Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare lufte ut litt frustrasjon. 

Kort forhistorie: Flyttet sammen i 2019, han hjalp ikke med husleie. Jeg kjøpte leilighet i 2019 og han lovet å bidra økonomisk, men har ikke hjulpet med å betale felleskostnader som normale par hjelper hverandre med som lovet. Fikk barn sammen (før jeg visste hvordan han er) og han har hjulpet minimalt med baby og økonomi. Han påstår at han ikke har råd til å hjelpe, ikke en gang med å betale barnehage. 

Har gått i terapi, ble bedre en kort stund og nå er det tilbake til sånn det var. Var egentlig enige om å gå fra hverandre, men lot han bli boende fordi han ikke hadde råd til å leie noe som er på markedet. (Kun av hensyn til felles barn)

Så kommer dagen. Han har kjøpt bil uten å si noe til meg, tatt opp et lån på nesten 100 000kr. Jeg ble så forbanna når jeg fant ut dette, men kunne ikke gå i "krigsmodus" fordi barnet var hjemme og jeg ønsker ikke å krangle eller diskutere med barnet hjemme. 

Her sitter han og klager sin nød over at han har dårlig råd og at han ikke har råd til å hjelpe meg med å betale kommunale avgifter, strøm, Internett, fylle på drivstoff på bilen min (som HAN har brukt mest og som han har forventet å bruke selv om jeg har hatt planer hvor bil er nødvendig for å komme seg frem).. Men enda et lån oppå de 800 000kr han har i gjeld fra før av, DET har han råd til?? HAN HAR IKKE RÅD TIL Å KJØPE NØDVENDIG UTSTYR TIL BARNET SITT, men bil har han råd til?? I tillegg er dette et lån fra en "lånebank" som har skikkelig dårlig rente og som ikke er en økonomisk bank å ha lån i. 

Blir en oppvasksamtale senere i dag hvor han ikke har noe sted å bo lengre. Fy faen. 

Anonymkode: 64ef5...689

• Liker 3
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må kaste ut denne parasitt-donoren her. 
Du får bedre råd og ungen får mindre dårlig innflytelse fra "far"

Anonymkode: 94479...a4a

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Må bare lufte ut litt frustrasjon. 

Kort forhistorie: Flyttet sammen i 2019, han hjalp ikke med husleie. Jeg kjøpte leilighet i 2019 og han lovet å bidra økonomisk, men har ikke hjulpet med å betale felleskostnader som normale par hjelper hverandre med som lovet. Fikk barn sammen (før jeg visste hvordan han er) og han har hjulpet minimalt med baby og økonomi. Han påstår at han ikke har råd til å hjelpe, ikke en gang med å betale barnehage. 

Har gått i terapi, ble bedre en kort stund og nå er det tilbake til sånn det var. Var egentlig enige om å gå fra hverandre, men lot han bli boende fordi han ikke hadde råd til å leie noe som er på markedet. (Kun av hensyn til felles barn)

Så kommer dagen. Han har kjøpt bil uten å si noe til meg, tatt opp et lån på nesten 100 000kr. Jeg ble så forbanna når jeg fant ut dette, men kunne ikke gå i "krigsmodus" fordi barnet var hjemme og jeg ønsker ikke å krangle eller diskutere med barnet hjemme. 

Her sitter han og klager sin nød over at han har dårlig råd og at han ikke har råd til å hjelpe meg med å betale kommunale avgifter, strøm, Internett, fylle på drivstoff på bilen min (som HAN har brukt mest og som han har forventet å bruke selv om jeg har hatt planer hvor bil er nødvendig for å komme seg frem).. Men enda et lån oppå de 800 000kr han har i gjeld fra før av, DET har han råd til?? HAN HAR IKKE RÅD TIL Å KJØPE NØDVENDIG UTSTYR TIL BARNET SITT, men bil har han råd til?? I tillegg er dette et lån fra en "lånebank" som har skikkelig dårlig rente og som ikke er en økonomisk bank å ha lån i. 

Blir en oppvasksamtale senere i dag hvor han ikke har noe sted å bo lengre. Fy faen. 

Han har bil?

Da kan han fint sove i bilen sin mens han leter etter et sted å leie.

Hiv ham ut, ta separasjon, la ham bli helgepappa.

Ditt største ansvar er ikke en umoden mannebaby, men ditt eget barn.

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet
Drizzt skrev (8 minutter siden):

Han har bil?

Da kan han fint sove i bilen sin mens han leter etter et sted å leie.

Hiv ham ut, ta separasjon, la ham bli helgepappa.

Ditt største ansvar er ikke en umoden mannebaby, men ditt eget barn.

Man kan ikke akkurat sove ute i bilen i minus ni-ti-tjue grader her i landet i januar? 

Men ja, hiv ut parasitten, men da får han sofa-surfe hos venner eller familie til han finner seg noe eget. Han finner alltids en sofa å sove på, eller får låne et gjesterom en plass. Det er ikke synd på han.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kast han ut siden dere uansett har vært enig om at dere skal gå fra hverandre. 
Hva han velger gjøre med sin egen økonomi har du egentlig ikke så mye med, det er hans problem om han havner i gjeldsfellen. 
Litt samme som du velger la han bruke bilen din gratis etter dere har gått fra hverandre, og du velger la han bo gratis hos deg. 

Du sier ganske enkelt "du har råd til å kjøpe deg ny bil, da har du råd til å betale for bolig. Men jeg har sponset noen flytte-esker for deg, regner med og forventer at du er ute innen en måned max" 

Anonymkode: 63aa7...e0b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Håper dere er samboere og ikke gift. Ellers lykke til!

Anonymkode: fccec...ab9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å gå i krigmodus eller bli sint, bare innse at du ikke kan hverken leve eller akseptere dette og sett en grense. 

Anonymkode: 99da1...e42

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
Million skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke akkurat sove ute i bilen i minus ni-ti-tjue grader her i landet i januar? 

Men ja, hiv ut parasitten, men da får han sofa-surfe hos venner eller familie til han finner seg noe eget. Han finner alltids en sofa å sove på, eller får låne et gjesterom en plass. Det er ikke synd på han.

Man kan fint gjøre det hvis varmen er på. Hvis han ikke har lyst til det, så selger han bilen og går på hotell. 

Det er mange muligheter.

Også å plage venner og familie selvfølgelig.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Dette er klassisk TS. En profesjonell snylter. Du var skikkelig i saksa da dere fikk barn, for da ble det mye vanskeligere å bare kaste han ut. Ja, det er tøft å kaste ut barnefar slik pga din lille, men det må bare gjøres. Få den parasitten ut av hus før du blir alvorlig syk.

Endret av Turtellure12
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bra! Stå på krava dine! Ring familievernkontoret og bestill time til mekling. Få meklingsattest og krev inn bidrag via Nav! 

Anonymkode: cca8e...2c2

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper dere er samboere og ikke gift. Ellers lykke til!

Anonymkode: fccec...ab9

Vi er "bare samboere". 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt samme som du velger la han bruke bilen din gratis etter dere har gått fra hverandre, og du velger la han bo gratis hos deg. 

Jeg velger ikke å la han ta bilen. Han bare plukker med seg nøklene og reiser. Til og med da baret hadde 40 i feber og almenntilstanden var skikkelig dårlig (huperventilerte og var over hodet ikke som han pleier) synes barnefar det var viktigere å komme seg til jobb i bil (det går buss hvert 10 minutt og det er 100m å gå til busstoppet.) For han kunne ikke gå de 11 minuttene fra bussterminalen til jobb.. Ber jeg han fylle på tanken får jeg beskjed om at "drivstoff er dyrt og jeg har ikke penger", kjører rundt med dekk som nesten er flate (det siver luft ut av dekkene) og gidder ikke fylle luft i dekkene

Har til og med fått kjeft av hans mor fordi jeg bruker min egen bil! Jeg kunne jo bare gå på de ærende(?) jeg hadde ila en uke eller dag. 
Har til og med våkna til at bilen er borte og jeg måtte da gå til barnehagen med barnet. Har vurdert flere ganger å melde bilen stjålet.

Turtellure12 skrev (19 minutter siden):

Dette er klassisk TS. En profesjonell snylter. Du var skikkelig i saksa da dere fikk barn, for da ble det mye vanskeligere å bare kaste han ut. Ja, det er tøft å kaste ut barnefar slik pga din lille, men det må bare gjøres. Få den parasitten ut av hus før du blir alvorlig syk.

Ja. Bruker å si at jeg ikke angrer på barnet, men hvem som ble pappa. 

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet kan ikke noe for dette, den lille er uskyldig da man ikke kan valge foreldre. Mye av personlighet og verdier er miljøbasert så du kan styre mye selv med oppdragelse. Med tanke på hva som er best for barnet ditt bør du få denne tomsingen ut av døren så fort som mulig. Det er deadbeat så det holder.

• Liker 8
Skrevet

Stå opp for barnet ditt og deg selv. Du vet selv hva du må gjøre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kast ut på dagen, få NAV til å fastsette bidrag. 

Anonymkode: b8d12...ae9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

❤️❤️❤️.. kast jævelen ut. Ta alle nøkler, bytt lås på døra og blokker moren hans. Barn eller ikke, valpen du bor med et en løkrull. Og må ta konsenkvenser av handlingene sine…! Stå opp for deg selv og tenk på barnet ditt. Ps. Egentlig, burde moren hans få beviser på all jævelskap han har gjort økonomisk så kanskje tælatuten blir stille på’a!! Makan.

Anonymkode: e2367...d54

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skift lås når han er ute.

Forhold deg rolig i samtaler, vær den voksne.

Hans dårlige økonomistyring er hans problem. Bidrag gjennom NAV. 

Anonymkode: 66623...ec2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi er "bare samboere". 

