Gå til innhold

Ble fast ansatt, men mister nå jobben når medarbeider kommer tilbake fra permisjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble tilbud 60% fast stilling og har vært i stillingen ca 7 måneder. Fikk nå beskjed fra sjefen om at jeg blir sagt opp når min medarbeider er tilbake fra permisjon. Føler meg lurt da jeg fikk jobben som fast ansatt, men tydeligvis bare ble brukt som vikar for perioden min medarbeider var borte. Har sjefen lov til dette? Han begrunner oppsigelsen med nedbemanning, men merkelig at det samstemmer med permisjonstiden til min kollega. 

Anonymkode: da37d...067

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen med en gang! Det haster! Ikke skriv under noe som helst fra sjefen heller!

Anonymkode: a9a64...2dc

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med advokat på arbeidsrett. 

Anonymkode: d3bb2...7d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta kontakt med fagforeningen med en gang! Det haster! Ikke skriv under noe som helst fra sjefen heller!

Anonymkode: a9a64...2dc

Godt råd!👆

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta kontakt med advokat på arbeidsrett. 

Anonymkode: d3bb2...7d7

Elendig råd. 👎

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (20 minutter siden):

Godt råd!👆

Elendig råd. 👎

Hvorfor er det et dårlig råd? Bare nysgjerrig. :)

Anonymkode: 479e2...a57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan faktisk være et veldig godt råd, da det ofte er lite hjelp å få fra fagforeningen og det heller ikke er alle som er organisert.

Anonymkode: 8b4d6...48a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan være vanskelig dilemma, ikke minst i en virksomhet der det er en del turnover av ansatte.

Grunnregelen i Norge er fast ansettelse. Men er adgang å bruke vikarer når vilkårene er oppfylt.

Si at din arbeidsgiver, etter beste skjønn vurderte at det var rom til å gi deg fast stilling. Men så ble det behov for nedbemanning, da man nå har flere ansatte enn behovet. Hvis arbeidsgivere hele tiden skal være maksimalt forsiktige med å gi folk fast ansettelse, så blir det enn større andel av de i arbeid som har vikariater, med de nakdeler det har både for de ansatte og virksomheten.

Om det er korrekt at det er du som skal gå ved overtallighet, det har jeg selvfølgelig ikke peiling på. Snakk med din lokale tillitsvalgte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har vedkommende vært permittert?

Har det vært en forutsigbar permisjon, f.eks svangerskap? Eller har kollegaen din vært i permisjon av andre grunner, og situasjonen var uavklart?

Min samboer er permittert fra sin jobb i kommunen. Han gikk først et år sykemeldt, og istedenfor å bli oppsagt har han gått ut u permisjon. Han har dermed en viss kontakt med arbeidsgiver og de har et visst ansvar for han - men regner med at jobben hans er besatt av en annen fast ansatt, siden utsiktene til at han kommer tilbake er små. Hva som ville skjedd om han plutselig sa at han stilte på jobb til uka vet jeg ikke. Da hadde de jo vært en for mye og kanskje måtte de nedbemanne? 

Anonymkode: 7236c...491

Skrevet
Fremmed fugl skrev (13 timer siden):

Kan være vanskelig dilemma, ikke minst i en virksomhet der det er en del turnover av ansatte.

Grunnregelen i Norge er fast ansettelse. Men er adgang å bruke vikarer når vilkårene er oppfylt.

Si at din arbeidsgiver, etter beste skjønn vurderte at det var rom til å gi deg fast stilling. Men så ble det behov for nedbemanning, da man nå har flere ansatte enn behovet. Hvis arbeidsgivere hele tiden skal være maksimalt forsiktige med å gi folk fast ansettelse, så blir det enn større andel av de i arbeid som har vikariater, med de nakdeler det har både for de ansatte og virksomheten.

Om det er korrekt at det er du som skal gå ved overtallighet, det har jeg selvfølgelig ikke peiling på. Snakk med din lokale tillitsvalgte.

Arbeidsgiver kan ikke bare våkne en dag og bestemme seg for at organisasjonen/bedriften trenger nedbemanning. Det er mange formelle krav til en nedbemanning. UANSETT om konklusjonen blir nedbemanning, har du rett på sluttpakke ts. 

Dersom du er organisert råder jeg deg sterkt til å ta kontakt med fagforening. Har dere tillitsvalgt på arbeidsplassen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor har vedkommende vært permittert?

Har det vært en forutsigbar permisjon, f.eks svangerskap? Eller har kollegaen din vært i permisjon av andre grunner, og situasjonen var uavklart?

