Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det er en tråd her inne som diskuterer forfatteren og presseoppslagene i vinter. Denne tråden er for å diskutere romanen, og ikke for å diskutere omstendighetene rundt.
Vennligst ikke avspore tråden med diskusjon om annet enn romanen.

Hva synes dere om romanen?

Hvordan liker dere skrivestilen? 

Hva synes dere om fortellergrepet med del to? Jeg skjønte først ikke hva som skjedde, siden alle karakterene hadde fått nye navn så trodde jeg først at det var en helt annen historie. Men etter at jeg hadde lest hele romanen likte jeg det grepet mer og mer. Tror ikke jeg har lest en roman som er fortalt på denne måten, før. 

Diamantkvelder har blitt sammenlignet med Jente, 1983 av Linn Ullman. Hva tenker dere om denne sammenligningen? For min del kan jeg ikke helt forstå denne sammenligningen foruten at hovedtemaet er likt, men skrivestil og alt annet er annerledes. Slik jeg ser det blir det nesten litt som å sammenligne epler og torsk, begge deler er mat men der stopper likheten. Jeg synes likhetene mellom Jente, 1983 og Vanessa Springoras Samtykket er mye tydeligere, men dette har vel Ullmann selv anerkjent.

Jeg likte Diamantkvelder så godt at jeg også skal lese Rød-Larsens roman fra 2019, Sommertid. Den fikk gode kritikker da den kom ut, men ble litt oversett. Jeg vet ikke om det skyldes at bestselgerlistene her til lands for det meste er fylt opp av krim og underholdningslitteratur, eller hva det skyldes. Men det er litt overraskende med tanke på at hun gjennom mange år har vært kjent som en dyktig oversetter, så en skulle kanskje tro at veien fra kjent oversetter til kjent forfatter er kort. 

Anonymkode: ccdad...b92

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...