AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #1 Skrevet 4. januar 2023 Hei. For ca 1 år siden begynte jeg å få smerter i magen, diare og/eller forstoppelse, innimellom kvalmebyer. Dette vedvarer enda, kommer uten forvarsel. Finner ingenting på Mr, gynekolog, blodprøver. Det siste halve året ca har jeg også fått hodepine ( nesten daglig) smerter i armene, beina, nakken. Hovne fingrer innimellom, prikking i bein og armer, vondt å bli "tatt på" som om jeg hadde hatt et blåmerke. Stive bein om morningen, til tider så stiv i kroppen om morningen spesielt at jeg må få hjelp til å ta på meg sokker. Jeg er alltid trøtt, føler meg aldri uthvilt. Noen dager er bedre enn andre, men stortsett har jeg smerter, stivhet i kroppen. Har bestilt meg en legetime. Men føler litt på det at de ikke tror meg, da de ikke fant ut noe ang magen. Kan det høre sammen med alt det andre? Aldri hatt det slik før. Føler meg helt utmattet. Noen som kan kjenne seg igjen? Anonymkode: d912b...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #2 Skrevet 4. januar 2023 Jeg har fibromyalgi og sliter med samme tingene. Kanskje be om å bli henvist til revmatolog, om ikke du har vært hos en? Anonymkode: 1fe8e...bef 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #3 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fibromyalgi og sliter med samme tingene. Kanskje be om å bli henvist til revmatolog, om ikke du har vært hos en? Anonymkode: 1fe8e...bef Det har jeg ikke. Hva er fibromyalgi? Og hva gjør en revmatolog? Har ikke fortalt legen min om smertene og stivhet, bare om magesmerter. Men skal inn til legen i uka. Anonymkode: d912b...8b9
Blåjojo Skrevet 4. januar 2023 #4 Skrevet 4. januar 2023 Jeg ville tenkt autoimmune sykdommer. Cøliaki for eksempel. Evt. fibromyalgi som nevnt over her.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #6 Skrevet 4. januar 2023 Teatrica skrev (37 minutter siden): Du beskriver meg - jeg har fibromyagi. Har googlet fibromyalgi nå, og kan kjenne meg igjen i det jeg leser. Hvordan får jeg vite om det er dette jeg har ? Vil en lege kunne si noe om dette på en time, eller er det undersøkelse osv jeg da må igjennom? Noe som hjelper mot smertene og stivhet? Anonymkode: d912b...8b9
Mezzosoprena Skrevet 4. januar 2023 #7 Skrevet 4. januar 2023 Hvordan får jeg vite om det er dette jeg har? Fastlegen din KAN sjekke deg for dette, men det varierer veldig hvor alvorlig de tar denne diagnosen. Kanskje blitt bedre nå enn da jeg fikk den for over 15 år siden. Jeg måtte gå til privat og fikk der henvisning til et revmatismesykehus. er det undersøkelse osv jeg da må igjennom? Man vil gjerne utelukke andre diagnoser som også kan stemme med symptomene. Noe som hjelper mot smertene og stivhet? Veldig lite, dessverre. Smertestillende KAN hjelpe noen, jeg bruker det når jeg har det som verst. Ellers er mosjon og bevegelse, yoga og stretching det aller beste.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #8 Skrevet 4. januar 2023 Er du overvektig? Trener du og har bra kosthold? Anonymkode: a251c...377
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #9 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er du overvektig? Trener du og har bra kosthold? Anonymkode: a251c...377 Vil ikke si jeg er overvektig, trur jeg er innenfor normal i vekt. Trener ikke regelmessig, men går en del turer ute, noen dager lenger enn andre dager. Kosthold er litt opp å ned, spiser sunn mat, men og junk food, varierer fra dag til dag, men prøver å spise variert og få i meg grønt. snop og brus i helgene, koser meg meg sjokolade innimellom 😆 Anonymkode: d912b...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #10 Skrevet 4. januar 2023 Teatrica skrev (19 minutter siden): Hvordan får jeg vite om det er dette jeg har? Fastlegen din KAN sjekke deg for dette, men det varierer veldig hvor alvorlig de tar denne diagnosen. Kanskje blitt bedre nå enn da jeg fikk den for over 15 år siden. Jeg måtte gå til privat og fikk der henvisning til et revmatismesykehus. er det undersøkelse osv jeg da må igjennom? Man vil gjerne utelukke andre diagnoser som også kan stemme med symptomene. Noe som hjelper mot smertene og stivhet? Veldig lite, dessverre. Smertestillende KAN hjelpe noen, jeg bruker det når jeg har det som verst. Ellers er mosjon og bevegelse, yoga og stretching det aller beste. Ok, Takk for svar. Tar paracet, men det hjelper som oftest ikke. Føler ofte at de dagene jeg er noe lunde bra, så får jeg igjen dobbelt med smerter senere om jeg da har gjort mye de dagene jeg var "bra' gått turer, vasket huset, osv. Er det slik det er? Eller tilfeldig at det skjer? Anonymkode: d912b...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #11 Skrevet 4. januar 2023 Jeg har det ganske likt som deg. Hatt det slik i mange år. Fibromyalgi har blitt nevnt flere ganger, men jeg fikk aldri diagnosen på papiret. Men så fikk jeg plutselig en MS-diagnose, i en helt annen sammenheng, på grunn av helt andre symptomer der og da. Kjenner meg mer igjen i beskrivelsen av fibromyalgi likevel fortsatt, det er slik mine daglige plager er. Men ifølge legene kan plagene mine også forklares som en del av MS. Som en annen over her nevner, ville jeg tenkt noe i retning autoimmune sykdommer. (Ikke nødvendigvis MS, er ikke meningen å skremme deg 😅) Anonymkode: f6242...3a4
Mezzosoprena Skrevet 4. januar 2023 #12 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ok, Takk for svar. Tar paracet, men det hjelper som oftest ikke. Føler ofte at de dagene jeg er noe lunde bra, så får jeg igjen dobbelt med smerter senere om jeg da har gjort mye de dagene jeg var "bra' gått turer, vasket huset, osv. Er det slik det er? Eller tilfeldig at det skjer? Anonymkode: d912b...8b9 Ja, jeg glemte å skrive det - aktivitetstilpasning. Ikke kast deg over alle oppgavene når du føler deg bra, da får du igjen. Jeg har lært meg å gjøre litt hver dag, slik at jeg alltid er ajour og ikke må ta de store skippertakene - da kan jeg bli veldig dårlig en dag eller to etter...
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #13 Skrevet 4. januar 2023 Teatrica skrev (33 minutter siden): Ja, jeg glemte å skrive det - aktivitetstilpasning. Ikke kast deg over alle oppgavene når du føler deg bra, da får du igjen. Jeg har lært meg å gjøre litt hver dag, slik at jeg alltid er ajour og ikke må ta de store skippertakene - da kan jeg bli veldig dårlig en dag eller to etter... Ok skjønner. Det er slik jeg har det dei dagene jeg er noenlunde ok så kaster jeg meg over alt som må gjøres og det resulterer i mer smerter og veldig mye verre senere. Jeg håper legen tar meg på alvor når jeg skal inn der, for slik det er nå med full jobb og alt annet, det er for mye. Hver dag etter jobb, blir jeg liggende og er helt utkjørt, smertene kan være så intense at jeg griner i bilen på vei hjem fra jobb. Jeg tør ikke å si noe på jobb, da jeg har prøvd å fortelle noen kollegaer om dette, men fikk rask beskjed om å slutte å være sytete og hypokonder. 😔 Anonymkode: d912b...8b9
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #14 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har det ganske likt som deg. Hatt det slik i mange år. Fibromyalgi har blitt nevnt flere ganger, men jeg fikk aldri diagnosen på papiret. Men så fikk jeg plutselig en MS-diagnose, i en helt annen sammenheng, på grunn av helt andre symptomer der og da. Kjenner meg mer igjen i beskrivelsen av fibromyalgi likevel fortsatt, det er slik mine daglige plager er. Men ifølge legene kan plagene mine også forklares som en del av MS. Som en annen over her nevner, ville jeg tenkt noe i retning autoimmune sykdommer. (Ikke nødvendigvis MS, er ikke meningen å skremme deg 😅) Anonymkode: f6242...3a4 Du skremmer meg ikke, er veldig greit for meg å lese at det er andre som har det slik,for da vet jeg at det ikke er i hode mitt 😅 som en venninne sa " det er nok i hode det ligger, du er ikke syk, sikkert bare psykisk, som hun sa så fint" uansett, håper legen tar meg seriøst. Føler av og til dei bare " nei ingenting på prøvene dine, kanskje ta deg en tur eller hvil deg litt så blir du bra. Ta kontakt om du ikke er bedre om en uke" slik er det ofte, å da føler jeg meg så usikker 🙈 selv om jeg vet at jeg har slike smerter så er det vanskelig å skal" overbevise" andre når ikke legen tar en seriøs heller. Anonymkode: d912b...8b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå