Gå til innhold

Hvordan si til lege/jordmor at vekt er uaktuelt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lyst å skrive opp eller si vekta til lege eller jordmor, men holdet det å si at jeg vil følge med på det selv uten å ha det på helsekortet? Er helt normalvektig, men synes bare det blir vanskelig å ha det synlig på kortet. Er selv sykepleier så klarer å se etter ødemer og om vekt er usunn mtp svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 7e31a...fc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje foreslå at du veier deg selv den dagen du har kontroll og fyller inn vektøkningen i kolonnen for vekt på helsekortet? I stedet for hva vekta di er. Enten total vektøkning i svangerskapet eller økning siden sist kontroll.

Anonymkode: a9a5d...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du fint si.

På vår helsestasjon (Bydel Sagene) var veiing frivillig, og vekta stod utenfor kontoret. 

Anonymkode: 3451d...a1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan kanskje foreslå at du veier deg selv den dagen du har kontroll og fyller inn vektøkningen i kolonnen for vekt på helsekortet? I stedet for hva vekta di er. Enten total vektøkning i svangerskapet eller økning siden sist kontroll.

Anonymkode: a9a5d...7fe

Nei, det vil jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fikk oppfølging på ABC-klinikken var ikke vekt et tema. Ble ikke veid eller spurt etter vekt. De så kun etter ødemer. 

Anonymkode: fe4c4...8e2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan du fint si.

På vår helsestasjon (Bydel Sagene) var veiing frivillig, og vekta stod utenfor kontoret. 

Anonymkode: 3451d...a1f

Så godt å høre!! Ser for meg skikkelig mase folk egentlig, blir stressa av det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg fikk oppfølging på ABC-klinikken var ikke vekt et tema. Ble ikke veid eller spurt etter vekt. De så kun etter ødemer. 

Det letter mitt hjerte!!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, veldig mye å kave med....

Anonymkode: 26cdb...c30

Skrevet

Si det til de, at du ikke ønsker å veie deg el skrive opp😊 De kan fint sjekke andre symptomer👍🏼 Jeg var tydelig på dette forrige graviditet og det ble respektert og aldri spurt om igjen😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er frivillig, samme som glukosebelasningstest, jeg er også sykepleier og hadde ikke lyst til å ta den, men fulgte heller med på blodsukkeret selv innemellom.

Anonymkode: f3933...eb8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å veie seg er et tilbud for å sikre bedre oppføring av helsen din under svangerskap. Ønsker du ikke dette, kan du takke nei. Det gjorde jeg, var helt uproblematisk. Jeg sa jeg fulgte med selv (er også spl). 

Anonymkode: 7da31...68c

• Nyttig 2
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Jeg sa bare fra til jordmor. Det var ikke noe problem, men vi snakket litt om hvorfor jeg ikke ville

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner deg veldig godt! I et senere svangerskap med oppfølging et annet sted enn ved ABC var vektfokuset mye større og det ble ved en anledning påpekt at jeg hadde gått opp mye fra forrige kontroll.

Dette til tross for at jeg opplyste om at jeg hadde veid meg selv på morgenen og fått et lavere tall en innveiingen på helsestasjonen. Kom rett fra lunch til kontroll. Påfølgende kontroll rynker hun på nesa av at jeg hadde gått opp for lite. So hard to please🤷‍♀️ Ved svangerskapets slutt fikk jeg «ros» for ikke å ha lagt på meg så mye. Er helt normalvektig og uten vanskelige tanker rundt mat, men vektfokuset gjorde meg ikke godt under svangerskapet og neste gang vil jeg be om at det ikke tas vekt. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du er sykepleier er det vanskeligere å være objektiv når man vurderer seg selv. Det er ingenting som er tvang, men det er vanskelig å forstå at en sykepleier vil si nei til å rapportere vektøkning (det er økningen som er viktig, ikke selve vekten) når du vet veldig godt at dette har en del å si for helsen til deg og barnet i magen. Jeg er i det hele tatt ganske overrasket over at helsepersonell (hvis du faktisk er det da....) tar så dårlige avgjørelser i forhold til egen helse og svangerskapsoppfølging.

Anonymkode: 43472...14f

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv om du er sykepleier er det vanskeligere å være objektiv når man vurderer seg selv. Det er ingenting som er tvang, men det er vanskelig å forstå at en sykepleier vil si nei til å rapportere vektøkning (det er økningen som er viktig, ikke selve vekten) når du vet veldig godt at dette har en del å si for helsen til deg og barnet i magen. Jeg er i det hele tatt ganske overrasket over at helsepersonell (hvis du faktisk er det da....) tar så dårlige avgjørelser i forhold til egen helse og svangerskapsoppfølging.

Anonymkode: 

Sist jeg sjekket var magemål det viktigste. Du trenger ikke gå til personangrep.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er frivillig, samme som glukosebelasningstest, jeg er også sykepleier og hadde ikke lyst til å ta den, men fulgte heller med på blodsukkeret selv innemellom.

Anonymkode: f3933...eb8

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å veie seg er et tilbud for å sikre bedre oppføring av helsen din under svangerskap. Ønsker du ikke dette, kan du takke nei. Det gjorde jeg, var helt uproblematisk. Jeg sa jeg fulgte med selv (er også spl). 

Anonymkode: 7da31...68c

Tydeligvis, i følge ab over er vi dårlige på avgjørelser! :ler: 

Så fint flere opplever der samme som meg, nå ble jeg veldig glad! 

Jeg måler og blodsukker da jeg var så tørst de første ukene, føler en regelmessig måling er bedre enn glukosebelastning! Og har fine målinger hittil. 

Takk til alle fine folk som forstår. Og 🖕 til noen få. 

Gjest Chroma
Skrevet

Det er frivillig, så bare si at du ikke vil. Det må de respektere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så godt å høre!! Ser for meg skikkelig mase folk egentlig, blir stressa av det. 

Man ser godt om gravide er overvektige eller ikke, men vanskelig å gjette hvor mye folk veier. Men kan bli kjipt hvis man føder og må ta ks på få minutter. Da kan det fort bli feildosering av medisiner og evt at man kan oppleve awareness. Men det er jo en risiko man må stå inne for selv. 

Anonymkode: 56e30...e89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man ser godt om gravide er overvektige eller ikke, men vanskelig å gjette hvor mye folk veier. Men kan bli kjipt hvis man føder og må ta ks på få minutter. Da kan det fort bli feildosering av medisiner og evt at man kan oppleve awareness. Men det er jo en risiko man må stå inne for selv. 

Anonymkode: 56e30...e89

Ja, der kan jeg skrive under på. Jeg måtte ta akutt ks etter igangsettelse, og fikk mange spørsmål om vekt fra innleggelse og til jeg ble utskrevet. 

Anonymkode: 01aa1...764

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jordmor tok aldri opp vekt(er normalvektig) etter første konsultasjon. Jeg tok det opp selv i perioder jeg gikk mye opp i vekt og jeg hadde spørsmål rundt dette. Da noterte hun ned. Jeg måtte også oppgi vekt da jeg lå på operasjonsbordet og skulle ha hastekeisersnitt. Så lurt å i alle fall følge med selv hele svangerskapet.

Anonymkode: 37ee3...6a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...