Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Sliter med ekstrem svangerskapskvalme og er sykemeldt 100 %. Ligger hjemme hver dag på sofaen eller i sengen. Besøker noen venner her og der, men er avhengig av å ta det veldig rolig. Bestemte meg for å bestille en reise innen EØS og bare ligge på en solseng noen dager. Det er lov å reise når man er sykemeldt, så lenge det er innafor EØS. Jeg kommer til å gjøre det samme på ferie som hjemme, ligge rett ut. Tanken er likevel at jeg skal kunne få litt D-vitamin og sol, slik at formen kanskje kommer seg noen hakk. Jeg må jo ikke presentere på reisen og kan slappe av 100 %. Det kan jeg ikke på jobb. Men, mitt spørsmål er. Selv om det er lovlig, er det innafor? Eller er dette noe en arbeidsgiver hadde syntes var feil? Jeg reiser jo i tillegg i en helg og turen er ikke over mange dager. 

Anonymkode: 6d4f3...068

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du å fly med HG?! Jeg hadde ikke en gang ekstrem kvalme, men tanken på å være «fastlåst» i et fly i flere timer kan få meg til å kjenne kvalmen fra den gang… 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Går utifra at det innebærer en flyreise? Som kollega hadde jeg nok blitt irritert over hvordan du utnytter systemet. Er du frisk nok til å orke å reise og omgås så mye mennesker, hadde du også klart å jobbe noe. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
Sententia skrev (Akkurat nå):

Klarer du å fly med HG?! Jeg hadde ikke en gang ekstrem kvalme, men tanken på å være «fastlåst» i et fly i flere timer kan få meg til å kjenne kvalmen fra den gang… 

Jeg blir veldig dårlig av fly og lignende, men føler at det er verdt det når man får litt sol og varme i en ellers trist tilværelse. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Men hva med resten av flyet som må ha spysjuk dame der? 

Jeg er normalt sett ikke imot at man har ferie samtidig som man er sykmeldt. Mange grunner til at det kan være lurt.

Men om kvalmen er så ekstrem, så syns jeg det virker veldig rart! 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist, blås i jobb og andre mennesker. Litt sol og varme gjør godt for sjela og gir deg kanskje litt ny energi til baby kommer. 

Anonymkode: 772f0...c97

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
uglejenta skrev (6 minutter siden):

Som kollega hadde jeg nok blitt irritert over hvordan du utnytter systemet.

Hun skriver jo at det ikke er for å utnytte systemet, men at plagene ikke vil bli noe verre om hun reiser. Hvorfor er det noe du trenger å irritere deg over? Går det ut over deg på noen som helst måte? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel omtrent bare Spania i EØS som har solseng-temperatur nå, orker du å reise dit med HG hadde du sikkert orket å gjort noe på jobb også. :)

Anonymkode: 4f4dc...c45

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker hvis du er så dårlig hold deg hjemme , og ta heller noen dager når du er bedre igjen så turen blir god . Å fly, eller være andre steder når man er kvalm og syk er ikke kos 😶

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel omtrent bare Spania i EØS som har solseng-temperatur nå, orker du å reise dit med HG hadde du sikkert orket å gjort noe på jobb også. :)

Anonymkode: 4f4dc...c45

Faktisk ikke. Pga klimaendringer er det unormalt varmt på hele kontinentet akkurat; 19 varmegrader i Polen til og med(!)

• Liker 1
Skrevet
Lisaaaaa skrev (17 minutter siden):

Hun skriver jo at det ikke er for å utnytte systemet, men at plagene ikke vil bli noe verre om hun reiser. Hvorfor er det noe du trenger å irritere deg over? Går det ut over deg på noen som helst måte? 

TS spurte jo om folk syntes det var innafor, og «Uglejenta» syntes ikke det.

Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

TS spurte jo om folk syntes det var innafor, og «Uglejenta» syntes ikke det.

Så spurte jeg "Uglejenta" hvorfor hun ikke syns det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri klart hverken flytur, eller å ligge i sola, da jeg hadde svangerskapskvalme. Ikke i nærheten engang. Så synes jo det er litt rart at du orker det, men ikke å jobbe litt engang.

Og hvor koselig er det for de andre passasjerene hvis du driver og spyr flere ganger på flyet.

Anonymkode: f4e2d...ad9

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Lisaaaaa skrev (1 time siden):

Det er ikke noe å utnytte. Man må jo ta feriedager om man er sykemeldt også. Du har derimot lov å reise. Reglene om EØS er om du må søke på forhånd. 

Anonymkode: 0c65f...7ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe å utnytte. Man må jo ta feriedager om man er sykemeldt også. Du har derimot lov å reise. Reglene om EØS er om du må søke på forhånd. 

Nå skjønte jeg ikke hva du mente. Hva må man søke om og hvor står disse reglene? 

Gjeldende regler er: «Opphold i land i EU/EØS likestilles med opphold i Norge. Dersom du reiser til et land utenfor EU/EØS må du sende søknad om utenlandsopphold til NAV». 

Jeg reiser innenfor EØS og skal dermed heller ikke søke om tillatelse. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg fullførte mine studier med brekninger og kvalme. Riktignok 8 år siden. Men jeg tok studiet selv om jeg var kvalm.

Anonymkode: 9bb8b...e1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man trenger ikke bruke feriedager om man reiser når man er sykemeldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er glad jeg fullførte mine studier med brekninger og kvalme. Riktignok 8 år siden. Men jeg tok studiet selv om jeg var kvalm.

Anonymkode: 9bb8b...e1f

Hva har det med saken å gjøre? 

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiste på bryllupsreise mens jeg var sykmeldt. Nav ønsket meg god tur. Reisen var planlagt lenge før jeg ble syk.

Anonymkode: 4c87d...2ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg reiste på bryllupsreise mens jeg var sykmeldt. Nav ønsket meg god tur. Reisen var planlagt lenge før jeg ble syk.

Anonymkode: 4c87d...2ec

Man trenger ikke lenger godkjennelse fra NAV for reisen innen EØS. Bra det gikk fint for deg den gangen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...