AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #1 Skrevet 5. januar 2023 Og får de ha mobilen med på rommet? Greier de i så fall å legge den fra seg i skapelig tid? Anonymkode: fcdbf...4ac
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. januar 2023 #2 Skrevet 5. januar 2023 Jeg har ikke en tenåring, men når de er 15 synes jeg de kan legge seg når de vil såfremt de våkner greit på morgenen, er opplagt og gjennomfører skole, lekser, plikter og fritidsaktiviteter. Avhengig av overnevnte hadde jeg vurdert mobil, leggetid etc.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #3 Skrevet 5. januar 2023 Datteren min blir 15 i sommer. Hun legger seg mellom 22-2230, stortsett 22.00. Hun får ikke ha telefonen og data på rommet, for hun kan ligge å skrelle, og syns det er tungt komme opp om morgen og er ekstremt treg Anonymkode: 946cb...19a
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #4 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Datteren min blir 15 i sommer. Hun legger seg mellom 22-2230, stortsett 22.00. Hun får ikke ha telefonen og data på rommet, for hun kan ligge å skrelle, og syns det er tungt komme opp om morgen og er ekstremt treg Anonymkode: 946cb...19a Scrolle ikke skrelle 😅 Anonymkode: 946cb...19a
Skalperud Skrevet 5. januar 2023 #5 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Datteren min blir 15 i sommer. Hun legger seg mellom 22-2230, stortsett 22.00. Hun får ikke ha telefonen og data på rommet, for hun kan ligge å skrelle, og syns det er tungt komme opp om morgen og er ekstremt treg Anonymkode: 946cb...19a Akkurat det jeg skulle til og skrive 😊 leggetid 22.30, ingen mobil på rommet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #6 Skrevet 5. januar 2023 WhisperingWind skrev (28 minutter siden): Jeg har ikke en tenåring, men når de er 15 synes jeg de kan legge seg når de vil såfremt de våkner greit på morgenen, er opplagt og gjennomfører skole, lekser, plikter og fritidsaktiviteter. Avhengig av overnevnte hadde jeg vurdert mobil, leggetid etc. Og det er nettopp derfor lærere på u. skolen kommer med en bønn til oss foreldre på foreldremøte om å sørge for at 15-åringene får lagt seg til grei tid å få de til å legge telefon ut fra rommet. De opplever trøtte ungdommer som ikke klarer å følge med og som faktisk sovner i timen. Og dette gjelder ikke bare et par stk. Anonymkode: b79f7...681 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #7 Skrevet 5. januar 2023 Kl 23.00 +\- Hun får ha telefonen, men hun legger den fra seg i ok tid. Anonymkode: 59c2a...2af
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #8 Skrevet 5. januar 2023 15 åringen min er i seng til 2130 ish på hverdagene, han leser litt på senga før han sovner ca 2230 tiden. Han bruker tid på å sovne uavhengig av når han legger seg, så for at han skal få nok søvn og fungere på skolen må han relativt tidlig i seng. Han får ha mobilen på rommet siden han bruker den som vekkerklokke, men han setter den på lydløs og har den ikke i nærheten av senga. Anonymkode: 8b631...a57
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #9 Skrevet 5. januar 2023 Snart 15 åringen legger seg 22-22.30. Hun har fri tilgang til telefon, pc og pad, men hun er god til å styre dette selv, så hun setter på lydløs og legger vekk skjerm når hun skal sove uten at jeg må mase om det. Jeg har en 11åring også og hun klarer aldri å legge vekk telefonen så jeg legger vekk hennes skjermdingser om kvelden og ser for meg at jeg kommer til å fortsette med det når hun blir eldre også. Anonymkode: c69ae...17d 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #10 Skrevet 5. januar 2023 Alt fra 00.00 til døgnings. Det styrer gutten (14 år) helt selv. Anonymkode: 68d4e...ecb 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #11 Skrevet 5. januar 2023 15 åringen bruker telefonen som lydbokavspiller og vekkerklokke, og får naturlig nok ha den på rommet til dette. Og så lenge det går greit å stå opp om morgenen, og alt av skolearbeid og lekser og fritidsaktiviteter gjennomføres på en god måte, lar vi også 15 åringen styre sin egen leggetid. Noen dager kan det bli veldig sent, og det gjøres skolearbeid til langt på natt. Men det følges gjerne av en dag der det sies "natta" i 18-tiden. VI har et øye på det, men opplever ikke at løsningen vår er problematisk. Vi tenker mer at den gir erfaring, og lærer ungdommen å ta ansvar for seg selv. Jeg har ikke inntrykk av at det "scrolles" mye på mobilen på kveld/natt. Anonymkode: cb20b...197
