AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Første tiden fokuserte jeg på renslighet og trygghet. Jeg har øvd veldig gradvis på selvstendighet og alenetrening forsiktig og sakte. Men jeg tror jeg har en viljesterk valp. Den kan ikke være redd når jeg dusjer med døra åpen men da piper den også. Den piper når jeg setter den i innhegning ved siden av senga for natten. Piper da en liten stund bare før den legger seg. Det gjør den ikke når den er alene hjemme, da piper den seg opp. Jeg er obs på å ikke belønne klaging, bjeffing og piping. Venter at det er stille fem sekunder. Jeg øvet opp alenetid til ti minutter men måtte gå tilbake fordi den begynte å hyle. Nå piper den etter tre minutter. Det gjorde den ikke før. Synes ikke jeg har gått fort frem, har holdt på i flere uker. På hunden.no står det at valper ikke kan være noe særlig alene før de er fire måneder. Min er ikke fire måneder enda. Bør jeg bare holde ut, trene med et par minutter alene og så vil det ordne seg når den blir større? Føler meg stresset over om jeg ikke greier å vende valpen til å være alene en time eller to i tilfelle jeg skal noe. Anonymkode: fcee7...caa
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Om valpen piper, så har du gått for fort frem. Poenget med alenetrening er at man aldri skal gå så fort frem at valpen begynner å pipe. Om valpen begynner å pipe, så hjelper det ikke å vente til den slutter å pipe, for valpen har allerede kjent på ubehaget og utryggheten av å være alene. Valper er totalt avhengig av omsorgspersonen i starten fordi å være alene betyr at den ikke vil overleve. Dette instinktet sitter dypt og noen valper kjenner mer på det enn andre, og trenger lengre tid på seg før instinktet slipper tak. I starten av alenetreningen er det snakk om sekunder, ikke minutter, og du må gå så sakte frem at valpen aldri rekker å føle seg utrygg og begynner å pipe. Gjør en vane av å gå inn på badet, lukk døra og åpne den igjen med én gang. Gå inn på soverommet, lukk døra, og åpne den igjen med én gang. Deretter kan du begynne å vente fem sekunder før du åpner døra igjen, så 7 sekunder, så 10 sekunder osv. Aldri ha døra lukket så lenge at valpen begynner å pipe. Dette kan du trene på mange ganger gjennom dagen: valpen må bli vant til at du forsvinner ut av syne, men er tilbake igjen før den rekker å reagere negativt Anonymkode: 8c42e...424 5
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #3 Skrevet 6. januar 2023 Helt enig med Ab over! Husker under korona hvor eierene sa at de ikke fikk trent alenetrening pga hjemmekontor! Man MÅ trene hjemme med hunden i lang tid før man kan gå ut av huset. Så hjemmekontor var en ypperlig anledning for å trene alenetrening. Man kan ikke bare forlate huset og tro at en valp kan trene seg selv. Og alle hunder er forskjellige, men med riktig teknikk (virker som TS er på god vei) kan dette ta alt fra 4 mnd til 6 mnd. Lykke til! Anonymkode: cbee7...dd8 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 9.16): Helt enig med Ab over! Husker under korona hvor eierene sa at de ikke fikk trent alenetrening pga hjemmekontor! Man MÅ trene hjemme med hunden i lang tid før man kan gå ut av huset. Så hjemmekontor var en ypperlig anledning for å trene alenetrening. Man kan ikke bare forlate huset og tro at en valp kan trene seg selv. Og alle hunder er forskjellige, men med riktig teknikk (virker som TS er på god vei) kan dette ta alt fra 4 mnd til 6 mnd. Lykke til! Anonymkode: cbee7...dd8 Godt å høre at jeg er på god vei, tror det var det jeg ville høre😅. Når det føles at det går litt trått så er det bra at det går rett vei i det minste. Det går fremover nå, noen ganger går den i stua og tygger på benet sitt mens jeg er på kjøkkenet. Kan styre og ordne der kanskje et kvarter alene før den kommer og sjekker hva jeg gjør. Jeg kan også gå på do og ta en dusj alene. Anonymkode: fcee7...caa
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 😀de er flokkdyr så mange (også de som er alenetrent) kan ha en tendens til å følge med på alt du gjør🥰 Er jeg på badet ligger den utenfor osv. Mens andre ganger fx når den er sliten og søvnig ligger den i kurva si med beina i været😄 Anonymkode: cbee7...dd8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 😀de er flokkdyr så mange (også de som er alenetrent) kan ha en tendens til å følge med på alt du gjør🥰 Er jeg på badet ligger den utenfor osv. Mens andre ganger fx når den er sliten og søvnig ligger den i kurva si med beina i været😄 Anonymkode: cbee7...dd8 Ja de voksne hundene jeg har hatt har alltid fulgt etter meg inne. Men de gav aldri en lyd fra seg alene hjemme. Anonymkode: fcee7...caa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå