Gå til innhold

Flere som synes lineær tv føles sosialt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 1/4/2023 at 10:13 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker å se på tv direkte fordi jeg da føler at jeg er en del av et fellesskap, det skjer her og nå, jeg ser sammen med mange andre. Flere som føler det sånn?

Anonymkode: f8f50...bc2

Nei virkelig ikke

Anonymkode: 7c6c3...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vilkåret skrev (På 4.1.2023 den 22.24):

Det er ganske vanlig. Det er en av grunnene til at streaming er populært, for eks. Folk føler de er sosiale når de er "sammen med" noen som streamer. Husker nrk i en eller annen tv serie snakket om norske streamere, kanskje det var han her? https://www.nrk.no/kultur/xl/simen-_24_-lever-av-a-vaere-drita-pa-direkten-1.14540306

Streaming er jo annerledes. Der kan du skrive inn til streameren og som kan lese og reagere på det du skriver. Du kan skrive med alle de andre som ser på. Med linær-TV er du alene i sofaen uten mulighet til å kommunisere med noen.

Anonymkode: c6010...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (På 5.1.2023 den 5.25):

Men husker fra skolen, jeg er født i 1992. Alltid prat på skolen om kvelden før sin episode med Ylvis og sånn. Ble jo ei sosial greie, om man gikk glipp av programmet så havna man på utsiden. 

Mener du universitetet? Om du er født i 1992 så var du 19 da Ylvis debuterte med eget show på høsten 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mener du universitetet? Om du er født i 1992 så var du 19 da Ylvis debuterte med eget show på høsten 2011.

Hvorfor tar alle ting bokstavelig? Var et eks jeg husker at alle så på. Når det var DET huska jeg ikke. Men det var mye som gikk på TVNorge på barne og ungdomskolen, som alle satt og så på og ble snakkis om det på skolen dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maestro skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tar alle ting bokstavelig? Var et eks jeg husker at alle så på. Når det var DET huska jeg ikke. Men det var mye som gikk på TVNorge på barne og ungdomskolen, som alle satt og så på og ble snakkis om det på skolen dagen etter. 

Du ga et veldig konkret eksempel, hvordan skal man ta det en annen måte enn bokstavelig? 🙂 Er like gammel selv og kunne ikke huske at Ylvis gikk på TV da jeg gikk på skolen, så ble litt i stuss og måtte sjekke det.

Er ikke farlig å huske litt feil altså

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var anderledes før når man var enige om at tirsdag var en dum dag å møtes fordi da gikk serien vi alle fulgte, mye bedre å møtes onsdag og ha "siste utvikling i den o store serien" å snakke om.

Anonymkode: 648ec...d98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ga et veldig konkret eksempel, hvordan skal man ta det en annen måte enn bokstavelig? 🙂 Er like gammel selv og kunne ikke huske at Ylvis gikk på TV da jeg gikk på skolen, så ble litt i stuss og måtte sjekke det.

Er ikke farlig å huske litt feil altså

Nei, med mitt hode så har jeg litt lov 🤭 VALEN-TV? Husker jeg digga det. Og at jeg er fra samme sted. 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med deg. Har samme følelse! Men jeg bruker likevel ikke lineær tv. Det fungerer ikke i min hektiske hverdag 😅

Anonymkode: c83f8...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.1.2023 den 5.16):

Først og fremst: TV er ikke et sosialt fenomen.

Da TV-apparatene kom inn i norske hjem i 1960-årene, forsvant også den felleskapsfølelsen som hittil hadde preget livet i hjemmet der man kunne prate sammen om løst og fast om kveldene; nå skulle alle se på skjermen som var stuens naturlige midtpunkt, og sa man noe, var det "hyyyyysj, du forstyrrer". Nå er jeg født etter den tid, men det var omtrent slik det var; TV-en erstattet den frie samtalen og kosen foran peisen.

Den referanserammen som TS tenker på, er en fortsettelse av pre-TV-ens tidsalder - med NRK som eneste tilgjengelige kanal, diskuterte man fredagskrimmen, eller siste episode av Helmer og Sigurdson, Albert og Herbert, eller Skipsrederen. Man kunne imidlertid fortsatt snakke sammen.

Med innføringen av nye TV-vaner i 1980-årene med kabel-TV levert av Janco og tilgang til fancy utenlandske kanaler som Super Channel eller Sky Channel, utvidet TV-tilbudet seg såpass at man ikke lenger kunne snakke om én referanseramme, og dette fortsatte med betalingskanaler i 1990-årene. Videoutleiebutikkene bidro også til avviklingen av fellesskapsfølelse ved at man kunne leie en VHS- eller Beta-opptaker, og dermed ta opp programmer på videokassetter som man kunne se i ettertid.

Dagens utvikling sier hvilken retning vi går i når alle glaner på hver sin smarttelefon, og de få referanserammene som er igjen, som Tre nøtter til Askepott, blir angrepet ved at man spiller inn en ny, gjerne mer woke versjon av historien.

Dermed er det simpelthen for sent til å gjenopplive fortidens tradisjoner, der det som ble sendt på NRK her og nå, var noe man ikke hadde mulighet til å se i ettertid, og man av ymse grunner måtte få dette med seg, koste hva det koste ville:

Anonymkode: 2e947...af7

Det var nok mye hysjing fra far under sportskommentator på radioen før tvens tid! Eller barn måtte være ute. Selv ond dette har skjedd gradvis som du beskriver så var det mange flere felles referanser helt frem til nylig når folk sluttet å se lineær tv. 

Anonymkode: f8f50...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...