Gå til innhold

Hvordan ble du gjeldsfri? (Forbruk/kreditt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter en utrolig lang periode med depresjon og diverse så holder jeg nå på å fikse opp i alle problemene jeg stelte istand for meg selv i denne periode. 

Jeg har kreditt og forbrukslån så lang øyet kan se, jeg holder på å samle mest mulig, men det er snakk om så mye at jeg ikke finner noen som er villige til å samle alt. 

Jeg sliter så voldsomt at jeg hadde satt stor pris på noen andres solskinnshistorier om hvordan du ble gjeldsfri, samt hvor mye gjelden var på. 

Trenger sårt råd, støtte og tips

Anonymkode: b0ad0...345

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min var på 350.000,- Og renta seg nesten 70.000,- årlig… Innså at jeg trengte hjelp, og fikk det av et familiemedlem. Så etter år med uro og uten evne til å klare det selv, er jeg nå gjeldsfri.

Anonymkode: c5746...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Min kredittkort og forbrukslånsgjeld var på 325 000.

I tillegg så har jeg billån på 110 000 (var 215 000) og lånekassen restlån på 43000.

Jeg er ikke gjeldsfri. Men har en plan for at jeg vil bli det om 10 - 15 år. Jeg ser det går rette veien år for år, men får per nå ikke redusert gjelden med mer enn ca 30 000 i året.

Anonymkode: 4cd6c...a11

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med forbruksgjeld som "vokser meg over hodet". 

Jeg har imidlertid sett en del på programmet Luksusfellen, både i norsk, svensk og dansk versjon, og der er det mye inspirasjon å hente. Tips til hvordan redusere gjelda, forhandle om renter, tips til hva du bør prioritere, tips til hvordan du kan se etter sparemuligheter i eget forbruk osv.. 

Håper dette går i orden for deg. Lykke til!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke hjelp hos en gjeldsrådgiver.

Jeg vil anbefale boka «hvordan bli rik på et år» Der er det mange gode råd for å få økonomien på rett vei.

Anonymkode: 6dd35...e99

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt for flink til å bruke penger en periode for 15-20 år siden. 

Jeg hadde både flere forbrukslån og kreditt kort som var omtrent makset ut, totalt nesten 700.000 kr i 2009.

Jeg innså heldigvis hvor dette bar før noe rakk å gå til inkasso, og siden jeg har hatt økonomisk flinke foreldre som var villig til å kausjonere for meg fikk jeg et lån på 700.000 i lokalbanken med 4,5 % slik at jeg fikk betalt ut alt annet. 
Dette lånet hadde løpetid på 10 år, men klarte å betal det ned på drøyt 8 år. (Ferdig i 2017) 

Siden jeg klarte å betale ca 8.000 i mnd på det lånet har jeg fortsatt å spare minimum samme beløp etter det var nedbetalt, så nå har jeg både en ok buffer + en god slump i aksjefond. 😊

Anonymkode: e7756...1fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsordning

Anonymkode: 14acf...85c

Gjest Adobyen
Skrevet

Sjekke med Lendo?  Du kan kanskje få refinansiert med en bedre rente og får en overkommelig nedbetalingsplan.    

Skrevet

Ta en tur i banken og snakk med en rådgiver om hvilke muligheter du har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...