Gå til innhold

Ulemper og fordeler med å reise i gruppe med venner eller andre vennepar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg veldig introvert av meg. 

jeg reiser gjerne med familien min eller kjæresten min og om jeg var singel bare med venninna mi. Men ser ikke for meg at jeg klarer og vil reise med flere venner eller andre vennepar sammen med kjæresten min.

jeg vet ikke hva fordelene er da for meg er det mer ulemper å reise med andre vennepar og venner en fordeler.

1. Skal være felles måltider hele tiden, og noen vil nok reagere om andre vil gå ut å spise i restaurant som par alene, da alle må være inkludert!

2. spleising av mat.. ikke at det alltid er dyrt med mat i utlandet men er ikke noe mer jeg hater en spleising av mat og frokost og middag for ting jeg ikke spiser. Da jeg ikke spiser mye selv.

3. At alle må være med eller dra sammen til feks dyrepark, museum, osv i aktiviteter, vis jeg og kjæresten vil dra alene feks til dyreparken, takler ikke å være en saue flokk 24/7 at vi må gå og holde sammen hele tiden.

4. forskjellige synspunkter i planer, noen vil gjøre det og andre vil gjøre det andre og noen mener at vi må inkludere alle og alle skal Være med..

5. noen vil bare feste å drikke mens andre vil ha det roligere, jeg tar meg gjerne noen drink men jeg og kjæresten min er ikke så veldig interessert i å dra på nattklubber..

Nå har kjæresten min sagt til en kompis at vi skal reise til Barcelona i sommerferien og da har kompisen hans etterspurt om der har mulighet for at han kan være med..

han er en grei kar men orker ikke å ha med tredje jul eller bli tredje jul i noen aktiviteter.. jeg sa til han at jeg så dette mer som en par ferie.. liker ikke tanken på at vi  må tilrettelegge for kompisen og dra han med oss.. men hvordan kan jeg si at jeg ikke vil han skal være med oss?

Anonymkode: f45f9...7cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde vel være så trygg på kjæresten din at du kan fortelle han akkurat disse bekymringene, uten noen problemer?

Men over til punktene dine. Hva folk forventer og legger i en partur varierer jo fra menneske til menneske, og fra par til par. Så selv om Ivar og Kari digger å ha selvstendig innhold på dagen og møtes til felles middag, kan det hende at Pål og Ingrid forventer at alle henger sammen 24t i døgnet. Vi aner ikke hva slags folk dere omgås, så vi kan ikke hjelpe deg.

Anonymkode: 576d8...c38

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg holder det med én jul, enig i at tre er alt for mange

Anonymkode: f9ce1...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener du hvordan du kan si det til kjæresten? Hva slags kjæreste er det om du ikke sa reaksjonen din der og da??? 

Anonymkode: 88318...02f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ekstrovert, men selv som utadvendt og sosial velger jeg bort å delta på reiser sammen med vennepar. Jeg er med på to venninneturer i året, en helg, men det holder for meg. Jeg synes egentlig at meg og mannen holder angående å bli enige om hva vi skal, og for å sørge for at ferie er ferie. 

Min vennekrets har en tur sammen hvert år, enten en langhelg eller en uke, der fem par er med. Jeg ser at de har det veldig kjekt, men jeg synes også det virker veldig stressende. Jeg har derfor ikke ønsket å henge meg på. Eneste som trekker er egentlig at de får mange minner sammen som jeg ikke deler. Det føles av og til litt dumt, men ikke dumt nok til at jeg orker å bli med. Siden mine venninner med menn er det jeg som bestemmer om vi skal bli med eller ikke, men tror ikke min  mann har tenkt særlig på at vi ikke er med på dette. 

Det er kos med parferie synes jeg. 

Anonymkode: 2b48d...dbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri dratt på tur der en kamerat av mannen ble med. Da må det være en venninne for meg også.

Vi drar gjerne på vennetur, men kun med par som er litt like oss, som synes det er ok at man har egne planer, at ikke alle må gjøre alt osv. Jeg er introvert og trenger et sted å trekke meg tilbake og jeg drar kun med venner som respekterer dette og helst forstår det selv også. Har hatt noen veldig fine venneturer, så kommer til å gjenta det :)

Anonymkode: 7fe78...7d5

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

men hvordan kan jeg si at jeg ikke vil han skal være med oss?

Du sier til kjæresten at du foretrekker å reise alene (som par). Hvis han insisterer på kompissen skal med, blir det uten deg. 

Anonymkode: 46db8...ee1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg reiser gjerne med familien min eller kjæresten min og om jeg var singel bare med venninna mi. Men ser ikke for meg at jeg klarer og vil reise med flere venner eller andre vennepar sammen med kjæresten min.

jeg vet ikke hva fordelene er da for meg er det mer ulemper å reise med andre vennepar og venner en fordeler.

1. Skal være felles måltider hele tiden, og noen vil nok reagere om andre vil gå ut å spise i restaurant som par alene, da alle må være inkludert!

2. spleising av mat.. ikke at det alltid er dyrt med mat i utlandet men er ikke noe mer jeg hater en spleising av mat og frokost og middag for ting jeg ikke spiser. Da jeg ikke spiser mye selv.

3. At alle må være med eller dra sammen til feks dyrepark, museum, osv i aktiviteter, vis jeg og kjæresten vil dra alene feks til dyreparken, takler ikke å være en saue flokk 24/7 at vi må gå og holde sammen hele tiden.

4. forskjellige synspunkter i planer, noen vil gjøre det og andre vil gjøre det andre og noen mener at vi må inkludere alle og alle skal Være med..

5. noen vil bare feste å drikke mens andre vil ha det roligere, jeg tar meg gjerne noen drink men jeg og kjæresten min er ikke så veldig interessert i å dra på nattklubber..

Nå har kjæresten min sagt til en kompis at vi skal reise til Barcelona i sommerferien og da har kompisen hans etterspurt om der har mulighet for at han kan være med..

han er en grei kar men orker ikke å ha med tredje jul eller bli tredje jul i noen aktiviteter.. jeg sa til han at jeg så dette mer som en par ferie.. liker ikke tanken på at vi  må tilrettelegge for kompisen og dra han med oss.. men hvordan kan jeg si at jeg ikke vil han skal være med oss?

Man tar jo ikke med seg EN ekstra person på en partur. Er bare å si nei. Hadde vært. Noe annet om det var en gjeng. 

Anonymkode: bfffa...a1d

• Liker 2
Skrevet

Dersom dere to har blitt enige om å reise utenlands i sommer så mener jeg det er åpenbart at en evnt invitasjon av andre til å være med må være godkjent av begge (eller alle) i forkant. Å bare forvente at det er greit er ugreit. Mener jeg.

Men her må du og være klar i hva du mener. Ikke hinte. Ikke snakke rundt. Si rett ut hva du tenker om turen og hva du forventer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier at det sikkert går fint at han reiser samtidig med dere, men at han da må forstå at dere er på kjærestetur, og trenger å få tid og rom til å være alene på tur. 
Altså at han må være mye alene, og spise mange måltider alene. I praksis reiser han da på tur til samme sted som dere, men ikke sammen med dere. 
Kanskje dere kan møtes en gang eller to i løpet av ferien. 

For meg høres det rart ut å "være med" på en partur, når man selv er singel. Så jeg vil tro han forstår godt om han får "nei" på spørsmålet sitt. 

Det må være helt greit å si "vi skal på tur som par, og ønsker å ha mye tid alene, bare oss, når vi er på tur."

Anonymkode: 15384...7ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporing.

Mvh. Leselusa, mod.

Endret av Leselusa
AnonymBruker
Skrevet

Er utrolig slitsomt å dra på ferie med en gjeng familier. Foretrekker å dra alene med familien.

Anonymkode: b4eb4...2f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enkelte folk eier virkelig ikke sosial IQ. Da tenker jeg på denne kompisen. Din samboer forteller at dere to skal på tur og da ligger det vel tydelig i kortene at det er en kjærestetur. Og så foreslår han likevel å henge seg på? Skjønner meg ikke på slike mennesker jeg. 

Anonymkode: 07416...f94

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Sånne ting er gjerne noe en avklarer i forkant. Planlegge kanskje visse utflukter og sightseeing turer sammen, noen middager etc. 

Er vel normalt at en også ønsker kjæreste og alenetid.

Balanse er en fin ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde følt det litt merkelig å bare ha med en kamerat av mannen, men reiser gjerne med andre vennepar. Tror imidlertid det er veldig viktig å avklare forventningene på forhånd: Skal man gjøre alt sammen, eller holder det å vannlek felles treffpunkt i løpet av dagen? Spises alle måltider sammen? Betaler alle for det de spiser eller deles alle regninger likt? Eller kanskje handler man inn til annenhvert måltid? Vi har vært på tur hvor vi møttes til frokost og deretter hadde dagen hver for oss, for så å møtes til kvelden, mens på en annen tur hadde vi alle aktiviteter og måltider sammen hvor vi handlet inn annenhver dag og hadde nogenlunde likt syn på hvilken mat som skulle kjøpes inn. Veldig fine turer begge to.

Anonymkode: a55c9...e3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er utrolig slitsomt å dra på ferie med en gjeng familier. Foretrekker å dra alene med familien.

Anonymkode: b4eb4...2f5

Trenger ikke dra med «en gjeng familier», men å dra med én annen familie/vennepar er veldig hyggelig da. 

Anonymkode: 072a1...f74

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig introvert, men reiser gjerne på tur med andre. Jeg er antakelig eldre enn deg, og har ingen problemer med å si at jeg/vi gjerne vil gjøre noe alene i dag. Mitt inntrykk er faktisk at de fleste ønsker det samme, i hvert fall hvis det er snakk om noe lengre enn en helgetur

Å ha med seg én ekstra person høres rart ut. Tredje hjul på vogna..

Anonymkode: 5ef7e...880

Skrevet

Hvis det skal funke, er man jo avhengig av at alle har samme forventningene til turen. Hvis du kommer overens med kameraten til kjæresten din, og han ikke har noe imot å gjøre ting alene av og til, kan det godt funke. Og hvis alle er innforstått med hva som skjer, at dere gjør noe sammen alle tre, at du og kjæresten din får alenetid og kanskje at kjæresten din og kameraten din også kan gjøre noe sammen hvis det er noe kun de er interesserte i.

Men når det er sagt, hadde jeg ikke personlig prøvd å henge meg på et vennepar på deres ferie, det initiativet synes jeg bør komme fra dem som hadde tenkt å reise i utgangspunktet, hvis de (altså dere) kan tenke seg å ha med en person.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Hvis det skal funke, er man jo avhengig av at alle har samme forventningene til turen. Hvis du kommer overens med kameraten til kjæresten din, og han ikke har noe imot å gjøre ting alene av og til, kan det godt funke. Og hvis alle er innforstått med hva som skjer, at dere gjør noe sammen alle tre, at du og kjæresten din får alenetid og kanskje at kjæresten din og kameraten din også kan gjøre noe sammen hvis det er noe kun de er interesserte i.

Men når det er sagt, hadde jeg ikke personlig prøvd å henge meg på et vennepar på deres ferie, det initiativet synes jeg bør komme fra dem som hadde tenkt å reise i utgangspunktet, hvis de (altså dere) kan tenke seg å ha med en person.

Er dette, kjedelig å plutselig bli tredje jul på en tivoli feks og må ta hensyn til kompisen at det vil føles mer som en kompis ferie en kjæreste ferie

Skrevet

Da jeg var barn, reise vi en del på "gruppeturer" med vennegjengen til foreldrene mine - vi kunne være opp mot 30 personer. Stort sett leide vi hytter - en pr familie/husholdning og en eller to til barnløse og single - hvor hver hytte styrte med sin mat. Noen middager var felles, gjerne grilling el.l. med langbord utendørs. Utflukter og aktiviteter var valgfrie - noe var alle med på, andre var alders- eller interessetilpasset. Man må ikke gjøre alt sammen hele tiden eller ville akkurat det samme selv om man reiser sammen, men man bør være enge på forhånd om hvordan man vil ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...