AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Del Skrevet 5. januar 2023 Hei! Er i uke 25 og symfysemål ble målt første gang hos meg for et par dager siden. Jeg var like under gjennomsnittet men helt innafor normalen. Jeg bare lurer på hva dette har å si? Kan det tyde på litt liten/stor baby alt ut fra hva symfysemål viser? Første unge så jeg er helt grønn på alt sånt her😅 Anonymkode: 7b673...ca1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Del Skrevet 5. januar 2023 Trenger ikke å ha noe å si, hvordan magen blir kommer mye an på mors størrelse og kropp og hvordan babyen ligger. Det de følger med på er om du følger kurven eller ikke. Et stort hopp ut av kurven den ene eller andre vegen kan tyde på stagnering eller hopp i vekst og du vil da bli sendt på kontroll, men så lenge du følger kurven din så trenger det ikke å ha noe med størrelse på barnet å gjøre. Anonymkode: d63a7...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Del Skrevet 5. januar 2023 Det har ikke spesielt mye å si, nei. SF-målet sier bare noe om hvor stor livmoren er, ikke hvor stor baby som er inni der. Jeg hadde veldig høyt SF-mål med begge mine. Men veldig liten mage. Som i at man ikke kunne se jeg var gravid om jeg hadde vinterjakke på, selv da jeg var høygravid. Jeg hadde høy livmor, som gikk oppunder ribbeina. Og babyen som kom ut, i uke 39, var knøttliten, 2.3 og og 47 cm lang.... Med andremann måtte jeg til vekstkontroll fordi de var redd for alt for lav fødselsvekt, ørten ganger hele siste delen av svangerskapet, og da lå SF-målene i 90-percentilen... Anonymkode: 74540...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Del Skrevet 5. januar 2023 Kan ha noe å si, trenger ikke Anonymkode: d2c86...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg hadde høyt symfysemålet, såvidt innafor skalaen og ganske stor mage. Barnet var helt gjennomsnittlig på 3,5 kg når det ble født rett etter termindatoen. Anonymkode: c42d4...ca1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg hadde SF-mål godt over snittet, ut kom en gutt på 49 cm og 3100g noen dager etter termin. Anonymkode: 993de...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Del Skrevet 5. januar 2023 Hvordan måler de baby da? Hørt flere snakker om at «babyen måler stort» eller redd for lav vekt som over her? Har såvidt noe mage selv, med klær synes ikke graviditeten, ingen av jordmødre eller leger eller noe har uttrykt bekymring for noenting, men man overtenker jo gjerne litt selv😅 ts Anonymkode: 7b673...ca1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Del Skrevet 5. januar 2023 Som andre sier, så følger jordmor først og fremst med på at sf-målet følger kurven sin, og det sier ikke så mye om babyens størrelse. I tillegg er det visst vanlig at det er lavt/ikke er på kurven sin enda i uke 25. Det sa i hvert fall min jordmor til meg da mitt lå i nederst i normalområdet på første kontroll første gang. Resten av svangerskapet lå det omtrent på gjennomsnittet. Jeg fikk større baby i andre svangerskap da jeg hadde lavere sf-mål enn første gang. Og jeg hadde også størst mage i svangerskapet med lavest sf-mål. Som jeg forstår det, kan sf-mål gi en pekepinn, og dersom en ligger en havner under eller utenfor normalområdet eller målet ikke følger vekstkurven (utenom helt i starten da altså), blir det sjekket opp vha. ultralyd. De målene er mer nøyaktige, men mange opplever at estimatene stemmer dårlig der og. Anonymkode: f146c...7eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Del Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan måler de baby da? Hørt flere snakker om at «babyen måler stort» eller redd for lav vekt som over her? Har såvidt noe mage selv, med klær synes ikke graviditeten, ingen av jordmødre eller leger eller noe har uttrykt bekymring for noenting, men man overtenker jo gjerne litt selv😅 ts Anonymkode: 7b673...ca1 Hvis det er behov for vekstestimering så gjør de dette via ultralyd på samme måte som de gjorde ved OUL. Måler lårbein og magemål og hodemål samt måler hvor mye fostervann det er rundt. Vekstestimering er forøvrig noe man må ta med en klype salt det og, det kan være store feilmarginer og de kan ikke si noe om hvordan