Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #21 Skrevet 16. desember 2005 Historien er som følger: Jeg var med hjem til en kvinne etter tur på byen, og hun åpnet buksa mi da vi satt i sofaen. Jeg protesterte litt over at hun tok et slikt initiativ, men hun bare smilte, tok fram staken, smurte inn hånda si med olje hun hadde på en flaske, og runket meg. Klart at jeg opplevde nytelse, og det gikk for meg, men etterpå følte jeg bare tomhet og skyldfølelse. Jeg vet jo at også andre som utsettes for overgrep, faktisk kan oppleve nytelse og opphisselse der og da. Mener dere jeg ble utsatt for et overgrep? ← hadde du ike krefter til å reise deg opp å gå?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #22 Skrevet 16. desember 2005 hadde du ike krefter til å reise deg opp å gå? ← Det KAN være overgrep selv om man har lyster som "forråder" en.
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #23 Skrevet 16. desember 2005 Den tenkte situasjonen i denne tråden har mange likhetstrekk med denne andre tråden. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=157954&hl= Pussig nok er man i den tråden ganske unisont enige om at det er et overgrep - voldtekt.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #24 Skrevet 16. desember 2005 Det syns jeg ærlig talt var en søkt sammenligning. Tre menn, hvorav den første voldtar enn mindreårig jente, og hun er for redd til å gjøre motstand mot de to andre? Ja det er jo helt likt en situasjon hvor to menneske sitter i en sofa og den ene kjæler med den andre som er muntlig lett motvillig til å begynne med?
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #25 Skrevet 16. desember 2005 Det syns jeg ærlig talt var en søkt sammenligning. Tre menn, hvorav den første voldtar enn mindreårig jente, og hun er for redd til å gjøre motstand mot de to andre? Ja det er jo helt likt en situasjon hvor to menneske sitter i en sofa og den ene kjæler med den andre som er muntlig lett motvillig til å begynne med? ← Juridisk er det til dels likt. Mennene i denne saken kunne ikke vite at hun var blitt voldtatt.
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #26 Skrevet 16. desember 2005 Jeg ser overhodet ingen likhetspunkter mellom de to sakene.
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #27 Skrevet 16. desember 2005 " Jentas manglende frivillighet til å ha samleie med de to andre mennene, er ikke tilstrekkelig i seg selv til å karrakterisere den seksuelle omgangen som voldtekt, så lenge det ikke foreligger bevis for vold eller trusler, står det i dommen. " Det er akkurat det samme argumentet de fleste i denne tråden bruker for å hevde at dene tenkte situasjonen heller ikke var noe overgrep.
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #28 Skrevet 16. desember 2005 " Jentas manglende frivillighet til å ha samleie med de to andre mennene, er ikke tilstrekkelig i seg selv til å karrakterisere den seksuelle omgangen som voldtekt, så lenge det ikke foreligger bevis for vold eller trusler, står det i dommen. " Det er akkurat det samme argumentet de fleste i denne tråden bruker for å hevde at dene tenkte situasjonen heller ikke var noe overgrep. ← Nettopp, det er jo det jeg hele tiden har hevdet i denne tråden her! Men du kan jo ikke trekke ut et enkelt sitat slik, og overse resten av faktum i den saken du linker til, som retten OGSÅ la til grunn. En ble faktisk dømt for voldtekt, og de andre to for sex med mindreårig.
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #29 Skrevet 16. desember 2005 Nettopp, det er jo det jeg hele tiden har hevdet i denne tråden her! Men du kan jo ikke trekke ut et enkelt sitat slik, og overse resten av faktum i den saken du linker til, som retten OGSÅ la til grunn. En ble faktisk dømt for voldtekt, og de andre to for sex med mindreårig. ← Vel. Det er nok det som har vært det avgjørende punkt for at retten ikke dømte de to andre for voldtekt. Det er likhetstrekket mellom denne saken, og det hypotetiske "overgrepet". Jeg har heller ikke påstått at du har hevdet noe annet.
Caramba Skrevet 16. desember 2005 #30 Skrevet 16. desember 2005 Paradokset, da... Disse sakene KAN da ikke sammenlignes? Du må også huske at i Sarpsborg-saken var jenta i tillegg mindreårig. Hva har en 15-årig jente å stille opp mot tre voksne menn fysisk sett? I leiligheten skal jenta ha sagt tydelig nei til sex med mennene. Hun forklarte at hun ble holdt fast mens den første av de tre voldtok henne, men at hun etterhvert ikke turde gjøre fysisk motstand. Det var ingen som HOLDT ham fast i sofaen. Han kunne reist seg og gått, men han satt der til hun var ferdig, OG han fikk utløsning... Menn er som kjent sterkere fysisk en kvinner (hvis ikke vi snakker Øst-europeisk bryte-dame). Jeg synes ikke det er ett eneste likhetspunkt mellom sakene. Jeg var med hjem til en kvinne etter tur på byen, og hun åpnet buksa mi da vi satt i sofaen. Jeg protesterte litt over at hun tok et slikt initiativ, men hun bare smilte, tok fram staken, smurte inn hånda si med olje hun hadde på en flaske, og runket meg.
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #31 Skrevet 16. desember 2005 Paradokset, da... Disse sakene KAN da ikke sammenlignes? Du må også huske at i Sarpsborg-saken var jenta i tillegg mindreårig. Hva har en 15-årig jente å stille opp mot tre voksne menn fysisk sett? Det var ingen som HOLDT ham fast i sofaen. Han kunne reist seg og gått, men han satt der til hun var ferdig, OG han fikk utløsning... Menn er som kjent sterkere fysisk en kvinner (hvis ikke vi snakker Øst-europeisk bryte-dame). Jeg synes ikke det er ett eneste likhetspunkt mellom sakene. ← Selvfølgelig er de ikke like på alle punkter. Som jeg forsøkte å presisere så er de like på det avgjørende punktet om "offeret" gjorde aktivt motstand, eller overgriperen brukte vold/trusler. Dessuten var hun mindreåring - noe de også ble dømt for. Jenta ble ikke holdt fast av de to andre mennene, og hun gjorde såvidt jeg har skjønt ikke noe motstand. Og hvorvidt man får utløsning eller ikke er jo ikke avgjørende for om det er et overgrep eller ikke
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #32 Skrevet 16. desember 2005 Og hvorvidt man får utløsning eller ikke er jo ikke avgjørende for om det er et overgrep eller ikke ← Stod det noe om at jenta fikk utløsning? Synes du sauser vel mye sammen her.
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #33 Skrevet 16. desember 2005 Stod det noe om at jenta fikk utløsning? Synes du sauser vel mye sammen her. ← Det var jeg ikke jeg som dro inn utløsning i denne debatten. Det er helt irrelevant.
Caramba Skrevet 16. desember 2005 #34 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Jenta ble ikke holdt fast av de to andre mennene, og hun gjorde såvidt jeg har skjønt ikke noe motstand. Og hvorvidt man får utløsning eller ikke er jo ikke avgjørende for om det er et overgrep eller ikke ← Har du lest saken? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5204845.html I leiligheten skal jenta ha sagt tydelig nei til sex med mennene. Hun forklarte at hun ble holdt fast mens den første av de tre voldtok henne, men at hun etterhvert ikke turde gjøre fysisk motstand. Retten mener det er bevist at 20-åringen trykket jenta ned på senga, og mot hennes klare protester voldtok henne. Den avrevne bukseknappen i jentas jeans var med på å overbevise retten om 20-åringens skyld i voldtekt. Hadde du funnet en eller annen sak hvor det var ei jente som ble fingret på fest av en mann og ikke protesterte, så kunne jeg vært enig med deg, men dette er ikke sammenlignbart. Endret 16. desember 2005 av Caramba
Paradokset Skrevet 16. desember 2005 #35 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Har du lest saken? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5204845.html Hadde du funnet en eller annen sak hvor det var ei jente som ble fingret på fest av en mann og ikke protesterte, så kunne jeg vært enig med deg, men dette er ikke sammenlignbart. ← Alt det du henviser til gjelder den mannen som også ble dømt for voldtekt(20-åringen). Jeg mener det er juridisk sammenlignbart - selvfølgelig er ikke verken overgrepet eller omstendighetene like - men det avgjørende momentet er hvorvidt "offeret" aktivt har motsatt seg handlingen eller "overgriper" har brukt vold/tvang. Endret 16. desember 2005 av Paradokset
Caramba Skrevet 16. desember 2005 #36 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Alt det du henviser til gjelder den mannen som også ble dømt for voldtekt(20-åringen). Jeg mener det er juridisk sammenlignbart - selvfølgelig er ikke verken overgrepet eller omstendighetene like - men det avgjørende momentet er hvorvidt "offeret" aktivt har motsatt seg handlingen eller "overgriper" har brukt vold/tvang. ← Beklager, men jeg synes sammenligningen er skikkelig feil. Ei jente som AKKURAT har blitt voldtatt og ikke gjør tilstrekkelig motstand når de to andre slipper til???? De blir forøvrig dømt for å ha sex med mindreårig.. Det er også en kriminell handling. Jeg synes sammenligningen er helt utrolig. Juridisk kan det heller ikke sammenlignes da en rett også ville sett på omstendighetene rundt overgrepet, fysisk styrke på overgriper kontra offer osv osv osv. Det foreligger klart skjerpende elementer for de to som bare dømmes etter post II (seksuell omgang med mindreårige). Etter rettens syn har de grovt utnyttet den situasjonen som fornærmede på det tidpunkt befant seg i etter å ha blitt voldtatt av .... (20-åringen). Skulle man sammenligne med en sak, så er det da bedre å dra paraleller til den saken hvor en kvinne ble dømt for voldtekt fordi hun utøvet munnsex på en en sovende mann. Endret 16. desember 2005 av Caramba
Gjest Sesselja Skrevet 16. desember 2005 #37 Skrevet 16. desember 2005 Utifra måten situasjonen her er beskrevet, fremstår det for meg ikke som et overgrep, men som et ikke uvanlig ONS: man lar ting skje selv om man ikke er helt sikker på om det er det lureste, og når det er over, sitter man igjen litt tom og angrende. Been there, done that, men aldri sett det som et overgrep - annet enn kanskje et overgrep AV meg, MOT meg...
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #38 Skrevet 16. desember 2005 Been there, done that, men aldri sett det som et overgrep - annet enn kanskje et overgrep AV meg, MOT meg... ← Som om jeg skulle sagt det selv.
Gjest nobilian Skrevet 16. desember 2005 #39 Skrevet 16. desember 2005 Hvis det virkelig er snakk om et overgrep (uten fysisk maktbruk - for jeg forstod det som om det ikke var fysisk maktbruk med i bildet her), så KAN man virkelig reise seg opp å gå, ja. Dersom man ikke reiser seg opp og går - men gir etter for sine egne følelser, gir seg hen til opplevelsen og nyter, da er det IKKE et overgrep. Som menneske er man faktisk nødt til å ta ansvar for sine handlinger, også de man kanskje angrer på i ettertid, og man kan faktisk ikke beskylde andre for overgrep bare fordi man "ikke klarte" å reise seg for å gå (med mindre det er snakk om fysisk tvang og fysisk maktbruk). ← For å ta det første først, jeg vil ikke karakterisere trådstarters opplevelse som et overgrep. Bak det som skjedde lå ikke trusler om maktbruk, verken uttalte eller underforståtte, og den det gjaldt hadde hele tiden muligheten til å stoppe det som skjedde. Omstendigheter som det faktum at man som gutt gjerne blir mobba for å stoppe noe sånt kan ikke vektlegges. Noe annet er at det er direkte feil at et overgrep nødvendigvis har fysisk tvang og maktbruk som elementer, den psykiske biten av det kan ikke vektlegges nok. Selv er jeg en fysisk sterk og naturlig dominant mann, om jeg skulle ta meg til rette og stikke handa ned i trusa på ei jente som muligens ikke ønsket det, men rett og slett ikke turte å protestere fordi hun fryktet eskalasjon til fysisk maktbruk, har jeg gjort meg skyldig i et overgrep. Det finnes et utall faktorer som må vurderes i slike saker, det fysiske er kun en liten del av det. Det foreligger også rettskraftige dommer i slike saker, hvor overgriper ikke i den aktuelle saken har utøvd vold, men hvor personens rykte alene har holdt offeret fra å protestere. Om ønskelig vil jeg kunne lete opp slike eksempler, har dem ikke på stående fot. Personlig blir jeg provosert over tankeløsheten som kommer til syne i enkelte uttalelser i denne tråden, det er fullt mulig å bli voldtatt uten at man sitter igjen med spjærede klær og blåmerker. Den som hevder noe annet er med på å flytte skyldspørsmålet fra overgriper til offer, og det er ikke det mest konstruktive jeg kan tenke meg. Kjetil.
Annie Skrevet 17. desember 2005 #40 Skrevet 17. desember 2005 Artig parallell ift. hvis trådstarter var jente og en gutt hadde fingret henne uten samtykke. Hadde alle svart på samme måte? ← Ja. Ja. Om en mann begynte å kneppe opp buksa mi, jeg sa nei en gang, men lot han få fortsette, han så på meg og begynte å fingre meg og jeg lå der til jeg kom. Ingen trusler, ingen maktbruk. Intet overgrep i denne situasjonen heller i mine øyne. ← Enig denne. Tror man skal være varsom med å kalle for mye for overgrep. Det blir å rope "ulv ulv" og tilslutt er det ingen som tror noen har vært utsatt for overgrep. Trådstarter kunne reist seg opp og gått. Ergo ikke noe overgrep i denne situasjonen. Det går ann å angre seg på seksuellt samvære uten at det har vært noen form for overgrep.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå