Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke å kjøre på vinterføre, jeg gjør det om jeg virkelig MÅ. Men jeg får kjeft av mannen min, så han tar meg med ut å viser hvor fort man kan kjøre her og der og sier ofte at «her er det ikke glatt» det er nå greit… men hvorfor kan han ikke respektere at jeg synes det er ekkelt? 

Jeg er så redd for å skli ut eller miste kontrollen over bilen. Jeg er nok ikke alene som synes det er ekkelt, og spesielt nå som jeg er gravid og har en 3-åring baki bilen

Anonymkode: a7cd8...1e8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke tatt glattkjøring? Du kan ikke bare slutte å kjøre på glatten. Du må holde det ved like, for plutselig må du, og da må du være trygg på glatta. Nå gir du kroppen din en lettelse hver gang du dropper å kjøre på glatta. Da lærer du kroppen at det er farlig å kjøre på glatta. Du skal lære den at du mestrer det, og du skal trene på det sånn at det er SANT!

Anonymkode: dff80...3e2

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og nå skal dere ha andre barnet. Plutselig skal de kjøres hit og dit. Om vinteren, på glatta. Mannen din kan ikke kjøre begge ungene resten av livet når det er glatt.

Anonymkode: dff80...3e2

• Liker 4
Skrevet

Er en god grunn til at det er vi menn som dominerer statistikken over drepte og hardt skadde i trafikken. Tar mer risiko, og overvurderer egne kjøreferdigheter.

Har ikke peiling på om du eller mannen din er den tryggeste bilføreren. Det har jeg nok i felles med din mann, men jeg syns du bør få han å flytte fokus. Det å irritere seg på at enn gravid kvinne med et lite barn, kjører forsiktig når det er dårlig veigrep, hvorfor gjør man det?

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar bussen når det er så ille som nå, var tøffere før jeg ble 50😅

Anonymkode: 1f839...b34

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker ikke å kjøre bil. Punktum!

Heldigvis bor jeg slik til at det er relativt uproblematisk å bruke kollektiv. Tar lengre tid, men jeg slipper å bekymre meg for føret, de andre bilistene som kan gjøre dumme ting, folk som går ut i veibanen/krysser veien uten å se seg for osv.

Hvis du har et greit kollektivnett i ditt område, så la være å kjøre bil. Man MÅ ikke kjøre over alt bare fordi man har en bil stående i garasjen. Og så lærer du barna dine at det faktisk går fint å bruke bein, buss og bane. Det er god oppdragelse, mener jeg :)

• Liker 4
Skrevet

Kjør  i den farten du er komfortabel med. Hvis du samler hale så slipper du dem forbi. 

Det er en stor ting å gi opp den friheten som ligger i å være selvstendig og komme seg rundt selv.

Jeg slet også med bilkjøring da barna var små, kanskje det har noe med at jeg var så fokusert på å beskytte dem fra alle mulige farer? Nå er de tenåringer og angsten min for bilkjøring har gått over, men det gikk ikke av seg selv. Måtte jobbe med det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke å kjøre på vinterføre, jeg gjør det om jeg virkelig MÅ. Men jeg får kjeft av mannen min, så han tar meg med ut å viser hvor fort man kan kjøre her og der og sier ofte at «her er det ikke glatt» det er nå greit… men hvorfor kan han ikke respektere at jeg synes det er ekkelt? 

Jeg er så redd for å skli ut eller miste kontrollen over bilen. Jeg er nok ikke alene som synes det er ekkelt, og spesielt nå som jeg er gravid og har en 3-åring baki bilen

Du må da ha lært deg å kjøre på vinterføre?? 

Hvis ikke burde du bli fratatt førerkortet ditt.

Anonymkode: 647f1...68a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din har valgt en veldig lite lur måte å lære deg om vinterkjøring på. 

Jeg synes også det er skummelt å kjøre på vinterføre - dvs først og fremst når det er glatt - og jeg tenker det er fornuftig. Så tar jeg kollektiv på de verste dagene og kjører forsiktig ellers. 

Så lenge du fortsatt tør å kjøre bil om vinteren, er det ikke noe problem. Men du kan jo ta et par kjøretimer om vinteren hos en kjøreskole, det kan kanskje gjøre deg litt tryggere?

Anonymkode: a78f3...528

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For en mann du har!

Jeg liker heller ikke å kjøre på vinterføre. Spesielt hvis barna sitter i bilen. Jeg blir småsstresset. Men merker at jeg ble mye tryggere etter den første vinteren min i Norge.

Man blir bedre og tryggere av å kjøre. Jeg holder lavere fart, holder ekstra god avstand og følger ekstra godt med trafikken.

Det verste er at føret endrer seg så fort. Plutselig går man fra snø til is og så til grus. 

De verste dagene lar jeg bilen stå og tar bussen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår jo hva mannen din prøver på, men det er samtidig viktig å ikke stoppe opp.