barnet vil vokse i ukene framover. Jeg måtte på vekstestimering pga et veldig stort hopp på symfysemålet rundt uke 37 med forrige barn. Da estimerte de at hun ville veid 4200g ved termin. Hun kom spontant ikke mange dagene senere, 2 uker før termin, og veide 4400g. "Problemet" var at hun bare var 51 cm lang, og dermed bare var innmari tung kontra lengden. Så de fikk ikke til å se det på ultralyd, målingene tilsa jo mindre baby. Hun var en skikkelig sumobryter 😅 De sa etter fødsel at hun mest sannsynlig ville veid mellom 4800g og 5000g ved termin mtp hvor fort hun hadde vokst på slutten. Så denne gangen skal jeg på vekstestimering fra uke 36 og får ikke gå over termin. Pappaen veide 5200g da han ble født, så det er mest sannsynlig genetisk for vår del. Her er bilde av symfysemålet som hoppet og hva de blant annet ser på som avvik hvis det hjelper 😊 Anonymkode: d63a7...f0c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Del Skrevet 5. januar 2023 Vær også forberedt på at SF-mål kan både hoppe opp og stupe litt når ulike jordmødre måler. Jordmoren min tegnet pil og skrev "Vikar" når det var noen andre enn henne som hadde målt ettersom de ikke måler helt likt. Ble en gang målt av min jordmor, en annen jordmor og en student på samme time (de ville vise studenten hvor stor forskjell det kan bli). Studenten målte nesten likt som min jordmor, mens den andre jordmoren "bommet" med såpass mange cm at jeg ville blitt sendt på sykehuset for kontroll om det var en "vanlig" kontroll med henne som vikar. Grafen stupte veeeldig. 😛 Anonymkode: 564c3...4be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Del Skrevet 5. januar 2023 Mitt symfysemål hoppet ut av kurven på slutten, en bratt kurve rett opp. Ble sendt på kontroll og ut kom en unge på 3.7 kg. Så trenger ikke ha noe å si, det er som flere skriver at du skal følge egen kurve og ikke ut i fra gjennomsnittet. Dette er en eldgammel kurve som burde oppdateres ut i fra hver enkelt person, men som sikkert er vanskelig og kanskje ikke gjennomførbart. Anonymkode: 9387d...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Del Skrevet 5. januar 2023 Jeg lå høyt på symfysemål, måtte på ekstra kontroll. Og fødte et baby på 2,5 kilo 3 uker før termin. Liten baby. Og mye fostervann.. Selv legen var overasket at babyen var så liten, hun "forventet" 3,5 kilo på forhånd. Men jeg stresset ikke lengre over symfysemål i mitt andre graviditet. Min andre, født på termin, var 3,8 😇 Anonymkode: 4e85c...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg hadde symfyse på rundt 25 percentilen. Det stemte med babyen som kom ut i forhold til vekt. Anonymkode: 98754...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 6. januar 2023 #14 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg lå hele veien litt under og fikk en gutt på 4185g og 56 cm lang🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #15 Del Skrevet 6. januar 2023 Wilma89 skrev (1 time siden): Jeg lå hele veien litt under og fikk en gutt på 4185g og 56 cm lang🙈 Nesten samme historie. Men de så på ultralyd at han kunne være stor. Jeg fikk alltid spørsmål «Hvordan har du så liten mage når han er så stor?» Anonymkode: 4f504...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplejuice123 Skrevet 6. januar 2023 #16 Del Skrevet 6. januar 2023 Jeg stilte faktisk dette som selv på KG. det viste seg på sykehuset at selv om symfyse-fundus var høy, så var babyen estimert helt etter "boka". Det som var til bekymring var om det sank, altså om baby ikke la på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2023 #17 Del Skrevet 7. januar 2023 Eplejuice123 skrev (15 timer siden): Jeg stilte faktisk dette som selv på KG. det viste seg på sykehuset at selv om symfyse-fundus var høy, så var babyen estimert helt etter "boka". Det som var til bekymring var om det sank, altså om baby ikke la på seg. Det stemmer ikke at det ikke er til bekymring om symfysemålet stiger nei. Det kan være en indikasjon på rask vekst, stort barn eller medisinske årsaker som økt fostervann som igjen kan være indikasjon på andre tilstander som skal sjekkes ut og vurderes. Anonymkode: d63a7...f0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå