Gå til innhold

Ville du hatt bare kjøkken eller stue/kjøkken i andre etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (20 minutter siden):

Ah, skjønner :)

Haha, jeg svarte på dette innlegget med samme setning. Helt ubevisst.

Anonymkode: 2ca1e...17c

AnonymBruker
Skrevet

Når barna blir store, er det utelukkende en fordel at man oppholder seg en del i forskjellige etasjer. Åpne løsninger på ett plan er drepen når far lager mat, mor rydder og snakker med far, 12-åringen og venninne kler seg ut og danser og lager zoomerangvideoer,  og 14-åringen vil sitte i fred og se en serie med en kompis. 

Anonymkode: e4e62...a6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er en kombinasjon av flere ting. Vi ønsker ikke så mye oppholdsrom med vinduer ut mot veien, for den er gjennomgang for svært mange boliger og hytter. Ser for meg mange nysgjerrige blikk rett inn stuevinduet. Motsatt side er fullstendig privat mot en vernet skog, så vi ønsker stue/kjøkken den veien. Så derfor har vi stuen i første etasje med verandadør den veien og kjøkken i andre med terrasse den veien. De rommene vil føles som vi tilsynelatende ikke har noen naboer. 

Vi har i tillegg veldig, veldig gode solforhold fra omtrent alle vinkler ønsker derfor soverommene plassert mot øst for å unngå for mye sol og varme rom. Derfor er barnerommene plassert mot øst, samt at vi foreldrene skal «flytte» til andre etasje på kontoret/gjesterommet mot øst når barna blir litt større. Da får vi en egen «fløy» med soverom, bad, garderobe og balkong. Mot sør/vest kan vi heller ikke ha vinduer av nabohensyn, så det er også en av grunnene.

Det er vel ganske normalt å ha en bolig med to etasjer? Jeg ser ikke for meg å benytte kjelleren så mye, men vi skal ha f.eks. stor fryser, vinkjeller og ekstra tv-stue der.

Enig i at det er optimalt å ha alt på samme plan, men jeg synes det er litt smått å ha alle funksjoner for en familie på fire på 60 kvadrat. Vi må nesten fordele det på to etasjer. Vi har ikke muligheten til å utvide huset ut over ytterveggene og kan bare gjøre mindre endringer. 

Ja, jeg tror det. I tillegg til at vi skal ha to store og gode stoler foran peisen da. I tillegg har vi en overbygget terrasse med varme på 30 kvm som vi kan ha en sittegruppe på. 

Barna har begge tilgang til denne stua, så jeg tror jo helt klart den vil bli brukt. Den er ment som en tv/leke-stue.

Det er her jeg har innsett at vi er forskjellige fra mange andre familier. I min familie lager verten mat sammen med flere av familiemedlemmene, og de andre sitter på kjøkkenet eller står ved øya (hos de som har det) og er med på samtalen. Kjøkkenet er for oss en svært viktig sosial sone ved besøk.

Det du sier understreker kanskje at det ikke er lurt med stue i samme etasje, for da vil alle bare oppholde seg i stuen og vi mister det sosiale aspektet ved matlaging og middagsbesøk. 

Vi har tilsvarende utsikt nå, altså. Bare et vesentlig mindre hus. Men vi sitter likevel ved spisebordet selv om sofaen er i samme rom. Vi skal ha en nydelig peis i dette rommet, så jeg tenkte å ha svingstoler så vi kan velge om vi ser på utsikten eller peisen. I tillegg til at de kan snus mot kjøkkenet. Sofa mot utsikten vil gi ryggen mot kjøkken, så skal vi ha sofa så må det bli med ryggen mot utsikten. 

Vi har planlagt tv-/lekestue i første etasje til barna, men også for oss når de sover. Mannen min er veldig enig i at vi bør ha tv i andre etasje, så det er mulig jeg må godta en liten frame eller lignende.

Jeg synes for øvrig det siste poenget her er veldig viktig – vi må de på hvordan vi skal bruke rommene.  

Det høres absolutt hyggelig ut å se på solnedgangen i en stor sofa sammen :) Vi må nok bare vekte ulike hensyn i vurderingen.

OK, jeg forstår.

Hvis dere kommer til å bruke huset slik du beskriver og det passer for dere, bare kjør på.

Men jeg er fortsatt av den oppfatning at det er mye hyggeligere og mer komfortabelt å nyte utsikten fra en sofa enn fra spisetol ved spisebordet :) 

Hvis det er bare 60 kvm og dere vil ha et stort kjøkken, så blir det ikke så mye plass til stor stue samtidig? Jeg vet ikke hvor store barna er men er de i barnetv alder er det absolutt å foretrekke å ha en tv oppe i stuedelen av kjøkkenet hvor dere skal oppholde dere uansett. 

Det viktigste er uansett å finne ut hvordan dere kommer til å bruke huset og hva som er viktigst for dere. Men hvis dere skulle selge huset en dag, så er det en ulempe for de aller fleste å ha kjøkken og stue i to forskjellige etasjer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar har noe a la det du beskriver. I øverste etasje har de kjøkken med en liten stue. Stuen har plass til stort spisebord og en liten sofakrok. I etasjen under har de en stor stue  (like stor som stue og kjøkken over), pluss en tv-stue, så de har mye større plass nede. De bruker nok stuen nede en del i hverdagen med barna, men når de har besøk samles vi rundt kjøkkenet og stuen blir da veldig liten. Det er ikke så naturlig for meg å gå ned når de er oppe på kjøkkenet, med mindre de beordrer meg ned. 

Anonymkode: f59e5...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når barna blir store, er det utelukkende en fordel at man oppholder seg en del i forskjellige etasjer. Åpne løsninger på ett plan er drepen når far lager mat, mor rydder og snakker med far, 12-åringen og venninne kler seg ut og danser og lager zoomerangvideoer,  og 14-åringen vil sitte i fred og se en serie med en kompis. 

Anonymkode: e4e62...a6c

Haha! Det er et utrolig godt poeng, og jeg tror det er et avgjørende poeng for far i huset. Haha. Barna genererer mye bråk, men det blir helt sikkert ikke mindre med tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (22 minutter siden):

OK, jeg forstår.

Hvis dere kommer til å bruke huset slik du beskriver og det passer for dere, bare kjør på.

Men jeg er fortsatt av den oppfatning at det er mye hyggeligere og mer komfortabelt å nyte utsikten fra en sofa enn fra spisetol ved spisebordet :) 

Hvis det er bare 60 kvm og dere vil ha et stort kjøkken, så blir det ikke så mye plass til stor stue samtidig? Jeg vet ikke hvor store barna er men er de i barnetv alder er det absolutt å foretrekke å ha en tv oppe i stuedelen av kjøkkenet hvor dere skal oppholde dere uansett. 

Det viktigste er uansett å finne ut hvordan dere kommer til å bruke huset og hva som er viktigst for dere. Men hvis dere skulle selge huset en dag, så er det en ulempe for de aller fleste å ha kjøkken og stue i to forskjellige etasjer. 

Andre etasje er bare 60 kvadrat, så du har helt rett i at vi ikke har plass til både stor stue og stort kjøkken. Vi må prioritere og det er nettopp det som har vært vanskelig. Skal vi gå ned i størrelse på kjøkkenet, for å få et lite kjøkken og en liten stue, eller skal vi holde oss til noen lenestoler og bare et stort kjøkken.