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #12 Skrevet 5. januar 2023 Sønnen i her i huset er gamer og bruker kveldene på det. Glemmer lett tida og kan bli sittende alt for lenge, derfor har vi lagt inn foreldrestyring på nettbruk i internett-routeren så kl. 23 på kvelden før skole og kl 00:30 i helga, mister han nettet. Litt brutalt, kanskje, men det funker og han protesterer ikke på ordningen, bortsett fra at han ber om å få nett litt lenger i ferier, og det får han. Anonymkode: 20d58...608 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 Som regel før 24 ihvertfall, sammen med tlf.. Jeg må legge meg tidligere, så vet ikke. Sover gjerne på ettermiddagen, og gjør det bra på skolen Anonymkode: cc2be...fbd 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #14 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Alt fra 00.00 til døgnings. Det styrer gutten (14 år) helt selv. Anonymkode: 68d4e...ecb Samme har våre tenåringer gjort også. Fra de var 13 år, har de bestemt og styrt sånn selv. Er de som er trøtte om morran om de sitter oppe til langt på natt. Litt ansvar og konsekvenser må de lære på egenhånd. Husker da jeg var tenåring, aldri i livet om mamma skulle legge seg opp i når jeg sovnet. Hadde ikke mobil og sånt da, på 80 tallet, men nok annet å drive med etter leggetid. Anonymkode: 6e4fb...0a7 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #15 Skrevet 5. januar 2023 Min la seg mellom 22 og 23. Leste litt bok før soving. Fikk ha med mobil, men ikke bruke nettet. Anonymkode: aa4d0...3d7
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #16 Skrevet 5. januar 2023 TS her Han har vært i seng 22.30, og uten mobil. Har fungert fint, da han har sovnet relativt raskt. Han er selv litt sur for dette, da han mener «alle» andre får ha mobil når de legger seg, og at de får legge seg når de vil. Jeg er naturligvis ikke sikker på at det gjelder alle, men ønsker heller ikke å være urimelig streng. Stoler ikke helt på at han greier å legge tlf ifra seg, og jeg må selv legge meg seinest 23, slik at jeg ikke kan følge med på dette. Han trenger en del søvn for å fungere. Ser det varierer stort her blant dere også. Jeg får gi det en prøveperiode og se hvordan det går - ingenting hadde jo vært bedre enn om han håndterte det på en god måte selv Anonymkode: fcdbf...4ac
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 Vår 15 åring har leggetid kl 22 på hverdager, leser/scroller på mobilen en halvtimes tid før hun slukker lyset og legger seg. Helger/ferier derimot er en helt annen greie 😝 Da kan det fort bli både 01 og 02 før hun legger seg til å sove... Anonymkode: 76018...bcc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 Vår 14 åring er i seng til 22:30, men har da ikke telefon/iPad med seg. Det ligger utenfor døren sånn at hun får brukt vekkerklokken på morgenen. Anonymkode: b9405...3de
Gjest WhisperingWind Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og det er nettopp derfor lærere på u. skolen kommer med en bønn til oss foreldre på foreldremøte om å sørge for at 15-åringene får lagt seg til grei tid å få de til å legge telefon ut fra rommet. De opplever trøtte ungdommer som ikke klarer å følge med og som faktisk sovner i timen. Og dette gjelder ikke bare et par stk. Anonymkode: b79f7...681 Og det var poenget mitt. Hvordan tenåringen takler å regulere det selv.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #20 Skrevet 5. januar 2023 Mine tenåringer har styrt det selv. Om de er for trøtte, snakker vi sammen om hva som kan gjøres for å få nok søvn. Ingen av dem har til nå trengt å legge telefonen ut av rommet, men det hender jeg må minne i alle fall sønnen på at klokka er blitt mye. De pleier å legge seg rundt 22. Står opp 6.15. Anonymkode: 0af5b...3f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå