Gå til innhold

Ditt beste tips for å ikke ende i godteskåla

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger hjelp. Er så svak i øyeblikket og sø angrer jeg i etterkant.

Anonymkode: 14e9d...334

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe tips om godteskåla står der allerede. Det er best at du spiser den opp og starter imorgen med null godis i hus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp det inn. Og når du skal unne deg noe, planlegg når og mengde og kjøp inn bare det.

Anonymkode: 58245...a48

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutte å kjøpe godteskåler med diameter over 1 meter

Anonymkode: 6ad25...193

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusser tenner når det frister som mest. Sjeldent jeg har lyst på slikt med rene tenner og mye smak i munn

Anonymkode: 32c89...42d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som fungerer for meg er å ikke ha det hjemme. Har hverken avhengighet eller overvekt, men godteri klarer jeg ikke å la være å ta om vi har det.

Anonymkode: 8b9fc...843

• Liker 2
Skrevet

Kutte ut kjappe karbohydrater. Sukker, frukt, korn, melk, potet, pasta, ris, ferdigprodukter etc. Da vil suget etterhvert gi seg. 

Eller gjør som de fleste å konstant kjempe mot lysten og avhengigheten. Selv om du ikke kjøper godis så vil lysten vær der, og de fleste sprekker ved å ta seg noen kjeks til kaffen eller et kakestykke, eller tre, på jobb 😄 Hvis du absolutt skal fortsette å mate sukkertrollet bør du heller spise noe hvor det følger med næring når du kjenner suget. Som frukt. Eller prøv å ha sunnere godis tilgjengelig: nøtter, mørk sjokolade, gulrot med dip, lag pannekaker med sesammel og ha sukkerfritt syltetøy til, lag smoothie med bær, bær med fløte og mandelmelk, lag kakao/varm sjokolade uten sukker.

Hva liker du og hvordan kan du gjøre det sunnere? Du må finne noe som er gjennomførbart og funker for deg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare kjøpe godteri som skal spises den dagen. 

Når suget etter søtsaker er størst, så er jeg som regel sulten. Så prøver å spise noe ordentlig mat. 

Anonymkode: a9423...21f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøpe godteri eller bare liten mengde fungerer ikke om man er en stor familie. Man må bare bestemme seg og beherske seg. Vi er en stor familie med dine mine våre barn, så i helgen på kvelden er det godteskål på bordet. Jeg kan ikke nekte stebarn og mann (alle slanke) å spise godteri, godteskålen er der, men jeg som slanker meg må selv klare å beherske meg og bare spise feks 5-10 biter. 

Anonymkode: 93c73...fe4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I hverdagen når jeg er fysen så spiser jeg feks en 0% yoplait yoghurt med havregryn oppi. 
Du kan også lage isbiter av sukkerfri saft og knaske på de. 

Anonymkode: 93c73...fe4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sove nok (aller viktigst), spise nok sunn og mettende mat i løpet av dagen, er snill med meg selv og gjør ting som jeg liker. Lytter til kroppen hva den egentlig trenger. Har tatt meg en stund å komme hit, men kjenner nå at snacks og snop ikke gjør noe godt for meg, blir bare enda trøttere litt etterpå. 

Snop er noe jeg ikke klarer å stå i mot når jeg er trøtt, nedstemt , stresset etc. (1000 grunner). Måtte være helt avholdende en lang periode, litt snop er vanskelig, ingenting er lett (har skjønt dette ikke gjelder for alle, men for meg var det sånn). Sukkerfrie alternativer opprettholder bare vanen, så kuttet ut det også. 

Anonymkode: 48179...129

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha det i hus. Gå deg en rask tur og spis en gulrot når du kommer tilbake😊

Anonymkode: a1fec...b95

Skrevet

Jeg går å pusser tenner , tar med meg Netflix og legger meg. 😅 Står jo ikke om for å spise godis 😅😛 så de dagene det er bad går jeg tidlig i seng 😛😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis det opp, så er fristelsen borte.

Anonymkode: 15961...a28

AnonymBruker
Skrevet

Veldig enkelt.. har ikke godteskål. 

Anonymkode: 40390...c34

Skrevet

Ikke ha godteskål er første bud.

Om kvelden spiser jeg usaltede nøtter. Helst med skall slik at det tar lengre tid. Eller frukt (banan, klementin) 

En kopp te hjelper også. 

Har diabetes type 2, og mitt største problem er sjokolade. Eneste sjokoladen så får komme i hus er 70+%, og da kan jeg bare ha den ene om gangen, for hele plata ryker med uansett.

Skrevet

Først og fremst: sørg for at du spiser ordentlige måltider med næringsrik og mettende mat (gjerne med mye fiber som holder deg mett lenge).

Jeg unner meg tre sjokoladeruter dersom absolutt  ha, men absolutt ikke mer i løpet av en dag. Ellers knasker jeg heller frukt og grønnsaker så lenge behovet er der. Bruker gjerne tid på å skrelle hele appelsinen framfor å skjære den opp, f.eks., slik at jeg bruker lengst mulig tid.

Vær streng med deg selv. Det er jo bare du selv som kan endre vanene dine.

Skrevet
RC skrev (4 minutter siden):

Først og fremst: sørg for at du spiser ordentlige måltider med næringsrik og mettende mat (gjerne med mye fiber som holder deg mett lenge).

Jeg unner meg tre sjokoladeruter dersom absolutt  ha, men absolutt ikke mer i løpet av en dag. Ellers knasker jeg heller frukt og grønnsaker så lenge behovet er der. Bruker gjerne tid på å skrelle hele appelsinen framfor å skjære den opp, f.eks., slik at jeg bruker lengst mulig tid.

Vær streng med deg selv. Det er jo bare du selv som kan endre vanene dine.

Tre ruter?! Hvordan får du det til?

Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Tre ruter?! Hvordan får du det til?

Eeelsker sjokolade, så det er vanskelig. Men også derfor det er nødvendig, haha. Så lenge jeg har bestemt meg på forhånd for at slik skal det være, så klarer jeg å holde meg. Men jeg er også veldig glad i frukt osv, så det føles ikke ut som noe stor nedtur å spise det isteden.

En gang i uken unner jeg meg litt mer da.

AnonymBruker
Skrevet

Kutt sjokolade ut av livet ditt. 

Er man av typen som sluker alt, og føler et enormt behov etter sjokolade, så vil alt annet feile. Du har det ikke i hus - da må du stå mot fristelsen hver gang du er på butikken, eller i det hele tatt kjører forbi butikken. Eller du får sjokolade i gave. Eller det er kakefredag, besøk...  Du skal bare spise lørdager - den har du sikkert prøvd mange ganger? Det holder kanskje noen dager, så er det smell. Bare litt? Klin umulig når resten av plata er der.

Og slik fortsetter det med sug, og kampen mot egen viljestyrke. For hver gang du spiser litt så trigger du videre sug. 

Så da har man et valg. Leve resten av livet med denne kampen, eller bare kutte ut dette av livet sitt. Da jeg klarte det var det en enorm befrielse. Det å aldri tenke på sjokolade, aldri ha lyst på det. Kunne sitte å se på TV uten tankekjør om hva man har i kjøkkenskapene. Til og med være på besøk hos folk uten at godteriskåla frister overhodet. 

Anonymkode: 7861c...4c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...