AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Jeg og kjæresten min har nylig flyttet sammen, fordi vi venter barn. Vi har vært sammen i litt over 1 1/2 år, så dette kom litt brått på, men barnet er ønsket. Problemet er at kjæresten min bidrar veldig lite hjemme. Jeg kan rydde, vaske, støvsuge, henge opp klær, etc., mens han ligger på sofaen og glor på mobilen. «Standard» er at jeg lager middag, med mindre jeg ber han om det. Når jeg ber han om det må jeg si til han hva han skal lage og alt han skal kjøpe inn for å lage det. Han lager et helvete på kjøkkenet når han lager mat, som jeg må rydde opp etterpå, så det føles nesten enklere å bare gjøre det selv. Ofte ligger han på sofaen og idet jeg setter den siste tallerkenen inn i oppvaskmaskinen sier han «jeg kan ta det der altså»… men da er det jo allerede gjort. Jeg har prøvd å ta dette med arbeidsfordeling opp med han, men da får jeg enten høre at han bidrar like mye som meg, at han gjør sitt beste, eller at jeg «bare må si hva han skal gjøre». Jeg skjønner ikke denne logikken. Han er jo ikke blind, og burde kunne se selv ting som trengs å gjøres hjemme. Jeg føler at hver gang jeg tar dette opp med han så skjerper han seg i 1-2 dager før han faller tilbake i gamle vaner. Jeg begynner å bli seriøst bekymret for hvordan dette kommer til å bli når babyen kommer. Ifb med flyttingen har jeg også tatt meg av alt det administrative, og kjøp/salg av boliger, kontakt med bank, boliglån, oppsett av felleskonto, etc. Så dette gjelder ikke bare «husmor»-ting. Jeg føler han generelt bare er «med på lasset», mens jeg administrerer livene våre. Der han bodde før så det helt jævlig ut, så klart. Det var så skittent og rotete at jeg sa ifra flere ganger om at jeg ikke ønsket å være der. Jeg blir veldig frustrert av hele situasjonen, og det fører til mye stress som jeg er redd for at går ut over babyen. I tillegg går jo sexlivet vårt i dass fordi jeg er sliten om kvelden etter å ha gjort alt alene. Jeg er jo i tillegg gravid og skulle gjerne slappet litt mer av. Er det noen som har vært i samme situasjon og klart og rette opp i det? Tips til hva jeg kan si for å få han til å forstå? Jeg er så lei av å «mase» på han, og spørre om han kan gjøre ting. Jeg skulle ønske han tok ansvar på lik linje som meg. Anonymkode: b03ae...c54 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Bli enige om hva som skal gjøres, av hvem, og når. Lag rett og slett en plan. Ideellt sett skulle mannen vært voksen nok til å gjøre det som trengs når det trengs, men så er det altså mange som trenger en konkret plan.. Planlegg middagene sammen, for en uke av gangen. Og lag handleliste. Ha hver deres dager å lage mat på. Planlegg hvor ofte dere skal støvsuge, tørke støv, vaske, osv. Og hvem som skal gjøre det. Ikke gjør hans oppgaver for ham om han ikke gjør dem. Ikke rydd fatet hans av bordet - la det bare stå. Om han aldri vasker klær, så bare vask dine egne, og la det bli hans problem om han går tom for rene klær. Anonymkode: 0aeeb...6a8 18 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Skriv dagbok over hva du gjør iløpet av en dag, og hva han har gjort. Etter en uke, vis det til han. (Mange) menn aner virkelig ikke hvilken innsats som må legges i er hjem. Ta tak nå, istedenfor å irritere deg i mange år til. Anonymkode: 06130...844 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skriv dagbok over hva du gjør iløpet av en dag, og hva han har gjort. Etter en uke, vis det til han. (Mange) menn aner virkelig ikke hvilken innsats som må legges i er hjem. Ta tak nå, istedenfor å irritere deg i mange år til. Anonymkode: 06130...844 Dette. Og virker det ikke, flytt før babyen kommer, for da blir det bare verre, og det vil være vanskeligere å flytte. Anonymkode: 11225...66e 19 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 Appen samboer! Og om han lager mat, og setter igjen rot, så venter du med å lage mat til dere til han har ryddet. Etterspør han middag dagen etter så sier du at du skal lage det når han har ryddet etter seg. Du lager ikke middag før han har ryddet av bordet etter forrige måltid. Du vasker ikke mer klær før han har brettet sammen det som er på stativet. Og vent til det er det han liker best se på tv før du støvsuger! "jammen da kunne du gjort det før kampen da, det er nå jeg har tid og ork, fint om du gidder løfte sofaen så jeg får tatt der også!" Anonymkode: 9a33e...140 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette. Og virker det ikke, flytt før babyen kommer, for da blir det bare verre, og det vil være vanskeligere å flytte. Anonymkode: 11225...66e Å ikke forsøke er ikke et alternativ her, av hensyn til barnet. Jeg må heller prøve å få han til å forestå, eller lage rutiner som flytter noe av byrden over på han, så det er helst det jeg ønsker tips om. Dersom det ikke går får jeg heller vurdere andre alternativer. Anonymkode: b03ae...c54
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ikke forsøke er ikke et alternativ her, av hensyn til barnet. Helt ærlig, du bør tenke omvendt. Sett kravene mye høyere, av hensyn til barnet. Han bidrar ikke, han har aldri gjort det, selv ikke da han var alene. Han kommer ikke til å forandre seg. Det eneste jeg kommer på som kanskje kan føre til en forandring er et umiddelbart samlivsbrudd - altså at dere flytter fra hverandre - kombinert med parterapi. Da kan han forstå alvoret. Hvis ikke er det dessverre absolutt ingen som helst sjanse for noen forandring, uansett hva du gjør. Du bare sliter deg ut. Anonymkode: 847df...748 19 1 6
Carrot Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 Det som gjelder nå er avklaring av forventning, både i forhold til hva han skal bidra med av normalt husarbeid, men også hva han skal bidra med som partner og pappa i tiden som kommer. Og da er det av med evt silkehansker og på med boksehanskene om nødvendig for denne avklaringen bør man kun ta en gang og den må være tydelig for begge parter, hvis ikke havner du i et forhold hvor dette er en gjentagene greie til dere går fra hverandre.. 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Hvordan i all verden kunne du tro at han skulle bli lett å bo med? Du visste jo hvilken slabbedask han var før du valgte å få barn med han? Hvorfor er dere kvinner så fordømt naive? Anonymkode: 288b8...12e 16 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan i all verden kunne du tro at han skulle bli lett å bo med? Du visste jo hvilken slabbedask han var før du valgte å få barn med han? Hvorfor er dere kvinner så fordømt naive? Anonymkode: 288b8...12e Barnet var jo ikke planlagt. Anonymkode: b1b18...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan i all verden kunne du tro at han skulle bli lett å bo med? Du visste jo hvilken slabbedask han var før du valgte å få barn med han? Hvorfor er dere kvinner så fordømt naive? Anonymkode: 288b8...12e Fordi han har sagt tidligere at han er annerledes når han har samboer (han har hatt det tidligere). Jeg har tidligere sagt at det ikke er aktuelt med noe samboerskap før han skjerper seg, men så kom denne graviditeten så brått på. Ikke alt i livet som går som planlagt. Man kan jo snu på spørsmålet; hvorfor er dere menn så fordømt ubrukelige? Så hvis vi først skal drive med grov generalisering, hvem er det egentlig som må skjerpe seg her? Jeg har aldri hatt et forhold til en mann som har klart å ta vare på seg selv på lik linje med en dame. Anonymkode: b03ae...c54 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 slutt å "ønske" og start å "KREVE" - krev at han er den som EIER en del oppgaver, som for eksempel middag og husarbeidet knyttet til dette, at han EIER ansvar for eget tøy osv. Jeg går ut fra at han ikke flyttet fra mor til deg men har levd alene og gjort disse tingene før? Spør hvorfor han nå tilsynelatende tror dette har endret seg.. Anonymkode: 9258b...184 