Gå til innhold

Hva er forskjellen på å trene med vektstang kontra manualer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder øvelser som squats og benkpress, f.eks? Jeg er nybegynner på treningssenteret og er helt ærlig litt redd for vektstang, vil heller gjøre de nevnte øvelsene med manualer/kettlebells 😅 Hva er egentlig forskjellen? Går jeg glipp av noe treningsmessig om jeg gjør det sånn? Og ikke minst, ser det dust ut?

Anonymkode: a8c69...edb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter!

Anonymkode: a8c69...edb

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint gjøre disse øvelsene med manualer - ikke noe rart led det. Men veldig raskt vil du se at du må over på stang da du trenger mer vekt som vil være vanskelig med manualer. I allefall når det kommer til knebøy. 😊 Og du, det ser ikke dust ut, og ingen tenker over hva du gjør på gymmet 😊

Anonymkode: 3f2d2...c27

Gjest Albbas
Skrevet

Som brukeren over sier vil det etterhvert bli vanskelig å få tunge nok vekter (eller greie å holde de). Gjelder særlig knebøy. Du kan gjøre det med manualer og kettlebells så lenge du er fornøyd med progresjonen. :)

På benkpress har jeg hørt at det er en fordel med manualer fordi det gir større bevegelsesbane. Selv foretrekker jeg stang der også, er litt mindre plunder med stang, men jeg begynte med manualer, og tar manualer i perioder for variasjonens del, eller hvis benken er opptatt. 

Skrevet

Forskjellen rent biomekanisk er ikke veldig stor i en øvelse som knebøy, sett bort fra at det kan bli vanskelig å bruke tunge nok vekter. Vel, det kan jo være noen biomekaniske forskjeller basert på hvilken beinplassering du er mest komfortabel med. Manualene kan jo være i veien, slik at du må ha smalere beinplassering enn du anatomisk sett er bygget for.

Forskjellen på benkpress med stang og med manualer er større. Benkpress med stang er en øvelse med lukket krets (dårlig oversatt fra closed circuit). Det vil si at avstanden mellom hendene dine ikke endrer seg under øvelsen. Du kan trekke en linje fra den ene hånden via armen, over brystet, opp den andre armen, via hånden og stangen og helt tilbake til utgangspunktet.

Det samme kan ikke sies for benkpress med manualer. Her er det åpen krets, siden hendene ikke er koblet sammen av stangen. Dette gjør at triceps aktiveres i større grad i benkpress med stang. Grunnen til det er at når triceps prøver å strekke ut albuen, så vil den prøve å dra hendene fra hverandre. Siden du holder godt rundt en stang, så vil dette skape en friksjonskraft utover. Men siden du ikke lar hendene skli fra hverandre, så vil triceps sitt bidrag faktisk legges til brystmuskelens bidrag for å løfte stangen opp.

Om triceps hadde gitt maks kraft i benkpress med manualer hadde bare manualene blitt kastet i hver sin vegg. Så det er lavere tricepsaktivering i benkpress med manualer :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordeler og ulemper med begge. 

Med manualer kan du få en mer naturlig bevegelsesbane, siden du ikke er belemret med en stang som tvinger deg til å holde hendene i samme avstand hele tiden. Du får også trent støttemuskulaturen bedre, siden det krever mer av deg å holde vektene balansert. Men, det kan være vanskelig å få høye nok vekter på manualene i enkelte øvelser, og vanskelig å få løftet manualene i god utgangsposisjon med høy vekt (tenk benkpress: med stang er stangen holdt av stativet når du starter, med manualer må du finne en måte å få dem i startposisjon på selv). 

Jeg liker noen øvelser med manualer, andre med stang. 

Knebøy, markløft og benkpress tar jeg alltid med stang. 

Skulderpress, roing og utfall tar jeg alltid med manualer. 

Anonymkode: 043c0...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...