Ja, jeg har fått mye større forståelse for at dette faktisk er en ulempe. Mye større ulempe enn jeg først trodde. Likevel vil det ikke bli aktuelt med et salg ut av familien. Tomta vår er del av en større familieeiendom, og i ektepakten vår står det at jeg blir kjøpt ut av familien ved skilsmisse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Et vennepar har noe a la det du beskriver. I øverste etasje har de kjøkken med en liten stue. Stuen har plass til stort spisebord og en liten sofakrok. I etasjen under har de en stor stue  (like stor som stue og kjøkken over), pluss en tv-stue, så de har mye større plass nede. De bruker nok stuen nede en del i hverdagen med barna, men når de har besøk samles vi rundt kjøkkenet og stuen blir da veldig liten. Det er ikke så naturlig for meg å gå ned når de er oppe på kjøkkenet, med mindre de beordrer meg ned. 

Anonymkode: f59e5...3b7

Hvor stort er kjøkkenet og stuen, vet du det? Hvor mange har de besøk av om gangen? Skjønner at det ikke blir naturlig å gå ned, og for min del er ikke det ønskelig heller. Jeg vil jo helst at vi voksne skal være samlet på kjøkkenet, men da bør det ikke føles trangt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ah, skjønner. Vi hadde faktisk et beinbrudd på et av barna nylig, og det var en liten kamp selv på ett plan. Da måtte vi ha rullestol, ny sofa og hele pakka. Haha. Det var virkelig styrete.

Om det skulle skje igjen eller en av oss foreldre blir syke/brekker noe, så kan vi også midlertidig flytte spisestuen slik at vi kan sette inn større sofamøbler på kjøkkenet. Men hvis vi blir langvarig syke, så må vi nok prioritere annerledes. 

Vi skal ikke lage kjøkken i første etasje, men etter tips her tenker vi å ha kjøleskap/fryser på vaskerommet eller garasjen, og da kunne man i utgangspunktet oppholdt seg i første etasje også ved sykdom.

Drømmen var egentlig et hus på ett plan, med flere uteområder og egen utleiedel som betalte lånet, men dessverre er det ikke mulig på tomten vår. Jeg tror likevel at det blir veldig bra da :) 

Kjempelurt å ha lure løsninger i bakhodet for «lifehacks», vaskerom er som du sier mulig å ha kjøleskap i osv :) 

Om man skal ha kjøkken/stue i ulike etasjer hadde jeg prioritert en komfortabel brisk/spisesofa som man kan kose seg i utenom måltider.

Type at en kan lese bok/game/strikke eller bare henge komfortabelt på kjøkkenet så det blir en god sosial sone. 

Mine spisestoler nå er fine «designstoler», men jeg merket jo på besøk hos noen med skikkelig gode vatterte stoler med ermlene at vi jo ble sittende der i flere timer fremfor i sofaen. 

Så komfortable møbler tenker jeg. Da blir nok kjøkkenet brukt mest i hverdagen vil jeg tro. 

• Liker 1
Skrevet

Hvilke andre rom er oppe? Kan soverom byttes med stue nede? Så dere får en liten stue ved kjøkkenet til gjester? Vennepar bygget nytt hus nylig, de har gedigent kjøkken hvor de bruker all tiden sin, liten to seter,lenestol, bokhylle, stor spise stue, kjøkken øy, leke kasser. Innenfor har de en soverom stor stue med plass til en sjekk, vinkelsofa og tvbenk. Den brukes kun når de har gjester

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Andre etasje er bare 60 kvadrat, så du har helt rett i at vi ikke har plass til både stor stue og stort kjøkken. Vi må prioritere og det er nettopp det som har vært vanskelig. Skal vi gå ned i størrelse på kjøkkenet, for å få et lite kjøkken og en liten stue, eller skal vi holde oss til noen lenestoler og bare et stort kjøkken.

Ja, jeg har fått mye større forståelse for at dette faktisk er en ulempe. Mye større ulempe enn jeg først trodde. Likevel vil det ikke bli aktuelt med et salg ut av familien. Tomta vår er del av en større familieeiendom, og i ektepakten vår står det at jeg blir kjøpt ut av familien ved skilsmisse.

60 kvm er ikke så lite. Dere kan fint få til vanlig kjøkken og vanlig stue der. Men hvis dere vil ha uvanlig stort kjøkken, så blir det lite plass til vanlig stue og man må nøye seg med en sofakrok med tv.