Min samboer er permittert fra sin jobb i kommunen. Han gikk først et år sykemeldt, og istedenfor å bli oppsagt har han gått ut u permisjon. Han har dermed en viss kontakt med arbeidsgiver og de har et visst ansvar for han - men regner med at jobben hans er besatt av en annen fast ansatt, siden utsiktene til at han kommer tilbake er små. Hva som ville skjedd om han plutselig sa at han stilte på jobb til uka vet jeg ikke. Da hadde de jo vært en for mye og kanskje måtte de nedbemanne? 

Anonymkode: 7236c...491

Ikke bland "permittering" og "primisjon".

Anonymkode: a55aa...94b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fast er fast, er vanskelig å si opp da..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ble tilbud 60% fast stilling og har vært i stillingen ca 7 måneder. Fikk nå beskjed fra sjefen om at jeg blir sagt opp når min medarbeider er tilbake fra permisjon. Føler meg lurt da jeg fikk jobben som fast ansatt, men tydeligvis bare ble brukt som vikar for perioden min medarbeider var borte. Har sjefen lov til dette? Han begrunner oppsigelsen med nedbemanning, men merkelig at det samstemmer med permisjonstiden til min kollega. 

Anonymkode: da37d...067

Er du fagorganisert? 

Ikke skriv under på noe som helst, før du har fått hjelp av noen til å se over det. Dersom en arbeidsgiver skal si opp en arbeidstaker, skal en bestemt prosedyre følges. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tone83 skrev (2 minutter siden):

Fast er fast, er vanskelig å si opp da..

Vanskelig ja, men dersom oppsigelsen er saklig, er det fullt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten?

Anonymkode: 2d289...9df

Skrevet
esmer skrev (10 minutter siden):

Arbeidsgiver kan ikke bare våkne en dag og bestemme seg for at organisasjonen/bedriften trenger nedbemanning. Det er mange formelle krav til en nedbemanning. UANSETT om konklusjonen blir nedbemanning, har du rett på sluttpakke ts. 

Dersom du er organisert råder jeg deg sterkt til å ta kontakt med fagforening. Har dere tillitsvalgt på arbeidsplassen?

Kravet er saklig grunn. Som betyr at virksomheten må ha saklig grunn til å nedbemanne. Som hvis man har mer ansatte enn man trenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Med mindre ts er svært godt bemidlet, ville jeg nok nølt med å følge rådet, ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke bland "permittering" og "primisjon".

Ops, "permisjon", selvsagt.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (50 minutter siden):

Kravet er saklig grunn. Som betyr at virksomheten må ha saklig grunn til å nedbemanne. Som hvis man har mer ansatte enn man trenger.

Det er ikke så enkelt som bare det. Nedbemanningsprosessen følger en saksbehandling. For å vurdere hvem som skal sies opp må selskapet først definere utgangskretsen og velge utvelgelseskriterier. I henhold til arbeidsmiljøloven vil en oppsigelse heller ikke være saklig dersom arbeidsgiver har annet passende arbeid å tilby. Så da må "annet passende arbeid" også vurderes for.å være en saklig oppsigelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
esmer skrev (19 minutter siden):

Det er ikke så enkelt som bare det. Nedbemanningsprosessen følger en saksbehandling. For å vurdere hvem som skal sies opp må selskapet først definere utgangskretsen og velge utvelgelseskriterier. I henhold til arbeidsmiljøloven vil en oppsigelse heller ikke være saklig dersom arbeidsgiver har annet passende arbeid å tilby. Så da må "annet passende arbeid" også vurderes for.å være en saklig oppsigelse. 

Det er to ulike ting.

Behov for nedbemanning.

Gjennomføring av nedbemanning.

Nå kjenner vi ikke den aktuelle saken, og hvordan man prosessuelt er i saken.

Men mitt poeng var at det ikke er bra for arbeidstakere med overforsiktige arbeidsgivere som ikke tørr å gi folk fast stilling.

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

Det er to ulike ting.

Behov for nedbemanning.

Gjennomføring av nedbemanning.

Nå kjenner vi ikke den aktuelle saken, og hvordan man prosessuelt er i saken.

Men mitt poeng var at det ikke er bra for arbeidstakere med overforsiktige arbeidsgivere som ikke tørr å gi folk fast stilling.

Arbeidsmiljøloven § 15-7: dersom virksomheten skyldes nedbemanning, er oppsigelsen ikke saklig dersom arbeidsgiver har “annet passende arbeid i virksomheten” å tilby arbeidstaker. Det er altså ikke to forskjellige ting, men en del av selve saksbehandlingen for gjennomføringen av nedbemanningen.

Endret av esmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...