Jeg velger ikke å la han ta bilen. Han bare plukker med seg nøklene og reiser. Til og med da baret hadde 40 i feber og almenntilstanden var skikkelig dårlig (huperventilerte og var over hodet ikke som han pleier) synes barnefar det var viktigere å komme seg til jobb i bil (det går buss hvert 10 minutt og det er 100m å gå til busstoppet.) For han kunne ikke gå de 11 minuttene fra bussterminalen til jobb.. Ber jeg han fylle på tanken får jeg beskjed om at "drivstoff er dyrt og jeg har ikke penger", kjører rundt med dekk som nesten er flate (det siver luft ut av dekkene) og gidder ikke fylle luft i dekkene

Har til og med fått kjeft av hans mor fordi jeg bruker min egen bil! Jeg kunne jo bare gå på de ærende(?) jeg hadde ila en uke eller dag. 
Har til og med våkna til at bilen er borte og jeg måtte da gå til barnehagen med barnet. Har vurdert flere ganger å melde bilen stjålet.

Så han stjeler bilen din med jevne mellomrom? Du har grunn til å anmelde han hver eneste gang han tar bilen din uten tillatelse, men du må også gjemme nøklene bedre. 

Om moren klager til deg, så fortell henne om gjelda hans, at han nekter betale for å bo, at han ikke bidrar til å handle noe til barnet og at han heller STJELER bilen din enn å sørge for at barnet kommer seg til lege. Og si rett ut at hun kan få han i retur... 

Anonymkode: 63aa7...e0b

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Får det ikke helt til å stemme at han har klart å ta opp et lån på 100k i tillegg til de 800k i usikret gjeld han har fra før. Jeg er rimelig sikker på at du ikke har hele historien her og at han skjuler veldig mye for deg. Rødt flagg. Bare de 800k var et rødt flagg alene. Nå er hele fjelltoppen full av røde flagg.

Jeg forstår heller ikke hvordan en voksen person med jobb (?) skal kunne bo hos deg med felles barn uten å bidra til økonomien som samboer. Nok ett rødt flagg. Han kan godt si at han ikke har råd, men da må dere bli enige om løsninger. For å bare si "har ikke råd" er det samme som å melde seg ut og lempe problemet over på deg. Hvor forventer han at pengene skal komme fra? OnlyFans? Treet i hagen til Pippi? Mamma? Her har du ti røde flagg til. Minst.

Og så bruker han moren sin mot deg? Svigermoren din? Barnets farmor? Det er å gå endda lengre over streken mener jeg.  En ny dimmensjon av strek. Men viser hvor mammadalt han faktisk er når han tydeligvis håper at mammaen sin kan løse hans voksenproblemer for han. Kanskje det er mamma som har betalt ned de 800k og så han kunne ta opp nytt lån? Flott type. God rollemodell må jeg si. Et kupp!

Samboere, spesielt med felles barn, må kunne forvente å kommunisere såpass at en diskuterer fordeling av ting som skal gjøres i en husholdning, avklaringer rundt aktiviteter utenfor huset og ikke minst økonomi.

Du må ikke godta dette fra han. Du lar deg bli utnyttet. Du må ikke godta dette fra noen noengang. Du fortjener bedre og du har krav på å forvente mer av en partner og samboer i livet. Kvinn deg opp og kast parasitten ut. Han har tydeligvis mye hjelp i mammaen sin så hun får gi han husly igjen. Bil til transport har han jo ordnet tydeligvis så å komme seg dit bør ikke være noe problem.

Du vil derimot få et vesentlig bedre liv bare av at han ikke bor der. Du slipper å irritere deg over daukjøtt. Du får kanskje større arbeidsbelastning men du bestemmer selv hvordan du vil løse oppgavene. Altså du slipper å forvente at daukjøttet skal gjøre noe uten at det blir gjort. Og på toppen av det hele kan du kreve barnebidrag. Altså du vil gå i økonomisk pluss bare av å kaste mammadalten ut på gaten.

Så oppvaskmøtet i kveld bør være en kort prosess. Dere er jo ikke engang sammen lenger sider du. Da er det på tide å få slasken ut døren med tingene sine i dag. Han kommer garantert til å argumentere mot men du må stå på ditt og ikke vike. Viker du vil du aldri bli kvitt han og du må fø han i mange år til. Ikke la deg overbevise. Han har bevist at han har økonomi til å kjøpe og drifte en bil, da får han og ordne overnattingssted. Eller ringe mamma som han pleier å gjøre.

Krev å få nøkkelen i dag. Ikke godta noe annet.

Og alle diskusjoner rundt barnet og samvær nekter du å diskutere i dag. Det gjør du tydelig at skal diskuteres på FVK hvor du forventer han møter som han er påkrevd til. Dere kan godt diskutere dette sammen utenom FVK og - men ikke i dag. I dag har du kun ei oppgave og det er å få eksen ut av boligen din.

Tips: få noen til å være barnevakt i dag så slipper barnet å havne midt oppi konflikten og hen blir ikke et forstyrrende element med mating, gråting, bleiebytte eller leking.

Lykke til! Du fortjener mer. Ikke godta mindre.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg velger ikke å la han ta bilen. Han bare plukker med seg nøklene og reiser.

Bare meld bilen stjålet. La ham ha med politiet å gjøre.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...