Jeg har bodd i leilighet på 60kvm og kan se for meg at min stue kunne vært et stort kjøkken slik dere liker det mens kjøkken og to soverom kunne laget en stue av god størrelse.

Men hvis det ikke er planer om å selge huset på grunn av omstendighetene du beskriver, så står du med helt frie hender her :)

Skrevet
58 minutter siden, Drizzt said:

60 kvm er ikke så lite. Dere kan fint få til vanlig kjøkken og vanlig stue der. Men hvis dere vil ha uvanlig stort kjøkken, så blir det lite plass til vanlig stue og man må nøye seg med en sofakrok med tv.

Jeg har bodd i leilighet på 60kvm og kan se for meg at min stue kunne vært et stort kjøkken slik dere liker det mens kjøkken og to soverom kunne laget en stue av god størrelse.

Men hvis det ikke er planer om å selge huset på grunn av omstendighetene du beskriver, så står du med helt frie hender her :)

Jeg stusset også litt på den, hvor stort kjøkken trenger dere egentlig (altså selve kjøkkenet, at allrommet totalt er 35-40 kvm er jo passe)? 😅 Vi bor tre stykker på 67 kvm, stua er ca 20 kvm, kjøkkenet er 5,5 kvm (vi delte av kjøkkenet for å få en ekstra sovealkove så ungene slipper å dele rom). Utrolig nok har jeg alt jeg trenger der, det er bare veldig lite, men med for lite benkeplass. Har L-formet benk med koketopp, vask og oppvaskmaskin + to høyskap med ovn, kjøleskap og oppbevaring, (fryser i kjellerboden). En øy pluss et par meter ekstra benk hadde hold lenge.

Hadde det ligget i stua (som har vært diskutert som en mulighet) hadde det ikke blitt større, men det ville føltes mer romslig fordi det ikke er vegger tett på. Vi droppet det ettersom vi tross alt har 3 soverom og flytter snart, så kan nestemann bestemme om de vil ha kjøkken i stua og tre fullverdige soverom, eller kanskje tilbakestille til 3-roms med stort (nok) kjøkken. I ny leilighet får vi stue og kjøkken i ett på 25 kvm (ny leilighet er mindre, men mer sentral). Vårt kjøkken er åpenbart for lite nå, men 20 kvm er mye. Hvor mye av de 60 kvm er spisestue/kjøkken, ca 40 kvm?

Skrevet

Kladdet et raskt forslag til planløsning, basert på diverse antagelser. Som at første etasje er større enn andre etasje. Har brukt målene du oppga, slik at øverste etasje nå er 60 kvm + terrasser, og første etasje er 7x 13.5. 

La inn voksenavdelinga nede, og flyttet trappen ut i rommet som en rett variant. Rekkverket på trappen vil likevel ikke hindre at kjøkkenet føles stort og åpent, da det er såpass lavt. 

7C7D6355-1E79-450E-95D3-E980536371D9.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (5 timer siden):

Men det er hele planet som er 60 kvadrat. Det gjelder altså badet, boden, gjesterommet og kjøkkenet. Selve kjøkkenet er 40 kvadrat. Så hvis vi skal presse inn en stue der blir det maks 20 til stue og maks 20 til spisestue og kjøkken.

Har du bodd alene på 60 kvadrat, er det noe helt annet enn fire stk på det samme arealet.

Men nei, ingen planer eller muligheter til å selge :) 

AnonymBruker
Skrevet
Leeloo skrev (4 timer siden):

Jeg stusset også litt på den, hvor stort kjøkken trenger dere egentlig (altså selve kjøkkenet, at allrommet totalt er 35-40 kvm er jo passe)? 😅 Vi bor tre stykker på 67 kvm, stua er ca 20 kvm, kjøkkenet er 5,5 kvm (vi delte av kjøkkenet for å få en ekstra sovealkove så ungene slipper å dele rom). Utrolig nok har jeg alt jeg trenger der, det er bare veldig lite, men med for lite benkeplass. Har L-formet benk med koketopp, vask og oppvaskmaskin + to høyskap med ovn, kjøleskap og oppbevaring, (fryser i kjellerboden). En øy pluss et par meter ekstra benk hadde hold lenge.

