Gå til innhold

Ville du hatt bare kjøkken eller stue/kjøkken i andre etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bygger hus og klarer ikke bli enig med oss selv på hva vi skal ha hvor. Vi bygger et hus i to etasjer med kjeller. Vi får en tv-stue i kjelleren og første etasje, og vi trenger derfor i utgangspunktet ikke flere stuer. Vi kan derfor lage kjøkkenet ekstra stort, med øy, spisestuedel, peis og noen gode stoler. Vi har i tillegg en stor terrasse i tilknytning kjøkkenet som skal ha en sittegruppe. Grunnen til kjøkkenet er i andre etasje er at dette rommet har en fantastisk utsikt, og vi bruker mye tid på å lage mat, i tillegg til at besøk som regel skjer på kjøkkenet i dag. Ville dere nedskalert kjøkkenet for å få plass til en sofagruppe, på grunn av utsikten? Kommer vi til å savne sofaer med utsikt? 

Anonymkode: 2ca1e...17c

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at du vil miste veldig mye flyt i huset ved å ha dagligrom på forskjellige plan. Kan ikke tenke meg noe værre enn å ha stue og kjøkken i to forskjellige etasjer, vi beveger mye imellom disse rommene hele tiden. Ideelt sett burde stue, toalett og kjøkken være på samme plan. 

Anonymkode: e0dd1...c79

• Liker 32
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min erfaring er at du vil miste veldig mye flyt i huset ved å ha dagligrom på forskjellige plan. Kan ikke tenke meg noe værre enn å ha stue og kjøkken i to forskjellige etasjer, vi beveger mye imellom disse rommene hele tiden. Ideelt sett burde stue, toalett og kjøkken være på samme plan. 

Anonymkode: e0dd1...c79

Godt poeng! I dag har vi kombinert stue og kjøkken, men ved besøk og lignende sitter vi aldri i stueområdet. Jeg må vel bare vekte mitt behov for et stort kjøkken mot fordelene ved å ha dagligrommene på samme plan. 

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi stue og kjøkken på samme plan i andre etasje. Her sitter vi omtrent aldri på kjøkkenet untatt ved måltid,stuen har den aller beste utsikten. Så jeg hadde ville hatt to gode hvilestoler eller en sofa der.

Og tenk også over hverdagsflyten når tunge handleposer skal bæres opp trappen.

Anonymkode: 9a089...dde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg sett en boligannonse med stue og kjøkken på ulikt plan, så skulle det vært enormt perfekt ellers, samt billig nok til å kunne endre romløsningen. 
Jeg hadde ikke taklet bo i en bolig med stue og kjøkken på ulikt plan. 
Bruker også mye tid på matlaging. 

Anonymkode: fa726...cc3

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her har vi stue og kjøkken på samme plan i andre etasje. Her sitter vi omtrent aldri på kjøkkenet untatt ved måltid,stuen har den aller beste utsikten. Så jeg hadde ville hatt to gode hvilestoler eller en sofa der.

Og tenk også over hverdagsflyten når tunge handleposer skal bæres opp trappen.

Anonymkode: 9a089...dde

Ja, vi tenkte at vi uansett ønsker å ha gode hvilestoler der. Sofa blir vanskelig med mindre vi skal nedskalert kjøkkenet.

Angående poser opp trappen, har du helt klart et poeng. Vi har imidlertid ikke mulighet til å flytte kjøkkenet til første etasje grunnet romløsningen. Vi bruker vi så mye tid på kjøkkenet at vi ønsker å ha fin utsikt fra kjøkkenet. Har dog familie i 70-årene som har kjøkken (og stue) i andre etasje, og de er virkelig spreke. Så kanskje vi kan ta det som hverdagstrening. Hehe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde jeg sett en boligannonse med stue og kjøkken på ulikt plan, så skulle det vært enormt perfekt ellers, samt billig nok til å kunne endre romløsningen. 
Jeg hadde ikke taklet bo i en bolig med stue og kjøkken på ulikt plan. 
Bruker også mye tid på matlaging. 

Anonymkode: fa726...cc3

Huset er foreløpig verdsatt til 15 millioner. Men hvis du har lenestoler, peis og mulighet for tv, samt sittegruppe på en terrasse i direkte tilknytning? 

Haha, som dere skjønner, er det jeg som heller mot å ha kjøkken i andre etasje og min partner mener det er viktig med en stue der også. Jeg mener i motsetning til hen, at to lenestoler, peis og sittegruppe på terrassen holder – særlig med tanke på at vi stort sett sitter på kjøkkenet når vi har besøk uansett.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det jeg vil kalle et stort kjøkken på over 40 kvm med to hvilestoler i ett hjørne, spsisestue med plass til 12 som kan utvides og frokostdel på benken med plass til 6 stykker. og alikevel er jeg glad for at stua er rommet ved siden av via doble skyvedører samt at begge har direkte utgang til uteområdet utenfor.. For meg ville det å ha stue i en annen etg vært uaktuelt men så har vi også behov for plassen når hele storfamilien er samlet da vi blir over 30 stykker med foreldre, svigerforeldre, søsken med barn, egne barn med barn osv.. skal vi ta med onkler, tanter, fettere og kusiner osv blir vi fort over 60 stykker og det hender etpar ganger i året at vi samler alle og da er til og med 40 kvm kjøkken og 60 kvm stue nesten for liten plass :P

Anonymkode: b70f0...a64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi bygger hus og klarer ikke bli enig med oss selv på hva vi skal ha hvor. Vi bygger et hus i to etasjer med kjeller. Vi får en tv-stue i kjelleren og første etasje, og vi trenger derfor i utgangspunktet ikke flere stuer. Vi kan derfor lage kjøkkenet ekstra stort, med øy, spisestuedel, peis og noen gode stoler. Vi har i tillegg en stor terrasse i tilknytning kjøkkenet som skal ha en sittegruppe. Grunnen til kjøkkenet er i andre etasje er at dette rommet har en fantastisk utsikt, og vi bruker mye tid på å lage mat, i tillegg til at besøk som regel skjer på kjøkkenet i dag. Ville dere nedskalert kjøkkenet for å få plass til en sofagruppe, på grunn av utsikten? Kommer vi til å savne sofaer med utsikt? 

For meg ser det ut som om dere planlegger å ha et "kjøkken/allrom" i 2.etg, og da faller behovet for en dedikert stuedel i tilknytning til kjøkkenet bort.

Så lenge "allrommet" er komfortabelt og praktisk, ville jeg personlig ikke savnet en sofagruppe, men nå er jeg den som elsker å sitte ved kjøkkenbordet med en te-kopp, og bare stirre ut vinduet  :ler:

Men to lenestoler?  Har dere barn, eller planlegger for barn?  Hvor skal i såfall de sitte når dere sitter i lenestolene?  Ved spisestuebordet eller ved kjøkkenøya?

Da ville jeg heller satset på å lage spisestuedelen mer komfortabel i stedet for å lage en "kosekrok" for de voksne :)

Anonymkode: aff1b...b10

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har det jeg vil kalle et stort kjøkken på over 40 kvm med to hvilestoler i ett hjørne, spsisestue med plass til 12 som kan utvides og frokostdel på benken med plass til 6 stykker. og alikevel er jeg glad for at stua er rommet ved siden av via doble skyvedører samt at begge har direkte utgang til uteområdet utenfor.. For meg ville det å ha stue i en annen etg vært uaktuelt men så har vi også behov for plassen når hele storfamilien er samlet da vi blir over 30 stykker med foreldre, svigerforeldre, søsken med barn, egne barn med barn osv.. skal vi ta med onkler, tanter, fettere og kusiner osv blir vi fort over 60 stykker og det hender etpar ganger i året at vi samler alle og da er til og med 40 kvm kjøkken og 60 kvm stue nesten for liten plass :P

Anonymkode: b70f0...a64

Haha, oi! Det er en stor familie! Men så utrolig hyggelig. Jeg skjønner godt at dere trenger mye plass.

Vi regnet på at hvis ALLE kom til julefeiring hos oss, ville vi bli 19 stk. Det har imidlertid aldri skjedd at vi har vært over ti på besøk hos oss. Vi bor nok litt for grisgrendt til for dem.

Kjøkkenet vårt blir på 40 kvm, og så er det doble skyvedører ut til en overbygget terrasse med 30 kvm. Vi har ingen muligheter til utgang på bakkenivå. Det er en fjelltomt, så det er vesentlig hyggeligere i andre etasje.

Skal vi ha både kjøkken og stue kan vi enten ikke ha spisebord, eller spisebord i en annen etasje. Ellers så må vi droppe kjøkkenøya, for den tar ganske mye plass. Men den er det jeg liker best med hele kjøkkenet, egentlig. 

Skrevet

Vi har et veldig lite hus, grunnflaten er vel 60kwm. (Har og loft og kjeller). Vi har gang, stue, spisestue, kjøkken og BAD i hovedetg. Anbefales bad eller toalettrom i samme etg som stue/kjøkken 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok prioritert å samle kjøkken og oppholdsrom/spiserom i samme etasje, for det kan bli utrolig pes å måtte frakte alt av mat, dekketøy og oppvask opp og ned trappa flere ganger om dagen. Eneste fordel er at det gir naturlig trim i hverdagen, og det er jo topp helt til du blir dårlig til beins og trenger gåstol og trappeheis.

Og ved design av kjøkken har også plassering av skap, platetopp, stekeovn, kjøleskap osv. stor betydning for å få flyt i jobben. Hvis du står og lager en saus, og alt du trenger i sausen er på ulike steder helt på andre siden av rommet blir det tungt å jobbe.

Gjelder det samme med vaskerom. Vaskerom bør være i nærheten av soverom og bad, slik at det er kort vei å flytte rundt på tøyet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Med komfortable spisestuestoler og varmelampe på terassen så høres sofagruppe unødvendig ut. Hadde dere pleid å forflytte dere til sofaen ved besøk så hadde det vært noe annet, men hvis dere pleier å sitte på kjøkkenet ville jeg heller lagt mye innsats i utformingen av stort kjøkken med høy komfort. Det eneste jeg kan komme på at kan være et problem er dersom noe skulle skje med noen av dere slik at det blir vanskelig å komme dere opp trappa til 2. etg. Når dere blir eldre kan det hende dere må flytte fordi det blir et problem å komme seg til kjøknenet. Men da må du bestemme deg for om du vil leve i nuet eller å planlegge for alle eventualiteter!

Anonymkode: 78ad9...ab7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg ser det ut som om dere planlegger å ha et "kjøkken/allrom" i 2.etg, og da faller behovet for en dedikert stuedel i tilknytning til kjøkkenet bort.

Så lenge "allrommet" er komfortabelt og praktisk, ville jeg personlig ikke savnet en sofagruppe, men nå er jeg den som elsker å sitte ved kjøkkenbordet med en te-kopp, og bare stirre ut vinduet  :ler:

Men to lenestoler?  Har dere barn, eller planlegger for barn?  Hvor skal i såfall de sitte når dere sitter i lenestolene?  Ved spisestuebordet eller ved kjøkkenøya?

Da ville jeg heller satset på å lage spisestuedelen mer komfortabel i stedet for å lage en "kosekrok" for de voksne :)

Anonymkode: aff1b...b10

Haha, åh, du beskriver meg. Det er nok derfor jeg er så positiv til denne løsningen.

Planen er at det skal være et slags allrom, vi skal nok ha en liten tv, og det blir en plassbygget benk med plass til noen av barnas leker. Barna våre er ganske små, så de sitter stort sett på meg eller løper rundt. Men du har et poeng. Vi har plass til å bytte ut stolene med en liten sofa, men vi har ikke plass til at hele familien kan benke seg der. Vi skal imidlertid ha to stuer, i tillegg til kjøkkenet, så i sånne tilfeller har vi jo muligheter til kos likevel :)

Problemet vårt er at vi (og særlig min partner) vil ha stort kjøkken, stor øy, store spisestoler, stort spisebord og så videre, og da gjør det mulighetene for en stue i den etasjen mindre og mindre. Så jeg mener at vi kan bytte ut stuen med bare kjøkken, eller allrom da. Hen mener at vi må nedskalere kjøkkenet for å få plass til stue (men har ingen forslag til løsning).

Setter stor pris på alle innspill!

AnonymBruker
Skrevet
Rem skrev (2 minutter siden):

Vi har et veldig lite hus, grunnflaten er vel 60kwm. (Har og loft og kjeller). Vi har gang, stue, spisestue, kjøkken og BAD i hovedetg. Anbefales bad eller toalettrom i samme etg som stue/kjøkken 

Ja, absolutt godt poeng! Vi har planlagt bad i begge hovedetasjer, og legger opp til mulighet for bad i kjelleren. 

Annonse
Skrevet

Er det mulig å feks å ikke legge vask/komfyr i kjøkkenøya, slik at denne kan fjernes ved endret behov (nye eiere), og dermed gi plass til sofagruppe hvis det blir et behov? Ta vare på (arkitektens) evt skisser av alternativ løsning, som kan legges ved ved videresalg. Ellers er jeg enig i at det er deres behov som er viktig nå, og vi blir også sittende ved spisebordet når vi har gjester, vi går ikke over til sofagruppe etter middag slik vi gjør hjemme hos våre foreldre. 

Har dere noen gode stoler og noen puffer/gulvputer til barn/unge så dekker jo det behovet for de som feks vil sitte med skjerm mens andre er ved kjøkkenbenken. Lekser etc gjøres  også ofte ved spise/kjøkkenbord hos oss selv om de har skrivebord på rommet.

Jeg ville også hatt bod med ekstra kjøl/frys i kort avstand fra der dere kommer inn fra bilen, slik at storhandling /langtidslagring av mat kan settes inn der når man kommer fra butikken.

Å slippe å bære klesvask fra soverom/bad-etasje og ned i vaskerom (og opp igjen) er en kompensasjon for å måtte bære matvarer opp. 

Skrevet

Har selv bodd en del mnd med kjøkken og stue i hver sin etasje, grunnet oppussing etter vannskade. Må innrømme at det ble slitsomt å bære oppvask etter gjester opp og ned trapper. Først ned med alt som skulle brukes i stua, opp for å koke kaffe mm, så ned igjen. Bare ett glass vann til noen, så opp og ned igjen.  Vet nå ikke om dere kommer til å bruke bare kjøkkendelen hele tiden, selv med gjester. 
Dere kan lage kjøkkenøya som kombinert spisebord/arbeidsbord. Har det selv nå, men fordi jeg nå har liten leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med komfortable spisestuestoler og varmelampe på terassen så høres sofagruppe unødvendig ut. Hadde dere pleid å forflytte dere til sofaen ved besøk så hadde det vært noe annet, men hvis dere pleier å sitte på kjøkkenet ville jeg heller lagt mye innsats i utformingen av stort kjøkken med høy komfort. Det eneste jeg kan komme på at kan være et problem er dersom noe skulle skje med noen av dere slik at det blir vanskelig å komme dere opp trappa til 2. etg. Når dere blir eldre kan det hende dere må flytte fordi det blir et problem å komme seg til kjøknenet. Men da må du bestemme deg for om du vil leve i nuet eller å planlegge for alle eventualiteter!

Anonymkode: 78ad9...ab7

Ja, ikke sant. Det er rett og slett sånn i hele min familie, ved besøk så sitter vi alltid på kjøkkenet. 

Det med tilgang til andre etasje i alderdommen er absolutt et poeng, og vi har faktisk en bod som er planlagt ut fra fremtidig bruk som heis. Har vært i kontakt med et heisselskap og boden er egnet til formålet. 

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (9 minutter siden):

Jeg ville nok prioritert å samle kjøkken og oppholdsrom/spiserom i samme etasje, for det kan bli utrolig pes å måtte frakte alt av mat, dekketøy og oppvask opp og ned trappa flere ganger om dagen. Eneste fordel er at det gir naturlig trim i hverdagen, og det er jo topp helt til du blir dårlig til beins og trenger gåstol og trappeheis.

Og ved design av kjøkken har også plassering av skap, platetopp, stekeovn, kjøleskap osv. stor betydning for å få flyt i jobben. Hvis du står og lager en saus, og alt du trenger i sausen er på ulike steder helt på andre siden av rommet blir det tungt å jobbe.

Gjelder det samme med vaskerom. Vaskerom bør være i nærheten av soverom og bad, slik at det er kort vei å flytte rundt på tøyet.

Absolutt! Vi har snakket med en kjøkkendesigner for utformingen av kjøkkenet, og vi kommer til å få en arbeidstrekant og god flyt i matlagingen.

Vaskerom ble en liten nøtt, men vi har faktisk valgt å ha sånne kanaler i veggen for skittentøy. Det minimerer behovet for å bære skittentøy til vaskerommet, men rene klær må bæres tilbake da. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser først og fremst etter livsløpstandard. Altså stue, 1 soverom (minst), bad&kjøkken i samme etasje. 

Hadde aldri bygget hus selv uten det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...