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan i all verden kunne du tro at han skulle bli lett å bo med? Du visste jo hvilken slabbedask han var før du valgte å få barn med han? Hvorfor er dere kvinner så fordømt naive? Anonymkode: 288b8...12e Hvordan mener du ts skulle vite hvordan han var å bo med, før hun prøvde....? Barnet var ikke planlagt. Hvorfor er dere menn så fordømt dårlige til å lese? Anonymkode: 0aeeb...6a8 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 😆 Ennå en som tror hun kan forandre han bare de bor sammen. Han var en slask før dere flyttet sammen og kommer til å være det videre. Anonymkode: 41fe9...709 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 og en ting til, be han flytte ut - han kan fortsatt være en tilstedeværende far uten at dere bor sammen og du har det nok langt bedre uten han enn med han.. Anonymkode: 9258b...184 8
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette. Og virker det ikke, flytt før babyen kommer, for da blir det bare verre, og det vil være vanskeligere å flytte. Anonymkode: 11225...66e AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Å ikke forsøke er ikke et alternativ her, av hensyn til barnet. Jeg må heller prøve å få han til å forestå, eller lage rutiner som flytter noe av byrden over på han, så det er helst det jeg ønsker tips om. Dersom det ikke går får jeg heller vurdere andre alternativer. Anonymkode: b03ae...c54 Tipset var å endre rutiner... om det ikke virker, så har du jo forsøkt. Du fikk helt konkret tips om hvordan endre rutiner, og at dersom det ikke fungerer endre rutinene så bør du gå. Og nettopp av hensyn til barnet bør du faktisk få tid til å fokusere på det, og ikke det andre voksne barnet du bor med. Anonymkode: 9a33e...140 8
Snublefot62 Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 "Du lager middag i morgen og så lager jeg middag i overimorgen." "Men hva skal jeg handle?" "Det finner du ut av selv. Du har telefon og er voksen. Gleder meg! :)" "Men..." Han fortsetter slik fordi du lar han. Du enabler han. Ikke la han ligge på sofaen mens du rydder. Be han rydde. Han burde åpenbart se dette selv, men det gjør han ikke og som en start må du be han om å gjøre det. Still krav. Men du må og akseptere at alt ikke er slik du vil ha det. Fokuser først på at oppgaven blir løst, ikke etter dine krav men at oppgaven blir løst. Kanskje han trenger litt tid på sofaen før han rydder bort etter middag. Godta det. IKKE fall for fristelsen for å gjøre det for han. Fordel andre oppgaver og. Hvem vasker klær? Støvsuger? Vasker gulv? Badet? 12 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan mener du ts skulle vite hvordan han var å bo med, før hun prøvde....? Barnet var ikke planlagt. Hvorfor er dere menn så fordømt dårlige til å lese? Anonymkode: 0aeeb...6a8 Ok, barnet kom brått på men ønsket. 1,5 år kjærestetid burde være mer enn nok til å forutse dette. Ts skriver at han var en gris alene, det viser hvilke verdier han har, som ikke vil endre seg i et samboerskap. Når de i tillegg blir 3, vil dette bli mye verre, ts får to barn å gjøre alt for. Vanskeligere er det ikke, det kommer til å bli brudd før eller siden. Anonymkode: 288b8...12e 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 - Si klart i fra at du gjør mer enn han og at det ikke går lenger - spør hvilke oppgaver han ønsker og sett opp en arbeidsfordeling sammen - hvis dette ikke virker: speil» hans oppførsel - ligg på sofaen og ikke lag middag, rydd, osv, Anonymkode: be70f...8a2 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): - Si klart i fra at du gjør mer enn han og at det ikke går lenger - spør hvilke oppgaver han ønsker og sett opp en arbeidsfordeling sammen - hvis dette ikke virker: speil» hans oppførsel - ligg på sofaen og ikke lag middag, rydd, osv, Anonymkode: be70f...8a2 Dette hjelper ikke, han mangler evne til å bo med andre. Anonymkode: 288b8...12e 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå