Gå til innhold

Boligprisene synker videre. Ned 9,1% fra topp på landsbasis. Stavanger ned nesten 3% i Desember.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligprisfallet i Norge fortsetter nedturen i rolig tempo og faller 0.9% nominelt og 1,4% reellt nasjonalt Desember, før de ferskeste  rentehevingene trer i kraft i Q2 2023.

https://www.krogsveen.no/prisstatistikk

Real prisnedgang i de største byene i Desember, bortsett fra Trondheim og Bergen som holdt seg nøytralt i Desember med en real prisendring  på 0%. Stavanger falt klart mest, en konsekvens av at Stavanger-markedet steg mest under pandemien, og olje-prisfallet som nå er 38% ned på pristoppen i sommer.

Inflasjonen ligger fortsatt høyt på 6.5%, hvor nye inflasjonstall kommer 10. Januar.

I 2020 så man en global inflasjon i eiendomspriser som konsekvens av 0-rentepolitikk kombinert med oppkjøp av statsobligasjoner. Nå ser man den samme globale motsatte effekten som konsekvens av høy inflasjon og restriktiv rentesetting.

Anonymkode: d70f1...a8f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vi ikke nok av disse trådene nå?
Kan ikke dere som ønsker boligkrakk holde dere til en tråd, eventuelt bruke tiden på å tjene penger istedenfor så kan dere endelig få dere egen bolig?

Uansett om man er for boligkrakk eller ikke så må man jo være ærlig å si at desember 2022 tallene var sterkere enn forventet da prisene økte sesongjustert i Oslo. For noen dager siden kom OBOS tallene og da sa dere alle at fallet i Oslo var større enn antatt. Men når fasiten fra eiendom norge kommer og vi faktisk ser en økning i Oslo så er holdningen helt annerledes 😂 The delusions!

Anonymkode: 65d52...9a6

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det fortsetter. Men folk flest fester sin lit til eiendomsmeglere som fortsatt lever i prisskyene. Face it, 6 måneder fra nå vil mange av førsteganskjøperene fra 2020 og oppover allerede være på tvangssalg.

Anonymkode: ff051...d0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke dere som ønsker boligkrakk holde dere til en tråd, eventuelt bruke tiden på å tjene penger istedenfor så kan dere endelig få dere egen bolig?

Uansett om man er for boligkrakk eller ikke så må man jo være ærlig å si at desember 2022 tallene var sterkere enn forventet da prisene økte sesongjustert i Oslo. For noen dager siden kom OBOS tallene og da sa dere alle at fallet i Oslo var større enn antatt. Men når fasiten fra eiendom norge kommer og vi faktisk ser en økning i Oslo så er holdningen helt annerledes 😂 The delusions!

Jeg eier bolig. Jubler ikke for høye huspriser. De gagner ikke meg, da jeg uansett må kjøpe å selge i samme marked. Jeg tror det er overdrevet at det er en boligeier vs leietaker-tema. De fleste som tenker fornuft ser at det ikke er bra med så høye boligpriser som nå. Jeg er mer nysgjerrig på hvorfor du er positiv til din feilantakelser om at boligprisene ikke er på vei ned? Hva har du å tjene på det? Skal du selge? Men, du kjøper jo i samme marked så hvorfor bry seg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sesongjustert prisoppgang i Oslo er betydelig sterkere enn forventet. Nå går vi inn i januar en tradisjonell sterk måned som kanskje får ytterligere psykologisk drahjelp av de sterke desembertallene. 

Inflasjonsnedgangen fortsetter i Usa, Tysland, Norge og tilogmed i den spinnville økonomien i Tyrkia dundrer inflasjonen nedover. Vi er 0,25 prosentpoeng fra rentetoppen før nedgangen forventes.

Håper krakknissene benyttet sjansen til å endelig kjøpe seg bopel i sept-nov. Blir trangt i døra når samtlige hopper ned fra gjerdet og inntar budkrigen. 

Anonymkode: 3f1ee...4ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jada for er så lett for alle å få flere hundretusen rett inn på konto 🤡

Anonymkode: 8923d...212

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jada for er så lett for alle å få flere hundretusen rett inn på konto 🤡

Fint at du bekrefter at det er det som er roten av alle disse trådene 😂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg eier bolig. Jubler ikke for høye huspriser. De gagner ikke meg, da jeg uansett må kjøpe å selge i samme marked. Jeg tror det er overdrevet at det er en boligeier vs leietaker-tema. De fleste som tenker fornuft ser at det ikke er bra med så høye boligpriser som nå. Jeg er mer nysgjerrig på hvorfor du er positiv til din feilantakelser om at boligprisene ikke er på vei ned? Hva har du å tjene på det? Skal du selge? Men, du kjøper jo i samme marked så hvorfor bry seg?

Er du samme person som mener at påstår at alle førstegangskjøperene fra 2020 og oppover allerede være på tvangssalg?
Ja, du eier helt klart bolig 🤡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sesongjustert prisoppgang i Oslo er betydelig sterkere enn forventet. Nå går vi inn i januar en tradisjonell sterk måned som kanskje får ytterligere psykologisk drahjelp av de sterke desembertallene. 

Inflasjonsnedgangen fortsetter i Usa, Tysland, Norge og tilogmed i den spinnville økonomien i Tyrkia dundrer inflasjonen nedover. Vi er 0,25 prosentpoeng fra rentetoppen før nedgangen forventes.

