Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter første barn i april, ei jente. Har ikke kjøpt noe som helst 😅 er så usikker på klær, hvilken str skal man kjøpe? Og hvor mye er det vits å kjøpe av hvert plagg feks? De vokser jo så fort ? Er så usikker på dette at jeg bare dytter det unna og tar det senere 😅

Anonymkode: ae5e9...cc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp noe særlig i 50, i allefall ikke før ungen er ute og du ser størrelsen. Det er ikke noe problem om ungen har på seg litt for store bodyer (altså 56). Vår datter var 50 cm da hun var født, men etter bare to uker så la vi bort str 50. 

Anonymkode: 491fd...05f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp så mye før du ser babyen an. Det lærte vi på den kjipe måten med vår første ;)

Dvs, vi kjøpte ikke mye, men fikk himla mye, som vi ikke byttet inn. Og satt da igjen med hauger av klær som vi aldri fikk brukt, fordi de ikke passet i størrelsen i forhold til årstiden, eller var av en type babyen og/eller vi hatet. 

Jeg ville kjøpt bomull i april. Begynt med maks 3 bodyer i 50, og det samme i 56. Og så kjøpt etter behov. 

Noen babyer passer rett inn i str 56, og får aldri brukt bodyene i str 50. Mens andre, som min eldste, er så bitte små selv ved termin at de drukner i 50 og må bruke prematurklær... 

Så vokser de i rykk og napp. Min eldste brukte str 50 i evigheter, str 56 i evigheter, og rakk knapt å bruke bodyene i str 62 én gang før de var for små. Mens minstemann begynte med å drukne i str 50, men vokste så raskt at han raste gjennom både 50, 56, og 62 på no time. Og så bruke han 68 i et halvt år. 

Så må du huske på at mange babyer hater ting som skal over hodet, så kun omslagsbodyer er godkjent. Sånn var begge mine. Vi arvet masse trekke-over-hodet bodyer som vi ikke kunne bruke for babyene våre ble hysteriske av sånt. 

Ikke kunne vi bruke sparkebuksene eller strømpebuksene med innebygget sokk heller, for de tok bare spenntak og sparket dem rett av. 

Så kjøp LITT til akkurat den første uken. Så kjøper dere mer etter hvert som dere trenger det, og ser hva dere selv og babyen liker (noen foreldre hater omslagsbodyer, jeg  og babyene mine elsket dem).

Anonymkode: 3ceb1...1c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i den over; kjøp omslagsbodyer. Vi har bare hatt ullbodyer som går over hodet, og det går greit for de er så myke og tøyelige. Den ene bomillsbodyen vi hadde som går over hodet ble det protestert høylytt mot. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over her; omslagsbodyer er gull. Jeg brukte kun det frem til størrelse 74. 

Anonymkode: 99e78...f09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk dere!! Men kun omslagsbodyer? Med lange føtter da? Ikke noe bukser over? Hva med egne pysjamaser eller er det bare tull? Bruke vanlige omslagsbodyer til det også? Trengs luer i april? Haha jeg er IKKE vant til å være rundt babyer eller småbarn og er heeelt grønn på dette😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk dere!! Men kun omslagsbodyer? Med lange føtter da? Ikke noe bukser over? Hva med egne pysjamaser eller er det bare tull? Bruke vanlige omslagsbodyer til det også? Trengs luer i april? Haha jeg er IKKE vant til å være rundt babyer eller småbarn og er heeelt grønn på dette😅

Ja, luer trenger du. Er det over 20 grader, trenger du ikke lue. Men ellers er en tynn lue greit å ha på uansett. 

Anonymkode: 94cac...10f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke føtter. Det har aldri gått på mine, de tar spenntak og sparker av. 

Vi har brukt omslagsbody, bukse, og sokker (og om du tar sokkene utenpå buksen sitter de bedre). 

Vi har bruke egne pysjer, liker det for å markere skille mellom natt og dag fra starten av. Glidelås er gull, knapper er dritt. 

Lue kan trenges i april, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke føtter. Det har aldri gått på mine, de tar spenntak og sparker av. 

Vi har brukt omslagsbody, bukse, og sokker (og om du tar sokkene utenpå buksen sitter de bedre). 

Vi har bruke egne pysjer, liker det for å markere skille mellom natt og dag fra starten av. Glidelås er gull, knapper er dritt. 

Lue kan trenges i april, ja.

Tuusen takk❤️

AnonymBruker
Skrevet

Her elsker vi bukser med føtter, sokkene bare detter av. Støtter omslagsbodyer! Hun sover i body, skal begynne med pysj snart. Skiller mellom dag og natt med sovested og at hun har nattpose på natt.

Anonymkode: 11da6...8d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg hater omslagsbodyer. (Det tar knapt ett sekund å tre en vanlig body over hodet, så jeg mistenker at de som har barn som hater slike aldri har lært å kle de på. Vanlige bodyer er også vide nok i halsen til å kunne dras av nedover f.eks ved bæsjelekkasje.) Foretrekker også strømpebukser over bukser + sokker.

Kjøp litt av hvert, så ser du an behovet når du ser hvor stor baby blir og hva dere liker best 😊

Anonymkode: d5450...a05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Støtter alle som sier at dere bare skal kjøpe litt. Hvis dette er første barn så får dere garantert klær i nyfødtstørrelse i gaver så da har dere litt å gå på.

Anonymkode: de3e5...3a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Venter første barn i april, ei jente. Har ikke kjøpt noe som helst 😅 er så usikker på klær, hvilken str skal man kjøpe? Og hvor mye er det vits å kjøpe av hvert plagg feks? De vokser jo så fort ? Er så usikker på dette at jeg bare dytter det unna og tar det senere 😅

Min vokste slett ikke så fort (selv om han er helt normal iflg vekstkurvene), og brukte hver størrelse i evigheter 😛 Er du usikker på omfavn det og kjøp etter ønske, bruk og behov! 

Jeg hadde litt i både 46(44?), 50, og 56, og var glad for det siden det passet om hverandre. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Omslagsbodyer er litt elsk-hat, jeg hatet det, så se an ;)

Likte heller ikke strømpebukser eller bukser med føtter. Brukte heller sånne sokke-tøfler med stramming fra feks Joha eller Hust&Claire. Bruker enda tilsvarende til soving i barnehagen.

Syntes egen pysjamas var koselig, så brukte det en del :) 

Lue trenger du, jeg var veldig fornøyd med Joha sine hjelmluer. 

Anonymkode: c6347...019

AnonymBruker
Skrevet

Min er født til termin, tre uker gammel nå og har brukt størrelse 50 hele tiden. Hadde veldig lite i denne størrelsen, så har kjøpt inn i etterkant. Liker ullpysjer med glidelås, og omslagsbodyer med ullstrømpebukser. 

Anonymkode: 504a9...293

Skrevet

Har du sjekker Finn eller Markedplace på FB? Jeg hadde lett kjøpt noe brukt. Sykt mange som selger klespakker, og i str 56 kan du få mye klær for billig penge. Da får du ofte litt av hvert og kan se hva du liker best til ungen. Og de bruker str kanskje 1-2 mnd som regel, så klærne ser knapt brukt ut 😃 

Må bare legge til at jeg ikke er fan av omslagsbodyer 😂 Ja de er greie i begynnelsen, men fra str 62 og oppover liker jeg vanlige. Tar 2 sek over hode med den 🤷🏼‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (5 timer siden):

Har du sjekker Finn eller Markedplace på FB? Jeg hadde lett kjøpt noe brukt. Sykt mange som selger klespakker, og i str 56 kan du få mye klær for billig penge. Da får du ofte litt av hvert og kan se hva du liker best til ungen. Og de bruker str kanskje 1-2 mnd som regel, så klærne ser knapt brukt ut 😃 

Må bare legge til at jeg ikke er fan av omslagsbodyer 😂 Ja de er greie i begynnelsen, men fra str 62 og oppover liker jeg vanlige. Tar 2 sek over hode med den 🤷🏼‍♀️ 

Enig! Å sette på omslagsbody føles som en litt omstendelig oppgave og som skaper utålmodighet hos både mor og barn her i huset 🙈

Når det gjelder spørsmålet ditt ts, ikke kjøp mye klær! Vet det frister, men det er så vanskelig før du har sett babyen! Vi fikk en stor gutt og begynte rett på str 56. Det gjetter vi forsåvidt i forkant så hadde bare 1 body i str 50 i bakhånd for sikkerhets skyld. Men var faktisk bare et par ting av det vi hadde kjøpt i str 56 i forkant som ble brukt mye også fordi det var det jeg synes passet best til han både i farge og fasong. Babyer er forskjellige de også :) Har heller bestilt hauger og lass med hjemlevering fra nettet i etterkant!

Anonymkode: 432eb...6e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og jeg hater omslagsbodyer. (Det tar knapt ett sekund å tre en vanlig body over hodet, så jeg mistenker at de som har barn som hater slike aldri har lært å kle de på. Vanlige bodyer er også vide nok i halsen til å kunne dras av nedover f.eks ved bæsjelekkasje.) Foretrekker også strømpebukser over bukser + sokker.

Kjøp litt av hvert, så ser du an behovet når du ser hvor stor baby blir og hva dere liker best 😊

Anonymkode: d5450...a05

Da tar du feil. Det er veldig vanlig for babyer å få "panikk" om de får noe over ansiktet. Selv om det er svært romslig halsåpning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke kjøp noe særlig i 50, i allefall ikke før ungen er ute og du ser størrelsen. Det er ikke noe problem om ungen har på seg litt for store bodyer (altså 56). Vår datter var 50 cm da hun var født, men etter bare to uker så la vi bort str 50. 

Vi hadde "stor" baby på 3, 9 kg og hun brukte størrelse 50 i 6 uker. Hun drukna i det som nyfødt! Så jeg anbefaler absolutt å handle endel i størrelse 50 også. 

Anonymkode: f0a6d...51a

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle hatt gjennomsnittsbabyer i følge målinger, men begge har vært under 50 cm lange så vi har brukt str 50 lenge på våre. 

Anonymkode: 62d8a...e51

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi hadde "stor" baby på 3, 9 kg og hun brukte størrelse 50 i 6 uker. Hun drukna i det som nyfødt! Så jeg anbefaler absolutt å handle endel i størrelse 50 også. 

Anonymkode: f0a6d...51a

Vi hadde stor baby på 4,4 kilo og 51 cm og 50 var som et pølseskinn og måtte bare legges bort 😊 Var den eneste størrelsen vi hadde med på føden men kunne ikke bruke det 🤪

Anonymkode: c26b5...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...