Gå til innhold

Hvorfor/hvordan begynte du å røyke og hvor gammel var du?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var 12. Mamma og pappa røyka. Det var det naturlig for meg og tvillingssøsteren min også og begynne. 

Anonymkode: 14c33...6a6

Er nå 28. Så har røyka i 16 år. Ca 30 om dagen.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er nå 28. Så har røyka i 16 år. Ca 30 om dagen.

Vurderer du å slutte? Hva med tvillingsøster? Er vel ikke helt sånn at siden mor og far røyker når du er 12 år så er det naturlig for deg å gjøre det samme? Du var jo bare et barn.

Anonymkode: a0a54...004

AnonymBruker

Prøvde første gang da jeg var 12 år med kusinen min som var 15.  

Fra jeg var 15 startet jeg og festrøyke, og gjorde dette på fest ( aldri ellers) frem til jeg var 29. Startet å røyke litt mer fast når jeg var ca 26-28, husker ikke helt hvorfor. Eksmannen min røyket, var mange på jobb som røyket. Jobbet som nattevakt, så var sosialt.  Sluttet da jeg ble gravid.  Startet opp igjen etter graviditeten og røyket fast noen år før ny graviditet.  Er 40 nå og har ikke røyket på en stund. Skal ikke starte på igjen nå. 

Anonymkode: 69ecb...1e5

AnonymBruker

Jeg var 19, på byen og kjedet meg mens en venninne flørta med DJ`en.  Røkte en sigarett av henne.  Dagen etter kjøpte jeg min første 10 pakn.  Røykte 20 om dagen både rullings og ferdig i åresvis og mer til fest.  Begynte å snuse for 5-6 år siden og vapet litt av og på en stund. Sluttet av og på i et par år.  Nå snuser jeg og røyker en halv røyk på morgenen i hverdagen, kanskje en til hvis jeg er stressa.  Liker å ta en røyk ute på sommeren og på stranda.  Tviler på at jeg noengang klarer å slutte helt men den psykiske avhenigheten er nesten borte. Er nå 49. 

Anonymkode: f69d5...39e

Annonse

AnonymBruker

Begynte når jeg var 12 år. Røyke og drikke. 
slutta røyke når jeg var ca 27-28 år, slutta drikke ca 33-34 år.  Har aldri røyka eller drukket alkohol siden. Likevel så fikk jeg tungekreft. Nå er jeg K57

Anonymkode: 8850e...06e

AnonymBruker

Begynte når jeg var 18. 

Av en eller annen grunn blir jeg kåt av å røyke. Jeg hadde lenge hatt lyst å prøve og gjorde det når jeg ble 18. Ble ikke påvirket av gruppepress eller noe.

Røyker den dag idag, 27 år.

AnonymBruker

Var egentlig helt idiot, for jeg var 19 da jeg fikk en kjæreste som røykte og så skulle jeg bare prøve. Det førte til omtrent 20 års avhengighet.

Jeg sluttet for 18-19 år siden, det smarteste jeg noen gang har gjort. Ihverfall nesten.

Anonymkode: 7a92d...ca6

AnonymBruker

Ferska storesøstra mi da jeg var 12 😅 hun var 15. begynte å kjøpe til meg, sikkert så jeg ikke kunne sladre 😛 røyket daglig siden. Sluttet midt i 20-årene. Er 35 nå.

Anonymkode: 40716...9e9

AnonymBruker

12 år. Begge foreldrene mine røykte, inne, så var vel avhengig allerede før første sigarett.. Sluttet når jeg var 18, men fortsatte å festrøyke til jeg var nesten 30..

Anonymkode: 7284b...995

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Begynte når jeg var 18. 

Av en eller annen grunn blir jeg kåt av å røyke. Jeg hadde lenge hatt lyst å prøve og gjorde det når jeg ble 18. Ble ikke påvirket av gruppepress eller noe.

Røyker den dag idag, 27 år.

De fleste får bedre sexlyst og lettere orgasmer når de slutter å røyke. 

Begynte når jeg var 11, slutta når jeg var 12,5 og begynte igjen når jeg var 16. Røyker fremdeles, men veldig lite. 39 år. 

Anonymkode: 9d450...32e

Annonse

AnonymBruker

Begynte vel i 13-14-årsalderen, selv om det var begrenset hvor mye jeg fikk røyka da siden jeg hadde lite penger. Begynte fordi jeg syntes det var kult.. Husker ikke helt når jeg slutta, men ca 24-25 tenker jeg. Nå er jeg 37 og kommer aldri til å røyke eller bruke andre tobakksprodukter igjen. 

Anonymkode: 54845...de3

Jeg røyka min første røyk da jeg var 9… Storesøster på 15 røyka, så jeg fikk av henne. Røyka litt av og til fram til jeg var 12, sånn når vi var alene hjemme f.eks. 
Da jeg var 12 var jeg på sommerferie med kusina mi på 14, hun røyka fast, og vi var mye ute med vennene hennes, så da røyka jeg og, og siden har jeg fortsatt. Begynte rett på Rød3 rullings, siden det var det hun røyka! 😇 

Fra jeg var 13 røyka jeg hjemme også! Er 24 nå, og har ingen planer om å slutte.

• Hjerte 1
Annonse

Jeg var 19 da jeg begynte å røyke, med andre ord altfor gammel. Burde visst bedre. Men det gjorde jeg altså ikke, og fortsatte å røyke i 24 år etter det, før jeg omsider greide å slutte for godt.(det er mange år siden nå)

Deilig å være kvitt det. Stanken, utgiftene, helserisikoen... Det er utrolig bra å se statistikken for røyking går nedover og nedover. Nå røyker ikke mer enn 8% av befolkningen lenger. Før, på deler av 1900-tallet, var det 60%.

https://www.fhi.no/nettpub/tobakkinorge/bruk-av-tobakk/utbredelse-av-royking-i-norge/

• Rundt 8 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år røykte daglig i 2021, om lag 9 prosent blant kvinner og 6 prosent blant menn. Totalt tilsvarer dette om lag 360 000 personer.
  • I tillegg sier rundt 8 prosent at de røyker av og til.
Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...