annet å bidra med i tråden? Anonymkode: 162a6...67e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Mine er ikke så kresne, så det blir kanskje litt dårlige ideer herfra. Grønnsaker: agurk, paprika, gulrot, brokkoli og blomkål går ned på høykant. Så disse tilbys daglig i en eller annen variant. UP-mat: vi forsøker rene råvarer så langt det går, de liker både torsk og laks og kan spise dette uten at det er fiskepinner. Men noen dager har man bare tid og ork til å slenge inn en pizza i ovnen, det må være greit. Middager denne uken: panert fisk m/potet og kokte grønnsaker. Kjøttboller av karbonadedeig i grønnsakssaus (tomat, paprika, løk og gulrot i blender) med potetbåter. Ørret i form med grønnsaker og søtpotetmos. Lasagne fra frysen. Vegetartaco (sorte bønner). Helgen er uavklart. Jeg blander sjelden maten på fatet deres, legger alt for seg og så får de blande selv hvis de vil. Alt må smakes på, men ikke spises. Forsyner de seg selv må de spise opp. Lunsj hjemme blir fort ostesmørbrød, havregrøt eller yoghurt naturell med 4-korn og litt bær. Begge mine foretrekker kald grøt, så jeg har ofte en stor bolle kjøleskapsgrøt i kjøleskapet, som varer i 2-3 dager. Anonymkode: dfdb6...e16 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Ungene mine elsker yoghurt naturell med havregryn, så det er stort sett det de spiser til måltider som ikke er middag. Skjønner ikke helt hva du mener med kreftfremkallende fiskepinner, men vi har den typer fiskepinner som er ren filet med panering. (Og steker dem selvsagt ikke så hardt at det kan bli helseskadelig) Ungene er ikke så glad i kokte grønnsaker, men wok liker de en del av, så steker ofte frossenposer med wokgrønnsaker. Vi lar dem plukke det de vil ha. Ultraprossesert mat er det jo bare å la være å ha? Vi er heldige og har jegere i familien, så de gangene vi skal ha kjøttboller og sånt er det med egetskutt kjøtt av elg eller hjort. Ellers lager jeg en del falaffel. I forhold til kresne barn så vil jeg egentlig bare anbefale å senke skuldrene. Vi har tre barn på 4-6-9 år og vi har aldri justert hva vi spiser selv om vi har barn. Alt er på bordet, alt skal på tallerkenen, men det er ikke spisetvang. Min erfaring er at maten blir smakt på når man har sett det mange nok ganger. Niåringen vår spiser så godt som alt, mens de to yngste plukker en del enda. Anonymkode: 3113d...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva serverer dere når barna er hjemme hele dagen (dvs. ikke matpakker)? Vi har et barn på 1,5 år og et barn på 4 år, og nå er det skikkelig idétørke. Eldste er ekstremt kresen og har melkeallergi, så det er om å gjøre å smugle inn grønnsaker og ikke skremme henne bort fra matbordet. Vi har mye tid sammen her hjemme i helger og ferier og lurer aller mest på hva dere serverer når dere er hjemme hele dagen. Vi tar utgangspunkt i fire måltider: frokost, varm lunsj, mellommåltid og middag. - Hvordan får dere i kresne barn grønnsaker? - Hvordan unngår dere klassisk ultraprosessert (og evt. kreftfremkallende) mat som ungene elsker, som fiskepinner, kjøttboller, pølser, hamburger osv? - Hva serverer dere til middag på ei uke? - Hva serverer dere til lunsj når dere er hjemme? - Noen tips til kresne barn? Anonymkode: 162a6...67e Hjemmelaget suppe der alle grønnsakene er finmost med stavmikser, gjerne med pasta oppi, da smaker de i hvert fall suppen på pastaen til å begynne med og så blir de vandt til suppesmaken. Det er IKKE et nederlag om de kun spiser pasta og brødet mange ganger før de tør prøve seg på suppen. Det er en del av prosessen. Ellers oppdelte rå grønnsaker (som ligger adskilt) som de får tilgjengelig til tv på kvelden. Etter å ha satt frem den skålen i et par uker så ble plutselig noe slikket litt på og tatt litt på og vipps så har de smakt på også. Anonymkode: afad9...de2 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 Yoghurt og musli eller havregryn. Grove pannekaker eller havrevafler. Kjøleskapsgrøt. Arme riddere Alle disse serveres med frukt eller bær til. Gjerne også finmalte valnøtter. Man kan evt gjemme finmalte grønnsaker eller linser i pannekaker/vafler Skiver/rundstykker/lompe med pålegg. Eller ostesmørbrød. Friske grønnsaker serveres til, men varierende hvor mye som går inn. Vårt barn liker bønner rett fra boksen og spiser gjerne det i tillegg. Evt eggerøre/omelett/kokt egg. Middag er det verre med. Vi serverer mye forskjellig og barnet smaker på det meste, men spiser lite. Får lurt inn grønnsaker og linser via hjemmelaget tomatsuppe/pastasaus. Anonymkode: 92a64...7e4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Vi har også hatt suksess med å kjøpe en sånn barnekniv og la dem være med å dele opp grønnsakene. Da spiser hun litt mens hun holder på. Anonymkode: 92a64...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå