Gå til innhold

Ville du hatt bare kjøkken eller stue/kjøkken i andre etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil det si at dere ser for dere at f.eks på julaften vil dere åpne julegaver på kjøkkenet? 

Men som sagt, om dere kun bruker kjøkken, så er det deres valg, jeg ville ha måtte endret romløsningen. 
Tror absolutt alle selskaper vi var i da jeg var barn, så satt de voksne å drakk kaffe i stue, mens ungene satt på kjøkken. Det skjer i alle selskaper jeg er i nå også, og jeg synes det er utrolig deilig kunne sitte i kaffeselskap uten unger hengende oppå oss. Eller at barna kan få sitte på stua å se film, mens de voksne sitter på kjøkkenet. Både familie og omgangskrets deler voksne og barn slik, så lenge barna er gamle nok til at man ikke må overvåke dem. 
Det er noen av situasjonene som vil kreve mye gange i trapp med glass/kopper/oppvask/kakefat etc. 

Anonymkode: fa726...cc3

Jeg tror nok vi vil ha juletre i begge etasjer, men vi åpner helt sikkert gavene i lekestua nede. Men det er vel relativt normalt å åpne gaver på kjøkkenet, med tanke på at de fleste boliger i dag har felles stue/kjøkken-løsning.

Jeg tror egentlig ikke romløsningen må endres. Det er jo 40 kvm, så man får jo presset inn både stue og kjøkken om man vil.

Vi har helt motsatt situasjon i vår slekt. Her sitter alle de voksne på kjøkkenet, og så leker barna på soverommene eller i stuen. Vi har (dessverre) få andre barn i vår familie, og ingen søsken som er i riktig alder til å få barn, så vi har plass til at barna leker i samme rom som oss uten at det føles overveldende.

Lekestuen i tilknytning barnerommene er ment å være tv-stue for barna.

Ser helt klart problemet med trapp, men dessverre må vi ha bolig med flere plan på grunn av utformingen av tomten. Drømmen er bolig på ett plan, men det går ikke. 

Anonymkode: 2ca1e...17c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er tilknyttet med en gang, og det må være bærevegger og litt sånt der. Så det blir litt vanskelig.

Vi har også tenkt at lekestuen skal ha tv, slik at vi kan sitte i nærheten av barna på kvelden når de sover og vi f.eks. ser på tv. Hvis vi skal flytte stuen opp, så blir vi sittende i en annen etasje og det er litt styrete fordi minstemann våkner en del. Så det bør være en form for stue i hvert fall. 

Jeg kunne ikke tenkt meg å ha stue og kjøkken i to forskjellige etasjer. Vi har endel besøk og har åpen stue/kjøkkenløsning. Når jeg lager mat så kan gjestene spre seg ut over stua/spisestua og jeg er fortsatt sammen med dem selv om jeg er på kjøkkenet.

I tillegg vil ikke minstemann være så liten at han våkner så mye så veldig lenge, og da er det kanskje greit å ha stua i en annen etasje?

Anonymkode: 692c3...1a1

AnonymBruker
Skrevet
Triviella skrev (1 time siden):

Jeg ville nok ha flyttet soverommet i andre etasje ned, men beholdt boden og badet. 

Så ville jeg tatt en del av stuen nede og laget et ekstra soverom. Såvidt jeg leser er denne stuen ca 20 kvm? Kan denne krympes noe? Vi har selv en Tv- stue på kun 10 kvm til våre barn, men den er i tilknytning til trapp og gang, så den virker ikke trang. Den har også utgang til hage.

Da får dere et større allrom oppe, og barna vil fremdeles ha en liten tv stue i tilknytning til rommene sine. Også har de jo også tilgang til enda en stue i kjelleren hvis de skal ha besøk av mange venner samtidig. Hvor store soverom har barna?

Hvis du vil legge ut plantegning kan du bare lage en enkel strektegning, bør ikke bli gjenkjent på den 😊

Tv-stuen er 20 kvm og har tilgang til eget bad, samt utgang til skjermet hage på terreng. På grunn av nabohensyn kan vi ikke ha vinduer ut over skyvedøren, så det er ikke aktuelt med f.eks. kjøkken på dette rommet. Tv og lek går imidlertid fint! Dette rommet har tilgang til begge barnerommene som er på 8 kvm.

Her er et par veldig provisoriske tegninger over planløsningen.

Vi kan ikke ha et enormt rom i hele andre etasje. Det vil i så fall bli veldig dyrt med tanke på bæring, men også akustikk og varmetap. Det må i så fall være en stue som er lukket av fra kjøkkenet, og den vil heller ikke ha utsikt siden det er mot øst. Vi tenkte fremtidig soverom, siden det vil bli mørkt og svalt på dette rommet.

33D6DBC9-98BF-46D9-9D4A-667E668622A6.jpeg

588CDA10-B297-487C-8FBD-890A339B1AEA.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Leeloo skrev (1 time siden):

Jeg ville kanskje sett på spisesofa når dere bruker kjøkkenet så mye. Enklere å presse seg litt sammen der enn på masse stoler. Finnes i mange størrelser, og også som hjørnesofa. De er smale og nette og tar mindre plass enn vanlig sofa/lenestol. Små barn får også plass til å ligge der med ipad  eller bok f.eks.

Julaften, som noen nevnte, er én dag i året, litt dumt å legge opp hele husets layout basert på at man kanskje vil åpne gaver på stua, det finner man en god løsning på (går fint at å ha juletre på kjøkkenet, om det er en krok som kan ryddes). Når rommene først er klare tilpasser man jo bruken etter hva som fungerer. Ser dere at bruken endres etter hvert kan dere alltids gjøre noen endringer da.

Spisesofa hørtes veldig lurt ut! Det har vi ikke tenkt på. Det skal jeg sjekke ut. Takk!

Ja, jeg tror også det. Det er jul en gang i året, og tidligere bodde vi med 20 kvm stue/kjøkken-løsning og det ble jul likevel :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har hatt kjøkken nede og stue oppe, aldri igjen. Det var bare upraktisk.

Anonymkode: 5bd66...55b

Skal ta det med meg, takk :) Et argument i partneren min sin favør. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva med å ha et lite tekjøkken i kjellerstua, så man ihvertfall ikke trenger å gå to trapper for vann og kaffe?

Anonymkode: c000b...1fd

Ja! Det skal vi. Det er opplegg for vann- og avløp der, så vi kan lage en liten kjøkkenkrok. Skal nok uansett ha en liten kaffemaskin der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg nevnte en veldig spesifikk situasjon, samt mange flere hvor kjøkken og stue i samme etasje er fordel. 
Og nei, man legger selvfølgelig ikke opp romløsningen til en dag pr år nei, men man kan bruke en spesiell dag i året som eksempel...... 

Jeg skjønte hva du mente, og tar det med i beregningen :) Likevel så består livet av flest hverdager, så det er jo lurt å planlegge ut fra faktisk bruk og behov. Det er bare så vanskelig å forestille seg det før man bor i det, så jeg setter pris på alle innspill :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri hatt et hus der kjøkken og stue/oppholdsrom ikke var i samme etasje.

Var på husjakt og fant et hus jeg likte. Det var veldig billig sammenlignet med andre tilsvarende hus. Og det hadde ligget lenge ute. Skjønte ikke hvorfor før jeg så på plantegningene. Kjellerstue og hovedbad nede. Soverom, toalett og kjøkken i første etasje og stue + to soverom i andre etasje. Der kunne jeg aldri bodd. Man går mye fra kjøkken til stue. Ville aldri hatt de to i forskjellige etasjer.

Anonymkode: f4250...ee8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg kunne ikke tenkt meg å ha stue og kjøkken i to forskjellige etasjer. Vi har endel besøk og har åpen stue/kjøkkenløsning. Når jeg lager mat så kan gjestene spre seg ut over stua/spisestua og jeg er fortsatt sammen med dem selv om jeg er på kjøkkenet.

I tillegg vil ikke minstemann være så liten at han våkner så mye så veldig lenge, og da er det kanskje greit å ha stua i en annen etasje?

Anonymkode: 692c3...1a1

Akkurat dette er grunnen til jeg ønsker stort kjøkken, så alle kan være på kjøkkenet med meg når jeg lager mat. Vi får 11 sitteplasser på kjøkkenet, så da får alle plass! 

Men når minstemann slutter å våkne på natten, er det kanskje praktisk for han å ha en lekestue i tilknytning rommet sitt. Jeg vet ikke.. Dette er vanskelig! Størstemann våknet for øvrig flere ganger hver kveld frem til hen var omkring tre år… Barna mine har nattskrekk begge to. Vokste det heldigvis av seg, men våkner litt innimellom. Men det gir i hvert fall potensielt et par år til med løp opp og ned trappene mange ganger hver kveld.

Det er dette jeg synes er vanskelig med boligbyggingen. Vekte ulike hensyn. Prøve å tenke på alles behov. Ikke bare styres av det jeg tror blir best for meg, men også huske at vi er flere og at andre også kan ha gode ideer. Jeg jobber med det. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi kan legge stekeplata over på langveggen og ikke på øya, men det ville gi dårlig flyt og ingen arbeidstrekant, ifølge kjøkkendesigneren. Det legges vannbåren varme og gulv under øya, så den kan i utgangspunktet flyttes og endrer man kjøkkenløsningen til L-form bør det jo bli litt bedre arbeidstrekant. Tror absolutt det er muligheter for å endre i ettertid uten for store kostnader.

Vi har dog ingen planer om å selge, det er en tomt som er del av et større område eid av familien over tid, så ved skilsmisse vil familien kjøpe ut (ex-)partneren fra boligen. Det er vedlagt avtale om dette til ektepakten. 

Det med lekser husker jeg fra egen barndom. Jeg satt alltid ved kjøkkenbordet, selv om jeg hadde god plass og pult på rommet mitt. Så vi har prøvd å tenke ut fra fremtidig behov for våre barn. Vi har både sitteplasser på spisestuen og på øya.

Kjempegodt poeng med bod på inngangsplanet med kjøl og frys. Vi skal ha vaskerom og garasje i tilknytning inngangspartiet. Kanskje vi kan sette inn det der. 

Hva fremtidige behov angår så er det ganske vanlig at små barn gjør lekser på kjøkkenet, når de blir eldre derimot, gjøres jo leksene overalt. Med pc i fanget i senga, pc i fanget i stua, eget skrivebord på soverommet, men veldig sjeldent på kjøkkenet med foreldrene. Men regner med at dere har sørget for god størrelse på barnerommene, slik at det er plass til både skrivepult, dobbeltseng og nok skapplass når den tid kommer.

Huset høres helt nydelig ut! Selv er jeg oppvokst i et hus med tre etasjer. Man kom inn i gangen nede, hvor trappen opp sto. Ett lite toalett i gangen, vaskerom, kontor og et rom til ved/bod. I andre etasje er det ett bad, ett toalett, to soverom, kjøkken og et større område som tidvis var møblert som en liten stue og en stor stue, eller spisestue og stue, eller stue og kontor. I tredje etasje er det to romslige soverom og et bad.

Har aldri tenkt noe over at det å måtte bære handleposer og annet opp til kjøkkenet skulle være noe problem. Så jeg støtter dere i at det er uproblematisk at kjøkkenet er oppe. Det virker forøvrig som at dere må «bo dere inn» for å kunne avgjøre problemet deres. Dere lager jo et stort kjøkken, så innred det deretter. Hvis dere skulle se at dere har behov for noe mer «stuete» så kan alltids noe av de store (og mange) spisemøblementet byttes ut. Innredningen kan man alltids gjøre om på, så det smarteste dere kan gjøre er å lage til rommet slik til at begge eventualitetene er gjennomførbare på plassen. Dere må såklart bestemme dere for hvilken løsning dere vil satse på fra start, men etter å ha bodd en stund i huset vil sluttløsningen si seg selv

Anonymkode: 41905...946

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tv-stuen er 20 kvm og har tilgang til eget bad, samt utgang til skjermet hage på terreng. På grunn av nabohensyn kan vi ikke ha vinduer ut over skyvedøren, så det er ikke aktuelt med f.eks. kjøkken på dette rommet. Tv og lek går imidlertid fint! Dette rommet har tilgang til begge barnerommene som er på 8 kvm.

Her er et par veldig provisoriske tegninger over planløsningen.

Vi kan ikke ha et enormt rom i hele andre etasje. Det vil i så fall bli veldig dyrt med tanke på bæring, men også akustikk og varmetap. Det må i så fall være en stue som er lukket av fra kjøkkenet, og den vil heller ikke ha utsikt siden det er mot øst. Vi tenkte fremtidig soverom, siden det vil bli mørkt og svalt på dette rommet.

33D6DBC9-98BF-46D9-9D4A-667E668622A6.jpeg

588CDA10-B297-487C-8FBD-890A339B1AEA.jpeg

Det ser nokså likt ut i formen som vårt gamle hus som vi bygget. Hva er lengde og bredde på huset? Er det noen steder dere ikke kan ha vindu? 

Hadde vært artig å komme med et forslag til annen planløsning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva fremtidige behov angår så er det ganske vanlig at små barn gjør lekser på kjøkkenet, når de blir eldre derimot, gjøres jo leksene overalt. Med pc i fanget i senga, pc i fanget i stua, eget skrivebord på soverommet, men veldig sjeldent på kjøkkenet med foreldrene. Men regner med at dere har sørget for god størrelse på barnerommene, slik at det er plass til både skrivepult, dobbeltseng og nok skapplass når den tid kommer.

Huset høres helt nydelig ut! Selv er jeg oppvokst i et hus med tre etasjer. Man kom inn i gangen nede, hvor trappen opp sto. Ett lite toalett i gangen, vaskerom, kontor og et rom til ved/bod. I andre etasje er det ett bad, ett toalett, to soverom, kjøkken og et større område som tidvis var møblert som en liten stue og en stor stue, eller spisestue og stue, eller stue og kontor. I tredje etasje er det to romslige soverom og et bad.

Har aldri tenkt noe over at det å måtte bære handleposer og annet opp til kjøkkenet skulle være noe problem. Så jeg støtter dere i at det er uproblematisk at kjøkkenet er oppe. Det virker forøvrig som at dere må «bo dere inn» for å kunne avgjøre problemet deres. Dere lager jo et stort kjøkken, så innred det deretter. Hvis dere skulle se at dere har behov for noe mer «stuete» så kan alltids noe av de store (og mange) spisemøblementet byttes ut. Innredningen kan man alltids gjøre om på, så det smarteste dere kan gjøre er å lage til rommet slik til at begge eventualitetene er gjennomførbare på plassen. Dere må såklart bestemme dere for hvilken løsning dere vil satse på fra start, men etter å ha bodd en stund i huset vil sluttløsningen si seg selv

Anonymkode: 41905...946

De får ikke kjempesvære soverom, men rom på ca 9 kvm. Jeg tror det holder når de har tv-stua i tillegg. Planen er egentlig at det skal være deres sone, f.eks. når de har gjester eller bare vil være alene uten oss foreldrene. Da kan vi voksne henge på kjøkkenet, som vi som regel gjør uansett :) 

Takk for hyggelig tilbakemelding – og jeg tror helt klart du har rett i at vi må bo oss inn. Det er skikkelig vanskelig å se for seg, synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Triviella skrev (33 minutter siden):

Det ser nokså likt ut i formen som vårt gamle hus som vi bygget. Hva er lengde og bredde på huset? Er det noen steder dere ikke kan ha vindu? 

Hadde vært artig å komme med et forslag til annen planløsning. 

13,8 x 7,1. Vi kan ikke ha vindu på første etasje av venstre langside. Vi ønsker ikke så mange vinduer på den nederste kortsiden, for her blir det mye innsyn. Venstre langside har nydelig utsikt mot sør/vest, og høyre langside er mørk med «utsikt» mot tett skog.

Gjerne kom med innspill! Vi kan ikke gjøre noe med de ytre rammene av huset på grunn av tomtens utforming. Inngangsparti må være på høyre side på grunn av fall i terrenget. Oppkjørselen må være på nederste kortside. Håper det gir mening. Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet

Spisesofa hørtes veldig lurt ut! Det har vi ikke tenkt på. Det skal jeg sjekke ut. Takk!

Ja, jeg tror også det. Det er jul en gang i året, og tidligere bodde vi med 20 kvm stue/kjøkken-løsning og det ble jul likevel :) 

Jeg hater spisesofa. Det er forferdelig upraktisk at de på enden må reise seg om den i midten skal av, for ikke å snakke om at folk har ulike preferanser/behov for hvor langt fra bordet de skal sitte... Jeg (1.65) og mannen (1.92) satt i sånn "tosetersofa" på restaurant senest i romjulen, og det var drittirriterende. 

Anonymkode: b892e...541

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å ha et lite tekjøkken i kjellerstua, så man ihvertfall ikke trenger å gå to trapper for vann og kaffe?

Anonymkode: c000b...1fd

Dette er ikke dumt. Spesielt ikke med tanke på at små barn blir tenåringer. Et slikt kjøkken kan lages inni en skapløsning også, om man vil skjule det når ikke behov. 

