Gå til innhold

24-timers blodtrykksmåling. Enorme forskjeller pr måling!! Normalt?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et mål gjorde at jeg nesten heiv meg på telefonen. 154/147! Neste måling 110/80.

videre; 110/100

110/101.

129/120.

100/80. 

hvorfor så store forskjeller?! Vet at hvis den rundt armen ikke er skikkelig på så påvirker det resultatet, og jeg syns den sitter litt stramt på. Kan det være årsaken? 
eller har jeg bare så variert blodtrykk? 

Anonymkode: e18bb...bba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du skal overlate måling til legen. De fleste bruker hjemmemåler feil.

Anonymkode: d7b91...016

• Nyttig 1
Skrevet

Trykket endrer seg ut ifra aktivitet, stress, kaffedrikking etc. 

Skrevet

Ts skriver 24-timers hjemmemåling, det tolker jeg slik at det er igangsatt av legen? Du får på deg utstyr…. (Til #3 over)

Det er helt normalt at blodtrykket varier over døgnet, har mye med hva du gjør. 
. Den veldig høye målingen må være feil, nesten likt over-og undertrykk stemmer ikke.

Skrevet

Grunnen til at man gjør 24 timers målingen er jo at blodtrykket endrer seg gjennom døgnet. Hvis man f.eks løper opp en trapp i det måleren setter i gang har man høyere puls og dermed høyere trykk. Eller hvis man er litt stressa for noe. Så legen kommer til å lese av alle målingene for å skaffe seg et helhetlig bilde, en høy måling spiller ingen rolle hvis de andre er ganske jevne. Hvis det er veldig mye sprik som ikke virker logisk, f.eks superhøyt trykk mens du sover, kommer du kanskje til å måtte ha en ny 24 times måling. Men den tid den sorg.

• Liker 2
Skrevet
Banjo skrev (1 minutt siden):

Grunnen til at man gjør 24 timers målingen er jo at blodtrykket endrer seg gjennom døgnet. Hvis man f.eks løper opp en trapp i det måleren setter i gang har man høyere puls og dermed høyere trykk. Eller hvis man er litt stressa for noe. Så legen kommer til å lese av alle målingene for å skaffe seg et helhetlig bilde, en høy måling spiller ingen rolle hvis de andre er ganske jevne. Hvis det er veldig mye sprik som ikke virker logisk, f.eks superhøyt trykk mens du sover, kommer du kanskje til å måtte ha en ny 24 times måling. Men den tid den sorg.

Det stemmer, BT skal gå ned om natta. Problemet er at man blir vekket hver time av den hersens mansjetten…

Skrevet

De trykkene med lite forskjell mellom under og overtrykk er garantert feilmålinger. Du får passe ekstra godt på at armen er i ro når det måles og henger ned. Det er mange feilmålingskilder når man måler blodtrykk. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Bacteria said:

Det stemmer, BT skal gå ned om natta. Problemet er at man blir vekket hver time av den hersens mansjetten…

Jeg vet, helt umulig å ikke våkne når noe plutselig klemmer deg hardt rundt overarmen og sier brrrrr. Men som oftest er man såppass i ørska at man får et litt reelt sovetrykk likevel.

Skrevet
Banjo skrev (1 minutt siden):

Jeg vet, helt umulig å ikke våkne når noe plutselig klemmer deg hardt rundt overarmen og sier brrrrr. Men som oftest er man såppass i ørska at man får et litt reelt sovetrykk likevel.

Joda, sovnet mellom slagene 😜

AnonymBruker
Skrevet

Passer du på å være slapp i armen? Og den skal være litt stram rundt, sånn at den ikke sklir ned, men ikke stramme hvis du skjønner

Anonymkode: c7c50...836

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det ene blodtrykket der var en feilmåling. De andre målingene dine er jo veldig fine. Jeg ble satt på betablokkere etter 24-timersmålingen fordi det var for høyt trykk på natta. 

Anonymkode: 3d52f...e0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde store variasjoner på målingene. Blant annet hadde jeg høy måling ved henting i barnehage. Legen ser på snittet og målingen gjennom natten.  Stress påvirker lett målingene. Så jeg hadde alltid høyt blodtrykk målt hos legen. Men snittet mitt og nattmålingene var bra. Og joda jeg sov greit jeg selv om jeg i blant våknet av at mansjetten blåste seg opp 😊

Anonymkode: 4d847...c90

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også noen målinger sm avvek veldig, men legen bruker ikke disse i sin vurdering. Ellers så synes jeg ikke det var stor variasjon. At du har en måling (uten om den på 154/147) kan være et resultat av at du akkurat før denne måling var stresset eller hadde vært fysisk aktiv.

Når det er sagt så virker det som du har et fint blodtrykk. For å si det slik, min laveste dagmåling var høyere enn din feilmåling, men med medisin er det nå rundt 125/80

Anonymkode: b17c8...59a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar dere har gitt!! Slapper litt mer av med resultatene nå… 

Anonymkode: e18bb...bba

AnonymBruker
Skrevet

Alle disse målene virker unormale, bortsett fra 110/80

154/147

110/100

110/101.

129/120.

Undertrykket skal ikke være så opp mot overtrykket. 

Anonymkode: 731dc...233

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...