Hadde det ligget i stua (som har vært diskutert som en mulighet) hadde det ikke blitt større, men det ville føltes mer romslig fordi det ikke er vegger tett på. Vi droppet det ettersom vi tross alt har 3 soverom og flytter snart, så kan nestemann bestemme om de vil ha kjøkken i stua og tre fullverdige soverom, eller kanskje tilbakestille til 3-roms med stort (nok) kjøkken. I ny leilighet får vi stue og kjøkken i ett på 25 kvm (ny leilighet er mindre, men mer sentral). Vårt kjøkken er åpenbart for lite nå, men 20 kvm er mye. Hvor mye av de 60 kvm er spisestue/kjøkken, ca 40 kvm?

Jeg synes det høres helt forferdelig med så lite kjøkken. Jeg gleder meg noe voldsomt til å ha mer plass på kjøkkenet, fordi vi tilbringer så utrolig mye tid der. Jeg tror jeg må ha det i bakhodet, at mange av de som svarer ikke ønsker eller liker å bruke mye tid på kjøkkenet, og at vi må ta hensyn til at vi faktisk gjør det.

Ja, spisestue/kjøkken/trappegang er på 40 m2 nå. Da får vi plass til en liten tv, to lenestoler og en peis, men med sofa så må vi nedskalere kjøkkenet. 

• Liker 1
Skrevet

Det mest ideelle er å ha kjøkken og stue på samme plan.

AnonymBruker
Skrevet
Triviella skrev (4 timer siden):

Kladdet et raskt forslag til planløsning, basert på diverse antagelser. Som at første etasje er større enn andre etasje. Har brukt målene du oppga, slik at øverste etasje nå er 60 kvm + terrasser, og første etasje er 7x 13.5. 

La inn voksenavdelinga nede, og flyttet trappen ut i rommet som en rett variant. Rekkverket på trappen vil likevel ikke hindre at kjøkkenet føles stort og åpent, da det er såpass lavt. 

7C7D6355-1E79-450E-95D3-E980536371D9.jpeg

Dette er ikke så verst faktisk, og antagelsene dine om størrelser og så videre stemmer.

Vi ønsker i hovedsak ikke vinduer ut mot veien (nederst i bildet) og det er egentlig den eneste plassen det kan være vinduer på grunn av at vi ikke kan ha vinduer på venstre langvegg.

Ellers liker jeg godt løsningen med trapp i midten, men det vil kanskje bli litt trangt. Jeg har visst sendt deg utvendige mål, så det vil bli rom med ca 2,75 meters bredde på hver side av trappen.

Stueplasseringen gir oss null utsikt og mye innsyn fra forbipasserende. Min plan var egentlig å ha på screens der døgnet rundt. Haha. Ellers er ikke kjøkkenløsningen så gæli, men tror det skal godt gjøres å få inn en øy og kjøkkeninnredning der.

Foreldresuiten er ellers helt konge. 

Tusen takk! Jeg skal tenke litt på det. Skal prøve å tegne det opp med mål og se hvordan størrelsene på rommene blir. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det og tenkte aldri at det var noe problem. Tre etasjer: Stue og kjøkken i 3 etg.  2. etg. 2 soverom, gang /inngang og bad 
Underetg /1. etg: stort soverom og bod. ps. ingen har vel hatt vondt av å bære bæreposer opp en liten trapp😀

Anonymkode: 216a8...a42

Gjest Albbas
Skrevet

Vi har stue og kjøkken i separate etasjer, men det er kun halve etasjer (dvs korte trapper). Det gjør det veldig levelig. 

Skjønner dilemmaet deres godt. Vi har stort kjøkken og elsker det. Svært ofte når vi har besøk blir vi sittende på kjøkkenet. Vi har spisesofa og gode stoler. Vi har bedre utsikt fra sofaen på stua, men likevel foretrekker mange å bli sittende på kjøkkenet. Er bare tenåringene som trekker seg vekk... 

Jeg ser jo det samme i mange andre slags familieselskaper, det er overraskende mange som blir sittende på kjøkkenet. Moderne stuer (lave, store vinkelsofaer med lave, estetiske stuebord) virker ikke å tiltrekke folk til å være sosiale i samme grad som et godt kjøkken. 🤷‍♀️

Dere skal jo bo der, så ville ikke bekymret meg for salgsverdi. En kjøper om 20-40 år kan jo da bare rive kjøkkenet og bygge om. Vi har bygget om kjøkkenet i vårt hus fordi vi ikke likte planløsningen, som opprinnelig var lagt for å få plass til et soverom ekstra eller en liten stue ved kjøkkenet. 

Gjest Albbas
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Bare så det er sagt, jeg klarer ikke sitte lenge ved spisebord. Som ung var det ingen problem men som 40 åring krøp det på. Man flytter seg fra kjøkken/spisebord til sofa for at gjestene skal sitte godt uten å plages lenge. Man er ikke ung evig og dere tenker å ha huset lenge nok til at en del i familien blir gamle?

Anonymkode: 0e743...e3f

Jeg har helt motsatt erfaring, at eldre foretrekker å sitte ved kjøkkenbordet i høye, gode stoler. Mine foreldre setter seg sjelden i sofaen hos folk, for det er så tungt å komme seg opp. Jeg er vant med fra barndommen også at de eldre foretrakk kjøkkenet, er nok en kulturgreie, da stua bare skulle brukes til ekstra fint besøk. Farmora mi ble lyn forbanna om noen barnebarn gikk inn i stua. 😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er ikke så verst faktisk, og antagelsene dine om størrelser og så videre stemmer.

Vi ønsker i hovedsak ikke vinduer ut mot veien (nederst i bildet) og det er egentlig den eneste plassen det kan være vinduer på grunn av at vi ikke kan ha vinduer på venstre langvegg.

Ellers liker jeg godt løsningen med trapp i midten, men det vil kanskje bli litt trangt. Jeg har visst sendt deg utvendige mål, så det vil bli rom med ca 2,75 meters bredde på hver side av trappen.

Stueplasseringen gir oss null utsikt og mye innsyn fra forbipasserende. Min plan var egentlig å ha på screens der døgnet rundt. Haha. Ellers er ikke kjøkkenløsningen så gæli, men tror det skal godt gjøres å få inn en øy og kjøkkeninnredning der.

Foreldresuiten er ellers helt konge. 

Tusen takk! Jeg skal tenke litt på det. Skal prøve å tegne det opp med mål og se hvordan størrelsene på rommene blir. 

Det var jo ikke verst at det ikke var helt feil tolket. 

Hva med å ha vinduer ut mot balkong og høyre langvegg i stuedel? Det må jo ikke være vinduer på kortveggen? Eventuelt kan vinduer på kortveggen være smalt litt opp på veggen horisontalt eller smalt vertikalt. Da blir det tilnærmet umulig å se inn.

Trappen kan sikkert plasseres på flere måter,  og på flere steder. Se på ulike former på trappen, kanskje gir en u- trapp eller L- trapp helt andre muligheter for løsninger?

Jeg tror jeg ville ha strukket meg langt for å ha stue og kjøkken i samme etasje. Vi har to barn på 4 og 8, og det er gull at de kan se på barne- tv i en annen ende av stuen, mens vi rydder kjøkkenet etter middag. Så får vi lyden av tv lenger bort, og kan prate sammen, samtidig som de ikke trenger å være i en annen etasje. Bare et av mange eksempler 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...