Angående bæring opp ser jeg at det er planlagt kanaler til skittentøy. Hva med en matheis også? Til varer og diverse som skal opp og ned. Koster sikkert litt, men kan jo likevel være greit om man har råd. For eksempel fra bod nede og helt opp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Godt poeng! I dag har vi kombinert stue og kjøkken, men ved besøk og lignende sitter vi aldri i stueområdet. Jeg må vel bare vekte mitt behov for et stort kjøkken mot fordelene ved å ha dagligrommene på samme plan. 

Hva med å bygge små sitteplasser langs vinduene, de gjorde noe slikt i en episode av tid for hjem

AnonymBruker
Skrevet

Naboen vår (lik bolig som oss) har det akkurat slik dere beskriver, stue nede, kjøkken med stort spisebord med utsikt og direkte utgang terrasse oppe (ikke noen sofa eller lenestoler). De er stort sett oppe på kjøkkenet/spisestua, og det er der jeg har vært og drukket te når jeg er der. Barna leker/ser tv i stua nede, gjør lekser og oppholder seg ellers ved spisebordet. Det er selve oppholdsrommet. 
Vi har kjøkken nede, med stor spisestue ved siden av (der de har stue), med peis og en lesekrok med to gode stoler. Vi er stort sett bare nede, ungene regjerer i stua oppe, gjør lekser og slikt ved spisestuebordet nede. Har vi besøk, blir vi sittende i spisestua som regel, unntaksvis går vi opp og tar kaffen i stua. Eneste ulempen for oss er når vi spiser middag på terassen, eller i stua foran tv, da blir det mye bæring opp og ned. Så naboen har vel en bedre løsning der (som dere også tenker dere). Konklusjonen er at dere nok oppholder dere mest i annen etasje/der kjøkkenet er, men jeg ville nok ikke gått ned på kjøkkenstørrelse for å få inn en sofa, jeg ville passet på at det var nok plasser rundt spisebordet til gjester.

Anonymkode: e4e62...a6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hatt kjøkken og stue i hver sin etasje. Vi bodde noen år med kjøkken i 2.etasje og stue og spisestue i 3, fantastisk utsikt fra begge etasjer, og hadde stort kjøkken med spiseplass. Men aldri igjen, noe så tungvint. Litt annerledes enn hva dere tenker. Men en lager kaffe /mat/kaker /servering når en har gjester og da ville jeg hatt en stue del i samme etasje som kjøkken. Tror du vil angre ellers

Anonymkode: a2ad9...37b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater spisesofa. Det er forferdelig upraktisk at de på enden må reise seg om den i midten skal av, for ikke å snakke om at folk har ulike preferanser/behov for hvor langt fra bordet de skal sitte... Jeg (1.65) og mannen (1.92) satt i sånn "tosetersofa" på restaurant senest i romjulen, og det var drittirriterende. 

Anonymkode: b892e...541

Jeg har egentlig aldri hatt problemer med det. Jeg setter meg gjerne i midten da jeg sjelden må opp gjennom måltidet. Er det koldtbord passer du jo bare på å reise deg samtidig som sidemannen går.

Er jeg for langt fra bordet spør jeg om de andre også er det. Er de komfortabel med hvor de sitter spør jeg bare om en pute i ryggen, så er du 10-20cm frem. 

Anonymkode: 89307...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil det si at dere ser for dere at f.eks på julaften vil dere åpne julegaver på kjøkkenet? 

Men som sagt, om dere kun bruker kjøkken, så er det deres valg, jeg ville ha måtte endret romløsningen. 
Tror absolutt alle selskaper vi var i da jeg var barn, så satt de voksne å drakk kaffe i stue, mens ungene satt på kjøkken. Det skjer i alle selskaper jeg er i nå også, og jeg synes det er utrolig deilig kunne sitte i kaffeselskap uten unger hengende oppå oss. Eller at barna kan få sitte på stua å se film, mens de voksne sitter på kjøkkenet. Både familie og omgangskrets deler voksne og barn slik, så lenge barna er gamle nok til at man ikke må overvåke dem. 
Det er noen av situasjonene som vil kreve mye gange i trapp med glass/kopper/oppvask/kakefat etc. 

Her sitter vi dels i spisestua, dels i ene stua, når gaver åpnes, og treet står mellom kjøkken og spisestue. Så vil jo bare være en fordel for TS å ha enda flere sitteplasser i dette rommet. Er også hyggelig når vi er mange og har fingermat, og både store og små som du nevner eksempel på, at man slipper å sitte i ulike rom. 

Har riktignok ikke TV i dette rommet, da hadde jeg klikket tror jeg... 

Anonymkode: 89307...5f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...