Håper krakknissene benyttet sjansen til å endelig kjøpe seg bopel i sept-nov. Blir trangt i døra når samtlige hopper ned fra gjerdet og inntar budkrigen. 

Realprisfall i Oslo på -0.4% i Desember var en del mildere enn fryktet.

Blir trangt i døra når alle som ikke fikk solgt boligen sin i August - Desember skal "vente på oppgangen" og selge på nyåret.
Antall solgte boliger i Oslo i Desember var historisk lavt. Volumet er helt ut-tørket, og folk får ikke solgt (til den prisen de tror). Kun de aller beste objektene blir solgt i Oslo nå. 

Stavanger hadde normalt volum i Desember, og får følgelig en månedlig nedgang på 2.9%.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg bruker mye av tiden min på å tjene penger (og følge med på markedene), det er bare en oppsummering av ny makro-data. Man tjener ikke særlig med penger på å følge strømmen. 

Man tjener penger på å vite hva verdien på varer i markedet faktisk er, sammenliknet med nåtidens prising i markedet.

image.thumb.png.dc50af77b1daf2e95d0d4492e4e9b55b.png

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at disse trådene lages spesielt for å skremme selgerne (boligeierne), at de liksom blir redde og skal selge billigere. 

Anonymkode: 9c1fe...53e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fint at du bekrefter at det er det som er roten av alle disse trådene 😂

Har ikke laget noen tråder jeg, så nei det bekrefter overhodet ikke hva du tror. Bare kommenterer din latterlige kommentar . Hvis det hadde vært så enkelt hadde alle eid bolig. Det har vært helt sinnsyke priser på bolig, det ser man jo nå når folk sliter allerede med en rente på rundt 4. På 80 tallet kom den opp i ganske mye høyere enn det for å si det mildt. Folk har fått ufornuftig høye lån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Realprisfall i Oslo på -0.4% i Desember var en del mildere enn fryktet.

Blir trangt i døra når alle som ikke fikk solgt boligen sin i August - Desember skal "vente på oppgangen" og selge på nyåret.
Antall solgte boliger i Oslo i Desember var historisk lavt. Volumet er helt ut-tørket, og folk får ikke solgt (til den prisen de tror). Kun de aller beste objektene blir solgt i Oslo nå. 

Stavanger hadde normalt volum i Desember, og får følgelig en månedlig nedgang på 2.9%.

Jeg hadde visst ikke lest rapporten nøye nok. 0,2 prosent sesongjustert prisøkning på landsbasis var det visst. Volum på ca 3000 solgte boliger, på nivå med 2018 og 2019. Det er færre usolgte boliger nå enn i både 2018 og 2019 og omsetningstiden er også raskere, nå 47 dager i snitt. Høres ut som du krisemaksimerer? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I Kristiansand ser du ikke noe til noen nedgang, her går alt som før. 

Anonymkode: b3586...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde visst ikke lest rapporten nøye nok. 0,2 prosent sesongjustert prisøkning på landsbasis var det visst. Volum på ca 3000 solgte boliger, på nivå med 2018 og 2019. Det er færre usolgte boliger nå enn i både 2018 og 2019 og omsetningstiden er også raskere, nå 47 dager i snitt. Høres ut som du krisemaksimerer? 

Alle har sin egen oppfatning av hva som er riktig, og sannsynligheten for å ha et best mulig estimat vil være avhengig av hvor godt informert man er innenfor sitt fagfelt, og hvor godt man kjenner til historien.

Jeg skal ikke prøve å overbevise deg om noe som helst.

Det som er minst like viktig er at estimatet ikke farges av egne ønsker.

Det kan være den ferske-bolig eieren som vil tape store mengder penger om X skjer.  Som overbeviser seg selv om at man har et sannsynlig estimat på hva som vil skje fremmover, nesten utelukkende fordi omstendighetene gjør at personen håper på et gitt scenario.

Eller det kan være studenten som ikke eier noen bolig, men som vil spare mye penger om boligprisene går ned iløpet av de 3 neste årene.

Ingen av disse har en kvalifisert mening. Skal man over lengre tid sannsynlighets-optimalisere estimatene sine så må man alltid skille mellom håp og analyse.

Håp vil aldri ha gode underbyggende argumenter som støtter opp estimatet, mens en god analyse vil ha nettopp det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Kristiansand ser du ikke noe til noen nedgang, her går alt som før. 

Anonymkode: b3586...00c

Kristiansand har en nominell nedgang på 3,2% i Desember og en reell nedgang på 3.7% i Desember.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det står ingenting om krakk i HI.

PS: Ikke alle har egen bolig som sitt eneste mål i livet.

AnonymBruker
Skrevet

"Krakk" i eiendomsmrkeder vil sjeldent oppleves som krakk når man står midt i det, men heller vil heller bli påpekt i ettertid som et "krakk", etter at markedet har gjennomsnitlig gått ned 1 - 2% hver måned flere år.

Eiendom er ikke som aksjer, som kan gå ned 20% i verdi på en dag. Eiendom (primæreiendom i større grad enn næringseiendom) er konjuktur sensitivt og en ekstremt lite likvid aktiva klasse.

Jo mindre likvid aktiva klassen er jo flere datapunkter trenger man for å vite hva som egentlig skjer (dvs det tar lengre tid før hendelse slår ut i statistikk i et ikke likvid marked).

Eiendom kan i teorien gå ned 20% på en dag selvfølgelig, men ekstremt få menneseker eller ingen vil vite det før det har gått en god stund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...