Gå til innhold

Behandling av eikebord for å unngå flekker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et bord i eikefiner som får flekker (som ikke lar seg fjerne) ekstremt fort. Hvordan kan jeg behandle det på best mulig måte for å forhindre slike flekker?  Olje, voks, lakk? Og hvilken type? Bordet er lyst og hvitoljet, men vet ikke hvor mye av oljen som er igjen da jeg har pusset overflaten for å få vekk flekker. 

Anonymkode: c3fa7...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må ha på ny hvitolje, evt olje uten farge for å gjøre bordet motstandsdyktig mot flekker igjen. Dette er en prosess som må gjentas 3-4 ganger i året med oljede bord. Er bordet mettet med olje, blir det ikke flekker på det.

Anonymkode: 7f336...41d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må (bør) du bruke glassbrikker under glass når du drikker noe kaldt. Og gjerne når du har noe varmt oppi koppen/tallerkenen også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (På 5.1.2023 den 12.23):

Og så må (bør) du bruke glassbrikker under glass når du drikker noe kaldt. Og gjerne når du har noe varmt oppi koppen/tallerkenen også

Ja, det gjør jeg. Er allikevel mulighet for at dette glipper, spesielt med gjester på besøk, og da vil jeg slippe å få flekker siden bordet er i finer og derfor ikke kan slipes skikkelig. Men jeg vet om mange som har treprodukter som aldri får flekker og lurer på hva i alle dager det da er behandlet med 🙈 

Anonymkode: c3fa7...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje. Har riktignok bord i heltre, men det oljes en gang i kvartalet sånn ca og tåler overraskende mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...