Gå til innhold

Flere som synes lineær tv føles sosialt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker å se på tv direkte fordi jeg da føler at jeg er en del av et fellesskap, det skjer her og nå, jeg ser sammen med mange andre. Flere som føler det sånn?

Anonymkode: f8f50...bc2

• Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Ser omtrent kun nyheter og sport direkte. 

Anonymkode: d2118...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler det samme, i alle fall i høytider og når det skjer viktige hendelser. Det var skikkelig nedtur å se Askepott med ti minutter forsinkelse på julaften 😅 Ble helt feil! 

Anonymkode: b9d53...800

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gjør og synes det er litt synd at så få gjør det nå. Det skapte en felles referanseramme vi er i ferd med å miste. 

Anonymkode: 6c609...680

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niks, ser minimalt på lineær tv, finnes bedre ting å se på enn det. Dårlig tv-innhold og masse reklame er ikke noe jeg gidder å bruke tid på. Godt poeng @vilkåret, ser en del på streaming på twitch, mye heller det enn vanlig lineær tv. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm ,nei.
Der ALT i oppptak for å slippe reklame uansett om det er direkte eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først og fremst: TV er ikke et sosialt fenomen.

Da TV-apparatene kom inn i norske hjem i 1960-årene, forsvant også den felleskapsfølelsen som hittil hadde preget livet i hjemmet der man kunne prate sammen om løst og fast om kveldene; nå skulle alle se på skjermen som var stuens naturlige midtpunkt, og sa man noe, var det "hyyyyysj, du forstyrrer". Nå er jeg født etter den tid, men det var omtrent slik det var; TV-en erstattet den frie samtalen og kosen foran peisen.

Den referanserammen som TS tenker på, er en fortsettelse av pre-TV-ens tidsalder - med NRK som eneste tilgjengelige kanal, diskuterte man fredagskrimmen, eller siste episode av Helmer og Sigurdson, Albert og Herbert, eller Skipsrederen. Man kunne imidlertid fortsatt snakke sammen.

Med innføringen av nye TV-vaner i 1980-årene med kabel-TV levert av Janco og tilgang til fancy utenlandske kanaler som Super Channel eller Sky Channel, utvidet TV-tilbudet seg såpass at man ikke lenger kunne snakke om én referanseramme, og dette fortsatte med betalingskanaler i 1990-årene. Videoutleiebutikkene bidro også til avviklingen av fellesskapsfølelse ved at man kunne leie en VHS- eller Beta-opptaker, og dermed ta opp programmer på videokassetter som man kunne se i ettertid.

Dagens utvikling sier hvilken retning vi går i når alle glaner på hver sin smarttelefon, og de få referanserammene som er igjen, som Tre nøtter til Askepott, blir angrepet ved at man spiller inn en ny, gjerne mer woke versjon av historien.

Dermed er det simpelthen for sent til å gjenopplive fortidens tradisjoner, der det som ble sendt på NRK her og nå, var noe man ikke hadde mulighet til å se i ettertid, og man av ymse grunner måtte få dette med seg, koste hva det koste ville:

Anonymkode: 2e947...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ordinære tv kanaler engang. Alt går via stream. Men, husker spesielt da jeg var psykisk syk og hadde sikkert gatas største trang og behov, og ha det slik jeg var vandt med hjemmefra. Ha tv-boks og bla gjennom kanaler, det hadde ikke jeg og eksen - men pga mitt gnål så fikk vi oss det til slutt 🙈

Men husker fra skolen, jeg er født i 1992. Alltid prat på skolen om kvelden før sin episode med Ylvis og sånn. Ble jo ei sosial greie, om man gikk glipp av programmet så havna man på utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker å se på tv direkte fordi jeg da føler at jeg er en del av et fellesskap, det skjer her og nå, jeg ser sammen med mange andre. Flere som føler det sånn?

Absolutt. I hvert fall om man ser samme program. Nå er det vel særlig sport som sees direkte, men for min del liker jeg å se alle programmer direkte. Vet ikke hvorfor, men det er en bedre følelse selv om reklame kan ødelegge en del dersom man ikke ser på NRK.

Anonymkode: b02f8...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg føler det er mer sjarm med å se noe direkte på TV enn å velge tidspunkt selv på en strømmetjeneste. Så ja, skjønner på en måte hva du mener.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja🤓 Liker når hallodamene titter innom og sier hei☺️

Anonymkode: eb8a8...382

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Jeg synes det var mer sånn før, men kan være litt sånn enda. Før var det sånn at "alle" så på det samme og man følte seg som en del av noe. Så snakket man om det på skolen eller på jobb.

Det gjør man til en viss grad enda, men nå er det også litt sånn at "så du x serie på Netflix?". Så er det ikke sikkert at særlig mange har sett den. Kommer litt an på hva slags folk man jobber med/omgir seg med da.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, ja! 

Jeg føler at jeg deltar i noe sammen med andre. Som f.eks sjakk på nrk. Og så sender folk inn twittermeldinger om at de ser på. 

Anonymkode: 47cc8...cbb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ikke alt som sendes på TV, men noe av det - ja, absolutt.

Kongens tale nyttårsaften f.eks.

Maskorama og Alle mot en.

Eurovision.

Dette er jo sendinger som nettopp har mye sosialt rundt seg da. Klart et vilkårlig hageprogram eller film blir ikke helt det samme.

Anonymkode: 5e8f7...c43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somba9 skrev (På 4.1.2023 den 22.47):

Både ja og nei. Jeg hater folk som sitter på de homse smart telefonene når man ser film i lag.

Så om noen kunne ødelagt den teknologien så ville det vært mer sosialt tror jeg. Jeg mener de ville sikkert strikket og pratet, men i det minste er de delvis fokusert på det som skjer.

IMG_20230106_012952.thumb.jpg.f2757d6bf8344d748a1ffb42f298a0a0.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja er helt lik som deg! Kan ikke se mgp dagen etterpå akkurat, ikke en time senere en gang! Da er det ikke samme stasen. Det kan ende med at jeg bare skrur av da det ikke føles like gøy. Synes skal vi danse bare er gøy når det går direkte. Er 30 år

Anonymkode: 72819...443

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig. Når jeg er alene, noen ganger, føles det litt sosialt å se f eks Dagsrevyen fordi jeg vet at mange nå ser det samme.

Anonymkode: 6fb56...564

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...