Søsteren min er hjemmeværende, og det ble liksom en naturlig greie at hun satte seg i passasjersetet hvis hun og mannen skulle kjøre sammen. Det merker jeg selv også, at mannen ofte kjører når vi kjører sammen. 

Siden søsteren min ikke har så mange faste forpliktelser utenfor hjemmet så ble det til at hun unngikk å kjøre med mindre det var helt nødvendig om vinteren. Nå sitter hun der, og det er helt nødvendig, men hun tør ikke kjøre i det hele tatt. Tør ikke ta bussen heller, så min svoger må ta fri, eller så må andre venner eller familiemedlemmer kjøre henne til legetimer, behandling, mathandel osv.

Det er jo trist, hun kjørte jo uten problem i mange, mange år før dette. Da jeg fikk en vinterbaby i fjor så merket jeg jo selv at jeg utsatte kjøringen i permisjonen hvis det var fare for at det var litt glatt, og de gangene jeg måtte ut så hadde jeg veldig høye skuldre.

Mannen min og jeg kjører sammen til jobb, men da han hadde permisjon så kjørte jeg jo selv, og nå som han er tilbake så prøver jeg å være flinkere til å være den som setter meg bak rattet selv på glatte dager.

Denne vinterkjøringen er noe man må holde ved like, hvis ikke stopper det seg helt. Man må jo bare kjøre etter forholdene og avpasse farten.

Anonymkode: 4bdc1...460

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utrykningslappen og kjører utrykning i allslagsvær. Synes fremdeles det er eklere å kjøre vanlige sivilbiler på glatta. Kan ha noe med at utrykningskjøretøyene er større og bedre utstyr så man føler seg mer beskyttet, sammen med at alle andre trafikanter stopper/svinger av for en og gir en plass på veien. 

Man sitter også høyere. 

Anonymkode: 78280...331

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker heller ikke å kjøre på glatta, men her finns ingen andre alternativer. Men jeg kjører veldig sakte så har det alltid gått bra. Mye verre er å kjøre i snøfokk og ingen sikt, da er man hjelpesløs. 

Anonymkode: fbb62...772

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg også det er ekkelt å kjøre når det er glatt pga is eller slaps, så prøver å droppe de lengre turene når føret er sånn.

Jeg vet hvordan jeg skal håndtere situasjoner hvor bilen sklir, men det betyr ikke at jeg har særlig lyst til å risikere det fordi.

Men det er viktig å ikke unngå å kjøre helt! Da blir det bare værre. Ta det i ditt tempo, slipp forbi biler og ta en pause hvis det blir for ille! 😊

Anonymkode: b6d70...689

• Liker 2
Skrevet

Respekt til TS om unngår å kjøre når hun ikke føler seg trygg. Det burde flere gjøre. 

• Liker 8
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Sånn var min eksmann også, ble sur for at jeg var redd for å kjøre bil (vi brukte ikke bil i det daglige engang). Kjæresten jeg har nå respekterer frykten min og kjører bilen når vi må. 

Om det er sånn at det blir et stort problem i hverdagen av at du er redd for å kjøre, ville jeg tatt flere kjøretimer eller øvd meg med en annen. Og mannen din bør bli fortalt at han oppfører seg på en lite konstruktiv måte.

Skrevet

Vel, tenker at det er viktig å føle seg trygg i bilen, men samtidig så kan det å kjøre på vinterføre være en nødvendighet, kanskje ikke nå, men i fremtiden. Nå er det jo sånn at det man frykter unngår man, og dermed frykter man det ennå mer, og spiralen er etablert......

Jeg vil anbefale deg å finne deg et glattkjøringskurs/oppfrisningskurs på en NAF stasjon i nærheten. Der får du øve glattkjøring på bane med gode instruktører. Det er trygt,  og du vil få kjenne på hvordan en bil oppfører seg på glatt føre. Det er samme type bane som brukes under oppkjøring, men det er tilrettelagt for folk som har sertifikat, men som føler seg utrygg på glatt føre, eller som generelt trenger oppfriskning 🙂 

Lykke til, og håper du en dag finner gleden også med vinterkjøring 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vurdert å stikke på bane og øve deg, evt teste på en stor p plass?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må da ha lært deg å kjøre på vinterføre?? 

Hvis ikke burde du bli fratatt førerkortet ditt.

Anonymkode: 647f1...68a

Hæ du sa hva? Om ts eller andre ikke kjører på vinterføre så trenger en jo ikke å miste lappen på det, skal en ta fra alle som kan ta seg ett glass eller 3 voksenbrus og miste lappen da (selv om de ikke kjører med promille)

• Liker 3
Skrevet

Trives heller ikke enormt på vinterføre, men som bosatt i Norge så vet man jo at det kommer. 

Tok førerkortet i 2004, og for et par år siden hadde jobben min en dag på glattkjøringsbanen for alle ansatte (vi kjører mye i jobben min i all slags vær), og jeg synes det var en utrolig nyttig ting å gjøre for å få øvd i trygge omgivelser. Anbefales sterkt over måten mannen din gjør det på.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...